Schakeling voor douches

Beste Dames/heren,

Ik ben nieuw in de wereld van Siemens Logo,
Startset aangeschaft en de eerste simpele bewerkingen/schakelingen getest. Op zich erg duidelijk, maar ik wil wat proberen te maken maar loop steeds vast:

Wat ik wil proberen te maken:

Doucheautomaat voor HONDEN, 1 gezamenlijke ruimte met 4 douche//wasplaatsen op een camping. Warmwatervoorziening, relais, magneetkleppen veiligheidstrafo alles is aanwezig en veilig. nu moderniseren :)

4 Knoppen, met achtergrond verlichting, verlichting apart aan te sturen.

Ingangen:
Knop 1 (i1) NO contact
Knop 2 (i2) NO contact
Knop 3 (i3) NO contact
Knop 4 (i4) NO contact
Munt-proever (i5)(NO contact)
Terugmeldcontact Externe timer 1 (i9)
Terugmeldcontact Externe timer 2 (i10)
Terugmeldcontact Externe timer 3 (i11)
Terugmeldcontact Externe timer 4 (i12)

Uitgangen:
Knop 1 LED (Q1)
Knop 2 LED (Q2)
Knop 3 LED (Q3)
Knop 4 LED (Q4)
Externe Timer 1 (Q5)
Externe Timer 2 (Q6)
Externe Timer 3 (Q7)
Externe Timer 4 (Q8)

Men kiest een knop/douche 1 t/m 4
de verlichting van desbetreffende knop schakelt in.
wanneer men een andere knop indrukt moeten de overige knoppen weer uit gaan. zo kunnen er dus nooit 2 knoppen tegelijk aan zijn. wanneer men de juiste keuze heeft gemaakt bijvoorbeeld douche nr 2 kan men een betaling doen, de munt-proever moet dus weten dat deze voor knop 2 actief is.

Wanneer de douche actief is (via een externe timer, niet in logo) geeft deze een externe timer een potentiaal vrij contact terug naar de logo.
Wanneer de betreffende timer/douche di signaal terug geeft, moet de bijbehorende knop uitgeschakeld zijn. Als het kan zou het mooi zijn dat deze tijdens de uitschakeling wel de LED permanent laat knipperen, maar ik denk dat dat niet kan met de logo, dus uitschakelen is een prima optie.

Stappenplan / Functieomschrijving:

Wanneer men op knop 1 drukt (i1) moet deze Q1 permanent aan schakelen (LED verlichting van de knop) wanneer er nu een betaling wordt gedaan via de munt-proever (i5)

Zodra de betaling is gedaan moet Q5 een impuls geven van 1 seconde en vervolgens knop 1 (i1) blokkeren via een signaal dat terugkomt vanaf de externe timer (i9)

Lang verhaal... ik kom niet uit de schakeling...
Misschien leg ik het krom uit, maar stel gerust de vragen.. ik hoor t wel!

Tnx alvast

En als een douche in gebruik is moeten andere douches wel bediend kunnen worden. En de warmwatervoorziening moet voldoende zijn voor 4 douches gelijktijdig. Is dit voor een minicamping ?

Sine

Moderator

Programma technisch moet dit allemaal prima kunnen, denk je ook aan elektrische veiligheid ?
Douches enzo is toch ietwat tricky

Waarom de timers niet in de logo overigens? Daar is het ding zo ongeveer voor gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 11 juli 2019 19:26:20 (26%)

Op 11 juli 2019 17:12:27 schreef Rene S:
Men kiest een knop/douche 1 t/m 4
de verlichting van desbetreffende knop schakelt in.
wanneer men een andere knop indrukt moeten de overige knoppen weer uit gaan. zo kunnen er dus nooit 2 knoppen tegelijk aan zijn. wanneer men de juiste keuze heeft gemaakt bijvoorbeeld douche nr 2 kan men een betaling doen, de munt-proever moet dus weten dat deze voor knop 2 actief is.

Niet om het een of ander, maar ik vind de werkwijze wat omslachtig.
Is éérst een munt inwerpen en dan een douche kiezen niet veel logischer?

Wat betreft de bouw: hou ALLES, maar dan ook echt ALLES wat niet in de buurt van de gebruiker (de douchende persoon) hoeft te zijn, daar ook uit de buurt.

