Deurbelspanning van gelijkspanning naar wisselspanning.

Hallo, kan iemand dit oplossen aub?

Wij hebben een deurbel die via gelijkspanning naar het deurslot loopt. Wij willen graag dat het werkt met wisselspanning. Waarom? Omdat de klanten bij ons niet kunnen horen dat de deur opengaat met gelijkspanning. Zeer drukke baan. Met wisselspanning hoor je het slot enkele seconden trillen.
Ook werkt het deurslot samen met een idkaartlezer via onze zonnesturing die vervolgens via een relais de deur opent bij geregistreerde klanten (wettlk verplicht) en dit werkt momenteel op wisselspanning. Die heb ik nu beide gekoppeld en beide werken prima zelfs. Maar...
Door die wisselspanning blokkeert de deurbel. De deurbeltoets moet wel eerst worden ingedrukt voor je een nummercode wilt indrukken. De deurbel wordt dan op die manier terug in werking gesteld. Want die schakelt uit door die wisselspanning. Is er een betere methode om dit op te lossen aub?
Zie circuit.

[Bericht gewijzigd door zosten op vrijdag 12 juli 2019 11:41:26 (12%)

mel

Golden Member

15 volt DC van het belsysteem aansluiten op een spoel van een relais.
De kontakten van dat relais in serie zetten met de deuropener en de AC voeding.(par. aan het zonnebankrelaiskontakt).

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Diodes en wisselspanning gaat niet samen, laat de deurbel een relais schakelen wat je parallel zet aan het zonnebank relais.

Arco

Special Member

Houd er rekening mee dat 15v AC na gelijkrichting een stuk meer wordt (iets van 22v, de bel moet dat wel fijn vinden...)
Je kunt het ook DC laten, en er een buzzer met lichtsignaal aan knopen. Gaatje boren en klaar. (en tevens geschikt voor dove mensen... ;) )

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51IVSFlH3RL._SX342_.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 juli 2019 12:35:16 schreef Arco:
Houd er rekening mee dat 15v AC na gelijkrichting een stuk meer wordt (iets van 22v, de bel moet dat wel fijn vinden...)

Dat gebeurt alleen als je afvlakt. Als je niet afvlakt blijft het gewoon 15V effectief.

Arco

Special Member

Die deurbel is gelijkspanning gewend. Ik weet niet of die dat fijn vindt zonder afvlakking...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 12 juli 2019 11:34:20 schreef zosten:
Hallo, kan iemand dit oplossen aub?

Wij hebben een deurbel die via gelijkspanning naar het deurslot loopt. Wij willen graag dat het werkt met wisselspanning. Waarom? Omdat de klanten bij ons niet kunnen horen dat de deur opengaat met gelijkspanning.

Ook met wisselspanning is zo'n slot mogelijk niet luid genoeg. Een klant had gewoon een tandartsbuzzer gemonteerd achter het slot.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
vergeten

Golden Member

@maartenbakker wat is een "tandartsbuzzer" maakt die een tandartsboorgeluid :)

Op 12 juli 2019 12:24:40 schreef mel:
15 volt DC van het belsysteem aansluiten op een spoel van een relais.
De kontakten van dat relais in serie zetten met de deuropener en de AC voeding.(par. aan het zonnebankrelaiskontakt).

@mel zijn suggestie in beeld gebracht :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

Heel goed :P

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 12 juli 2019 14:08:18 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 12 juli 2019 13:43:52 schreef Gerard*:
Wat is zonnesturing?

Heb het wat kort geschreven, het is een sturing om zonnebanken aan te sturen. Maw klanten toelaten in een automatische zonnestudio.

Op 12 juli 2019 12:51:44 schreef Arco:
Die deurbel is gelijkspanning gewend. Ik weet niet of die dat fijn vindt zonder afvlakking...

Bedankt, nee fijn is het niet want hij schakelt uit. Daarom dat mijn klanten eerst od beltoets moeten drukken (schakelt terug naar normaal dan) vooraleer de nrcode te gebruiken. Maar het is al enige weken dat ik zo bezig ben en alles lijkt goed te gaan (voorlopig).

Arco

Special Member

Zo'n inbouw buzzertje lijkt me toch een mooie (audiovisuele) melding, en alles kan dan op DC blijven werken...
(die heb je al voor minder als 2 euro...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 juli 2019 13:31:45 schreef maartenbakker:
[...]
Ook met wisselspanning is zo'n slot mogelijk niet luid genoeg. Een klant had gewoon een tandartsbuzzer gemonteerd achter het slot.

haha, ja ik had het eerst gewoon aangesloten. Alles gelijkspanning maar dan klikt het slot en.... de klant blijft gewoon staan. Ze wachten op die buzzer??? Misschien wel een goed idee een buzzer of lampje extra te zetten... ja je kunt het toch horen die bzzzz. Alleen als er een tank zonder uitlaat langskomt dan niet haha...

