SMPS secundaire elco's stuk. Vervangen of meer mis?

Van de buren een Magsafe* gekregen om na te kijken (nieuwe is al besteld).

Na visuele inspectie blijken de twee secundaire 1000uF 16V condensatoren stuk te zijn. Eén is van boven gescheurd, de ander is een millimeter omhoog gekomen. Ze zitten onder een koelprofieltje wat ik nog niet heb weggehaald (moet ik lossolderen).

Vraag is wat ik nu het beste kan doen.

(1) domweg vervangen, liefst door een 25V variant (het is een 14,5V voeding met 16V condensatoren... 16V 1000u heb ik denk ik wel gebruikt liggen uit SMPS's, 20V of 25V betwijfel ik.)

(2) grotere 200V 1000uF er tijdelijk met korte draadjes inzetten om secundaire spanning te meten

(3) een wat gedegener aanpak, namelijk .....?

(4) niet aan beginnen, als de condensatoren stuk zijn is er meer stuk en economisch niet interessant...

Ik neig naar (1) maar twijfel omdat ik natuurlijk niet weet WAAROM ze stuk zijn. Ja zo'n ding is erg klein en wordt ongetwijfeld heet, maar daar zou hij toch op gebouwd moeten zijn...

*(Apple lader met magneetkoppeling: ik heb niks met Apple maar sommige oplossingen zijn wel mooi... Mijn laptop is al een keer op de grond gelazerd omdat ik struikelde over de laadsnoer, een 'magsafe' trek je los door de magneetkracht te overwinnen in dat zelfde geval.)
Het is een A1244 en ik vermoed dat het al een kloon is aangezien er "Intput" op geprint staat en Apple volgens mij beter kan spellen...

vergeten

Golden Member

Zekeringen heel? dan (1)!

(2) kan je doen om te testen maar dan wel met 20 of 25 volt elko's niet 200V, daarna (1) .

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 12 juli 2019 00:24:18 (46%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Duidelijk 1). Stuk vanwege slechte kwaliteit of onderdimensionering (welk merk en type elco's zijn het?). 16V op 14,5V is inderdaad en beetje krap. Net geen 10% marge. Op een gestabiliseerde uitgang die ook echt niet boven de 14,5V komt, is het een beetje van het kaliber: kan allemaal nog precies maar gaat wel iets korter mee (een elco leeft het langst als je wegblijft bij de laagste en hoogste spanningen, ik houd 10 à 20 procent marge aan maar weet niet meer de exacte cijfers die ik ooit gelezen heb). Als het dan matige elco's zijn en de omgevingstemperatuur wat oploopt, is het volledig verklaard dat de elco's stuk zijn. In het bijzonder als de lader vaak langere tijd onder spanning heeft gestaan (in het stopcontact laten zitten zonder dat hij gebruikt werd). Die uren tellen op.

Ik zou er 1000u 25V low ESR / low impedance elco's inzetten. Als die fysiek niet passen, kun je alsnog voor 16V gaan als compromis. Panasonic FR of FM zijn geschikte series.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 12 juli 2019 00:29:50 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 juli 2019 00:21:53 schreef vergeten:
(2) kan je doen om te testen maar dan wel met 20 of 25 volt elko's niet 200V, daarna (1) .

Volgens mij heeft ie ergens een heftige 200V 1000uF condensator liggen, dus hij kan zonder onderdelen te kopen "effe checken" of de boel gat werken als er WEL een werkende condensator op de secondaire zit. Dat de condensator meer spanning aankan dan nodig maakt niet uit. Natuurlijk niet opgeladen op het circuit zetten, maar dat was niet de planning.

Die 200V condensator kan zo'n 100x meer energie bewaren dan een 20V exemplaar. -> Dat ding zal ongeveer 100x groter zijn: Dat past waarschijnlijk ook niet bij benadering. Maar om te kijken of er niet meer aan de hand is kan je het proberen.

Het enige is: Omdat ie 100x groter is, zullen die "korte draadjes" toch nog enige lengte hebben waardoor het experiment misschien toch niet geldig is. Evt voor nu proberen met een 16V exemplaar omdat je die hebt, en als het werkt een 25V exemplaar gaan regelen.... Dat plan heeft minder "kans op onterechte meetresultaten", schat ik zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je hebt het over een koelprofieltje. Worden de elko's daar heet?

200V was inderdaad wat ik heb liggen uit SMPS. En mocht overspanning het probleem zijn, zal die niet meteen de geest geven. Hopelijk.

Elco's zitten onder bovenste koelvinnetje.
https://i.imgur.com/YpHalKUl.jpg

Detail (ondersteboven omdat ik dacht het nog te kunnen roteren, maar mag niet van de hostingssite). Enigszins zichtbaar dat de één hoger zit dan de ander ('blew his top'?). Merk is (nog) niet zichtbaar. Zal ik op terug komen na weghalen koelvin.
https://i.imgur.com/zWwf2Qol.jpg

Hier nog eentje die er een paar uur over gedaan heeft om te uploaden... Je ziet de elco wat bol staan.
https://i.imgur.com/hUDZQXdl.jpg

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 14 juli 2019 22:50:15 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Ziet er uit als goedkope rommel, zowel de charger als de elco's. 25V gaat niet passen, gebruik maar gewoon goede 16V elco's.

Overweeg trouwens om hem alleen op goedkope apparaten te gebruiken. Een defect Apple device repareren of vervangen is duurder dan een betere lader.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 12 juli 2019 13:36:35 (50%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Panasonic FS zijn maar 10x20mm bij 25v, dat zal toch wel passen?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

FS is een geminiaturiseerde versie van FR die ik nog niet kende. Als je die kunt krijgen en hij past lijkt me dat een goede oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Is er alleen in 1200uF, maar dat lijkt me geen probleem. Zie net dat die een Lifetime hebben op 105° van maar liefst 10.000 uur!...
https://nl.farnell.com/panasonic/eeufs1e122/cap-1200-f-25v-20/dp/27669…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Follow-up...

Twee stuks 470uF 200V eraangehangen en aangezet (na hoofdzekering op print OK bevonden te hebben).
Netjes 14,80 V spanning (het is een 14,5V voeding).
Conclusie: domweg slechte kwaliteit 16V elkootjes.

Nu nog die 200V condensatoren erin zien te proppen... ;)

https://i.imgur.com/QMp9J8Ql.jpg

Na googlen is de meest waarschijnlijke conclusie dat de originele condensatoren Chongx zijn.
Random quote van collega's bij Badcaps.net daarover...: "Wow...so Cheng, Chang, ChengX, and ChongX must be the same company?". (Edit: na nalezen blijkt Chang al sinds 1987 te produceren en Chong het logo na te apen sinds 1998).