Rare Led driver. Dimbaar of vervangen

Goedenavond,

Ik heb een aantal 230v Led buitenlampen van de Intratuin.
Deze zijn zo fel dat de vliegtuigen bij mij in de tuin willen landen i.p.v. op Schiphol. :-)

Het makkelijkste is natuurlijk een dimmer op de 230v lijn. Echter denk ik niet dat de drivertjes in die lampen dimbaar zijn op de 230v kant.

Het simpelste is het drivertje in die lamp vervangen door een dimbare of iets dergelijks.
Nu heb ik de boel open geschroefd maar ik kan er niet echt uit komen wat voor driver het is.

Zie de foto.

In de lamp zit een board met 72 smd leds. Ik kan echter niet zien of deze in serie of parallel of een combi van deze 2. Het board zit vast gelijmd dus ik kom er niet verder bij.

Op het drivertje zelf staat:
Sec: 80mA DC 3-120v Max 300v.
Het lijkt dus een Constant Current driver. Maar 80mA is zo'n rare uitgangsvermogen.

Wie heeft er tips of tricks?

Vriendelijke groet,

Remko

Om te weten hoe de leds geschakeld zijn kan je de spanning meten aan de DC uitgang van de driver. Per led is de spanning iets meer dan 3 volt. Als ze alle 72 in serie staan zal je dus iets van 220V meten. Meet je minder dan zijn het 2 of meer parallelle takken.

3-120V max 80ma staat er. kwestie van uitmeten wat er nu aan spanning op een lichtbron staat. die spanning als referentie nemen voor een vervanger, maar t zal niet makkelijk zijn met 80mA en over 100V, dat is een achterlijke waarde, typisch bouwmarkt grade spul.

makkelijker is ( afhankelijk van de opbouw ) om er een demping tussen te leggen, iets van melkplastic waardoor de lichtopbrengst afneemt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 juli 2019 21:49:59 schreef testman:
makkelijker is ( afhankelijk van de opbouw ) om er een demping tussen te leggen, iets van melkplastic waardoor de lichtopbrengst afneemt.

Ik heb me ook geergerd aan die felle 2W filament led lampjes al weer jaar geleden
toen de koffie op was , bekertje uitgespoeld en hergebruikt ivm milieu , om de lampjes heen .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Bij dit soort drivertjes kan je nog wel eens door een weerstandje te veranderen de stroomsterkte verlagen.

Sine

Moderator

Jep, been there done that.
Shunt opsnorren en dat ding 2x zo groot maken bijvoorbeeld.

@Franssel,
Het is vast effectief .. maar dat is toch geen porum.
Ik heb bij filament lampjes een C-tje van 100n er mee in serie gezet om ze wat te temperen (dat werkt overigens niet bij alle filament lamp types)

Allen bedankt.

Ik wist eigenlijk al dat dit niet zo makkelijk zou zijn.

Een opaal plaatje gaat niet lukken. Alles zit vast gelijmd. Valt mee dat de driver toegankelijk is.

Ik ga eens kijken of ik met mijn beperkte kennis de shunt kan opsporen.

Vriendelijke groet,

Remko

maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 22 juli 2019 22:09:13 (98%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."