Verlengen 433 Mhz antenne

Arco

Special Member

Ik weet niet hoever het ding zou moeten komen, en hoever 'ie nu komt... (je vindt nergens info daarover)
Gezien de prijs (~8 euro) zal 't ook wel geen topkwaliteit zijn...
Wel op de goede zender gezet? (als het protocol licht afwijkt krijg je ook problemen)
https://www.parkeerapparatuur.nl/handleidingen/RX_Multi_handleiding.pd…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

http://scimagic.com.cn/products-item/rx-multi-300-868-mhz/

Ik zie nu: De fabrikant geeft 50-100 meter op. Dus ik moet blij zijn als ik met kunstgrepen op 20 meter weet te komen (stedelijke omgeving)

Ik heb beduidend meer betaald dan 8 euri. :+

Ha plankgas,

Geen idee wat de bedoeling is en welke spullen je gebruikt.
Wat ik wel knap vindt... dat de fabrikant van een ontvanger kan opgeven over welke afstand je kan ontvangen :?
Dit is de ontvanger welke zender gebruik je.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Op 12 juli 2019 16:20:50 schreef MGP:
Je geeft het wel rap op ;)

Er staan genoeg video's op inet hoe je op eenvoudige wijze een 433Mhz (goundplane) antenne kunt maken.

Het zal knutselen worden ;)

Pcies,1 BNC connector met flange,5 stukjes draad circa 17 cm.Kwartiertje werk.Kost niks,werkt als een jekko. ;-)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 13 juli 2019 01:13:51 schreef Hubie:
[...]

Pcies,1 BNC connector met flange,5 stukjes draad circa 17 cm.Kwartiertje werk.Kost niks,werkt als een jekko. ;-)

Zo heb ik eens een mobielantenne gemaakt voor 70 . Als je uit de auto ging, haalde je m zo eraf, en vouwde je de draadjes dubbel, paste hij zo in je jaszak :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Op 12 juli 2019 22:27:44 schreef vergeten:
[...]
Het zit wel dichtbij elkaar maar elke harmonische is een x dB zwakker
wat zou er dan nog overblijven bij de 32e ? :)

Genoeg om de ontvanger dicht te drukken. Vraag me niet hoe ik dat weet O-)

Op 12 juli 2019 21:57:09 schreef plankgas:
Nee, geen RFID lezer.

Maar wel: Een schakeleenheid van een poort met een knots van een blikpakkettrafo erin, een schakelende din-rail voeding, 2 magneetdetectie-modules, en een andere 433 MHz ontvanger (met op grote afstand geplaatste externe antenne).

Dat blikpakket hoef je je geen zorgen over te maken, dat doet op die frequentie nix.
Afhankelijk van de topologie van de ontvangers (en niet te vergeten de kwaliteit ervan) kunnen twee dicht bij elkaar geplaatste ontvangers elkaar zodanig beïnvloeden dat het op zijn best slecht werkt.
Die schakelende voeding kàn het probleem zijn, de mogelijke oplossingen daarvoor zijn dacht ik al aangedragen.
De magneetdetectie modules kunnen ook het probleem zijn als de bedrading naar de lussen niet 100% correct is uitgevoerd, of als de 433MHz ontvanger te dicht op de modules zit.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Hier geld gewoon dat de ene antenne de andere niet is. Maar bij elke antenne geld wel dat ze hoog een vrij moeten staan voor de beste werking.

Een visser gebruikt ook een zo groot mogelijk net dat op de juiste diepte door het water wordt getrokken om zoveel mogelijk vis te vangen. Als hij een theezeefje door het water gaat trekken wordt het echt niets met de vangst.

Jouw wokkel of beter helical antenne is op zich wel klein maar waarschijnlijk wel aangepast. Als je die antenne in een kastje zet tussen allerlei andere zooi gepropt zal de antenne slecht werken door de andere zooi er omheen. Het advies om de hele ontvanger met weer terug gedraaide wokkel op eenzame hoogte te plaatsen is denk ik het beste.

Een helical antenne uitrollen geeft een stukje draad maar een (gp) antenne wordt het niet. Dan mis je namelijk het gp stukje. Een z.g. autoantenne werkt ook niet zonder de auto. Die auto is een deel van de antenne. Het z.g. gp deel.

