Sinus omvormer dood??

Ik heb de box aangezet en de uitgang gemeten, bij L dus op een pin geeft de multimeter aan 18 volt. Meet ik via L en N dan is de voltage 0,0000.
Wat is dit voor verschijnsel dat hij op L spanning weergeeft?

De RC-IGBT is een FPAL20SL60 ik heb hem er al uit, ook is deze verkrijgbaar 2 stuks voor nog geen 30 euro gratis thuis.

Misschien een gokje waard.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat om een IC dat geprogrammeerd dient te worden. Als je ze bestelt moeten ze dus wel van het juiste programma voor dit apparaat voorzien zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja dat is waar, bij een bedrijf die ik kende van vroeger hadden ze een kopieer machine. Allebei IC erin en kopiëren maar,

Dit is toch andere koek, hoe ga je zoiets doen ?

Dit is toch andere koek, hoe ga je zoiets doen ?

Zelf de software maken, een programmer bouwen en zelf de chip programmeren met de zelf gemaakte software.

Fabrikant bellen of aanschrijven en vragen of je de software mag hebben, Programmer bouwen en zelf de chip programmeren.

Hele apparaat opsturen naar een reparateur en het laten repareren.

Een programmeer apparaat kun je waarschijnlijk ook wel kopen bij de fabrikant van die chip. Het benodigde programma kun je alleen bij de fabrikant van het apparaat krijgen.

Meestal is niet mogelijk om de huidige chip te kopiëren omdat hij waarschijnlijk stuk is en omdat er een antikopiëer beveiliging opzit.

Ha atlas1302,

Welke chip zou je willen programmeren :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

De RC-IGBT is een FPAL20SL60, deze zou moeten worden geprogrammeerd.
Ik ga dat niet doen, er uitslopen is zo gedaan en erin ook maar dan.

Maar is een FPAL20SL60 dan wel een IC, het was/is toch een eindtrap?

[Bericht gewijzigd door atlas1302 op zaterdag 13 juli 2019 12:11:10 (19%)

Sine

Moderator

Ik zou niet weten wat je daar aan wilt programmeren?

Maar 30 euro is al 1/3e van een compleet nieuwe drive, als je nou zeker wist dat de rest goed was ...

Ha atlas1302,

Duidelijk maar als het om die chip van Fairchild later Renesas en weer later Mitsubishi electronics gaat die kan je niet programmeren :o
Dat is een complete variabele frequentie driver de sturing naar je motor.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Uit de datasheet:

http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/fairchild/FPAL20SL60.pdf

FPAL20SL60
Smart Power Module (SPM)
General Description
FPAL20SL60 is an advanced smart power module (SPM)
that Fairchild has newly developed and designed to provide
very compact and low cost, yet high performance ac motor
drives mainly targeting low speed low-power inverter-driven
application like air conditioners. It combines optimized
circuit protection and drive matched to low-loss IGBTs.
Highly effective short-circuit current detection/protection is
realized through the use of advanced current sensing IGBT
chips that allow continuous monitoring of the IGBTs
current. System reliability is further enhanced by the built-in
over-temperature and integrated under-voltage lock-out
protection. The high speed built-in HVIC provides opto-
coupler-less IGBT gate driving capability that further reduce
the overall size of the inverter system design. In addition the
incorporated HVIC facilitates the use of single-supply drive
topology enabling the FPAL20SL60 to be driven by only
one drive supply voltage without negative bias.

Dit is inderdaad helemaal geen programmeerbaar ding. Ik ben afgegaan op wat anderen hier op CO zeggen en dat was dus fout. Je kunt dit ding niet programmeren.

Je kunt dat ding gewoon vervangen door een nieuw gekocht exemplaar. Of alles dan weer gaat werken is de grote vraag.

Sine heeft gelijk met zijn verhaal dat deze alleen de de moeite waard is als je zeker weet dat alleen dit onderdeel defect is.

Vergis je niet. Alleen een zeer ervaren reparateur die al vele van deze apparaten gerepareerd heeft kan zoiets in een half uurtje fixen. En dan ben je al snel 100 euro kwijt. Een reparateur die dit ding voor het eerst ziet zal er al snel een paar uur voor nodig hebben en dan ben je al snel veel meer kwijt dan een nieuw apparaat kost.

Ok, dat is een stuk helderder. 2 voor 30 euro, misschien 15 euro beter voor een ik ga eens vragen. Maar zoals door jullie gezegd, is de rest ook goed. Je ziet niks maar dan ook echt niks aan het bordje, splinter nieuw.

Loterij dus.

maartenbakker

Golden Member

Mijn excuses voor de verwarring. Zijn hebben hun hybride power module een typenummer gegeven dat erg lijkt op dat van een ouder type programmeerbaar IC dat ik er meteen in zag.

Dat gezegd, weet ik niet of ik dit apparaat zou vertrouwen om onbeheerd te spelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heeft u daar een link naar, misschien iets duurder maar wel beter.
Ik heb er eerlijk gezegd ook niet veel vertrouwen in. Maar ik hou altijd wel van een uitdaging....misschien ben ik wel gespaard gebleven :)

Ha atlas1302,

Je kan de chip ook eerst testen...... maar of je zo'n oude chip wil vervangen.
Ik weet niet of de chip nog gemaakt wordt en om dat deze in een gebied functioneert wat niet alledaags is zal er niet veel rond zwerven.
Je apparaat is wel nieuw maar heel vaak zijn deze low cost oplossingen uit China gebaseerd op uitlopende componenten daar is niets mis mee sterker door dit in een moderne toepassing te gebruiken is dit zeer innovatief maar het is wel verouderde techniek.
Misschien zit ie wel in je airco uit de vorige eeuw :D
Weet je nog hoe je het verkeerd om heb aangesloten de chip is een drie fase hoe hebben ze dit gebruikt voor een fase er zijn namelijk verschillende manieren om dit te doen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Voor zo`n pech van 100 euro ga ik hoogstens een nachtje slecht slapen, ik vind het wel jammer want hier is echt niks te koop op dat gebied.

Als ik zo`n eindtrap kan kopen voor 15 euro dan wil ik de gok nog wagen, anders vergeet ik het gewoon en blijf doorgaan waar we gestopt waren.

Als je het echt goed wil doen moet je het met kwaliteit doen anders houdt het geen stand. Omvormer van hetzelfde laken, heb nu een Victron de kwaliteit straalt er vanaf...2000 watt is gewoon wat ze zeggen en het straalt er vanaf.

Ik doe het zelf natuurlijk, ik begrijp het ook.....maar het mag toch wel wat beveiliging aan boord hebben.