Ik werk bij een bedrijf dat dit als belangrijkste takenpakket heeft en ondanks heel veel ervaring over ingieten en dergelijke, ontkomen ook wij niet aan storingen door (toch) indringen van vocht.

Echt alles wat ergens anders gemonteerd kan worden, zít ook ergens anders gemonteerd, juist vanwege dat probleem.

Let ook op je voedingsklasse: volgens mij is SELV sowieso verplicht.

Voor de rest, wat wvogel57 zegt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Zonder robuuste achtergrond met dit soort zaken wordt dit een extreem kostbaar (in tijd) project. Er zullen namelijk veel situaties zijn die je vooraf niet goed kan uittesten. Denk bijvoorbeeld aan een douche die nog loopt, moet die uitgezet kunnen worden? Kan iemand daar al voor betalen? Comfort: kan iemand 'bijbetalen' zonder het hokje uit te komen? Iemand die lang haar wil wassen en/of wil scheren onder de douche heeft langer nodig dan kale karel die even wil afspoelen.

En dit alles lekker laten voor wat het is (en gaat kosten)en onbeperkt douchen aanbieden? Desnoods met zo'n irritante knop die elke minuut dichtgaat.

Als dat echt niet lukt, vraag het eens bij zo'n pinautomatenzaak. Er is vast een legio aan kant-en-klare pinproducten om 4 kleppen open te zetten, denk aan koffieautomaten, wasstraten, etc, klanten kunnen dan gewoon met contactloze pinpas terecht, keuzemenuutje op display van apparaat, scheelt ook weer drukte aan de receptie en elke stagair kan bedrijf X bellen als het niet meer werkt.

Ik zie al een probleempje in de specificatie.
Je moet 1 uit 4 douches kiezen.
Dan lijkt het me handig als je bij de knoppenkast weet welke van de 4 douches al bezet zijn. Dat kan je doen door het lampje van de drukknoppen van de bezette douches te laten branden. Als klant mag je dus alleen uit de overgebleven onbezette douches waarvan de bijbehorende lampjes niet branden kiezen. Nadat je de keuze hebt gemaakt zou je het bijbehorende lampje kunnen laten knipperen totdat je betaald hebt voor die douche. Na betaling laat je die lamp vastbranden en na afloop van de douchetijd zet je de lamp uit.

Op 11 juli 2019 21:52:19 schreef weardguy:
Is éérst een munt inwerpen en dan een douche kiezen niet veel logischer?

S..t, alle douches zijn bezet!! Nu ben ik mijn geld kwijt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 11 juli 2019 22:50:30 (16%)

En hoe weet het ding dat de douche niet bezet is? Want als de timer klaar is, wil dat niet zeggen dat het hokje al leeg is.

Lambiek

Special Member

Op 11 juli 2019 22:30:19 schreef K7Jz:
Er zullen namelijk veel situaties zijn die je vooraf niet goed kan uittesten. Denk bijvoorbeeld aan een douche die nog loopt, moet die uitgezet kunnen worden? Kan iemand daar al voor betalen? Comfort: kan iemand 'bijbetalen' zonder het hokje uit te komen? Iemand die lang haar wil wassen en/of wil scheren onder de douche heeft langer nodig dan kale karel die even wil afspoelen.

Zijn dingen om rekening mee te houden ja. Maar het kan wel. Bij iedere douche een muntproever stikker erbij met de kostprijs per X-tijd douchen. Als je eerder stopt en de douche loopt nog kun je via een deur schakelaar de douche laten stoppen en het geheel resetten. En de meeste mensen blijven er net zo lang onderstaan tot dat de douche er mee stopt, want er is voor betaald. :)

Dus als de TS een beetje slim is, kan het makkelijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 juli 2019 19:21:59 schreef wvogel57:
En als een douche in gebruik is moeten andere douches wel bediend kunnen worden. En de warmwatervoorziening moet voldoende zijn voor 4 douches gelijktijdig. Is dit voor een minicamping ?