Er zijn twee dingen die je kunt doen. Het hele ding vrij op grotere hoogte plaatsen, of zelf een antenne in elkaar frutten die je op hoogte plaatst.

Een stukje rg74 aan het printje solderen en daarmee naar jezelf geprutste antenne gaan is een manier. Je kunt er alleen niet zeker van zijn dat het punt waar je de coax op aansluit ook daadwerkelijk een vijftig ohm impedantie heeft. Misschien moet je er nog pi filter tussen zetten om alles goed aan te passen. Maar dat is gewoon knutselen.

Op 12 juli 2019 15:53:57 schreef plankgas:
Het apparaatje werkt op een spanning van 9-30 v, AC of DC. Ik zit al op 24 vdc. Dus lijkt het verhogen van de voedingsspanning me niet zinvol.

Ik weet eigenlijk niet meer wat te doen. Helical herstellen - uitgerolde spriet - externe spriet. :S

https://www.futurashop.it/Allegato_PDF_ENG/8100-FR579.pdf
Het apparaat is een ontvanger.
Verhogen van het voltage zal dan inderdaad weinig helpen, denk ik.

Ik had hier een Moxon antenne gesimuleerd.
Die blijkt een heel mooie richtkarakteristiek te hebben.
Als je die opschaalt met 570/433 zou je een optimale 433MHz hebben.

Anoniem

Een antenne is een resonantiesysteem. Als je bij een viool de kast afhaalt komt er haast geen geluid meer uit.
Kort gezegd, een sprietantenne op 433.92MHz is optimaal 17.3cm lang. Maar er bestaan vele variaties op dat thema voor diverse redenen die ook goed scoren, maar ook die zijn mooi uitgekiend. Een willekeurig stuk draad geeft meestal een erbarmelijk resultaat.
Mij lijkt die 'wokkel' op de foto wel heel erg kort voor 433 MHz. Zelfs al zou het een helicoidal zijn, maar het is niet uitgesloten.
Het zou best wel eens kunnen dat het wel degelijk de bedoeling is die uit te rollen, maar dat zul je moeten afleiden uit de gebruikershandleiding.

Verder moet je weten dat het zendvermogen voor dergelijke short range devices wettelijk beperkt is. Het maximale bereik hangt dus van factoren als een goede ontvangstantenne , gevoelige ontvanger en vooral de obstakels af.

Als er een versc hil is met de antenne in de kast en uit de kast moet je toch makkelijk kunnen vaststellen.
Antenne in een metalen kast kan niet, en zwarte kastje verzwakken ook het signaal door de kleuring met koolstof.
De door de fabrikant opgegeven reikwijdte is meestal gedefinieerd bij vrij zicht tussen zender en ontvanger in open veld. Bij gebruik in huis is het bereik aanzienlijk kleiner.
Men kan nu wel discuteren over hoe een antenne het best opgesteld wordt, maar voor dergelijke apparaatjes
kan het niet altijd.
Een richtantenne maken kan natuurlijk, maar is meestal een kwetsbare en lelijke constructie. Alleen amateurs vinden dat mooi.Maar alle antennes hebben enigszins een richtingseffect. Je kan ook wat winst boeken door met de richting van de ontvangstantenne te experimenteren. Horizontaal, vertikaal, naar voor, naar achteren.....

Je vermeldt ook nergens wat het bereik is wat je nodig hebt.
en of er obstakels tussen je zendertje en de ontvanger staan. De ab van mijn garagepoort doet makkelijk 50 m, dus in principe zou het moeten kunnen.
Veel plezier met je zoektocht. Er staan toch geen draadloze koptelefoons de ganse dag aan?

Anoniem

Op 12 juli 2019 23:49:04 schreef Arco:
[...]
Dan heb je teveel betaald... ;)
https://nl.aliexpress.com/item/32954349636.html?spm=a2g0o.productlist.…

Het verbaast me nog steeds dat mensen fortuinen uitgeven voor elektrische hekkens en garagepoorten en die dan willen uitbreiden met een prul van ome Ali voor de prijs van een zakje patat met een frikandel.
Een keten is maar zo sterk als de zwakste schakel.

Maar wat je aanhaalt is correct. het is voor de consument haast niet meer uit te maken of een ding dat je koopt bij de vakhandel niet dezelfde shit is als wat je bij de prullariaverkopers online bestelt. En IS het wel hetzelfde, of lijkt het er alleen maar op?

