iphone op usb fiets

hoi
ik heb op mijn ebike een usb poort aangesloten op de + en min van mijn koplamp.
Mijn navigatie en telefoons laden op, maar als ik mijn iphone die ik als navigatie wil gebruiken, aansluit doet hij niets.
Heeft iemand hier een verklaring voor.
Ik heb wel het een en ander op de site gelezen over data enz maar daar bleek ook niet iedereen het over eens te zijn.
hoe kan ik het probleem oplossen????

Apple is bang dat als je een niet-goede lader aansluit hun apparaat kapot gaat of dat er andere "foute" dingen gebeuren. Ze hebben de boel dus zo gemaakt dat de telefoon iets herkent aan een apple lader waarmee de telefoon dus denkt te weten dat het een apple lader is en dat het goed zou moeten zijn. Ziet ie dat niet, dan weigert ie er mee te werken. Volgens mij is het iets met weerstandjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hangt ervanaf hoe nieuw die iphone is, de nieuwe hebben geen simpele herkenning meer met weerstanden, maar een ic wat in de lader moet zitten, deze praat met de telefoon. typisch weer een apple constructie, ze zouden ook eens een accesoire niet zelf kunnen verkopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Rew, dat zie je verkeerd. Dat doen ze niet om te voorkomen dat er wat stuk gaat, maar om te voorkomen dat je geen veel te dure Apple lader koopt.

@TS, hoe gaat dat nou werken, steeds als je stopt of te langzaam fietst stopt het laden, en begint weer als je verder fietst? Je zou er eigenlijk een flinke buffer tussen willen hebben die de spanning tijdens het stoppen in stand houdt. Wordt alweer ingewikkeld.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 13 juli 2019 21:51:11 (48%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

hangt ervanaf hoe nieuw die iphone is, de nieuwe hebben geen simpele herkenning meer met weerstanden, maar een ic wat in de lader moet zitten, deze praat met de telefoon. typisch weer een apple constructie, ze zouden ook eens een accesoire niet zelf kunnen verkopen.

De chip zit in de kabel. Mijn dochter heeft een iPhone 10 en die kan nog steeds geladen worden met een Ikea lader.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Het verhaal is niet relevant, je mag geen telefoon gebruiken op de fiets >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er zit een ic in de de stekker van de laadkabel. Als je zo'n laadkabeltje gebruikt moet dat op een usb poort gewoon werken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 14 juli 2019 07:46:43 schreef mel:
Het verhaal is niet relevant, je mag geen telefoon gebruiken op de fiets >:)

Door rood rijden mag ook niet....
Maar er is aan de verslaafden (en mensen die alleen maar belangrijke berichten krijgen) gedacht.
De mobiel mag je wel op een klem aan het stuur hebben.
Een zogenaamde “losse handen” set. Net zo als in de auto.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 14 juli 2019 08:52:45 schreef Toeternietoe:
[...]
Door rood rijden mag ook niet....

En dat doe je ook gewoon, fuck it?

Telefoon in een houder is gewoon legaal en verstandig. Maar of dat laden veel zin heeft betwijfel ik. Een dag fietsen zal ie toch wel uithouden, zo'n iPhone?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Misschien heeft de TS een elektrieke fiets. Zo'n ding waar je volgens de gebruikers toch heel hard moet trappen maar de trappers in werkelijkheid een soort gaspedaal zijn. Dan kan de iphone wel permanent laden.

Op 13 juli 2019 21:26:09 schreef blommetje_1:
hoi
ik heb op mijn ebike een usb poort aangesloten op de + en min van mijn koplamp

Is dus een electrische fiets.....

Op 14 juli 2019 07:46:43 schreef mel:
Het verhaal is niet relevant, je mag geen telefoon gebruiken op de fiets >:)

Nee, dat is niet waar. Je mag je telefoon gerust gebruiken op de fiets, maar je mag hem niet in je hand hebben.

Op 14 juli 2019 09:18:28 schreef flipflop:
Een dag fietsen zal ie toch wel uithouden, zo'n iPhone?

Ik heb gemerkt dat toen ik om andere redenen een zwik apps van m'n telefoon gooide ineens m'n batterijduur enorm omhoog ging. Dus als iemand een zwik apps heeft(*) die stroom vreten kan het zomaar zijn dat zo'n ding aan de onderkant zit van wat bruikbaar is.

Als je daarnaast een hele dag met het scherm en GPS aan voor de navigatie gaat werken, dan kan het best zijn dat ie echt halverwege de dag leeg is.

(*) waarbij het zomaar kan zijn dat iemand vind dat die "essentieel" zijn voor hem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 juli 2019 09:18:28 schreef flipflop:
[...]

