12VDC naar 5VDC? Beste manier?

Op 11 juli 2019 16:03:16 schreef Lambiek:
Ja, dat is ook zo. Maar dat komt niet door de TS. Er is bijna niets te vinden over die sensoren, en wat je erover vindt klopt niet.

Het is voor het eerst dat in dit topic zo duidelijk wordt gezegd dat de informatie van de fabrikant onjuist is.

Lambiek

Special Member

En dat ben je niet met me eens? Of juist wel?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er is bijna niets te vinden over die sensoren, en wat je erover vindt klopt niet.

Ik blijf het verdacht vinden dat ze zo bijzonder duur zijn terwijl ze toch niets bijzonders te bieden hebben, behalve slechte documentatie. Of waarom, beste @Lambiek, blijf je de T/S steunen in het gebruik (in meervoud!) van deze dingen? Wat is er zo bijzonder aan om ze hun geld waard te maken? Waarom beveel je niet aan om iets betaalbaarders en beter gedocumenteerds toe te passen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ach,

De schoorsteen bij Rada moet ook blijven roken. (en flink ook schijnbaar... :) )
12V voeding was op zich begrijpelijk, dus twijfelde niemand daaraan. (5v is heel ongebruikelijk voor dit soort netwerkjes)

Als er iets anders bestaat wat hetzelfde kan, zou ik dat ook doen. (zo'n proprietary systeem is altijd lastig, zeker als de fabrikant ermee op mocht houden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 11 juli 2019 16:16:00 schreef big_fat_mama:
Of waarom, beste @Lambiek, blijf je de T/S steunen in het gebruik (in meervoud!) van deze dingen?

Ik steun hem niet, ik help hem. En niet alleen ik probeer hem te helpen, er zijn er meer die geantwoord hebben. :)

Wat is er zo bijzonder aan om ze hun geld waard te maken?

Dat moet je aan de TS vragen. Maar ik denk dat het goede sensoren zijn voor zeer vochtige ruimtes.

Waarom beveel je niet aan om iets betaalbaarders en beter gedocumenteerds toe te passen?

Ik beveel niets aan, dit is de TS zijn keuze. Waarom?, misschien om de reden die ik hierboven gaf.

Op 11 juli 2019 16:21:46 schreef Arco:
Ach,

De schoorsteen bij Rada moet ook blijven roken. (en flink ook schijnbaar... :) )

Ook ik vind het belachelijk duur.

12V voeding was op zich begrijpelijk, dus twijfelde niemand daaraan. (5v is heel ongebruikelijk voor dit soort netwerkjes)

Ja, mee eens.

Als er iets anders bestaat wat hetzelfde kan, zou ik dat ook doen. (zo'n proprietary systeem is altijd lastig, zeker als de fabrikant ermee op mocht houden)

Ja, maar dat is met alles zo. Dan kun je niets meer kopen.

Maar goed volgens mij dwalen we af. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Als je toch aan het transistoriseren bent ... eigenlijk zijn voor PLC ingangen die relais ook onnodig.

Bij het plaatselijke zwembad hangen die sensoren om de douches te activeren.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 11 juli 2019 16:32:21 (28%)

Lambiek

Special Member

Op 11 juli 2019 16:30:15 schreef Sine:
Als je toch aan het transistoriseren bent ... eigenlijk zijn voor PLC ingangen die relais ook onnodig.

De TS wil het via relais doen. En het is op deze manier potentiaal vrij, dus voor meerdere spanningen geschikt.

Bij het plaatselijke zwembad hangen die sensoren om de douches te activeren.

Daar is dit volgens mij ook voor. Of voor douche cabines, of iets dergelijks.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 juli 2019 16:15:13 schreef Lambiek:
En dat ben je niet met me eens? Of juist wel?

Jawel, maar we zijn de hele tijd heen en weer blijven kaatsen tussen de een die zegt: geloof me, het is 5VDC, terwijl de ander zegt: jamaar, de fabrikant zegt dat het 12VAC is. Het was duidelijker geweest als iemand in een eerder stadium had gezegd dat de informatie van de fabrikant niet waar is.
En ik vind het ook een blunder dat een fabrikant van zulke dure spullen niet eens de goede voedingsspanning vermeldt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

dat een fabrikant van zulke dure spullen niet eens de goede voedingsspanning vermeldt.

