Plaatsbepaling Canting keel zeilboot

Geachte Forumleden,
Ik ben mij aan het oriënteren hoe ik op een simpele wijze een plaatsbepalingssysteempje voor de swingkiel van mijn zeilbootje kan fabriceren. De opzet is dat er vijf ledjes moeten komen die aangeven of de kiel: link, half links, midden , half rechts of rechts staat. Mijn beperking is dat als ik met Hal sensoren ga werken alle magnetische kompassen aan boord op tilt slaan. Iemand een idee???

Mvg,

Pieter Walker

mel

Golden Member

Een positioneringssensor? met een uitlezing.
Geen idee wat een swingkiel is trouwens.
Hoe stel je dat ding in dan? Misschien iets mechanisch?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hoe groot is die boot?

Ik dacht eerst dat het een full-size boot zou zijn, maar als je zegt

als ik met Hal sensoren ga werken alle magnetische kompassen aan boord op tilt slaan. Iemand een idee???

dan denk ik ineens dat het een modelboot is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Hoeveel kompassen heb je dan? Misschien wel 1?

Maar goed... Ik ken een aantal kompas repeaters. Die werken met Hall sensors. Die plak je (letterlijk) onder de kompasroos. Die raakt daar ook niet de weg van kwijt.
Ik zie ff niet in waarom 'alle' kompassen dan wel de weg kwijt raken als die sensoren alleen maar verder weg zitten...

En hoe moet het dan met de speaker van je VHF? Daar zit zowaar nog een magneet in (en doorgaans niet eens een lullige...).

Maar goed... alles valt of staat met wat je mechanisch kunt. Ofwel: waar heb je toegang toe qua mechanisch waaruit je de stand van je kiel kunt afleiden?
Als dat qua waterdichtheid kan, zou je zelf gewoon een potmeter /aan de as van die kiel kunnen klussen. Stel comperators voor de LEDs. Klaar.

WTF is een kantig keel zeilboot?

Ik kan ook niets vinden op het web. Ben toch wel nieuwsgierig wat het nu voor een ding is?

GJ_

Moderator

Canting keel.
Kantelkiel.

hoe moeilijk is het, zeker in combinatie met een zeilboot.

voor een modelboot zou ik het met losse inductieve sensoren doen, of met een degelijke potmeter.
Met sensoren wel rekening houden met de bewegingsrichting en in de middenstand twee sensoren plaatsen.

Sorry, kleine uitleg schip. Tis een 8 meter lang composieten racertje. De kiel kan je 40 graden links en rechts bewegen, hierdoor krijg je een massa verplaatsing van je kielgewicht tov je zeildruk. Hoe rechter een schip blijft hoe harder die gaat. Aan boord heb ik 2 elektronische kompassen en 1 magnetische. Mochten jullie het idee hebben dat een klein magneetje niet uitmaakt hoor ik het graag!!!

GJ_

Moderator

Op 14 juli 2019 10:17:30 schreef GJ_:
voor een modelboot zou ik het met losse inductieve sensoren doen, of met een degelijke potmeter.
Met sensoren wel rekening houden met de bewegingsrichting en in de middenstand twee sensoren plaatsen.

Voor een 8 meter bootje zou ik het met inductieve sensoren doen. Gewoon M5 of M8 sensoren. Waterdicht en eenvoudig te vervangen.
In de middenstand twee sensoren: afremmen vanuit links/stop vanuit rechts en omgekeerd. In de middenstand moeten ze dus beiden aan zijn.

Industriële inductieve sensoren lijkt mij ook een prima optie, maar als je in het verlengde van een scharnierpunt kunt meten, kun je ook een magneet met een analoge Hall-effect hoeksensor werken. Als zo'n magneet minimaal 30cm of zo van je kompas vandaan zit, merkt die daar niets van.

Dat lijkt me ook een extreem simpel experiment: pak een magneet (iets realistisch, dus geen enorme Neodymium magneet of zo), en kijkt op welke afstand van het kompas die enige zichtbare invloed heeft.

Een dergelijke sensor lijkt me wel geschikt:
https://nl.rs-online.com/web/p/hall-effect-sensors/7659356/

Als de sensor onder water moet wonen, wordt het iets lastiger; in dat geval zou je een type moeten vinden met aangegoten draden, in plaats van een connector. Als beun-de-haas alternatief zou je een connector met draden en al in kunnen gieten met epoxy of zo.

Met een analoog signaal kun je vervolgens de positie weergeven op een LED balkje of andere meter; waarschijnlijk kun je iets wat van een analoog signaal naar een rij LEDs gaat wel goedkoop in China krijgen, of het zelf maken met een LM3914.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 14 juli 2019 10:42:23 (39%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

De Indigo 26 dus.

Ik ben benieuwd of er iets te halen valt als je dat automatiseert. Bij manoeuvres heb je het al druk genoeg natuurlijk en zou het mooi zijn als je één zorg minder hebt, maar dan moet je het wel echt superbetrouwbaar krijgen. En e.e.a. mag niets wegen en het moet snel zijn. Uitdaging!

Hoe werkt het verzetten van die kiel eigenlijk?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Ik denk met lijntjes. Dat bootje heeft ruim minder dan een ton waterverplaatsing, dus die kiel weegt ook niet veel. Als het niet geautomatiseerd moet en het dus alleen de indicatie is zou ik het het een lichte bowdenkabel maken uit de modelbouw.

Kiel wordt handmatig hydraulisch bediend. Het systeempje moet kenbaar maken of de kiel voor een koerswijziging in het midden staat en niet door zijn 0 punt is gezakt, want dan wordt het rommelig, heeeel rommelig!!!!