Op 11 juli 2019 19:25:51 schreef Sine:
Programma technisch moet dit allemaal prima kunnen, denk je ook aan elektrische veiligheid ?
Douches enzo is toch ietwat tricky

Waarom de timers niet in de logo overigens? Daar is het ding zo ongeveer voor gemaakt.

Klopt, veiligheid boven alles... het betreft een hondendouche, 4 bakken in dezelfde ruimte, de electronica allemaal in een andere ruimte (droog)
warmwatervoorziening is al reeds aanwezig en ja ruim voldoende druk.

wij doen al veel warmwater installaties, echter werken met de logo en moderniseren is nieuw.

Op 11 juli 2019 22:52:11 schreef maus0611:
En hoe weet het ding dat de douche niet bezet is? Want als de timer klaar is, wil dat niet zeggen dat het hokje al leeg is.

Als de douche bezet is en de tijd is op dan kan die weerr gekozen worden idd. echter betreft dit een hondendouche in 1 ruimte.

Zolang de timer loopt, kan deze knop niet weer gekozen worden. ik kan de timer ook nog een naloop tijd geven ( 2 relaisuitgangen )

Op 11 juli 2019 19:25:51 schreef Sine:
Programma technisch moet dit allemaal prima kunnen, denk je ook aan elektrische veiligheid ?
Douches enzo is toch ietwat tricky

Waarom de timers niet in de logo overigens? Daar is het ding zo ongeveer voor gemaakt.

Ja uiteraard, wij doen dit al in praktijk, echter wil ik het moderniseren. nu hangen er 4 muntautomaten in 1 ruimte. nu wil ik het in 1 behuizing, met 1 muntproever. Ik zou dit met een grote hoeveelheid relais ook kunnen maken.. maar met de logo lijkt me dit minder complex :)

Het is allemaal reeds aangelegd, veiligheidstrafo's magneetkleppen allemaal volgens richtlijnen.

Op 11 juli 2019 22:52:11 schreef maus0611:
En hoe weet het ding dat de douche niet bezet is? Want als de timer klaar is, wil dat niet zeggen dat het hokje al leeg is.

Er zit een naloop tijd op die vrij instelbaar is, standaard op 3 minuten.
op de externe timer zitten 2 relais, 1 voor de magneetklep (water) en 1 voor de na looptijd (waarmee we de knop uitschakelen.. welke overigens direct met relais 1 aanschakeld maar blijft een x tijd doorlopen nadat relais 1 af gevallen is

Lambiek

Special Member

Op 12 juli 2019 11:33:59 schreef Rene S:
echter betreft dit een hondendouche in 1 ruimte.

Waarom wordt zoiets nu niet in het start topic vermeld? Dat scheelt zoveel antwoorden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 juli 2019 22:48:43 schreef ohm pi:
Ik zie al een probleempje in de specificatie.
Je moet 1 uit 4 douches kiezen.
Dan lijkt het me handig als je bij de knoppenkast weet welke van de 4 douches al bezet zijn. Dat kan je doen door het lampje van de drukknoppen van de bezette douches te laten branden. Als klant mag je dus alleen uit de overgebleven onbezette douches waarvan de bijbehorende lampjes niet branden kiezen. Nadat je de keuze hebt gemaakt zou je het bijbehorende lampje kunnen laten knipperen totdat je betaald hebt voor die douche. Na betaling laat je die lamp vastbranden en na afloop van de douchetijd zet je de lamp uit.
[...]S..t, alle douches zijn bezet!! Nu ben ik mijn geld kwijt.

dat klopt... die verkopen wij ook :)

Op 11 juli 2019 19:21:59 schreef wvogel57:
En als een douche in gebruik is moeten andere douches wel bediend kunnen worden. En de warmwatervoorziening moet voldoende zijn voor 4 douches gelijktijdig. Is dit voor een minicamping ?

