storing RC bediening

hoi allemaal.

ik heb een zelfgemaakte bestuurbare auto, met een robbe terratop zender en een FMSS ontvanger, met daar bij in gebouwd een multiswitch. dit is al een oud beestje, maar het doet het verder nog prima.

het heeft echter 1 probleempje, en dat is storing, voornamelijk merkbaar op de multiswitch.

het gebeurd namelijk af en toe als ik er mee rijd dat uitgangen voor zeer korte tijd aan gaan (<1 seconde) nu is dat normaal geen ramp, maar ik wil hier een waterpompje op aansluiten, en nu is het niet echt handig als hij af en toe spontaan aan gaat.

mijn vraag is nu, is er een simpele manier om hier iets van een delay in te maken, dat als hij een korte pulse krijgt deze niet aangaat?

met vriendelijke groet,
Tom ten berge

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

Persoonlijk zou ik eerst uitzoeken wat de oorzaak is van dat onvoorspelbare gedrag. Jij wilt het probleem omzeilen. Wat zou een multiswitch zijn, hmm.... Geen idee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Probeer eens een aparte rij-accu en een aparte ontvanger accu. Dat zal echt schelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de oorzaak van de storing, zijn radiogolven die tegenwoordig veel grbruikt worden, maar vroeger niet (sturing is OUD)

ik kan niet beinvloeden welke signalen er door andere apparaten uitgestuurd worden, dus enigste wat ik kan doen is het probleem omzeilen.

en de multi switch is een apparaatje die van 8 io ingangen een analoog signaal maken (basicly DAC) dat verzend via een kanaal van de afstandsbediening, om vervolgens terug om te zetten naar 8 IO uitgangen (ADC)

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 11:42:00 schreef tomtenberge:
de oorzaak van de storing, zijn radiogolven die tegenwoordig veel grbruikt worden, maar vroeger niet (sturing is OUD)

Dat hoeft natuurlijk niet, die dingen worden nog legio gebruikt.

ik kan niet beinvloeden welke signalen er door andere apparaten uitgestuurd worden, dus enigste wat ik kan doen is het probleem omzeilen.

Is je antenne wel in orde, niet opgerold of ingekort, weg bij je motor, is je motor ontstoord, enz.

Wat voor type motor en regelaar gebruik je?

Is je Multi switch niet instelbaar zodat je schakelpunten wat verder uit elkaar liggen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik gebruik een robbe mini200 als controller, deze zit zo'n beetje aan de andere kant van de auto tov ontvanger.
motor heeft c'd als ontstoring, motor heb ik geen type van, maar is een brushed 12vdc motor, ik heb een compleet nieuwe aandrijving er in gezet, nadat ik de originele aan gort heb gereden, echter het storen doet hij al zo lang als ik hem heb (+/- 3 jaar nu) in verschillende opstellingen, motoren, servo's en dergelijke, ook lijkt het mij dat het echt externe invloeden zijn. bijvoorbeeld, ik weet dat hij het doet als ik over een specifieke plek over de vloer rijd in mijn woonkamer, en andere keren ook buiten als hij stoort, kan ik dat opnieuw laten doen door over dezelfde plek te rijden.

de 40 Mhz band werd vroeger (1980's) echt niet zo veel gebruikt als tegenwoordig

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

Op 14 juli 2019 11:42:00 schreef tomtenberge:
de oorzaak van de storing, zijn radiogolven die tegenwoordig veel grbruikt worden, maar vroeger niet

Dus je denkt dat het ding gestoord wordt door wifi, gsm en zo? Lijkt me sterk. Veldsterktes daarvan zijn enorm klein. Het lijkt me eerder komen door stoorpulsen op je voeding, of koppeling van de motor op de elektronica.

Een multiswitch is dus een kastje wat bij de ontvanger zit en 8 digitale uitgangen heeft? Dat van die DAC vat ik niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 11:59:07 schreef tomtenberge:
...., ik weet dat hij het doet als ik over een specifieke plek over de vloer rijd in mijn woonkamer, en andere keren ook buiten als hij stoort, kan ik dat opnieuw laten doen door over dezelfde plek te rijden.

Als dat zo is dan stoort niet alleen je Multi switch, maar ook je servo's.

de 40 Mhz band werd vroeger (1980's) echt niet zo veel gebruikt als tegenwoordig

Ik gebruik zelf de 40Mhz band ook en heb nergens last van. Dus er is bij jou iets anders aan de hand.

