IC nummering ongemarkeerde print?

Hallo iedereen,

Ik heb uit het verre oosten een -bestukte- print ontvangen met de bedoeling daar een schema van te maken. Op de print staan geen markeringen zoals de gebruikelijke IC1, U2, C3 etc.

Nu kun je natuurlijk best een schema tekenen & daarbij onderdelen bij type of waarde benoemen zonder elk onderdeel een 'naam' te geven. Al was ik dat wel van plan, soms is het voor discussie v/d werking wel handig om te weten welk LS32 poortje oid bedoelt wordt. Ook kan ik zelf wel verzinnen hoe ik de IC's zou willen nummeren. Dus geen hulp nodig daarbij. :)

Maar ik vroeg me wel af: bestaat er ook zoiets als 'best practices' hiervoor? Dan wel een systematische methode om dit soort nummeringen van IC's + andere onderdelen te doen? Of is dit gewoon een geval van zie maar / doe maar wat je goeddunkt?

bprosman

Golden Member

"Vroegah" op de middelbare school begonnen we te nummeren bij de voeding en vervolgens de "Signaalweg".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

In een schema is het gebruikelijk van links naar rechts te nummeren. Dus niet IC1, R1 en C1 helemaal rechts in het schema en L1 links. In oude uitgebreide KTV Philips schema's stond vaak boven het schema een verwijzing waar het onderdeel zich ongeveer bevond op de 'X' as.

Idd, van links naar rechts en van boven naar beneden. In Eagle kun je als het schema klaar is dit standaard laten doen onder Tools. (wel even de Y Direction aanvinken onder "Weighting of emphases"

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Als het schema uit meerdere 'onafhankelijke' blokken bestaat, kun je voor elk blok opnieuw gaan nummeren in een ander hondertal om het overzichtelijk te maken. Anders gewoon bij 1 beginnen, liefst in een functionele volgorde en/of van links naar rechts in het schema.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PE9SMS

Special Member

Op 15 juli 2019 19:07:09 schreef RetroTechie:Nu kun je natuurlijk best een schema tekenen & daarbij onderdelen bij type of waarde benoemen zonder elk onderdeel een 'naam' te geven.

Dat is ongebruikelijk en in de meeste e-cad software gewoon onmogelijk. Elk geplaatst component krijgt een nummer (refdes).
Dat gaat in eerste instantie op volgorde van het plaatsen/toevoegen van componenten. De meeste software heeft opties om nadien te hernummeren. Daar is geen standaard voor, hooguit een bedrijfsbeleid. Links/rechts/boven/onder kan, maar wat ook kan is dat alle bijv. 1k weerstanden op volgorde genummerd worden, dan kan je op de BOM iets zetten als R11 t/m R18 = 1k. Bij grotere schema's worden soms de weerstanden op pagina 1 genummerd vanaf R100 en op pagina 2 vanaf R200. Dit kan bij hierarchische schema's ook per instantie van een een blok. Maar goed, dan heb je het ook over grotere schema's. Ten slotte kun je (als je software die optie heeft) links/rechts/boven/onder hernummeren op de ge'layoute PCB en dit back-annotate'n naar het schema. De keuze is reuze, je mag het helemaal zelf weten :)

This signature is intentionally left blank.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is dit niet een beetje een kip/ei probleem? IC's nummeren naargelang het schema, jawel; maar hier moet men het schema nog opmaken.

ALS het er echt op aan kwam, en het stond mij te doen, dan voerde ik een voorlopige nomenclatuur in, waarin de chips bv. AA BB CC heten, daarmee dan het schema tekenen, en dan de "eigenlijke" nummers toekennen, min of meer naar logica.

Het idee "nummeren volgens de signaalweg" zou wel eens ontoepasbaar kunnen zijn: stel nu maar dat het om een analoge toepassing gaat, voor stereogeluid, waarin een TL084 waarvan twee opamps als ingangsbuffer en twee aan de uitgang. Wordt dat nu IC01 of IC99?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Het idee "nummeren volgens de signaalweg" zou wel eens ontoepasbaar kunnen zijn: stel nu maar dat het om een analoge toepassing gaat, voor stereogeluid, waarin een TL084 waarvan twee opamps als ingangsbuffer en twee aan de uitgang. Wordt dat nu IC01 of IC99?

Tot nu toe nog bijna altijd gelukt :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.