Warm wate rvoorziening is ruim aanwezig, idd andere douches moeten dan wel gekozen kunnen worden, behalve diegene die in gebruik is, die knop moet dan uitgeschakeld worden.. dmv een nalooptijd blijft de knop langer inactief ( wordt via de externe timer geregeld)

Op 11 juli 2019 22:48:43 schreef ohm pi:
Ik zie al een probleempje in de specificatie.
Je moet 1 uit 4 douches kiezen.
Dan lijkt het me handig als je bij de knoppenkast weet welke van de 4 douches al bezet zijn. Dat kan je doen door het lampje van de drukknoppen van de bezette douches te laten branden. Als klant mag je dus alleen uit de overgebleven onbezette douches waarvan de bijbehorende lampjes niet branden kiezen. Nadat je de keuze hebt gemaakt zou je het bijbehorende lampje kunnen laten knipperen totdat je betaald hebt voor die douche. Na betaling laat je die lamp vastbranden en na afloop van de douchetijd zet je de lamp uit.
[...]S..t, alle douches zijn bezet!! Nu ben ik mijn geld kwijt.

Laten branden of knipperen is idd een idee, en nee als alle douches bezet zijn kun je dus ook geen keuze maken en zal de betaling niet werken.

Op 12 juli 2019 11:38:39 schreef Lambiek:
[...]
Waarom wordt zoiets nu niet in het start topic vermeld? Dat scheelt zoveel antwoorden.

Sorry, aangepast, zit hier ook voor t eerst :)

Lambiek

Special Member

Op 12 juli 2019 11:46:49 schreef Rene S:
Sorry, aangepast, zit hier ook voor t eerst :)

Maakt niet uit verder, maar dat maakt het voor ons zoveel makkelijker. :) Dan kun je beter kiezen of je er op gaat reageren of niet.

Zijn die douche boxen verder open, of zit er een deur voor. Ik weet niet of die honden het erg vinden om naakt gezien te worden. :)

Als je het baasje en de hond kan zien, is er al één ding opgelost. Je kunt zien of de douche bezet is of niet.

Zoals ik al eerder zei, één muntproever per douche box zou handig zijn. Tarief vermelden op een sticker met de douchetijd erbij.
Programma kan dan vrij simpel worden, de muntproever start de tijd, desbetreffende klep open en blijft X-tijd open. En dat vier maal. Veel simpeler wordt het niet toch.

En wat je er dan zelf allemaal bij gaat verzinnen aan terugkoppeling en ledjes laten branden moet je zelf weten, maar ik zou het zo simpel mogelijk maken als ik jou was. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 juli 2019 12:08:27 schreef Lambiek:
[...]
Maakt niet uit verder, maar dat maakt het voor ons zoveel makkelijker. :) Dan kun je beter kiezen of je er op gaat reageren of niet.

Zijn die douche boxen verder open, of zit er een deur voor. Ik weet niet of die honden het erg vinden om naakt gezien te worden. :)

Als je het baasje en de hond kan zien, is er al één ding opgelost. Je kunt zien of de douche bezet is of niet.

Zoals ik al eerder zei, één muntproever per douche box zou handig zijn. Tarief vermelden op een sticker met de douchetijd erbij.
Programma kan dan vrij simpel worden, de muntproever start de tijd, desbetreffende klep open en blijft X-tijd open. En dat vier maal. Veel simpeler wordt het niet toch.

Klopt... zo zit het nu ook.... echter we willen naar 1 automaat, 4 drukknoppen, 1 muntproever. dit moet te doen zijn lijkt me, alleen heb ik (nog) iet de kennis van de logo om die schakelingen te kunnen doen.

zou zo fijn zijn als iemand die kan verzinnen, want als ik dat dan heb, kan ik er nog veel meer mee..

Denk ipv een douche schakeling eens aan 4 wcd's die stuk voor stuk aangeschakeld kunnen worden , tennisbaanverlichting, openen van kluisjes, etc.etc.. als iok dus deze schakeling onder de knie heb, dan zijn er vele mogelijkheden.

Wat nu met 4 knoppen werkt, kan dan ook met 8 of 16 .... ik vind het een interessant apparaat waarmee ik veel wil experimenteren.

Lambiek

Special Member

Op 12 juli 2019 12:14:46 schreef Rene S:
Klopt... zo zit het nu ook....

Ja, en dat is ook de normale gang van zaken.

echter we willen naar 1 automaat, 4 drukknoppen, 1 muntproever.

Ik weet niet wat je met een automaat bedoelt? Maar een muntproever kost ook niet de hele wereld toch?

zou zo fijn zijn als iemand die kan verzinnen, want als ik dat dan heb, kan ik er nog veel meer mee..