Op 14 juli 2019 12:02:43 schreef flipflop:
Een multiswitch is dus een kastje wat bij de ontvanger zit en 8 digitale uitgangen heeft?

Je sluit een Multi switch op een kanaal van je ontvanger aan om er meerdere uitgangen bij te krijgen om bijv. verlichting mee te schakelen en dergelijke. Dan kun je met één kanaal meerdere functies bedienen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

idd, aparte rij en besturing voeding nemen. dat is niet voor niets al heel lang zo. storingen door hoge stroompieken en pwm sturingen kunnen die problemen veroorzaken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hmmm, weet iemand toevallig wat voor voltage de fmss 40 R 8 ontvanger eet dan?

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

toen zaten er een berg AA batterijen in, tussen 4 en 10 cellen was niks abnormaals.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

heb het gevonden, 4.8 - 6v... alleen ik heb hier geen penlite batterijen of zo, alleen li-ion... dus spanningsregelaartje er tussen, ff kijken wat de dropout was van de lm317 die ik er nu tussen heb zitten...
[edit] frick... 3v...

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)
Lambiek

Special Member

Heb je er geen batterijhouder bij dan, hoort er standaard bij te zitten. Daar passen 4 AA baterijen in.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

nee

nou ja, ik heb wel een batterijhouder voor 4 penlite batterijen. maar ik gebruik bijna alleen maar 18650 batterijen in mijn projecten e.d, ik heb dus geen penlite batterijen liggen.

ah gevonden, L7805, waar ketelsturingen wel niet handig voor zijn

[Bericht gewijzigd door tomtenberge op zondag 14 juli 2019 13:43:02 (10%)

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

De storing op een bepaalde plek in de woonkamer kan komen door reflectie.

Heb je een ander kristal setje geprobeerd? Kristallen kunnen verlopen, dat verslechterd je signaal.
Is je zendvermogen in orde; accu/batterijen in de zender op peil?
Is je motor goed ontstoord met 3 keramische condensatoren?

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 12:35:18 schreef testman:
idd, aparte rij en besturing voeding nemen. dat is niet voor niets al heel lang zo. storingen door hoge stroompieken en pwm sturingen kunnen die problemen veroorzaken.

Dat hoeft trouwens niet, als je een goede BEC voeding hebt kun je gewoon met één accu af. Heb zelf nooit anders gedaan. Wel zelf de BEC voeding gemaakt, de regelaars trouwens ook, samen met omgebouwde ruitenwissermotoren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik heb de regelaar er in gebouwd, met obligatory condensatoren, hij stoort een stuk minder, is nog niet helemaal weg hoor. en ik wil toch graag die inschakelvertraging hebben, want ik wil ook niet als hij triggert als ik perrongelijk even de knop in druk. iemand een idee hoe dat simpel te realiseren is? de standaard stuurspanning in mijn auto is 12 (14.4) volt btw

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)
Lambiek

Special Member

Waar wil je een inschakelvertraging op hebben?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

op een motor en op een relais, beiden worden geschakeld door de multiswitch, de multiswitch schakelt de min

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)

je was me voor, was in me rommel bakken aan het zoeken naar een 555, en kwam een alibaba printje tegen die precies deed wat ik nodig had lol. die zit er nu dus in.

ontzettend bedankt allemaal! mijn auto kan nu water spuiten en heeft een toeter ^_^

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 16:11:10 schreef tomtenberge:
je was me voor, was in me rommel bakken aan het zoeken naar een 555, en kwam een alibaba printje tegen die precies deed wat ik nodig had lol. die zit er nu dus in.

ontzettend bedankt allemaal! mijn auto kan nu water spuiten en heeft een toeter ^_^

Foto of filmpje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb nog geen foto of video van hoe hij nu is, maar ik heb wel dit, van eerder. https://youtu.be/cEy5uFM6FY0

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)
evelo

Golden Member

Je woont toch niet in de buurt van Maaseik?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190715_04510896/mysterie-met-de-zendmast-…

(Was toevallig vandaag een nieuwtje op de radio)

Hahaha, nee, ik woon in het oosten van het land

The part that blows up first is typically the most expensive on in the design.(en dat is niet het enige)