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 14:09:36 schreef Pieter Walker:
Kiel wordt handmatig hydraulisch bediend. Het systeempje moet kenbaar maken of de kiel voor een koerswijziging in het midden staat en niet door zijn 0 punt is gezakt, want dan wordt het rommelig, heeeel rommelig!!!!

Als het alleen om het nulpunt gaat heb je aan één sensor toch voldoende? Of wil je een bepaalde hoek ten opzichte van de romp ook zichtbaar maken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik wil graag ten aller tijden weten waar het ding uithangt, is ook een veiligheidsaspect!!!!

Lambiek

Special Member

Dan zou ik iets maken met een encoder, dan kun je elke denkbare positie in kaart brengen. Maar die moet wel uitgelezen worden, dat kan dan eventueel met een micro-controller. Stand tonen op een display.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Dan zou ik altijd een niet-elektrische oplossing kiezen.

..is ook een veiligheidsaspect!!!!

..om daarom ja.

Ik haal nog even mijn bowdenkabel uit mijn vorige post aan. Verkrijgbaar in alle vormen en maten bij iedere modelbouwshop. Gewoon de positie van het uitstekende gedeelte langs een soort van liniaal monteren.

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 14:45:33 schreef GJ_:
Dan zou ik altijd een niet-elektrische oplossing kiezen.[...]..om daarom ja.

Dan kun je beter niets meer maken. Moet je ook geen PLC meer gebruiken GJ. :)

Ik haal nog even mijn bowdenkabel uit mijn vorige post aan. Verkrijgbaar in alle vormen en maten bij iedere modelbouwshop. Gewoon de positie van het uitstekende gedeelte langs een soort van liniaal monteren.

Dat kan ook stuk.

Helemaal 100% veilig krijg je het nooit natuurlijk. Of je het nu mechanisch of elektronisch oplost of op een andere manier.

Ik dacht zoiets.

Kan ook met een wat duurdere potmeter.

https://www.tsb-bescom.nl/pagina/lineaire_potentiometer.html

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Lineaire glaslineaal van een draaibank nemen..
Veel nauwkeuriger kom je niet...

En die zijn ook zo duur niet...
Kijk eens bij hbm..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wat GJ voorstelt, maar mogelijk door de terminologie verloren gaat....

Je kan een fiets-rem-kabel gebruiken. Maak die aan de cylinder (2x, de buitenkant aan het vaste deel, de binnenkabel aan het bewegende deel).

Nu heb je aan de andere kant een bewegende binnenkabel afhankelijk van de positie van de kiel.

Ik zou op het controle paneel waar deze aflezing komt een bootje tekenen en het kiel-deel van het plaatje dan aan de remkabel maken.

Fijn zou zijn als je dan de remkabel niet te veel heen en weer laat gaan. Zoals Lambiek het getekend heeft zou de cylinder misschien een slag hebben van 200mm. Als je zeg een slag van 20mm wil hebben maak je de remkabel vast op 1/10e van de cylinder-aansluiting totaan de as van de kiel zelf. (dichter bij de as van de kiel).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 15:20:01 schreef High met Henk:
Lineaire glaslineaal van een draaibank nemen..
Veel nauwkeuriger kom je niet...

Dat is ook een optie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 14 juli 2019 15:03:28 schreef Lambiek:
[...]
Dan kun je beter niets meer maken. Moet je ook geen PLC meer gebruiken GJ. :)

klopt. Als het niet nodig is/verbeterd/versimpeld niet gebruiken.

Op zo'n open racertje is elektronica onnodig en hopeloos storingsgevoelig. Een massieve nylonkabel smeer je met water en gaat niet kapot, het kost niks, het is superlichtgewicht en betrouwbaar.

De ene kant maak je aan de kiel, de buitenkabel leg je vast en het uiteinde van de kabel monteer je ergens in het zicht. Maak er een schaalverdeling naast en klaar. Weegt een paar gram.

@TS, Leuk bootje en weer wat geleerd. Een draaibare kiel dus.

@GJ,

Dan zou ik altijd een niet-elektrische oplossing kiezen.

GJ heeft zeker een punt. Een zeilboot heeft al de eigenschap dat ze helemaal zonder elektriciteit gewoon kunnen varen. Stroom draaien hoeft dus niet zo nodig en heeft geen prioriteit. Dit in tegenstelling met een gemotoriseerde boot waar altijd stroom wordt gedraaid. Ja ik weet het sommige boten hebben zo'n hulp propeller in het water hangen. Ik weet ook van mensen met een zeilboot en zo'n propeller die die propeller liever niet gebruiken omdat het vervelend en omslachtig is om te gebruiken.

Een mechanische oplossing die gewoon altijd werkt en geen lege batterij kan hebben is helemaal niet zo'n slecht idee.

Kun je de as van de kiel niet verlengen en die boven het dek uit laten steken. Je zet er dan gewoon een wijzer op en iets van een schaal? Dat doet het altijd.

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 16:31:49 schreef Ex-fietser:
Een mechanische oplossing die gewoon altijd werkt en geen lege batterij kan hebben is helemaal niet zo'n slecht idee.

Dat zeg ik ook niet, er is niets mis mee. :)

Kun je de as van de kiel niet verlengen en die boven het dek uit laten steken. Je zet er dan gewoon een wijzer op en iets van een schaal? Dat doet het altijd.

Denk dat je dan een erg grote slag gaat krijgen aan de bovenkant. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.