Kenwood tuner KT7020 omzetten naar Japan mode

Op 10 juli 2019 20:16:33 schreef tin.soldier:
Ja ja, het onderste uit de kan. Maar kan dat ook? En als de ontvanger toch open ligt, check dan meteen even op bolle elco's :-)

En zal hem ook nog even afstoffen! :-)

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
Hubie

Special Member

Onderste uit de kan,wel oppassen dan. (voor het deksel) ;-)

Hieronder @Maarten,dat moet dan wel een enorm lid zijn geweest. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 10 juli 2019 22:06:43 (41%)

maartenbakker

Golden Member

Of zoals een (flauwe) leraar van mij ooit eens zei: Wie het onderste uit de kan wil, krijgt zijn lid op zijn neus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 juli 2019 23:15:59 schreef RAAF12:
Dat is de µpc, je moet de PLL hebben. Daar de diodes weghalen als je de E uitvoering van de tuner hebt. Die E zal wel voor Europa staan. Alle rode puntjes moeten 'leeg' zijn...

[bijlage]
LM7001

Ik heb zojuist de tuner opgemaakt, niet eerder tijd gehad, maar er zitten geen diodes daar. Dus het is wel zoals het schema laat zien.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
RAAF12

Golden Member

Wat meet je op die 4 pinnen van het IC? De diodes kunnen evt. ook op de onderkant van de PCB zitten. De tabel in het schema is de leidraad...

Op 12 juli 2019 23:06:46 schreef RAAF12:
Wat meet je op die 4 pinnen van het IC? De diodes kunnen evt. ook op de onderkant van de PCB zitten. De tabel in het schema is de leidraad...

Dat denk ik niet, jaren 90 ontwerp zonder smd's, gelukkig maar!:-)Ik zal morgen wel meten.

Helaas kan ik de Japanse service manual niet vinden.

Ik heb even de datasheet van de PLL toegevoegd.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Op 12 juli 2019 23:06:46 schreef RAAF12:
Wat meet je op die 4 pinnen van het IC? De diodes kunnen evt. ook op de onderkant van de PCB zitten. De tabel in het schema is de leidraad...

Op pin 6,7,8 meet ik 0 volt. Op 9 0.3v is dat die 4de pin?

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Hoi,

Ik heb al een ander berichtje geplaatst in de HF groep om de ontvangstfrequentie van mijn digitale tuner te verlagen met enkele Mhz.

Ik probeer nu echter te begrijpen hoe de PLL (LM7001)werkt met zijn boven en onderwaarden. Ik snap het principe wel een beetje van een referentie signaal die een phase detector voedt die dan weer een regelbaar spanningje op de VCO zet.

Ik denk daarom dat microprocessor de frequentie bepaald, die de boven en onderwaarden begrenzen, of niet. Ik denk dat deze processor dus de ook het referentie signaal aanbied aan de PLL.

Als dat klopt moet men de microprocessor aanpassen, maar hoe doe je dat dan?

Misschien zit ik er naast en zou graag van jullie horen wat nou bepalend is of mij zou kunnen verwijzen naar een goed artikel hierover. Ik heb al heel wat gegoogled maar het meeste gaat over PLL zenders en niet ontvangers.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Een PLL is een PLL het maakt daarom niet uit of je deze voor een zender of een ontvanger gebruikt.
Het enigste verschil dat bij een PLL voor een ontvanger is dat de uitgangs frequentie heeft welke 10,7MHz (dat is de midden frequent) boven de eigenlijke ontvangst frequentie heeft.
Terwijl een PLL voor een zender direct op de gewenste frequentie werkt.

Het belangrijkste in een PLL wat de uiterste frequenties bepaald naar boven of wel naar onder is de referentie frequentie welke naar de phase comparator gaat.
Daarom is de deler belangrijk waar uit die refentie frequentie komt.
Deze deler wordt bestuurd vanuit de micro processor en bevat dus een digitale codering.

Het is dus uiteindelijk de VCO welke de frequentie bepaald en het gewenste frequentie bereik samen met de phase comparator en de referentie frequentie.

[Bericht gewijzigd door Martin V op zaterdag 13 juli 2019 14:27:22 (10%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 13 juli 2019 14:21:16 schreef Martin V:
Het enigste verschil dat bij een PLL voor een ontvanger is dat de uitgangs frequentie heeft welke 10,7MHz (dat is de midden frequent) boven de eigenlijke ontvangst frequentie heeft.
Terwijl een PLL voor een zender direct op de gewenste frequentie werkt.

