Verlengen 433 Mhz antenne

Voor het openen van een hek heb ik een ontvanger gekocht voor 433 Mhz afstandsbedieningen. De RX Multi werkt maar het bereik is beroerd. Er zit een opgekrulde antenne bij.

Die antenne wokkel heb ik al uitgerold. Had ik dat moeten doen ?

Het geheel zit in de kast en dat is natuurlijk minder mooi. Mag ik een coax kabel aansluiten op aarde en antenne terminal, de draad naar buiten voeren en de laatste 17 cm mantel strippen ?

Dank alvast.

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Nee een kunststof kast. Maar de nabijheid van trafo's en dergelijke is misschien niet goed. Bovendien zou ik meer de hoogte in kunnen met een verlengde antenne.

vergeten

Golden Member

De RX Multi werkt maar het bereik is beroerd.

Kan ook aan de zenderkant liggen bijvoorbeeld een slappe batterij?
Of een vuile schakelende voeding (SMPS) in de buurt van de ontvanger (bijvoorbeeld de hekmotorvoeding als dat DC laagspanning is)

Die antenne wokkel heb ik al uitgerold. Had ik dat moeten doen ?

Nee, maar dat krijg je als je plankgas gaat :)

Antenne afmetingen zijn frequentie afhankelijk, dus uitrollen verlengen is vrij zinloos, het kan zelfs nog slechter worden.
Verlengen, zoals je wilt doen met een coax, zou een mooi experiment kunnen zijn of het verbetering geeft.

De hele golf antennelengte bij 433MHz is ±69cm dus een kwart golf moet dan ±17cm worden. (verkortingsfactor even daar gelaten)
Dat is tevens de "ontblootlengte" van je coax-afscherming, zodat de binnenkern vrijkomt.

Kan je niet beter een antennetje op een voetje op die kast monteren, is toch veel professioneler?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

:? Hmm. Wordt gevoed uit een schakelende DIN-rail-netvoeding.

mel

Golden Member

Ik denk dat het idd door die schakelende voeding komt. Die geven stoorsignalen af tot ver in het UHF gebied, en die leggen de ontvanger lam.
Probeer het eens met een andere (lineaire)voeding, en een kabeltje met een "echte" antenne.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Die wokkel is speciaal. Dat hoort zo.

Ook is het zo dat een draad niet zomaar een draad is als je het over radio frequenties hebt. Dus antenne van de print knippen en een stuk draad er tussen doen om de antenne buiten het kastje te hangen... Dat gaat dus niet. Voor als je er geen verstand van hebt zoals jij en ik, dan kan je beter de hele zend- of ontvangstmodule plaatsen waar je de antenne wilt hebben. Plastic doosje is prima om de boel tegen het weer te beschermen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die wokkel is een helical antenne en mag niet uitgerold worden en zo'n antenne is het minimum.
Opletten dat die helical niet te dicht bij metaal zit.

Voor een paar euro heb je in Ch... een 433MHz antenne of maak er zelf een.
Knip de connector eraf als er één aanzit en sluit die aan tussen Antenne-ingang en massa.

Niet voor niets zie je op bijna alle poorten een antenne staan.

LDmicro user.

OK. Die voeding is dus verdacht.

Als ik dan toch een kant-en-klare antenne ga kopen, mag er dan een dipool op gezet worden, in plaats van een kwartgolfspriet ? Want hij staat in een pad, dus ik heb geen omnidirectioneel bereik nodig.

Alle antennes zijn beter dan zo'n 'wokkel' maar beter een helical dan geen ;)

LDmicro user.

Alles beter dan een wokkel, dacht ik ook. En toen rolde ik hem uit tot een spriet (en ik krijg nu te horen dat ik dat niet had moeten doen).

Een antenne/coax moet nog altijd voldoen aan VHF/UHF en aangepast zijn aan de golflengte, zomaar een draadje uitrollen tot een spriet oid is dikwijls nog slechter dan een helical.