Precies. Dat maakt ook mij al de hele tijd zo achterdochtig. En dat er dan nog iemand - en niet de eerste de beste - blijft helpen om dat spul in te zetten wringt mij ook al de hele tijd. In plaats van te zeggen: "die leverancier daar is een luchtje aan! let daar mee op!" maar nee, en we vernemen ook niet waarom een dergelijke "geurige" leverancier toch het vertrouwen krijgt. Desgevraagd werd er wel geantwoord "dat is de eigen keus van T/S" en dat is natuurlijk niet verkeerd maar het klinkt toch ongebruikelijk vrijblijvend. Dit forum heeft een heel sterke reputatie inzake "verder denken dan de aanvankelijke vraag" en zelfs "raad geven om de problemen te vermijden die aanvankelijk nog niet in zicht zijn" maar hier lijkt plots het omgekeerde te gebeuren. Het kan wel, het is niet tegen de forumregels voorzover ik zie, maar ik vind het toch vreemd, erg vreemd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik vind dat het niet aan ons is om een oordeel daarover te vellen (of TS nu een sensor van 1 of van 1000 euro gebruiken wil is zijn eigen keuze)
We kunnen alleen op de nadelen attent maken die eraan kleven, en proberen een zo goed mogelijke oplossing op te hoesten... ;)

Schijnbaar zijn ze nog nooit voor andere doeleinden gebruikt als in hun eigen systemen, anders was de fout in de datasheet al lang aan het licht gekomen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Allemaal,

Wat een discussie na 1 dag afwezig geweest te zijn zeg..

Laten we 1 ding voorop stellen, ik heb contact gehad met de leverancier en de fabrikant van deze sensoren. allebei weten ze me niks te vertellen, en waarom? Omdat het einde in zicht is van deze toepassing.
Dus don't shoot the messenger om deze beknopte informatie...

Als beheerder van 250 van deze sensoren ben ik dus aan het kijken wat de mogelijkheden zijn....

Lambiek heeft me in een ander topic geholpen met een zelfde soort sensor, exact hetzelfde qua uiterlijk maar totaal verschillend qua werking.
Ik krijg nu een beetje het gevoel dat je juist geen vragen moet gaan stellen op dit forum. Het ene antwoord kan en hoeft niet beter te zijn als een ander antwoord he.

Het onderwerp van dit topic was volgens mij behoorlijk duidelijk, wellicht had ik het woord sensor weg moeten laten...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee, het onderwerp was niet duidelijk, aanvankelijk. "De beste manier om van 12V= naar 5V= te gaan" was het, en is het nog steeds; en er is onmiddelijk in koor geantwoord dat er daarop geen eenduidig antwoord te geven valt. En toen begon de ellende...

Enne, zonder iets te willen opdringen, maar als je verantwoordelijk bent voor installaties waarin 250 sensordingen zitten die weldra niet meer ondersteund worden dan is het nu het moment om een plan B te bedenken. En je meldt dus dat je aan het kijken bent, goed bezig! De aanvankelijke vraag is dan wellicht minder dringend geworden.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 11 juli 2019 20:50:54 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 juli 2019 20:37:13 schreef big_fat_mama:
Nee, het onderwerp was niet duidelijk, aanvankelijk. "De beste manier om van 12V= naar 5V= te gaan" was het, en is het nog steeds; en er is onmiddelijk in koor geantwoord dat er daarop geen eenduidig antwoord te geven valt. En toen begon de ellende...

Enne, zonder iets te willen opdringen, maar als je verantwoordelijk bent voor installaties waarin 250 sensordingen zitten die weldra niet meer ondersteund worden dan is het nu het moment om een plan B te bedenken. En je meldt dus dat je aan het kijken bent, goed bezig! De aanvankelijke vraag is dan wellicht minder dringend geworden.

In een vorig topic waarin een dacht ik eerst een zelfde soort sensor besproken was werkte op 12v, de andere type sensor werkt op 5V.

Vandaar de vraag 12V naar 5V voeding...
Dat vervolgens een hele offtopic discussie kwam ligt niet aan het onderwerp maar aan de productinformatie van de leverancier.
In mijn ogen hoeft er niet zo fel gereageerd te worden..

