Mogelijkheden Raspberry Pi 3

Hallo,

Een maat van mij had een Raspberry bij het vuil gegooid omdat hij er niks wijs uit werd. Nu is de bedoeling dat wij in 2020 weer mee gaan rijden met de Carbagerun, hiervoor willen wij de auto volhangen met toeters en verlichting..

Is het mogelijk om de raspberry als aansturing te gebruiken? met op het touchscreen van de pi 3 knoppen/iconen met bijvoorbeeld de namen, sirene, treinhoorn, led verlichting blauw, led verlichting looping etc. en dat door een druk op 1 van deze knoppen een opdracht/led program in werking word gezet?

Zie het als de app icon op de telefoon, klikken en opstarten zonder allemaal commando's in te voeren.

de raspberry zal dan uiteraard een relais/led board aan gaan sturen ivm de 12v ipv 5v spanning.

Mocht het mogelijk zijn dan zal het vast een lange weg zijn, maar wil graag eerst weten of het mogelijk is voordat ik hier meer tijd en geld in ga steken.

Hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, anders hoor ik het wel.

Alvast bedankt.

Ja dat kan.

Maar je wilt dus zoiets maken?

https://i2.wp.com/blog.turo.com/wp-content/uploads/2017/01/hlee_XXXGTO19-1.jpg?resize=762%2C381&ssl=1

Of zoiets:

https://www.antennabooks.com/uploads/2/5/6/0/2560833/7222739_orig.jpg

Ik vraag me af of dat handig is. Een grotere dynamo en hele grote brandstoftank lijkt me dan ook wel handig om alles van energie te voorzien.

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 16:01:37 schreef Anonym0us:
Is het mogelijk om de raspberry als aansturing te gebruiken? met op het touchscreen van de pi 3 knoppen/iconen met bijvoorbeeld de namen, sirene, treinhoorn, led verlichting blauw, led verlichting looping etc. en dat door een druk op 1 van deze knoppen een opdracht/led program in werking word gezet?

Natuurlijk kan dat, als je kunt programmeren kan in principe alles.

Mocht het mogelijk zijn dan zal het vast een lange weg zijn, maar wil graag eerst weten of het mogelijk is voordat ik hier meer tijd en geld in ga steken.

Ik zou me eerst gaan verdiepen in het programmeren van de PI, want als dat niet lukt wordt het niets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een Raspberry heeft van huis uit geen scherm en dus ook geen touch.
Al zijn die inmiddels wel verkrijgbaar natuurlijk.

En onlangs is model 4 uitgekomen. Die heeft veel meer performance dan de vorige versie, al heb je dat misschien niet nodig.

Op 14 juli 2019 16:07:23 schreef Ex-fietser:
Ja dat kan.

Maar je wilt dus zoiets maken?

[afbeelding]

Of zoiets:

[afbeelding]

Ik vraag me af of dat handig is. Een grotere dynamo en hele grote brandstoftank lijkt me dan ook wel handig om alles van energie te voorzien.

nee niet zo, dat is wel meteen het uiterste

Op 14 juli 2019 16:29:37 schreef deKees:
Een Raspberry heeft van huis uit geen scherm en dus ook geen touch.
Al zijn die inmiddels wel verkrijgbaar natuurlijk.

En onlangs is model 4 uitgekomen. Die heeft veel meer performance dan de vorige versie, al heb je dat misschien niet nodig.

de 3 die hier voor mij ligt heeft een 3,5" scherm, maar die zou ik dan willen upgraden naar 7"

Op 14 juli 2019 16:12:46 schreef Lambiek:
[...]
Natuurlijk kan dat, als je kunt programmeren kan in principe alles.

Okee bedankt, dan zal ik mij hier eens verder in gaan verdiepen

Pi is wel overdreven om met een paar schakelaars wat zaken aan en uit te zetten. Of is het een leer project <?
https://www.autostyle.nl/nl/simoni-racing-baby-go-schakelaar-blauw-tra…
https://www.autostyle.nl/media/catalog/product/cache/ecd051e9670bd57df35c8f0b122d8aea/s/r/sr_isr1btlb_1.jpg

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kan inderdaad prima. Raspi zou inderdaad overkill kunnen zijn in eerste instantie, maar allicht ga je de volle mogelijkheden pas ontdekken naargelang je de eerste stapjes zet.

Om het betrouwbaar te doen werken in een auto zijn er wel wat aandachtpuntjes, zowel mechanisch als electrisch. Als je hier een ruw ideetje uittekent krijg je op slag suggesties om het solieder te maken.

Plan B zou kunnen zijn om een Arduino te gebruiken. Veel goedkoper (maar je hebt die PI al...) meer I/O pennen, en eenvoudiger te programmeren dankzij de instapvriendelijke IDE. Schermpje aansluiten kan ook maar is niet ZO eenvoudig.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik zou een 15" scherm kopen bij de lokale kringloop, kies gelijk een 12v model.

hdmi->vga adapter van 3 euro bij de action en als het eenmaal werkt dan heb je het zo overgezet naar de auto. desnoods een 12v scooter accu om te voorkomen dat je met een lege start accu komt te staan.

voor verlichting kun je bijvoorbeeld een usb relais module kopen en een klein toetsenbord F1/F12 koppelen aan een uitgang of propgramma.
de rest van het scherm kun je dan bijvoorbeeld GPS / tijd schema / route tonen.

er bestaat niet echt navigatiesoftware voor de Pi zover ik weet, maar mogelijk kun je zelf iets bakken met een goedkope GPS module. ontcijfer de zinnen en locatie/snelheid is standaard. als je genoeg tijd hebt kun je brandstof verbruik en resterende actieradius uitrekenen.

GMT+1
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

er bestaat niet echt navigatiesoftware voor de Pi

o jawel hoor, navit om te beginnen, maar er zullen er vast meer zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Nog afgezien dat RPi (vanaf RPi 2 dacht ik? Ivm. aanwezige CPU) ook Android kan draaien. Dus zo ongeveer alles daarop ook op de Pi beschikbaar.