Ow, da's wel heel stellig. Dat is lang niet altijd zo. Het hangt er maar helemaal vanaf hoe je opzet van je TRX is. Je kunt voor TX ook prima een PLL op frequentie X hebben terwijl je dat up/downmixed naar de echte draaggolf.

Maar goed, PLL frequentie wordt inderdaad meestal door een micro ingesteld (het deeltal). De referentie bepaald uiteraard ook de VCO frequentie. De grenzen: deeltal, vco regelbereik, freq.bereik van de PLL zelf, ...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 juli 2019 14:32:35 schreef flipflop:
[...]
Ow, da's wel heel stellig. Dat is lang niet altijd zo. Het hangt er maar helemaal vanaf hoe je opzet van je TRX is. Je kunt voor TX ook prima een PLL op frequentie X hebben terwijl je dat up/downmixed naar de echte draaggolf.

Je gaat hebt het dan over een heel ander systeem, om je frequentie uit de PLL te mengen met een andere frequentie, daar hebben we het nu niet over...

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hoezo hebben we het daar niet over? Over welk systeem hebben we het dan en hoe weet jij dat?
Ik heb nog niet gelezen wat de architectuur van het systeem van de TS is. De vraag was heel algemeen, en jij stelt dat het in het algemeen zo is. En dat is niet zo. Misschien wel vaak, maar niet per definitie.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 juli 2019 14:21:16 schreef Martin V:
Het is dus uiteindelijk de VCO welke de frequentie bepaald en het gewenste frequentie bereik samen met de phase comparator en de referentie frequentie.

Dat snap ik, de VCO bepaald de frequentie maar wat en wie bepaald de boven en onderwaarden? Dus als ik een ontvanger van 87.5Mhtot 108mhz heb waarom niet 85mhz tot 110mhz? Dat zal de VCO best aankunnen desnoods met een kleine aanpassing.

Verder geen ruzie maken jongens! :-)

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Die LM7001 is toch wel heel iets anders. Die heeft helemaal geen VCO.

Die werkt met een vaste reference frequentie, en 2 instelbare frequentie delers. De fase wordt gelocked door voortdurend de deelfactor aan te passen, dus onder controle van een processor.

Je kunt het frequentie bereik aanpassen door de referentie frequentie (7.2 MHz) aan te passen.

mel

Golden Member

Het maximale deeltal bepaalt de frequentie limiet.
De referentie frequentie bepaalt de KANAALSPATIE.
Maar de VCO moet natuurlijk wel de max frequentie aan kunnen, en moet in het vanggebied zitten.
(de PLL moet kunnen locken).

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 juli 2019 15:43:35 schreef mel:
Het maximale deeltal bepaalt de frequentie limiet.
De referentie frequentie bepaalt de KANAALSPATIE.
Maar de VCO moet natuurlijk wel de max frequentie aan kunnen, en moet in het vanggebied zitten.
(de PLL moet kunnen locken).

Ok VCO lijkt me het makkelijks aan te passen, windinkje erbij of c'tje om in het vanggebied te blijven. Maar wat te doen om het deeltal te veranderen? Dat deeltal ligt tocht niet vast of ligt dat wel vast in de processor?

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Op 13 juli 2019 15:21:13 schreef deKees:
Die LM7001 is toch wel heel iets anders. Die heeft helemaal geen VCO.

Die werkt met een vaste reference frequentie, en 2 instelbare frequentie delers. De fase wordt gelocked door voortdurend de deelfactor aan te passen, dus onder controle van een processor.

Je kunt het frequentie bereik aanpassen door de referentie frequentie (7.2 MHz) aan te passen.

Je bedoelt een andere kristal erin? Er zit nu 7.2Mhz in de PLL circuit. Ik weet niet hoe deze deelt maar uitgaande van 98mhz als midden frequentie is dat een factor 13.6 niet echt een deelbaar getal.

