Condensor bevriest, automatisch ontdooien?

Momenteel ben ik een bestaande luchtkoeler aan het repareren. Het systeem bestaat uit twee stage koelsysteem (of verwarmen). Alles wordt gestuurd met relais en bij een koelvraag zet hij de compressor vol aan totdat de setpoint is bereikt. Wanneer de verdamper te koud raakt dan bevriest deze. Dit kan gebeuren doordat het setpoint veel te laag staat.

Nu zoek ik een systeem om de temperatuur van de verdamper te meten en dan als deze bevriest een 'defrost' te doen (dus systeem even uit of verwarmingssysteem aanzetten).

Het lijkt mij dat hier wel kant en klare simpele regelingen voor op de markt zijn?

Of hoe kan ik anders op een effectieve wijze meten of de verdamper is bevroren?

Welke regeling ? Zit een ontdooifase niet standaard in de sturing ?
Normaal gesproken zitten er sensors in zowel de verdamper en condensor.

[Bericht gewijzigd door hurricane op dinsdag 16 juli 2019 11:31:37 (35%)

Mvg Oswald

De eenvoudigste, betrouwbaarste manier is met een schakelklok af en toe de compressor uitschakelen terwijl de fan blijft lopen.

Met een sensor de temperatuur meten zegt niet zoveel over de hoeveelheid verzameld ijs. Met een lichtsluis zie je dat wel, als de condensor vol zit met ijs dan schijnt het lampje niet op de lichtsensor. Maar in een vieze, winderige en natte omgeving is dat een storingsgevoelige aangelegenheid.

Wat ook kan, is een timer laten lopen zodra de compressor gaat draaien op koelbedrijf. Zodra de compressor al te lang loopt, een ontdooicyclus starten. Als de compressor uitgaat op de thermostaat, klok resetten.

De VERDAMPER bevriest denk ik zo.

Met een koelunit regelaar? bv EWDR 981.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Thermostaat met afstandsvoeler. De voeler plaats je tussen de lamellen ban de verdamper.
De voeler kun je ook tegen de zuiggasleiding leggen. Kan dan ook met een klemvoeler.
Een zuigdrukpressostaat (lage druk’) kan ook, maar dan moet je in het koelcircuit ingrijpen.

Ontdooien kan door alleen. de compressor uit te zetten.
Maar kan ook door een verwarmingselementje onder de verdamper zetten, of je zuiggas en je persgas koelgaszijdig, om te schakelen.
De 1e methode kost het minste energie en is meestal toereikend.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

een systeem met een timer die ontdooit elke X tijd werkt niet, immers bepaalt de luchtvochtigheid de mate van de verdamper ontdooien. een airco heeft er een sensor voor op de verdamper zitten, zit in een koper buisje welke op de verdamper zit gesoldeerd, rechtstreeks contact met de verdamper dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer