Hulp bij mislukt projectje

Hoi!

Allereerst moet ik vertellen dat ik een leek ben met stroom.

Voor een spel had ik bedacht dat ik wel even e.e.a. in elkaar kon zetten maar dat liep helaas een beetje anders. Kort samengevat is het de bedoeling dat er een geluidje afgespeeld wordt wanneer een deurtje geopend wordt.

Hiervoor heb ik een speakertje uit een knuffelbeertje gehaald. Als je erop drukt is dat de trigger om het geprogrammeerde geluidje 1x af te spelen. Hierin zaten 3x LR44 1,5 volt knoopcelbatterijen. Omdat deze minder makkelijk te vervangen zijn heb ik een batterijhouder gekocht voor 4x AA 1,5 volt p/s. Het ging dus van 4,5 volt naar 6 volt.
Ook heb ik een opbouw magneetcontact gekocht welke al trigger bedoeld was.

Omdat ik de opbouwmagneet niet kon solderen op de induwtrigger leek het mij ook een oplossing dat deze tussen het stroom circuit zou zitten. Toen ik deze op de batterijhouder aansloot brandde de magneetcontact direct door. Daarop wilde ik testen of de batterijhouder überhaupt zou werken op het speakertje dus heb ik deze rechtstreeks aangesloten en vanaf dat moment doet het speakertje ook niets meer.

Jullie hebben het vast al door, ben gewoon gaan proberen en kijken waar het schipstrand maar dat was eerder dan ik had gehoopt.

Met de multimeter meet ik sowieso nog voeding op het mini printplaatje maar als ik de meter op de draadjes van het speakertje zet dan meet ik niets als ik het trigger knopje in druk.

Concreet mijn vragen:

Zal de verhoging van 1,5 de oorzaak van de problemen zijn of kan ik zelf de fout hebben gemaakt door + en - te verwisselen?

Kan ik het printplaatje nog op een of andere manier herstellen? Kan ik de verbinding onder het drukknopje aan elkaar door solderen?

Foto's in de bijlagen :)

Heel veel IC's mogen maar absoluut maximaal 5.5V als voeding hebben, en als je de + en - verwisselt hebt is dat printje vrijwel zeker definitief stuk.

Ik kan wel gokken waar het mis gegaan is: het "puntje" van zo'n knoopcel is niet de + maar de -, in tegenstelling tot de AA batterijen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Meet die spanning maar eens na. Ik had laatst batterijen die nieuw bijna 1,8V waren.
Veel IC's worden gemaakt voor een bepaalde spanning. Ze kunnen bijna altijd wat meer aan. Hoeveel meer staat in de datasheet die je hiervoor niet gaat vinden. 5V ICs kunnen vaak hooguit 6V aan.

Jou IC kan best al op zijn max worden gebruikt maar het zou ook kunnen dat hij veel meer aan kan.

Wat er gebeurd is weet ik niet. Als je de polariteit niet hebt omgedraaid dan zal het ding kapot zijn.

Heb je het wel goed aangesloten. Ik heb een keer iemand gezien die een schakelaar voor een waterpompje in zijn camper had geknutseld. De eerste test smolten zijn draden en schakelaar. Hij had de schakelaar parallel met de (ik dacht) 100Ah accu gezet ip van in serie met een van de draden.

Edit: slecht gelezen: Dat speakertje moet je met een scoop of DMM met voldoende bandbreedte meten. Daar staat geen DC op. Maar nu je dat wel gedaan hebt is hij ook doorgebrand. Een speaker heeft AC nodig, een zoemertje werkt vaal wel op DC. (batterij is DC)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank voor jullie vlotte reacties!

Als ik het zo lees was het, los van mijn zeek beperkte kennis op dit gebied, sowieso redelijk ambitieus. Het zal dan ook weinig zin hebben om een nieuw speakertje te kopen of hebben jullie hierin nog tips of suggesties?

Dat het nu mis gegaan is ligt denk ik (groten)deels aan mijn beperkte kennis met dit materiaal i.c.m. met de verhoging van 1,5V, wat op 4,5V ook best veel is.