Dat snap ik ja, en het liefst voor niets zeker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 12 juli 2019 12:24:20 schreef Lambiek:
[...]
Ja, en dat is ook de normale gang van zaken.

[...]
Ik weet niet wat je met een automaat bedoelt? Maar een muntproever kost ook niet de hele wereld toch?

[...]
Dat snap ik ja, en het liefst voor niets zeker. :)

haha ja graag, maar wil er ook best een vergoeding voor betalen.
ik snap ook wel dat iemand die daar tijd in steekt dat betaald wil hebben, voor mij is het een leerproces, praktijk vind ik leuker dan theorie hahaha

met apparaat bedoel; ik de logo :)

Lambiek

Special Member

Oké, die logo heb je sowieso nodig. Maar ik zou het met vier muntproevers doen, krijg je ook geen gezeur van "ja maar ik heb net betaald" en nu heb ik al geen water.

Zo'n mechanische muntproever heb je al voor +/- 70,- € en als je goed gaat zoeken misschien nog wel voor minder. En je hebt het ook over een externe timer, die heb je dan ook niet nodig. Kan allemaal met je Logo.

Als je betaald hebt geeft de muntproever een signaal aan de Logo en de logo doet de rest. Als je een muntproever neemt voor muntstukken van 0.20 € cent "dat is dan de kortste tijd" en de langste tijd is bijv. drie of vier inworpen. Je laat het contact van je muntproever een teller bedienen en met de stand van de teller bepaal je de tijd dat je water krijgt. Meer kan ik er niet van maken en simpeler wordt het niet.

Je moet bij zulk soort toepassingen geen geavanceerd systeem willen, daar krijg je alleen problemen mee.

EDIT:
Hier heb je een heel simpel voorbeeld.
Een muntje 10 minuten water, twee muntjes 20 minuten water en drie muntjes 30 minuten water. Op deze manier kun je zelf de prijs en de tijd bepalen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Uhm,

Wil uitsluitend met 1 muntproever gaan werken,
externe timers heb ik wél nodig, dit betreft bestaande timers welke een display hebben hierop is te zien hoeveel tijd men nog heeft, zonder te prutsen in de logo kan de technische dienst tijden aanpassen in de externe timers.

Dus zoek een op[lossing zoals ik aangaf, 4 drukknoppen 1 muntinworp 4x pulsuitgang naar de externe timers.

Men kiest een knop, die blijft branden, betaling wordt gedaan en vervolgens krijgt het betreffende relais een puls van ca 1 seconde. De externe timer wordt dan geactiveerd, deze geeft ook nog weer een 2e potentiaal vrij contact terug waarmee dus de betreffende knop uitgeschakeld kan worden via een ingang. Schakelt dit tijdrelais uit ( welke en nalooptijd heeft van een x aantal minuten) dan komt de knop weer vrij voor keuze...

Ondertussen moeten natuurlijk wel de andere knoppen gekozen kunnen worden.

Lambiek

Special Member

Op 15 juli 2019 10:43:24 schreef Rene S:
Wil uitsluitend met 1 muntproever gaan werken,
externe timers heb ik wél nodig, dit betreft bestaande timers welke een display hebben hierop is te zien hoeveel tijd men nog heeft, zonder te prutsen in de logo kan de technische dienst tijden aanpassen in de externe timers.

Brengt onnodige kosten met zich mee, maar het is jou feestje.

En misschien een andere TD zoeken, of die jongens bijscholen. :)

Men kiest een knop, die blijft branden, betaling wordt gedaan en vervolgens krijgt het betreffende relais een puls van ca 1 seconde. De externe timer wordt dan geactiveerd, deze geeft ook nog weer een 2e potentiaal vrij contact terug waarmee dus de betreffende knop uitgeschakeld kan worden via een ingang.

Als je het zo wil kan het prima zonder logo.

Maar met het voorbeeld dat je hebt kan het ook. Vier ingangen erbij maken, wat logica tussen de ingang van je muntproever en je bent er ook. Maar dan zitten de timers wel in de logo, de tijden kun je ook zichtbaar maken als je wil.

Leuk klusje voor de TD om dat uit te zoeken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.