Op 11 juli 2019 17:06:28 schreef KlaasZ:
[...]Jawel, maar we zijn de hele tijd heen en weer blijven kaatsen tussen de een die zegt: geloof me, het is 5VDC, terwijl de ander zegt: jamaar, de fabrikant zegt dat het 12VAC is. Het was duidelijker geweest als iemand in een eerder stadium had gezegd dat de informatie van de fabrikant niet waar is.
En ik vind het ook een blunder dat een fabrikant van zulke dure spullen niet eens de goede voedingsspanning vermeldt.

De voedingspanning van de gehele set bedoelen ze er mee.(dus de voeding op de sensorbox). De hele set is plug en play, zij verwachten niet dat de sensoren los voor een ander doel gebruikt kunnen worden. Daar zit volgens mij het hele probleem...

De sensoren zijn inderdaad duur maar er zijn nu eenmaal weinig alternatieven. Koop een zwemkaartje in de buurt en je zult zien dat je ze tegen komt in Nederland..

Op 12 juli 2019 09:32:12 schreef DeDraak:
Vandaar de vraag 12V naar 5V voeding...

Goed. De beste manier om van 12V naar 5V te gaan is met een 78L05. (randvoorwaarde die ik gebruik is: "bij een stroom van max 10mA", dat heb ik moeten aannemen/gokken, want dat stond (staat?) er niet bij).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 juli 2019 21:47:00 schreef RAAF12:
Toch staat er duidelijk
[bijlage]
3 aderige kabel, dus één datalijn?

edit anoniem015 was me iets voor...

Overal op het www worden fouten gemaakt tussen de 2 type sensoren, qua uiterlijk zijn ze hetzelfde maar de 2-draads sensor is 12V en de 3-draads sensor is 5V...

De 2-draads sensor is niet voor de Rada outlook box geschikt, daar is alleen de 3-draads geschikt voor.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:36:00 (1%)

Lambiek

Special Member

Jongens laten we er over ophouden, dit leidt verder nergens toe. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inderdaad slotje op dit topic en klaar.
Nogmaals iedereen bedankt!

Inderdaad, er komt nu informatie boven water waarvan het handiger was als die in een eerder stadium was getoond. Gevalletje mosterd na de maaltijd.

Anoniem

Leuk die raadseltopics waar de nodige info pas op het eind gegeven wordt . ;-)

250 douches? Dat moet een keten van rusthuizen, een ziekenhuis of het paleis van de emir van Quatar zijn.

En aan publieke installaties met water ga jij dan een zelfbouwvoeding aan knutselen waarvan je niet eens weet hoe er aan te beginnen. Mij krijgen ze voorlopig niet in een rusthuis ;-)
Idd, doe maar een slotje, de rest lezen we wel in de krant ;-)

Nu begrijp ik opeens ook het engagement van Lambiek een stuk beter.

Op 13 juli 2019 23:18:15 schreef grotedikken:
Leuk die raadseltopics waar de nodige info pas op het eind gegeven wordt . ;-)

250 douches? Dat moet een keten van rusthuizen, een ziekenhuis of het paleis van de emir van Quatar zijn.

En aan publieke installaties met water ga jij dan een zelfbouwvoeding aan knutselen waarvan je niet eens weet hoe er aan te beginnen. Mij krijgen ze voorlopig niet in een rusthuis ;-)
Idd, doe maar een slotje, de rest lezen we wel in de krant ;-)

Nu begrijp ik opeens ook het engagement van Lambiek een stuk beter.

Klasse reactie dit, getuigd veel respect!!
Moderators lezen jullie mee??

Ha, je kent GD nog niet :-)
Dat is onze Belgische Brombeer.
Hij komt altijd leuk uit de hoek en vaak zit er een kern van waarheid in zijn opmerkingen. Dus val hem niet aan want ik wil hem niet kwijt op dit forum.

Hubie

Special Member

;-)
Het is een broer van Maarten van Rossum.Rossem

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 14 juli 2019 01:09:30 (13%)

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

OT\Foutje,bedankt. ;-)
Inmiddels gewijzigd.
Mss dat GD ook gek van garnalenkroketjes en peterselie is?

Ik voel hier een hangslot aankomen. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 14 juli 2019 01:38:59 (58%)