Heb overigens alleen de multimeter op de speaker gezet om te kijken of hier nog spanning naartoe gaat als je het knopje in drukt. Heb de DC niet rechtstreeks naar de speaker laten gaan.

wellicht is dit interessant voor je projectje als het budget dat toelaat?
https://www.antratek.nl/mp3-trigger
Dan moet je deur schakelaartjes hebben die actief zijn als de deur geopend is.

Kan van slagen is dan wel 99% zou ik denken.
speakertje met versterkertje erachter en klaar

Thnx, leuke suggestie Stijnos!

Mochten anderen nog suggesties hebben, heb de MP3 Trigger nog niet in bestelling staan hoor.
Nieuwe speakertje al wel :)

vergeten

Golden Member

Je hebt een multimeter, het speakertje kan je doormeten.
Soldeer een draadje los van het speakertje en meet hem met je multimeter op het ohms bereik!

Geeft je meter een OL of 1 dan is hij inderdaad "doorgebrand" en onderbroken, is hij goed dan moet er een getal verschijnen.

Wat er ook precies gebeurd is als de spanning te hoog was en/of omgekeerd dan is waarschijnlijk de "chip" onder die zwarte druppel kapot. Dat is onherstelbaar.

Als je die batterijhouder (voor 4) toch nog wilt gebruiken soldeer dan i.p.v. een batterij een draadje
van de + naar de - (Andersom mag ook) :) op een willekeurige lege plek.
Stop er dan drie batterijen in, op de andere lege plekken, dan gaat er niks mis met de hoogte van de spanning.
De polariteit (+ en -) is als volgt dan gaat dat ook nooit meer mis :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dank je wel 'vergeten'! Ook voor de bijlage!

De multimeter lijkt helaas niet zo uitgebreid dat deze ohms kan meten maar dit ga ik nog even uitzoeken. Al maakt dat voor het setje niet uit, kan dan eventueel het speakertje natuurlijk bewaren voor een mogelijk toekomstig projectje.

Goeie van die door soldeer tip, die optie had ik nog niet eens bedacht. Fijn dat ie daar wel andersom mag haha :)

Waarom kan het omwisselen van + en - wel in de batterijhouder en niet naar het printplaatje? Als ik de originele knoopcel-batterijen omgekeerd zou plaatsen brandt ik daarmee het printplaatje toch ook niet direct door? Of moet ik dit maar niet proberen bij de nieuwe ;)

Op 16 juli 2019 14:28:31 schreef Stijnos:
wellicht is dit interessant voor je projectje als het budget dat toelaat?
https://www.antratek.nl/mp3-trigger
Dan moet je deur schakelaartjes hebben die actief zijn als de deur geopend is.

Kan van slagen is dan wel 99% zou ik denken.
speakertje met versterkertje erachter en klaar

Het verschil tussen de prijs uit jouw link en bijvoorbeeld deze is de kwaliteit? Het lijkt mij verder namelijk vrij identiek al moet het prijs verschil natuurlijk ergens in zitten.

Link.

Edit 17-07: Link aangepast.

vergeten

Golden Member

Op 16 juli 2019 17:16:23 schreef Hink:
Dank je wel 'vergeten'! Ook voor de bijlage!

De multimeter lijkt helaas niet zo uitgebreid dat deze ohms kan meten maar dit ga ik nog even uitzoeken.

Weerstands bereik al zit op de allergoedkoopste metertjes, dus vast ook wel op die van jou.

Goeie van die door soldeer tip, die optie had ik nog niet eens bedacht. Fijn dat ie daar wel andersom mag haha :)

Je mag er ook een houten Dummy batterij indrukken omwikkeld met zilverfolie, dan blijft de houder origineel.
Geintje houdt het luchtig. Maar het is wel bruikbaar hoor!

Waarom kan het omwisselen van + en - wel in de batterijhouder en niet naar het printplaatje? Als ik de originele knoopcel-batterijen omgekeerd zou plaatsen brandt ik daarmee het printplaatje toch ook niet direct door? Of moet ik dit maar niet proberen bij de nieuwe ;)

Dat mag je proberen kan geen kwaad (als het klopt wat ik zo schrijf, is niet ALTIJD zo)
Het "plus" contact" zit meestal aan de zijkant van de eerste of laatste cel, het "min" contact in het midden. Dus dan gebeurd er niets.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 16 juli 2019 20:00:54 schreef Hink:
[...]

