Liebherr diepvriezer koelt niet

Hallo,

Mijn net aangekochte 2dehands diepvriezer koelt (kwasi) niet.
Temperatuur zakt ong 1° per uur, leidingen in de koelkast vertonen geen rijp.
persleiding wordt wel heet, condensor wordt niet echt heet. ijskast maakt soms een borrelend geluid. Compressor draait ok, condensator is ok.
Koelmiddel is R600a.

Kan er iets vastgekomen zijn tijdens het transport in de compressor, of zit er te weinig gas in (evt lek).

Sine

Moderator

Heb je hem na transport meteen ingestoken?

Dat hebben ze namelijk niet zo heel graag ...

Neen,

Heeft 5 dagen stilgestaan (maandag gekocht), lijkt me lang genoeg.
Toestel (kastdiepvriezer) is rechtopstaand vervoerd.

als de compressor wel draait dan is t niet goed iig. als t ding niet koelt maar de compressor wel constant draait kan t niet veel meer als lek koudemiddel of de compressor is stuk. vermits het een model is welke geen fan binnenin heeft die niet draait.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vreesde er al wat voor, maar had nog wat hoop omdat ik het gas hoorde borrelen.....

Is een toestel zonder fan.

Mocht er ergens een lek zijn, zou ik dan nergens geen vettige drab moeten zien hangen?

Diepvriezer is er eentje met een electronische bediening. Kan hier iets foutzitten? Of wordt hier ook gewoon maar een relais geschakeld?
Kan er iets foutzitten waardoor de compressor zijn vermogen niet haalt? Er valt me nu in dat ik de spanning op de compressor niet gemeten heb.

een elektronisch geregelde kan idd ook de regeling stuk hebben, dan zou je de compressor eens direct op 230V moeten zetten en zien wat er na een uur lopen van is gekomen. die printjes gaan vaker stuk, ook temperatuur sensoren in de koelkast. maar dan zou de compressor ook uitschakelen steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het type is een GG5210,
Geen idee hoe de compressor aangestuurd wordt. Ik ging er in eerste instantie van uit dat deze gewoon geschakeld werd via een relais.
Toen viel me in dat ik vorig jaar een whirpool koelkast gehad hebt die niet deftig wou koelen direct na aankoop. De monteur die toen kwam plaatste een nieuwe thermostaat en het koelvermogen was toen volop aanwezig. Dit bleek toen ergens aan een wikkeling te liggen die 100% bekrachtigd werd.
Ik probeer morgen eens te meten hoeveel spanning er op de motor van de compressor komt, of mss beter idd eens direct 230V op te zetten. Ik moet dan wel zien uit te pluizen hoe een en ander geschakeld zit maar daar raak ik wel uit.

Compressor trekt 0.4A stroom (70W), lijkt me veel te weinig?
Spanning gemeten tss C en L klem 0.8V, lijkt me dat de sturing dus ok is.

Trek ik na een tijdje draaien de diepvriezer uit het stopcontact dan hoor ik het gas nog een tijdje naborrelen.

[Bericht gewijzigd door staafken op zaterdag 13 juli 2019 23:59:43 (30%)

70W is te weinig als er op de compressor staat dat het verbruik bijv 110W is. naborrelen is normaal, doet koelkast hier ook.

heb je dat ding wel werkend gezien en gekocht? het kan zijn dat de verkoper het ook niet wist, als zo'n ding lang stil heeft gestaan kan een klein lek toch teveel gas eruit laten lekken, terwijl je daar geen last van had toen ie aanstond, door de koude bleef het lek dicht..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 14 juli 2019 09:30:32 (39%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De vrieskast zal helaas naar alle waarschijnlijkheid 'economisch' total loss zijn.

Regelmatig zijn er klanten met een defecte vrieskast nadat deze x tijd uit heeft gestaan en meestal moet ik ze teleurstellen dat het probleem niet elektronisch is maar dat er een lekkage in zit.

In de rand van de deuropening zit een licht verzinkte stalen buis, deze buis dient om de de rand en de deurrubbers door middel van restwarmte 'warm' te houden.
Na verloop van tijd wordt deze leiding langzaam aangetast door roest, dit proces wordt aanzienlijk versneld als de vriezer een (korte) tijd buiten gebruik wordt genomen.

Dit is te repareren door deze leiding af te koppelen en de vrieskast te hervullen maar in veel gevallen te duur omdat er een koelmonteur aan te pas moet komen.

70 watt is perfect normaal voor deze modellen.
gas is eraf. zoals hierboven staand niet betaalbaar om te herstellen. Zal een nieuwe (of nieuwe 2dehands) worden.
Pak best wel opnieuw een Liebherr want ook al was deze pruts, liebherr is wel de beste in zijn categorie

Zou best een poging willen wagen,mits u hem komt brengen. Wel zonde!

Koelkast mag terug naar de verkopende partij.

We hadden 2 zo een toestellen gekocht, ééntje voor mij, ééntje voor mijn nichtje. Ik dacht te kunnen vergelijken bij dat toestel.
Wat blijkt nu: toestel is ook niet ok. Dit toestel verbruikt een 150W tot ergens -10° bereikt wordt. Dan valt dit terug tot 30W. en is het over met de pret. De dag erna opnieuw geprobeerd en weer hetzelfde scenario.
Wat loopt hier fout? Ergens ijsvorming in de capillaire leiding?

Ook dit toestel mag terug naar de verkoper.

terugvallen = lekkende of geheel niet sluitende klep van compressor

Hoe moet ik dit zien?
Compressor (klep) begint warm te worden of zo, en begint dan door te laten?
Het ging 2 keer goed tot -10° dan gedaan.

Lijkt me wel dat dit niet een geheel betrouwbare generatie toestellen is (R600a)

Klep is een plaatje welke een gaatje afsluit in een richting.Indien door vuiligheid of oververhitting plaatje op een kier blijft staan word dit alleen maar erger. klopt dat dit gebeurt na een graad of -10, want als je druktabel bekijkt van R600A moet voor diepere temperaturen van -10 in vacuum getrokken moeten worden,dus compressor moet harder werken en faalt.

Slechte serie compressoren. Mogelijk een ACC