Aanhangwagen verlichting aansturen via transistors

Beste circuitsonline gebruikers.

Ik wil graag mijn verlichting van de aanhangwagen aangaan sturen via transistors. Omdat mijn auto gebruik maakt van een lampen controlesysteem.
Nu is de zwaarste lamp van de aanhangwagen twee 21w 12v lampen circa 3.5A

Kan iemand mij een beetje op weg helpen. Ik ben echt totaal niet thuis in de transistors en ik zou het graag willen leren.

Ik zelf zat te denken om een NPN transistors te gebruiken en hem dan in fowling.

Zou dit gaan?

Groetjes ik :) .

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

om je trekhaak te verlichten lijkt 2x21W wel heel wat watt :)
Dank aan de moderator die de titel bijstuurde! :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 13 juli 2019 14:42:26 (32%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Is het niet handiger om gewoon zoiets kant en klaar te kopen?

Ik heb gewoon een kabelkit compleet meebesteld bij mijn trekhaak. Voor de kosten hoef je het niet te laten, ik was 130 eur kwijt voor trekhaak, 7-pins stekker en bekabelsetje.
Parallel achter de achterlichten en gaan. Geen gedoe met lampcontrolesysteem (op een Octavia uit 2005)

Alleen als je parkeersensoren hebt wordt t (iets) lastiger

Voor DIY kun je ook gewoon een relaisboardje van Aliexpress halen met een optocoupler erin. Dat kost je 2-4 euro en is incl relais.

Alleen even opletten of de + wel de geschakelde is overal.

Op 13 juli 2019 14:24:42 schreef bprosman:
Of een "ouderwets relais" parallel aan je lampen.

Yep, alleen bij sommige nieuwere auto's geeft dat gezeur, afhankelijk van het gebruikte relais (lampcontrole systeem)

Een 'domme' die puur op weerstand 'meet' heeft wel wat marge, dus met een licht relais blijf je wel binnen die marge, maar slimmere systemen kunnen een pita zijn. Een hoogohmige belasting als een optocoupler is dan een betere optie.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zaterdag 13 juli 2019 14:29:45 (29%)

bprosman

Golden Member

Of een "ouderwets relais" parallel aan je lampen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Met transistors kan, maar een emittervolger zou ik niet voor kiezen.

Je wilt echt hoogohmig koppelen met je bestaande verlichting. Ik kom op minimaal twee transistors.

Als je zoiets wilt moet je de lamp niet in de E zetten, maar in de C. Ofwel, tussen de C en 14V. Reden: nu valt er 0.7V over de transistor als ie "aan" staat. Bij die 3A die de lampen trekken is dat toch een paar Watt.
Verder moet je wel een "dikke tor" hebben voor die stroom. Dan is misschien een power MosFet wel zo handig.
[edit], te laat. Hierboven heb je je lamp nog steeds aan gnd, da's in een aanhanger wel zo handig ja.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 13 juli 2019 14:44:06 (14%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, een emittervolger gaat nog flink wat vermogen opnemen, dat is niet onoverkomelijk maar het maakt de zaken nodeloos ingewikkeld.
Als het zelfgeknutseld moet worden dan is het schema van @Sine een prima uitgangpunt; als tweede halfgeleider zou een mosfet (P-channel) misschien de voorkeur kunnen genieten, maar die wordt wel wat duurder misschien.
In alle geval zwaar overdimensioneren want gloeilampen hebben een erg lage koudweerstand en daarmee een hoge opstartstroom, veel hoger dan de nominale.
De suggesties voor "relais" en voor "koop dat kant-en-klaar" lijken nogal aangewezen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het makkelijkst is nog steeds om relais te gebruiken.
Met een transistor heb je altijd spanningsval over de collector/emitter in verzadiging, dus spannings verlies.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Aangezien de auto de aanhangwagenlampen niet kan zien, is het dan in dit geval niet handiger om de aanhanger van ledlampen te voorzien? Veel lagere stroom te schakelen door de transistors en geen hoge piekstroom bij aangaan.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is niet verkeerd, maar daar ging het niet om. Keuze voor LED-lampen zou wel de opstartstroom beperken, zodat er "lichtere" transistors kunnen toegepast worden. Heel fraai. Tot de eerste keer dat de geleende aanhanger van ome Kees er wordt aangepikt... want ome Kees heeft natuurlijk nog gloeilampen, die gaan al twintig jaar mee, joh, eindeloze kwaliteit is dat!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat is idd dan een probleem. Maar dat zijn dingen waar je zelf dan even aan moet denken.
Mijn auto is dan niet aangepast, dus ik heb geen problemen met een andere aanhanger. Maar ik hang eigenlijk nooit een andere aanhanger er achter dan mijn eigen plateauwagen. Daar krijg ik alles mee vervoerd wat ik wil.
Dus het is maar de vraag of de TS ook met andere aanhangers rijd of niet. Mijn suggestie was iig een optie als je alleen maar met 1 bepaalde aanhanger rijd.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

@DJSmiley

Mijn auto is al voorzien van een trekhaak stekker aansluiting. Maar helaas is hier bij het remlicht defect. Dus ik dacht, als ik het remlicht nu aanstuur via een transistor. dan ben ik snel klaar.

de defecte module

@Sine

super bedankt voor het schema, hier kan ik verder mee! :) :) :)

mvg ik