Het verschil tussen de prijs uit jouw link en bijvoorbeeld deze is de kwaliteit? Het lijkt mij verder namelijk vrij identiek al moet het prijs verschil natuurlijk ergens in zitten.

https://benselectronics.nl/mp3-board-card-en-usb/?gclid=CjwKCAjw67XpBR…

Die MP3 trigger van Antratek (duurste) kan m.b.v. een keuzeschakelaar 18 verschillende MP3 tjes afspelen.
Dus als je er een zat bent draai je hem naar standje 2.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ah, dacht dat er 18 verschillende trigger manieren waren |:(

Heb de order geannuleerd omdat ik verwacht meer te kunnen met de oplossing die Stijnos geeft, zo'n MP3 Trigger. Ook lijkt mij dat stabieler.
Aangezien deze in mijn situatie maar één fragmentje van circa 5 seconden moet afspelen en ook altijd dezelfde wordt het de goedkopere variant.

Dat weerstands bereik meten op de speaker moet ik dus nog even uitzoeken want die kan ik eventueel opnieuw gebruiken.

Zit ik nog even met de deursensor en het versterkertje. Voor het eerste heb nu een opbouw magneetcontact, kan ik deze gebruiken en zo ja, waar sluit ik deze aan op de MP3 Trigger?
En wat voor versterkertje is hierbij nodig? Hebben we het dan over zoiets: Link
En waar wordt dan het volume bepaald? Of is dat gewoon de max van het versterktje en speakertje?

Mooie opmerking over die houten dummy batterij met folie. Zat heel serieus te lezen het einde van de zin haha :+

vergeten

Golden Member

Op 16 juli 2019 21:54:41 schreef Hink:

Dat weerstands bereik meten op de speaker moet ik dus nog even uitzoeken want die kan ik eventueel opnieuw gebruiken.

Als hij goed is wel.

Zit ik nog even met de deursensor en het versterkertje. Voor het eerste heb nu een opbouw magneetcontact, kan ik deze gebruiken en zo ja, waar sluit ik deze aan op de MP3 Trigger?

De magneet komt aan het deurtje, het contact op/in het kozijn(tje)
Dat (maak)contact heeft 2 draadjes die je aansluit op het printje.
Zie plaatje.

Het moet wel een contact zijn wat met dicht deurtje open is en met open deurtje sluit. Dat kan nog wel eens lastig zijn!

En wat voor versterkertje is hierbij nodig? Hebben we het dan over zoiets: Link
En waar wordt dan het volume bepaald? Of is dat gewoon de max van het versterktje en speakertje?

Tussen de audio (geluid)uitgang van de MP3 trigger en de ingang van het versterkertje kan je een potmetertje zetten waarmee je het volume kan regelen.
Zonder dat gaat het meteen op maximaal (oorverdovend) volume.
Hoewel ik heb iets gelezen over dat je de uitgangsspanning van de MP3 trigger ook via software kan instellen.

EDIT: Ik zie net dat er een klein potmetertje op het versterkertje zit dus opgelost!

Mooie opmerking over die houten dummy batterij met folie. Zat heel serieus te lezen het einde van de zin haha :+

Het mag ook een stukje 10mm koperen waterleidingbuis zijn met einddopjes erop gesoldeerd ter lengte van een batterij.
De pluspool, die moet uitsteken anders is er geen contact, kan je dan nabootsen met een schroefje of parkertje.
Geldt ook voor de houten aluminium uitvoering!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Tik de 2 draden van het luidsprekertje even kort tegen een knoopcelbatterij aan, uiteraard op de plus en min en niet 2 draadjes aan dezelfde kant. Als je hem aanraakt hoor je de speaker kraken. Maar als ik je topic zo volg, is die gewoon goed.

