Spanning tussen rechter en linkerpols

Ik was nergens mee verbonden, maar ik mat gisteren tussen mijn linker- en rechterpols steeds een DC voltageverschil van 30mV. Links +, rechts -.

D.m.v. natgemaakte polsbandjes van 5cm breed met druk-connectors en een goedkope multimeter.

Ik heb heel veel metingen gedaan, het was steeds hetzelfde.
Tijdens lopen, opstaan of zitten, het blijft ongeveer hetzelfde.

Vandaag echter, is er maar een verschil van 3 mV en de polariteit is omgewisseld.

Hoe zit dit?

Arco

Special Member

Het hangt van heel veel factoren af.
Materiaal van de meetpennen, of je zweet (en de zuurgraad daarvan), of je lichaam direct (als antenne) nog wat opvangt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Misschien ben je vandaag iets minder negatief dan gisteren. :) Of juist anders om.

Polsbandjes natter of juist droger, andere kleding, iets harder met je meetpennen op de contacten gedrukt, of juist niet. Ga zo maar door.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja precies, ik vraag me of je je gezondheidstoestand eruit kan aflezen of bijvoorbeeld iets met positieve en negetieve ionen.

Ik had gister ook mijn enkels gemeten en die waren ook links + en rechts -. Iets van 40mV.
Beide polsen waren ook + ten opzichte van de enkels aan dezelfde kant.

[Bericht gewijzigd door Fe36 op zondag 14 juli 2019 15:52:33 (13%)

Lambiek

Special Member

Heb je soms links gedraaide yoghurt op? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dus ik zie voor me, een meter recht voor je.

draad van de linker pols naar de meter, van de meter naar de rechter pols.

zo maak je toch een enorme lus van 1,5 meter doorsnee? wat gebeurt er als je het lichaam vervangt door een stuk draad? van je dan ook 30mV op?

indien ja, je hebt een antenne gemaakt.

GMT+1

Ik heb zo'n aansluit snoer met aan 1 kant een 2.5mm jackplug en aan de andere kant 2 drukconnectors.
Ik meet dan met de multimeter de 2,5mm plug zonder met m'n vingers contact te maken.

Okee, ik heb een draad van 1,5 meter gepakt, maar dan geeft de meter niks aan. Mijn polsen geven nu ook niks meer aan, dus het is geen goede test nu.

Ik heb sinds een aantal dagen een aardingsmat op bed liggen en daar lig ik dan op. En polsbandje aard ik vaak. Wel met een aansluitsnoer met 100K weerstand i.v.m. veiligheid.

[Bericht gewijzigd door Fe36 op zondag 14 juli 2019 16:08:55 (40%)

Arco

Special Member

Wat denk je van de miljoenen electrische apparaten, die allerlei soorten van energie uitstralen?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eigenlijk kunnen de spanningen die jij meet wel meer zijn als 30mV, ik denk dan aan enkele volts of zelfs meer als dat.
Door de inwendige weerstand van de meter zakt dit in elkaar.
Zelf heb ik regelmatig last van dat mijn lichaam is opgeladen en soms trek ik dan vonken van 10mm lengte.
Dat komt door een wollen trui, verkeerde schoenen en een stoffen (wollen) bank waar ik op zit en beweeg.
Dan raak ik statisch opgeladen.
Als ik dan het metalen aanrechtblad beetpak krijg ik een flinke opdonder, die je ook hoort met PATS!

Als ik mijn schoenen uit trek heb ik daar geen last meer van.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Voltage tussen rechter en linkerpols

Jij zit zelf toch tussen die polsen? Dan ben jij dus die storing.

Sine

Moderator

Op 14 juli 2019 16:02:31 schreef Arco:
Wat denk je van de miljoenen electrische apparaten, die allerlei soorten van energie uitstralen?...

Dat gaat niet veel DC opleveren.

Je maakt inderdaad met de meetpennen en huid overgang een galvanische cel.
Of twee eigenlijk, en het verschil tussen die twee meet je.