The LM7001J and LM7001JM are PLL frequencysynthesizer LSIs for tuners, making it possible to makeup high-performance AM/FM tuners easily.• These LSIs are software compatible with the LM7000,but do not include an IF calculation circuit.• The FM VCO circuit includes a high-speedprogrammable divider that can divide directly.• Seven reference frequencies: 1, 5, 9, 10, 25, 50, and100 kHz• Band-switching outputs (3 bits)• Controller clock output (400 kHz)• Clock time base output (8 Hz)• Serial input circuit for data input (using the CE, CL, andDATA pins

[Bericht gewijzigd door TronicFM op zaterdag 13 juli 2019 17:46:17 (33%)

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
mel

Golden Member

Op 13 juli 2019 17:32:18 schreef TronicFM:
[...]

Ok VCO lijkt me het makkelijks aan te passen, windinkje erbij of c'tje om in het vanggebied te blijven. Maar wat te doen om het deeltal te veranderen? Dat deeltal ligt tocht niet vast of ligt dat wel vast in de processor?

Een PLL is geen processor.het is een instelbare deler en die stuurt een fasevergelijker aan.de fase word vergeleken met de referentiefrequentie, en daar stuurt dat ding mee. Het deeltal kan , afhankelijk van de soort PLL, worden ingesteld op verschillende manieren. Duimwielschakelaars, dioden, of idd een microprocesor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 juli 2019 18:01:24 schreef mel:
[...]
Een PLL is geen processor.het is een instelbare deler en die stuurt een fasevergelijker aan.de fase word vergeleken met de referentiefrequentie, en daar stuurt dat ding mee. Het deeltal kan , afhankelijk van de soort PLL, worden ingesteld op verschillende manieren. Duimwielschakelaars, dioden, of idd een microprocesor.

Ok misschien verkeerd geschreven, ik snap dat de PLL geen processor is maar bedoelde inderdaad dat de processor de PLL aanstuurt. Nu hoe kan je de processor manupileren zodat hij een andere frequentie zet bv 110mhz of 80mhz?

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
benleentje

Golden Member

Ik heb geen idee wat voor CPU er in een PLL circuit gebruikt word.
Maar los daarvan standaard draait een CPU gewoon op een programma en als je dat programma hebt en met de juiste middelen kan je dat programma aanpassen.
Heb je geen programma maar wel de kennis ervan dan kan je naar eigen believen zelf een programma maken die het complete frequentie beriek van de PLL kan gebruiken.

Ik probeer nu echter te begrijpen hoe de PLL (LM7001)werkt met zijn boven en onderwaarden

Zie hier boven. de CPU zal waarschijnlijk geprogrammeerd zijn om de standaard frequentie banden te gebruiken. Als je buiten deze banden wil zal je de software moeten aanpassen.
Aan de andere kant bepaald je PLL circuit zelf qua componenten opbouw ook een bepaalde onder en boven grens

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

TS, misschien moet je even vermelden over wat voor "digitale tuner" we hier praten. Als je een tuner uit een hifi set hebt (Denon, Technics, Sony, die dingen), dan is het vrijwel onmogelijk om via de micro iets aan te passen. Je hebt de code niet en vaak zijn het geen losse micros maar is het geintegreerd in een ASIC. Nou kun je misschien wat pinnetjes omleggen als het een losse PLL is, maar dan ga je wel een foutieve frequentie op het display zien.
Maar omdat we niet weten over welk apparaat het gaat blijft eea wel wat vaag.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Misschien dat deze service manual van de Kenwood KT-7020 met schema wat meer duidelijkheid geeft. Deze tuner wordt nl ook in Japan verkocht. Ik wil deze ontvanger omzetten naar de Japanse frequentie band. Ik denk niet dat ze twee verschillende programma's hebben gebruikt ook gezien ik een verwijzing terug vind onder Diodes en Switches.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Op 13 juli 2019 20:32:42 schreef TronicFM:
Misschien dat deze service manual van de Kenwood KT-7020 met schema wat meer duidelijkheid geeft. Deze tuner wordt nl ook in Japan verkocht. Ik wil deze ontvanger omzetten naar de Japanse frequentie band. Ik denk niet dat ze twee verschillende programma's hebben gebruikt ook gezien ik een verwijzing terug vind onder Diodes en Switches.

Oops service mamual is te groot!

Ik heb het schema opgeplits in 4 stukken, hopelijk is het leesbaar.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
Frederick E. Terman

Honourable Member

PLL betekent: Phase Locked Loop. Een fazevergrendelde lus, dus.