Je magneetcontactje heb je waarschijnlijk rechtstreeks aangesloten op je batterijhouder, dat werkt niet. Je sluit dan namelijk de plus en min van de batterijen op elkaar aan. Dat magneetcontact moet de 'vork' vormige contacten onder het rubber drukknopje overnemen, daar had je hem dus op moeten solderen.

Thnx again 'Vergeten'!

Zie dat ik mijzelf onnodig een uitdaging bezorg met de deurtrigger.
Een kastschakelaar doet toch precies wat ik nodig ben? Link . Het hoeft niet perse met een magneet trigger.
Dank voor het aansluit plaatje van de trigger!

Ah, natuurlijk kun je audio in de MP3 file al bepalen. Is het te volume te hoog dan kun je ook het MP3 bestandje softwarematig zachter zetten.

Dus samenvattend heb ik het volgende nodig:

MP3 Trigger
Versterktje
Zilverfolie
Eventueel nieuwe speaker
Kastschakelaar
parkertje

Die 10mm koperen waterleidingbuis lijkt mij wel een degelijker oplossing dan simpelweg een stukje hout met folie. Vind dat een beetje goedkope oplossing. Maar goed, daar ga ik natuurlijk niets van zeggen omdat ik je dankbaar ben voor je hulp! :D

@Vergeten, @maus0611 en overige meelezers :)

Het speakertje is inderdaad nog goed. Was weer veel te snel met roepen dat mijn multiemeter dit niet kan meten want dat kan ook deze inderdaad.

Had inderdaad het magneetcontactje rechtstreeks aangesloten. De geur gaf vrij vlot aan dat ik hiermee verkeerd zat.

Ik zag geen oplossing om het magneetcontactje te vervangen en mede daarom heb ik de nieuwe bestelling van dit speakertje geannuleerd en ga ik voor de MP3 trigger.
Maar ik had dus over de volledige lengte van die ´vork´ vormige lijnen onder het druk knopje het magneetcontactje moeten solderen en dan had het zelfs moeten werken?

Jammer dat ik dit forum niet meteen ben gaan raadplegen! Als ik vooraf had verteld wat ik ging doen hadden jullie lol gehad en ik goede hulp en misschien zelfs een werkende set.

Ik hou jullie op de hoogte :)

vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2019 00:33:51 schreef Hink:
Thnx again 'Vergeten'!

Zie dat ik mijzelf onnodig een uitdaging bezorg met de deurtrigger.
Een kastschakelaar doet toch precies wat ik nodig ben? Link . Het hoeft niet perse met een magneet trigger.
Dank voor het aansluit plaatje van de trigger!

Ah, natuurlijk kun je audio in de MP3 file al bepalen. Is het te volume te hoog dan kun je ook het MP3 bestandje softwarematig zachter zetten.

Dus samenvattend heb ik het volgende nodig:

MP3 Trigger
Versterktje
Zilverfolie
Eventueel nieuwe speaker
Kastschakelaar
parkertje

Die 10mm koperen waterleidingbuis lijkt mij wel een degelijker oplossing dan simpelweg een stukje hout met folie. Vind dat een beetje goedkope oplossing. Maar goed, daar ga ik natuurlijk niets van zeggen omdat ik je dankbaar ben voor je hulp! :D

Wat jij wilt je kan het goedkoop of duur maken het werkt allebei, het is toch geen wereldprojekt :)

Beter gebruik je voor de kastschakelaar een kleine microswitch met een wisselkontakt, dan kan je kiezen voor het open of gesloten contact met het deurtje dicht. De MP3 Trigger heeft een contact nodig wat juist sluit bij openen van het deurtje.

Zolang dat deurtje geopend is, is het contact gesloten, ik weet op voorhand niet of de "MP3 Trigger" daar moeite mee heeft.

