klassieke deurbel

Hallo allemaal,

Voor mijn Oma ben ik iets aan het uitzoeken om meerdere deurbellen te plaatsen in huis. (draadloos).
Ze hoort slecht en het liefste wil ze de klassieke deurbel, die geeft ook de meeste herrie.

Sinds kort heeft onze oom zo'n draadloos geval geplaatst zodat ze de ontvanger mee kan nemen, maar die krengen hoort ze gewoon niet.

Nu had ik nog een 433mhz ontvanger liggen die op 12vdc werkt, deze kan ik koppelen met de huidige zender alleen dan kom ik een probleem tegen. De voeding van zo'n klassieke bel is 8vac. Ik dacht die ga ik even halen maar dat valt me even tegen. Ik zoek gewoon een voedingsadapter van 8 of 9Vac dacht ik....
Deze voeding wilde ik eigenlijk gelijkrichten voor de 433mhz ontvanger en de ac voeding gebruiken voor de bel.

Heeft iemand een goed idee of weet iemand waar ik nog 2 9vac adapters kan krijgen?

Dennis.

Gewoon een beltrafo?
Worden vollop verkocht voor in moderne meterkasten

Lambiek

Special Member

O jee, weer een voeding. :)

Hier kun je ze kopen.
https://www.gigatronic.nl/AC-AC-adapter-Motorola-9V-AC-1.9A

Maar wat DK zegt kan ook. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja daar had ik ook aan gedacht maar ik dacht een mooie netadapter die rechtstreeks 9vac geeft oogt veel mooier in een projectbox.

Op 12 juli 2019 11:22:36 schreef Lambiek:
O jee, weer een voeding. :)

Hier kun je ze kopen.
https://www.gigatronic.nl/AC-AC-adapter-Motorola-9V-AC-1.9A

Maar wat DK zegt kan ook. :)

bedankt!

Waarom zijn die dingen zo slecht te verkrijgen eigenlijk?

Lambiek

Special Member

Omdat het misschien weinig gebruikt wordt, het meeste is DC.

Maar is een lamp laten knipperen niet beter voor je oma? Dat wordt normaal geïnstalleerd bij dove mensen, is maar een idee hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Weet niet of het nog actueel is,
Maar dacht dat die beltrafo's hetzelfde gedrag vertoonde als bv fietsdynamo's,
Dat als je genoeg stroom trekt ze in een soort CC mode gaan en dus kortsluitvast zijn.
Dacht dat er vroeger bellen waren die dit nodig hadden, en dus een standaardadapter gewoon lieten trippen/doorbranden op overstroom

Maar ook maar ergens opgevangen dus kan goed niet eens waar zijn

Op 12 juli 2019 11:30:11 schreef Lambiek:
Maar is een lamp laten knipperen niet beter voor je oma? Dat wordt normaal geïnstalleerd bij dove mensen, is maar een idee hoor. :)

Nee dat is helaas geen optie, ook dat wordt minder :)
Wel zou beide een optie kunnen zijn, ze mist dat oude tringeling ding gewoon haha

Tidak Ada

Golden Member

De alom bekende "onderzeebootsirene" sound is volgens mij de beste oplossing. Helaas is het een naar geluid.
Dat komt doordat de frequentie laag is. Ouderdomsdoofheid begint juist bij hoge frequenties.
Zoek voor een 'trrrring...' bel er een met een zo laag mogelijke frequentie. Te laag is ook niet goed, omdat dat geluid zich slecht om hoeken en door deuren verspreidt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 12 juli 2019 12:00:59 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 12 juli 2019 11:30:42 schreef DK:
Dat als je genoeg stroom trekt ze in een soort CC mode gaan en dus kortsluitvast zijn.

Ik dacht dat dit was omdat je dan een vette kortsluiting in de amateuristisch opgehangen buitenbelknop gewoon zonder brand en andere ongein kan tolereren....

Op 12 juli 2019 11:30:11 schreef Lambiek:
Omdat het misschien weinig gebruikt wordt, het meeste is DC.

De meeste dingen gebruiken tegenwoordig inderdaad DC. Dus oudere apparaten die een 9VAC adapter hadden, de hebben dan binnenin een gelijkrichter, afvlakcondensator en dan stabilisatie.