Op 12 juli 2019 17:02:41 schreef Arco:
Zo'n inbouw buzzertje lijkt me toch een mooie (audiovisuele) melding, en alles kan dan op DC blijven werken...
(die heb je al voor minder als 2 euro...)

TNX, lijkt me een goed idee. Dan hoef ik niks extra te installeren.
Denk dat ik er nog heb liggen van die buzzers.

Ooit eens gekocht om als polyphone piezo saddles te gebruiken maar dat viel dik tegen haha...

Op 12 juli 2019 13:53:37 schreef vergeten:
@maartenbakker wat is een "tandartsbuzzer" maakt die een tandartsboorgeluid :)

[...]
@mel zijn suggestie in beeld gebracht :)
[bijlage]

TNX van een blusdiode heb ik nog nooit gehoord?

Op 12 juli 2019 12:31:28 schreef Sine:
Diodes en wisselspanning gaat niet samen, laat de deurbel een relais schakelen wat je parallel zet aan het zonnebank relais.

TNX, kan je evt een schemaatje maken of tekeningetje?

Op 12 juli 2019 12:35:16 schreef Arco:
Houd er rekening mee dat 15v AC na gelijkrichting een stuk meer wordt (iets van 22v, de bel moet dat wel fijn vinden...)
Je kunt het ook DC laten, en er een buzzer met lichtsignaal aan knopen. Gaatje boren en klaar. (en tevens geschikt voor dove mensen... ;) )

[afbeelding]

TNX lijkt me het simpelste idee dit. Moet effe gaan opzoeken hoe groot dit is dat het in mn deur kan. Maar misschien bestaan er andere soorten. TNX.

Hoi bedankt allemaal voor de tips. Denk dat die buzzer met light het simpelste zal zijn. Als ik het in die deur kan monteren zonder het kozijn naar de knoppen te helpen, lol...
Wist niet dat dit bestond, dit lijkt me het makkelijkste om aan te passen.
Geen gedoe meer met extra transfo met wisselspanning. Gewoon de voeding vd bel gebruiken en klaar.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 12 juli 2019 17:10:16 schreef zosten:
[...]
TNX, kan je evt een schemaatje maken of tekeningetje?

Lees mijn post eens terug die van:

Gepost vrijdag 12 juli 2019 13:53:37

Op vrijdag 12 juli 2019 17:08:24 schreef zosten:
[...]
TNX van een blusdiode heb ik nog nooit gehoord?

Nooit te oud om wat te leren, waarom die er zit staat in het plaatje.

En gebruik svp ook eens de EDIT knop, je reageert hierboven 5 keer op je eigen post!
Dat is tegen "gedragsregels" en maakt de boel rommelig.
Lees eens wat de FAQ daarover van iedere gebruiker verwacht.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Slecht idee om als niet deskundige te proberen een deurslot op dc met ac te voeden enkel voor de zoemtoon. Mogelijk zal die niet voldoende aantrekken. Of mogelijk te weinig geluid geven. Dus onbetrouwbaar, dat wordt experimenteren en stukmaken.
Ik meen te weten dat deursloten doorgaans op ac werken voor diverse redenen. Stel dat in je dc deurslot toch wat elektronica zit, dan maak je het stuk met ac. Tis maar een gis, want met de karige info kunnen we dat niet weten, maar het kan..
Doe toch wat Arco zegt en niet die gecompliceerde voorstellen die bij jouw meer vragen oproepen dan er beantwoord worden.
Gewoon een geschikt piepertje, ledje, buzzertje op de contacten van het deurslot zetten. Simpel, werkt gegarandeerd en keuze te over en niet het minste, gemakkelijk en veilig in te bouwen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 12 juli 2019 19:19:27 (18%)

vergeten

Golden Member

Op 12 juli 2019 19:13:34 schreef grotedikken:
Doe toch wat Arco zegt en niet die gecompliceerde voorstellen die bij jouw meer vragen oproepen dan er beantwoord worden.

Hoe ingewikkeld is een relais (met eventueel een diode) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Voor een elektronicafanaat niet, maar die zijn al even gek als diegenen die momenteel naar een zonnebank gaan ;-)
Een extra transfo, solderen, de juiste aansluitingen van het relais vinden,,het juiste type relais...niet altijd vanzelfsprekend voor een leek.
En plaats om proper en veilig in te bouwen, waar ga je die transfo kwijt kunnen, en dat relais? Niet in een plastiek zakje ergens laten bungelen.Het gaat tenslotte om een ruimte voor publiek gebruik.
Een buzzer of lampje met twee draadjes kan het kleinste kind netjes en veilig monteren.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 12 juli 2019 19:27:24 (10%)

vergeten

Golden Member

Wat een zelfkennis, spreid je hier tentoon :)

Extra trafo???
Die zie ik niet in mijn verbouwde schetsje!
Er zijn relais (in voetje) te koop met 100% schroefaansluitingen, dan kan je met een schroevendraaiertje de was doen! :)

Maar er zit wel wat in in je idee dat het weleens moeilijk kan zijn voor de TS.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.