Is het voor een soort poppenhuis? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Rely

Golden Member

Ik heb nog wat geluids chips in voorraad.
Mail me maar indien interesse.
(Vermeld in je gegevens ook welke plaats je woont en mailadres)
Gerard (Lelystad)

Een aantal spullen zijn besteld:

- MP3 trigger (Hier zit een versterktje in dus die heb ik er niet nog los bij gedaan. Volume schakeling zit ook op dit bordje)
- Accu (3.7v 1400 mAh)
- Oplaadunit
- Geheugenkaartje

Voor de trigger zie ik nog steeds de beste oplossing in de deurschakelaar.
Een microswitch lijkt ook te werken maar is dat niet de uitgeklede versie van het gevonden deurschakelaartje?

Zit nog wel met de vraag waar/hoe ik deze deurschakelaar ga aansluiten. En ik heb een nieuwe vraag over de voeding.
Na contact met de website waar ik de producten heb besteld (Mag ik hier reclame maken?) heb ik besloten om een accu te kopen. Hiermee zal ik minder vaak batterijen moeten vervangen. De verkoper gaf aan dat het een luxere versie is met meer aansluit mogelijkheden zodat hij in het circuit opgeladen kon worden. Omdat de oplaadunit een USB aansluiting heeft had ik bedacht te gaan werken met een powerbank, moet de accu opgeladen worden dan hang ik tijdelijk een powerbank in de kast. Leuk gedacht vond ik zelf maar of het ook zo werkt...

In de bijlage zit een voorlopige 'aansluitschematje'. Zien jullie iets wat je een grote glimlach bezorgt dan hoor ik het graag :)
En ik ben natuurlijk benieuwd waar ik de open eindjes van de schakelaar (Middenonder) en aansluiting van de oplaad unit (rechtsboven) naartoe breng.

Mochten er vragen zijn, laat het weten!

Op 17 juli 2019 14:03:04 schreef Rely:
Ik heb nog wat geluids chips in voorraad.
Mail me maar indien interesse.
(Vermeld in je gegevens ook welke plaats je woont en mailadres)
Gerard (Lelystad)

Geluids chips en MP3 trigger zijn hierbij hetzelfde :D
Heb er nu twee besteld (@meelezers, nee niet eentje voor het doorbranden ;) ) dus voor nu denk ik genoeg te hebben.

Heb de spullen in huis en ben benieuwd naar jullie reactie's en tips :)

vergeten

Golden Member

Goed lezen wat er voor documentatie bijzit en niet eerst aansluiten.!
Een kreet die veel gebruikt wordt is: RTFM :)
(Read The Fucking Manual)

PS je hoeft niet je eigen bericht(en) en plaatjes (volledig)te Quoten, en op je eigen berichten reageren wordt ook niet op prijs gesteld.
Het wordt een onleesbaar geheel zo.
Je kan het beste de Editknop gebruiken.

Heb je de FAQ gelezen van CO?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Helaas zitten er FM bij dus dat gaat mij niet helpen.
Al probeer ik ook een geheel bij elkaar te knutselen en daar is sowieso geen handleiding van :)

Heb mijn quote uit het bericht gehaald.

Ik zie niet zo goed waar je nu de schakelaar op je mp3 speler moet aansluiten. Het lijkt erop dat dit ding alleen kan afspelen via de knopjes op het bordje.

vergeten

Golden Member

Mooi nou het 2e plaatje nog weghalen dubbel is eens zo dik :)

Je mag op CO geen overmatige reclame maken volgens de FAQ (al gelezen?) Linkjes vermelden naar waar het over gaat mag wel natuurlijk.

Dat laadprintje sluit je als volgt aan:
bat+ naar de plus van de accu.
en
bat- naar de min van de accu.

Het laadprintje kan je op elke spanningsbron aansluiten die voldoet aan de ingangsspanning wat dat printje mag hebben.(weet ik niet)
Dus een powerbank moet ook kunnen lijkt mij.

Dat MP3 printje is een andere dan de "MP3 trigger" ik weet daar ook niets van misschien zit daar wel een (druppel)lader regelaartje op omdat hij met 5 volt gevoed wordt en een aansluiting heeft voor een accu van 3,7 volt, volgens jouw schema.

Als daar inderdaad een "ladertje" op zit heb je dat kleine blauwe printje niet nodig.

Geef eens de linkjes waar die je spullen gekocht hebt, misschien staat daar nog wat meer info bij.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.