Plaatsbepaling Canting keel zeilboot

Op 14 juli 2019 14:41:36 schreef Lambiek:
Dan zou ik iets maken met een encoder

Als je met een encoder het meest gangbare type bedoeld, een incrementele encoder, lijkt me dat niet handig, daarmee krijg je alleen een verandering van de positie. Wat is er mis met een analoge Hall effect sensor? Dat is, in tegenstelling tot encoders en potmeters, inherent waterdicht en ongevoelig voor vuil te maken, want je kunt gewoon een volledig ingegoten exemplaar gebruiken. Als het moet kan hij zelfs onder water wonen.

Toch heeft GJ wel een goed punt: mechanisch is misschien wel een beter idee. Alleen die Nylon kabel lijkt me niet zo'n fantastisch plan, aangezien Nylon verschrikkelijk hygroscopisch is, en bij het opnemen van water flink uitzet. Een ijzeren/gegalvaniseerde bowdenkabel roest natuurlijk waar je bij staat, maar als je een kunststof type kunt vinden dat waterbestendig is, of echt RVS, zou het goed moeten gaan denk ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Denk dat je dan een erg grote slag gaat krijgen aan de bovenkant. :)

Geeft toch gewoon dezelfde slag aan als de kiel. Als de kiel rechtuit staat wijst de pijl recht vooruit. Staat de kiel 90 graden naar bakboord (Kan dat eigenlijk wel?)dan wijst de pijl ook naar bakboord.

Welke slag denk jij dan aan lambiek?

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 17:00:37 schreef SparkyGSX:
Als je met een encoder het meest gangbare type bedoeld, een incrementele encoder, lijkt me dat niet handig....

10 bit grey code.

Wat is er mis met een analoge Hall effect sensor?

Daar is op zich niets mis mee, maar omdat de TS liever iedere positie wil weten kwam ik op een encoder. je kunt zoiets ook met een hall sensor doen, maar dan moet je het zelf maken.

Dat is, in tegenstelling tot encoders en potmeters, inherent waterdicht en ongevoelig voor vuil te maken, want je kunt gewoon een volledig ingegoten exemplaar gebruiken. Als het moet kan hij zelfs onder water wonen.

Dat is ook zo.

Toch heeft GJ wel een goed punt: mechanisch is misschien wel een beter idee. Alleen die Nylon kabel lijkt me niet zo'n fantastisch plan, aangezien Nylon verschrikkelijk hygroscopisch is, en bij het opnemen van water flink uitzet.

Als er speling genoeg opzit valt dat misschien nog mee.

Op 14 juli 2019 17:29:13 schreef Ex-fietser:
Geeft toch gewoon dezelfde slag aan als de kiel.

Welke slag denk jij dan aan lambiek?

Ligt aan de lengte van je aanwijzer ten opzichte van het draaipunt, weet niet hoelang dat gaat worden.

Als de kiel rechtuit staat wijst de pijl recht vooruit. Staat de kiel 90 graden naar bakboord dan wijst de pijl ook naar bakboord.

Stuurboord zeker.

(Kan dat eigenlijk wel?)

Geen flauw idee hoever dat kan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In een eerder berichtje had ik een link geplaatst naar een automotive-stijl analoge Hall sensor; als je de datasheet daarvan opent, zie je de andere varianten, inclusief aangegoten kabels, 45/90/180/360 graden varianten, redundante uitgangen (intern volledige gescheiden circuits), etc.

Daar kun je direct een metertje met LEDs o.i.d. aan maken, dus je hoeft zelf geen electronica te fabrieken, in tegenstelling tot de constructie met een encoder, tenzij jij een geschikt display kent dat direct met het signaal van een encoder overweg kan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 17:45:32 schreef SparkyGSX:
In een eerder berichtje had ik een link geplaatst naar een automotive-stijl analoge Hall sensor; als je de datasheet daarvan opent, zie je de andere varianten, inclusief aangegoten kabels, 45/90/180/360 graden varianten, redundante uitgangen (intern volledige gescheiden circuits), etc.

Een soort gasklep sensor.

..., tenzij jij een geschikt display kent dat direct met het signaal van een encoder overweg kan.

Nee, dat zou ik zo één twee drie niet weten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een gasklep sensor is geen slecht idee, wellicht is dat goedkoper te krijgen op de sloop of zo, ik vind die Cherry sensor bij RS nog wel een beetje aan de prijs.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

..., ik vind die Cherry sensor bij RS nog wel een beetje aan de prijs.

Nou ja, als je er mee gered bent valt dat ook nog mee toch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gents,
Ga iets proberen met 5 waterbestendige hall sensoren, 5 voorschakel weerstandjes, een magneetje en 5 ledjes. Ga de hall sensoren op een carbonnen plaatje positioneren zodat ze het beweegbare deel aan de bovenkant van de kiel volgen. Magneet plak ik op draadeind waarmee de hydrauliek vastzit. Te bouwen sturing komt droog te hangen. Wish me luck. Bedankt voor het meedenken!!!

Groet

Pieter Walker