Sota turbochef doet aardlek activeren

Deze Sota turbochef bakt pizza slices heerlijk knapperig maar gooi je er een halve haan in die 45 minuten moet garen dan valt ineens de krachtgroep uit na een half uur.

Dus al het apparaat goed warm wordt beginnen de problemen.

Ik heb de verwarmings elementen al gecontroleerd. Die lijken in orde. 14,2 ohm voor elk en geen lek naar massa.

Wat kan het zijn?

[Bericht gewijzigd door Mrah op maandag 15 juli 2019 20:24:04 (12%)

vergeten

Golden Member

Toch een lek naar aarde.
Hoe en waarmee heb je de aardlek van het ding getracht te meten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Met het ding bedoel je de verwarmingselementen? Of het hele apparaat? Ik heb een digitale multimeter. Ik koppel eerst de elementen los en meet aan beide uiteinden de weerstand en dan meet ik of er naar het chassis een meetstroom kan lopen, dus of je wel of niet een weerstand kunt aflezen. Zo ja, dan is het element gaar toch?

de elementen meten direct als de aardlek eruit is gegaan, kans is groot dat dan wel iets meetbaar is. ook heeft dit ding 230V fans die het kunnen veroorzaken, maar denk toch element.

overigens zijn de 2 fastons op de solid state bovenaan goed heet geweest, zou die ook meteen even vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Een multimeter meet met een lage (batterij)spanning t.o.v. de netspanning.

Daarom meet hij niet "altijd" de aardlek, het kan zijn dat er op een hogere spanning wel lek is.

Alleen als het ernstig is gaat het wel goed met een multimeter, maar dan klapt de aardlek er meteen uit en niet na een poos werken van het apparaat.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 15 juli 2019 20:25:09 schreef Mrah:
Met het ding bedoel je de verwarmingselementen? Of het hele apparaat?

Eerst het hele apparaat (en zorg ook dat hij aan staat) pas als er dan een aardlek is vastgesteld, dan dieper richting elementen voedingstrafo's, thermostaten en ventilatoren gaan meten.

Ik heb een digitale multimeter.

Die is niet echt heel geschikt voor een aardlekmeting.

Ik koppel eerst de elementen los en meet aan beide uiteinden de weerstand en dan meet ik of er naar het chassis een meetstroom kan lopen, dus of je wel of niet een weerstand kunt aflezen. Zo ja, dan is het element gaar toch?

Als je naar aarde zo iets meet als enkele KΩ 's is het goed mis ja !

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

je kunt dit met een dmm prima uitmeten, echter hebben elementen vaker een triggerpunt op een X temperatuur. zonder die temperatuur vind je niet altijd de oorzaak.

tijd terug nog gehad bij een pizza oven, maar die was zo gevonden met 980K bij 150 graden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat van die fastons is inderdaad goed opgemerkt. Beetje bruin gebakken.

Ik heb de verwarmingselementen uitgebouwd en apart van elkaar aangesloten op 230v. De eerste is in orde maar de tweede werd in roodgloeiende toestand inderdaad geleidend naar massa.

Ik zal ze allebei vervangen.

Bedankt!

vergeten

Golden Member

Op 15 juli 2019 21:44:54 schreef testman:
tijd terug nog gehad bij een pizza oven, maar die was zo gevonden met 980K bij 150 graden.

En van die 980k (0,23mA) gaat een aardlek uit!
Hum, dan moet er toch meer aan de hand zijn geweest! of net de druppel :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

980K bij 9VDC, maar de oven was toen wel 150 graden, men had de bovenwarmte alleen aangezet zodat de aardlek inbleef.

waar rook was, werkt nu iets niet meer