temperatuur sensor en meter

goedendag
ik heb een denk ik domme vraag ik heb een oude opel met een temperatuur meter en een temperatuur sensor ( weerstand temp afhankelijk )

nu is de waarde van de temp sensor koud ong 900 ohm en warm ong 70 ohm
de meter slaat echter minimaal uit , we weten ook niet goed of de sensor bij de meter hoort
mijn vraag , als de weerstand lager word gaat de spanning ( volt ) waarde dan omhoog ? ( oftewel de temp meter is in feite een volt meter

of veranderd de stroom ( amperes ) en is de temp meter in feite een ampere meter
ik kom er niet goed meer uit heb wel les gehad maar niet goed opgelet denk ik :-)

als ik dat weet kan ik eventueel tussen meter en sensor metingen doen om eventuele aanpassingen te doen
vr gr bert

om je klokje te testen leg je gewoon even de draad vanaf de tempsensor aan massa. Dan slaat je meter volledig uit.

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

ja dat heb ik gedaan dat doet hij ook maar is de meter in dat dashboard dan nu een volt of ampere meter ?? of ben ik dom ( kan goed hoor :-) )

Arco

Special Member

Dat zijn stroommeters. (stroom verandert met weerstand)
Maar da's altijd betrekkelijk, een stroommeter kun je ook spanning mee meten, stroom en spanning horen nu eenmaal bij elkaar... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

we hebben het dus over amperes en volgens de wet van ohm en gegeven dat ik 12 v heb en de weerstand koud 900 ohm is dan dus 12 / 900kom ik op 0.013333 ampere uit dat zou ik dus moeten kunnen meten in serie dus
dan zoek ik nog een regelbare weerstand die tot 0 gaat die wil ik dan voor de plaats van de sensor zetten en dan zou ik de temperatuur meter kunnen laten bewegen en zien bij welke ohmse weerstand de meten dan bv 70 graden aangeeft of 100 graden dan kan ik daarna een geschikte sensor zoeken
zeg ik dat zo goed ??
thnx voor de reactie het is allemaal zo lang geleden :-)

Dag Bert226,
de waarde 70 ohm, bij welke temperatuur is dat? Je zegt "warm". VDO zenders horen bij 80 graden 68 ohm te zijn. En bij 100 graden moet ie 38 ohm zijn. De "koud" waarde is ongeveer goed. Reageert het metertje traag bij het uit laten slaan naar uiteinde schaal? Zoja, dan is het een zgn. bi-metaalmetertje. Dan zit er achter op het instrumentenpaneel een klein blikken doosje, een spanningsregelaar, kan ook roet in het eten gooien.
Douwe

Op 12 juli 2019 22:03:50 schreef bert226:
dan zoek ik nog een regelbare weerstand die tot 0 gaat

Het kan ook met een regelbare voeding en een vaste weerstand.
Dan meet je met een multimeter hoeveel stroom er bij een bepaalde uitslag loopt en hoeveel spanning er dan over de meter valt.