GJ_

Moderator

Dat maakt TS dus tot een zak slap accuzuur.

Een verzuurd lichaam dus, dat kan heel goed kloppen.

Trouwens, net, als ik tussen een pols en vingertoppen aan de andere kant meet dan krijg ik 130 mV. Ik heb "dubbel blind" getest achter de PC op 50 cm afstand, een paar meter vanaf de PC en alles ook met/zonder aardingspolsbandje->100K->aarde aan de andere pols (zelfs kant als vingertoppen).

Aan de éne kant dus de polsband, andere kant klem ik de meetpen van multimeter tussen duim en wijsvinger. De polsband is altijd de plus pool, ook als ik links en rechts omdraai.

Je lichaam verzuurt niet. Als dat namelijk zo zou zijn, dan zou je hier niet aan het typen zijn.
Nouja, je spieren maken natuurlijk wat melkzuur aan maar al met al blijft je pH vrijwel perfect constant.

Blijkbaar is het metaal van je polsbandje deel van een heel slap batterijcelletje.

Je kan dmv impedantiemeting van je lichaam een aardige indicatie van je lichaamsvetpercentage krijgen. Maar dat ga je niet kunnen met een simpel multimetertje.
Ook kan je met een speciale set elektrodes en HEEL veel signaalbewerking, indicaties krijgen van het type elektrische signalen in je hersenen.

Met puur die kale signalen kan je als hobbyist niet veel, je moet nogal wat kennis van biologie hebben (wetenschappelijke kennis, niet 'ik heb een uurtje zitten googlen en een boek van A.J. Vogel of David Wolfe gelezen').

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 16:19:17 schreef GJ_:
Dat maakt TS dus tot een zak slap accuzuur.

Heeft ook zo zijn voordelen, je hoeft geen baterijen meer te kopen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat gebeurt er met de spanning als je jezelf een hand geeft?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Allen: @TS meldt DC. Vergeet dus alle inductie- en capacitieve verhalen. Zoals @Sine al zegt.

@TS: Als je de meetpennen verwisselt, draait dan ook de polariteit op de meter om, of niet?

Het effect is sowieso chemisch (metalen, huidzuren), maar als de polariteit NIET omdraait wekken de meetpennen zelf de meeste spanning op. Als de polariteit WEL omdraait EN de spanning even groot blijft, hebben de meetpennen geen schuld. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik zou er maar snel een woonbioloog naar laten kijken. :9

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Op 14 juli 2019 16:30:34 schreef Fe36:
Een verzuurd lichaam dus, dat kan heel goed kloppen.

Haha, dat ga je zo niet meten :)
GJ Chargeert een tike.

Als ik hier twee meetpennen beet pak kan ik afhankelijk van of ik er in knijp of niet zo'n 50mV "maken"
Overigens lukt dat prima door ze beet te pakken, maar hetzelfde effect krijg je als je ze samen tegen een vinger drukt.

Ofwel, zo kun je niet meten hoe slim je al dan niet bent ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 14 juli 2019 21:28:31 (23%)

Hubie

Special Member

Tja,als ik 2 meetpennen in een citroen of sinasappel prik dan meet ik ook spanning maar je smartphone opladen gaat dan weer niet. ;-)

Ik krijg hier een donkerbruin vermoeden dat de TS ons in het ootje neemt

Anoniem

Aargh, een bouwbioloog die door de mand gevallen is en nu probeert een nieuwe low cost medisch diagnose uit te vinden? ;-)

Maar niet te hard lachen , heel af en toe ontdekken dergelijke experimentators toch eens iets wat door experten over het hoofd gezien werd omdat het onmogelijk of niet relevant leek.
Waarschijnlijk jaag je spoken na, of vind je het buskruit opnieuw uit, maar het kan voor wie zichzelf niet al te serieus neemt en wil studeren toch een potentiële kennisbron worden die afwijkt van de klassieke doordeweekse leermethodes en een meerwaarde vormt.