Telefoon in een houder is gewoon legaal en verstandig. Maar of dat laden veel zin heeft betwijfel ik. Een dag fietsen zal ie toch wel uithouden, zo'n iPhone?

Precies, ik gebruik al een jaar een telefoonhouder op m'n stuur en dat is ideaal om te navigeren in onbekende steden.

Na een paar uur GPS, mobiel internet en een navigatieprogramma is het uit met de pret met moderne telefoons. De mijne haalt 5 uur (Moto G5), da's voor mij in veel gevallen voldoende want ik fiets zelden 5 uur op een dag. Maar als je meer fietst, of als je op je bestemming nog een aantal uur op je telefoon moet werken, is bijladen wel prettig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

het meeste stroom vreet de backlight, zeker buiten in de zon, anders zie je het scherm niet, daarna de gps ontvanger. als je op wifi zit op t werk bijv, dat vreet ook op zn best stroom. zeker als je veel door het gebouw loopt en het ding van het ene wifi punt naar t andere gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Natuurlijk gebruik ik een standaardje op het stuur. lijkt me moeilijk om dat ding als navigatieapp. te gebruiken terwijl je hem in de hand houdt.
Ik ben 70 en rij niet zo vaak meer uren achter elkaar met losse handen.
Lijkt me trouwens niet zo makkelijk op een elektrische fiets.
Het zou dus moeten liggen aan de manier hoe een iphone in elkaar zit. het is al een ouder model de 5s.
Iemand nog suggesties ???
Laad dus duidelijk wel de andere apparaten op en het snoertje is ook oke, doet het nl wel in andere usb aansluitingen

Hoe lang een volle lading mee gaat weet ik niet.
Maar ik zou hem toch graag op kunnen laden.
Bijv. in( geval dat je onverwacht gaat fietsen en hij is ver leeg, dan sta je daar (dan fiets je daar, in de rimboe, zonder te weten, hoe nu verder)
Ik kan hem natuurl+ijk opladen op mijn powerbank,
Maar ik heb een mooie telefoonhouder met 2xusb (zie bijlage) op mijn 3d printer gemaakt, en waarbij het veel moeite kostte om de 2usb er werkend in te krijgen en hoop

dat die arbeid niet voor niets is geweest

Mijn 5s iphone kan ik laden met elke 5 V adapter mits het goede kabeltje er tussen zit.

Wat voor USB elektronica zit daar in dan? Heeft die wel genoeg aan de spanning van de koplamp? Al iets gemeten, wat doet de spanning als je de telefoon aansluit?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ehm, die stuurhoudertjes USB zijn er standaard voor motoren.

Dat kump er noe van....
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

hoi luitjes
het heeft even geduurd.
Ik heb meteen de spanning gemeten, ben ondertussen vergeten wat die precies was,(dacht ietsjes onder 5v, maar omdat al mijn andere apparaten wel werkten op de usb poort, heb ik toch maar zo´n usb houder aangeschaft, en daar werkt mijn iphone dus wel op,
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Op 14 juli 2019 07:46:43 schreef mel:
Het verhaal is niet relevant, je mag geen telefoon gebruiken op de fiets >:)

Zoals TS aangaf wil hij zijn aai-phone als GPS gebruiken en niet zozeer om constant zijn smoelenboek te bekijken :-p Moest GPS verboden zijn terwijl men rijdt, dan zouden velen dikwijls stilstaan omdat ze hun weg niet weten.

Vraag me niet hoe ik het vroeger (eind jaren 80) deed zonder al die technologie, maar ik reed met de fiets over een afstand van 130km vanuit het Luikse naar het zuiden van Antwerpen zonder ook maar 5 km verkeerd te rijden. Richtingsgevoeligheid is men blijkbaar al verleerd daar ik soms mensen na 10km al volledig verkeerd zie rijden :-p

Depeet
Tidak Ada

Golden Member

IKEA verkoopt powerbank hoesje voor veel typen telefoons.
Ik heb een wat duurdere van bij AMCAC voor 1/3 van de prijs. Dat ligt dan in de orde die je bij IKEA betaalt. Voldoet prima!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Powerbank gebruiken die wel samengaat met de Iphone, deze kun je tegelijk laden met de USB spanning op de fiets.

En voor degene die het zich afvragen, de Ebike lamp word wss gevoed uit de accu. Dus laad altijd.

Mosterd na de maaltijd en het was voor een iPad3 jaren geleden, maar omdat ik het zelf heb uitgezocht, link ik het lekker toch...

Laatste posting (in het engels) wat info over wat er met de datapinnen moet gebeuren voor diverse laadstromen.

Mogelijk is Apple dusdanig consequent dat het nog steeds zo werkt. Mogelijk ook niet...