Sine

Moderator

In dit geval?

IS het zelfde waardeloze systeem dat men al 20+ jaar gebruikt, ofwel binnen 8 seconden heb je het open.

https://www.youtube.com/watch?v=iSSRaIU9_Vc

Dank voor alle behulpzame reacties.

Ik weet dat er een zend-sequens bestaat die mijn simpele code kraakt in 10 minuten. Veiligheid is (nog) geen issue, het is een poort die toegang geeft tot een binnenterrein. Als de motor stuk is dan staat de poort zomaar een week open.

Het is in een grootstedelijke omgeving. Er zit een ontvanger op met een externe antenne, met een normale handzender is het bereik 100 meter met vrij zicht, (met een zender met een extra kwartgolfspriet erop zelfs 200+). Probleem: De ontvanger hapert gemiddeld eens per maand, een paar minuten lang. Geen idee waar het aan ligt.

Daar is de extra ontvanger voor: 2 ontvangers parallel om de haperingen op te vangen (en hopen dat de haperingen geen atmosferische oorzaak hebben).

Het bereik van de RX is nu 10 meter, met 20 meter wil ik genoegen nemen. Als de zon gaat schijnen wil ik eerst een open dipool op het RX kastje monteren, gewoon 2 draadjes van 17 cm op ANT en GND dus, binnen in de kast. En de voeding betrekken van de blikpakket trafo, niet van de schakelende DIN-rail-voeding.

Anoniem

Op 13 juli 2019 13:43:06 schreef Sine:
In dit geval?

IS het zelfde waardeloze systeem dat men al 20+ jaar gebruikt, ofwel binnen 8 seconden heb je het open.

https://www.youtube.com/watch?v=iSSRaIU9_Vc

Te kort door de bocht. het is niet omdat het nu niet meer inbraakveilig is dat dat vroeger ook zo was.

Mooi zo'n youtube filmpje. Een zelfverklaard genie gaat even aan alle would-be inbrekertjes gaan demonstreren hoe het moet in ruil voor wat likes. :-(

Toen dat soort AB's op 433.9 MHz op de markt kwamen behoorde een ontvanger + een systeem dat de code kon ontrafelen niet tot de standaarduitrusting van de gemiddelde inbreker. De modulatie viel ook buiten het audiogebied en kon dus niet met een klassieke 'scanner' ontvangen worden. Ik betwijfel ook of zelfs de demodulator in een gewone radio in staat is het modulatietype te decoderen.
Tegenwoordig is dat wel even anders maar de kans dat je op deze manierbestolen wordt is toch niet echt zeer groot.
Wie zich niet veilig voelt vervangt dit systeem met vaste codes die via
schakelaartjes ingesteld wordt best door een moderne AB met rolling code.
Dat is nu net één van de nadelen van die spotgoedkope dumpprullen van webshops. Het zijn vaak restpartijen van een voorbijgestreefde techniek.
Voor zo iets als een tuinhekken volstaat het ruimschoots dacht ik.
Geen onkraakbaar systeem nodig zoals bij een garage. Wie het slot niet openkrijgt kruipt er gewoon over.

Je kunt er altijd nog scheermesjes op schroeven.
Loopt de buurt vol met kindjes zonder vingers en zonder hun voetbal ;-)

Ik wist wel dat zogenaamd niet-dupliceerbare 433 MHz zenders met een vaste code toch te kopiëren waren. En dat er apparaatjes zijn die elk slot op 433 kunnen openen.

Maar nu het me hier is ingewreven dat ik werk met een gekraakt, achterhaald systeem, is het moment wellicht gekomen om te stoppen met het inkopen van dergelijke zenders, en over te stappen op een moderner systeem. Andere zenders, andere ontvanger erbij. Zodat de zenders van het oude type gestaag uit de roulatie zullen verdwijnen.

Weet iemand waar op het WWW ik mijn kennis op dit vlak kan bijwerken of aankooptips ? Zodat ik goed geïnformeerd een ander systeem kan kiezen ?

Edit: Ondertussen las ik, dat ik moet kiezen voor zenders en ontvangers met 128 bits encryptie. Dank allen voor uw inbreng.