Maar daar komt bij dat de 50Hz trafos groot en lomp zijn als het meer dan iets van 3W moet worden... Door in een AC-DC adapter met een veel hogere frequentie te werken kan de trafo die je nodig hebt vele malen kleiner! Vandaar dat die dingen tegenwoordig veel lichter en goedkoper kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 juli 2019 11:59:08 schreef rew:
[...]Ik dacht dat dit was omdat je dan een vette kortsluiting in de amateuristisch opgehangen buitenbelknop gewoon zonder brand en andere ongein kan tolereren....

[...]

Nee, om de lengte van bedrading te compenseren. Die veiligheid is een bijkomstig voordeel.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 12 juli 2019 12:04:30 (40%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Veiligheid is bij beltrafo's juist de hoofdreden. Je kan zo'n trafo permanent kortsluiten zonder dat er rook of vuur ontstaat.

Sine

Moderator

Een klassieke 'rinkel'-bel kan overigens ook prima op DC.

En als ik het goed begrijp wilt de TS een oude hamer bel aansluiten op een 433MHz ontvanger. Houdt er wel rekening mee dat die bellen een flinke bak EMI maken en je ontvanger wel eens kunnen storen.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 12 juli 2019 12:44:15 (66%)

Tidak Ada

Golden Member

Afstand houden tussen bel en ontvanger?
Snugger over onderbreker?

Er zijn trouwens ook bellen zonder onderbreker, die op de 50Hz frequentie werken.

Maar ik blijf bij zo'n onderzeeërsalarm, omdat die meer compatibel zijn met de gehoorschade.

Mag natuurlijk ook een ander geluid zijn met vergelijkbare toonhoogte (scheepshoorn, paukenslag, loeiende koe...)
Misschien iets knoeien met een PIC en een geheugenchipje?

Heb ooit voor iemand, van 'het andere geloof' (om te plagen) een bel gekocht die "Asalam hu aleikum" zegt >:)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 12 juli 2019 13:12:17 (37%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Op 12 juli 2019 13:06:13 schreef Tidak Ada:
?

Heb ooit voor iemand, van 'het andere geloof' (om te plagen) een bel gekocht die "Asalam hu aleikum" zegt >:)

Kreeg je er een AK 47 bij? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Nee, alleen een home made missile >:)- :+ Alleen is-tie van karton 8)7 :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Probleem aan de verkeerde kant aan het oplossen? Al eens bij schoneberg oid.geweest? Is vaak voor de omgeving een stuk prettiger.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 juli 2019 12:40:02 schreef Sine:
Een klassieke 'rinkel'-bel kan overigens ook prima op DC.

En als ik het goed begrijp wilt de TS een oude hamer bel aansluiten op een 433MHz ontvanger. Houdt er wel rekening mee dat die bellen een flinke bak EMI maken en je ontvanger wel eens kunnen storen.

[bijlage]

Dit type wil ik gewoon gebruiken inderdaad, kan deze gewoon op dc?

Sine

Moderator

Jep, geen enkel probleem. Waarschijnlijk werkt die bel al prima op 5V

Op 13 juli 2019 14:28:07 schreef Sine:
Jep, geen enkel probleem. Waarschijnlijk werkt die bel al prima op 5V

Dan ga ik dat eerst eens proberen, dank je!

je hebt van oa honywell draadloze gongen die meerdere geluiden hebben, oa de big ben en zo'n ouderwetse gongbel geluid, als je dat niet hoort ben je toch erg slechthorend. er zit ook een flitslicht in, die worden ook gebruikt bij dove mensen voor de bel, telefoon enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 juli 2019 11:26:35 schreef DeDraak:
Ja daar had ik ook aan gedacht maar ik dacht een mooie netadapter die rechtstreeks 9vac geeft oogt veel mooier in een projectbox.

kijk eens bij de kringloop die hebben vaak bakken vol adapters staan
ik rommel ook wel eens in die bakken als ik weer eens een adapter nodig heb en tot dus ver met succes .

Op 12 juli 2019 11:26:35 schreef DeDraak:
Ja daar had ik ook aan gedacht maar ik dacht een mooie netadapter die rechtstreeks 9vac geeft oogt veel mooier in een projectbox.

kijk eens bij de kringloop die hebben vaak bakken vol adapters staan
ik rommel ook wel eens in die bakken als ik weer eens een adapter nodig heb en tot dus ver met succes .

Shiptronic

Overleden

Daar haal ik mij voeddinkjes ook weg (ik kan alleen nog geen 48V 2A+ 200W+ vinden)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 13 juli 2019 22:16:08 (40%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een hele goede bel, heeft vier pootjes en blaft, oh je moet em wel minstends drie maal per dag uitlaten.

Telefunken Sender Systeme Berlin