Die kun je op allerlei manieren maken, en het is helemaal niet essentieel dat je een microprocessor gebruikt, of zelfs maar een instelbare deler. Er zijn nog tig andere configuraties mogelijk, die toch allemaal van het principe van de fazevergrendeling uitgaan. De PLL is ouder dan de processor, en ook ouder dan überhaupt de digitale techniek.

Maar in dit, en het vorige, topic gaat het meestal over een vorm van PLL die heel vaak voorkomt: van een oscillator (VCO; spanningsgestuurde oscillator) wordt de frequentie door een bepaald instelbaar getal gedeeld, en het resultaat wordt vergeleken met een referentiefrequentie (zie zelf meestal via een andere, vaste, deler uit een kristaloscillator wordt afgeleid). Met het resultaat wordt de VCO bijgestuurd, zodat uiteindelijk de twee frequenties gelijk zijn. De VCO draait dan dus op een frequentie, gelijk aan de referentie maal het gekozen getal.

De werking moet je maar even Googelen.
Maar het te maken frequentiebereik wordt dus door twee dingen bepaald:

  • Door het getal in de instelbare deler; dat is dus je frequentie-instelling,
  • Maar ook door het bereik van de VCO zelf: hij moet de gevraagde frequentie natuurlijk wel kunnen maken.

Het is net als bij de auto: de snelheid wordt bepaald door de instelling van de cruise control, maar de motor moet die snelheid natuurlijk wel kunnen opbrengen.

In een PLL-schakeling moet de VCO dus het frequentiegebied kunnen maken dat je wilt gebruiken; de werkelijk keuze doe je dan met de programmeerbare deler.
Nu zou je misschien denken dat het dan praktischer is, gewoon VCO's te maken met een enórm groot regelbereik, maar dat levert weer andere bezwaren op.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 juli 2019 23:19:11 schreef Frederick E. Terman:
PLL betekent: Phase Locked Loop. Een fazevergrendelde lus, dus.

Die kun je op allerlei manieren maken, en het is helemaal niet essentieel dat je een microprocessor gebruikt, of zelfs maar een instelbare deler. Er zijn nog tig andere configuraties mogelijk, die toch allemaal van het principe van de fazevergrendeling uitgaan. De PLL is ouder dan de processor, en ook ouder dan überhaupt de digitale techniek.

Maar in dit, en het vorige, topic gaat het meestal over een vorm van PLL die heel vaak voorkomt: van een oscillator (VCO; spanningsgestuurde oscillator) wordt de frequentie door een bepaald instelbaar getal gedeeld, en het resultaat wordt vergeleken met een referentiefrequentie (zie zelf meestal via een andere, vaste, deler uit een kristaloscillator wordt afgeleid). Met het resultaat wordt de VCO bijgestuurd, zodat uiteindelijk de twee frequenties gelijk zijn. De VCO draait dan dus op een frequentie, gelijk aan de referentie maal het gekozen getal.

De werking moet je maar even Googelen.
Maar het te maken frequentiebereik wordt dus door twee dingen bepaald:

  • Door het getal in de instelbare deler; dat is dus je frequentie-instelling,
  • Maar ook door het bereik van de VCO zelf: hij moet de gevraagde frequentie natuurlijk wel kunnen maken.

Het is net als bij de auto: de snelheid wordt bepaald door de instelling van de cruise control, maar de motor moet die snelheid natuurlijk wel kunnen opbrengen.

In een PLL-schakeling moet de VCO dus het frequentiegebied kunnen maken dat je wilt gebruiken; de werkelijk keuze doe je dan met de programmeerbare deler.
Nu zou je misschien denken dat het dan praktischer is, gewoon VCO's te maken met een enórm groot regelbereik, maar dat levert weer andere bezwaren op.

Mooie uitleg maar ik vind die VCO niet zo probleem. Het is mij echter nog steeds niet duidelijk wat die begrenzing bepaald. Ik heb het dan over wat ik uitlees 87.5-108Mhz. Het zou de VCO/PLL een zorg zijn tot hij niet meer lockt. Hij zou er best een paar Mhz boven of onder kunnen gaan. Als de processor daar verantwoordelijk voor is hoe pas je deze dan aan. Als je meekijkt naar bijgevoegd schemaatje lijkt dat de diodes deze begrenzen, 16,17,18,19. Correct?

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air