LDmicro user.
mel

Golden Member

Iedere antenne dient goed aangepast te zijn.
Met vertikale kwartgolfstrales heb je een aardvlak nodig.Voor 433 MHz is dat niet zo groot.Het kan daarom makkelijk op een metalen kast gemonteerd worden. Een dipool kan ook, maar een dipool is een symmetrische straler, welke een andere aansluiting behoeft.De uitgang van de TX is denk ik gewoon asymmetrisch, en dat past aan op een asymmetrisch systeem.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 juli 2019 09:27:42 schreef MGP:
Die wokkel is een helical antenne en mag niet uitgerold worden en zo'n antenne is het minimum.
Opletten dat die helical niet te dicht bij metaal zit.

Natuurlijk is een bij levering opgerolde draad "helical" :)
Iemand met hetzelfde probleem kreeg juist de suggestie dat je die wokkel moet uitrollen, want "dan wordt het een 1/4 lambda antenne".
Verder tipt men daar om het zendvermogen te vergroten: de module zou op 12V kunnen werken terwijl hij gewoonlijk waarschijnlijk afgesteld staat op 3,5...5V.
Mocht de voltagetruuc uitvoerbaar zijn dan zou het afstandsbereik kunnen verdubbelen.

Bij de TS werkt het toch ook niet :? er wordt zoveel raad gegeven.

Je moet eens een paar testen doen, dan heb je het rap door wat goed en minder goed is.

Over de spanning opdrijven (als dat mag) kan ik niet oordelen maar dat zou ook volgens mij de beste oplossing zijn.

LDmicro user.

Het apparaatje werkt op een spanning van 9-30 v, AC of DC. Ik zit al op 24 vdc. Dus lijkt het verhogen van de voedingsspanning me niet zinvol.

Ik weet eigenlijk niet meer wat te doen. Helical herstellen - uitgerolde spriet - externe spriet. :S

Je geeft het wel rap op ;)

Er staan genoeg video's op inet hoe je op eenvoudige wijze een 433Mhz (goundplane) antenne kunt maken.

Het zal knutselen worden ;)

LDmicro user.
vergeten

Golden Member

@plankgas,

De Rx multi lijkt ook op 868MHz te kunnen ontvangen.
Weet je hoe hij bij het testen is/was ingesteld?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het apparaat is ingesteld en in bedrijf. DIP switch 6 ON: 433 MHz universal fixed code. Nu alleen nog een fatsoenlijk bereik. Het bereik bedraagt nu 10 meter.

[Bericht gewijzigd door plankgas op vrijdag 12 juli 2019 17:18:58 (12%)

Arco

Special Member

'Bereik is beroerd' zegt niet echt veel?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Indien je coaxkabel aan het zendertje kunt aansluiten, bij voorkeur van die dunne coaxkabel RG174 of RG178 en dan over een lengte van 17cm de buiten isolatie strippen.
Vervolgens de buitenmantel terug vouwen over de coaxkabel en de 17cm binnengeleider is dan de antenne, de omgevouwen buitenmantel is de tegen capaciteit.

Eigenlijk is dat dus al eerder in dit topic beschreven, maar zo maak je heel éénvoudig toch een goede antenne.

Telefunken Sender Systeme Berlin
fatbeard

Honourable Member

Zit er in dezelfde kast (of binnen 30cm daarvan) misschien ook nog een RFID lezer? Eentje die op 13.56MHz werkt wellicht?

De 32e harmonische daarvan is namelijk exact dezelfde frequentie als die waarop het 433MHz gevalleke werkt...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Nee, geen RFID lezer.

Maar wel: Een schakeleenheid van een poort met een knots van een blikpakkettrafo erin, een schakelende din-rail voeding, 2 magneetdetectie-modules, en een andere 433 MHz ontvanger (met op grote afstand geplaatste externe antenne).

vergeten

Golden Member

Op 12 juli 2019 21:36:22 schreef fatbeard:
De 32e harmonische daarvan is namelijk exact dezelfde frequentie als die waarop het 433MHz gevalleke werkt...

Het zit wel dichtbij elkaar maar elke harmonische is een x dB zwakker
wat zou er dan nog overblijven bij de 32e ? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.