Zo had ik eens een tijdje een warmtebeeldcamera ter beschikking.
Mijn vrouw had door overbelasting een peesontsteking in haar onderarm.
Met die camera kon je duidelijk de temperatuurverschillen zien en de precieze haarscherpe afbakening van de ontsteking.
Ik kaartte dat terloops aan bij de huisarts en die lachte dat gewoon weg.
Ik zei toen al lachend dat een metalen buisje met een trechter die het geluid moet versterken, uit het jaar 1610, dat hij 'all day long' gebruikte vast heel wat meer info verschaft omdat een woord als stethoscoop geleerd en duur klinkt.

Maar het toont wel aan dat hoogopgeleiden soms voor de hand liggende zaken gewoon niet willen zien al wrijf je hen er met de neus in omdat ze ondanks hun grote kennis te geconditioneerd zijn en niet openstaan voor alternatieven.

Ik denk dat je goed punt hebt GD.

Grote ontdekkingen zijn vaak gedaan doordat iemand zich op een gegeven moment iets is gaan afvragen.

Anthonie van Leeuwenhoek vroeg zich af waarom dingen groter lijken als je ze door een druppelwater bekijkt. Het resultaat van de vraag eindigde in de ontdekking van wereld van de bacteriën.

Curie, Lorentz, Bohr, Plank, Huygens, Newton hebben denk ik allemaal zo'n soort moment gehad.

Waarom is dat juist zo??????? Of waarom gebeurt dit????

Op de vraag van de TS weten we alleen het antwoord. Op de vragen van bovenstaande wetenschappers was destijds geen antwoord. En zij zijn dat gewoon gaan zoeken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 14 juli 2019 23:18:32 (14%)

Anoniem

Dat klopt, maar je moet natuurlijk voldoende realist blijven om te beseffen dat velen zich geroepen voelen en weinigen uitverkoren zijn.
Van de opgenoemde ontdekkers was er telkens maar één van en het waren bijna allemaal hoogopgeleiden met een brede en degelijke kennis over hun stokpaardje.
De gedachte dat het niet onmogelijk is, is natuurlijk een sterke stimulans om verder te experimenteren en dat maakt het leuk .

Sommigen verliezen echter de realiteitszin en worden dermate geobsedeerd dat ze algauw realiteit en fictie niet meer kunnen scheiden.
Enkelen krijgen profeetallures en gaan proberen anderen te overtuigen van hun standpunt. Vaak met de beste bedoelingen. Daarbij beseffen ze niet dat ze zelf afdwalen of overdrijven.
Het is niet onlogisch dat sommigen ook willen dat de vele tijd en inspanningen die ze er in stoppen beloond wordt en er hun beroep van maken. Wie droomt er niet van om van zijn hobby zijn beroep te maken?
Maar de stap naar pure oplichterij is dan meestal niet zo groot meer.

Lambiek

Special Member

Op 15 juli 2019 09:46:16 schreef grotedikken:
Wie droomt er niet van om van zijn hobby zijn beroep te maken?
Maar de stap naar pure oplichterij is dan meestal niet zo groot meer.

HO, ho. Ik denk dat er hier ook genoeg zitten waarvan hun werk ook de hobby is, zijn dat ook oplichters dan?, of gaan die dat worden? Of doel je meer op de kwakzalverij in deze?

Maar niet te hard lachen , heel af en toe ontdekken dergelijke experimentators toch eens iets wat door experten over het hoofd gezien werd omdat het onmogelijk of niet relevant leek.

Daar zit zeker een kern van waarheid in. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Op 14 juli 2019 21:40:52 schreef Hubie:
Tja,als ik 2 meetpennen in een citroen of sinasappel prik dan meet ik ook spanning maar je smartphone opladen gaat dan weer niet. ;-)

Idee https://youtu.be/E74pllzdVqo

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???