ontwerp filter voor nette accuspanning auto

vergeten

Golden Member

Op 7 juli 2019 18:59:05 schreef big_fat_mama:
Er wordt hier erg veel erg goede raad aangereikt. Nu maar hopen dat, dank zij deze kaarsen en brillen, den uil zal gaan zien willen :)
Sukses gewenst!

Op 8 juli 2019 21:40:38 schreef Mark1978:
[...]

ik vroeg toch echt gewoon om een schema voor een filter voor de autospanning.

Ik geef het op, een eenvoudige boodschap/(gedrags)wens komt niet eens over! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Ik heb al verschillende chinesen mogen testen , goede en zooi, dit klinkt als de afdeling Kliko ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

heb dus nog een ander filter binnengekregen. Deze https://nl.aliexpress.com/item/32793488937.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

hier een youtube filmpje met wat erin zit: https://www.youtube.com/watch?v=TMwybcpBRlE

Een flinke spoel dus.

Hopen dat het werkt.

* nou het lijkt erop dat de radio het eerst goed doet, maar zodra je de motor start het filter weer loos wordt.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op zaterdag 13 juli 2019 21:08:01 (17%)

Arco

Special Member

Jij hebt wel een soort fetisjisme voor spoelen, he?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 juli 2019 19:39:52 schreef Mark1978:
* nou het lijkt erop dat de radio het eerst goed doet, maar zodra je de motor start het filter weer loos wordt.

Zijn wel gevoelige spoelen, al die je gekocht hebt. Poeh, nooit geweten dat dat kon.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 juli 2019 21:35:00 schreef flipflop:
[...]
Zijn wel gevoelige spoelen, al die je gekocht hebt. Poeh, nooit geweten dat dat kon.

had ook al een lege accu, doordat ik continuspanning op beide ingangen van de radio had vastgemaakt. De radio trok de accu leeg. Maar de radio was ff muisstil met dat nieuwe filter.

Je hebt rasters met eilandjes van metaal met een gat erin. Een soort van oefenbord alias pcb. Je kunt de eilandjes met tin doorverbinden en zo je eigen printplaatje maken. Krijg toch wat het vermoeden dat bij mij al die filters kadoek gaan. Zal of aan een te hoge spanning of aan een te hoge stroom liggen. Zal dan wel een te hoge spanning zijn, omdat de spoel(die het effectiefst is) geen weerstand heeft en dus stroom niet van toepassing is.

Denk dat er iets kapotgegaan is, doordat ik terwijl de radio aanstond achter de stekker van de luidsprekers en daarna van de voeding eruitgehaald heb. De radio bleef gewoon doorspelen ondanks dat ik het contact erafgehaald had. Toen heb ik uit paniek eerst de speaker iso stekker verwijderd en toen pas de voeding. Misschien dat, was trouwens een andere radio, de radio veel energie had en die niet kwijt kon en dus een hoge stroom ging lopen. Gevolg, zekering eruitgeknald.
Ongetwijfeld is de chinees gevoeliger dan de merkradio. Als ik het goed heb, ontstaat er nou een hogere piekspanning bij het starten van de auto. Die maakt op de een of andere manier al de filters van de chinezen kapot.

Er is ook nog iets, de chinees komt ook in warmere landen voor, zoals in portugal. Daar werken ze schijnbaar toch goed ondanks het warme weer.

Dan die specs van autoradio's van -10 tot +60 graden celsius. Die zie je ook bij merkradio's staan.

Las een artikel over voltage spikes in een auto. Daarin staat dat de accu deze spikes absorbeert. Een condensator helpt niet, want die laat de energie die opgebouwd wordt door een spike, meteen na de spike weer vrij door aan de radio. Wat zo'n spike nou doet met een filter is me niet helemaal duidelijk. Een buck boost filter zou een spike wel kunnen verhelpen.

pa3gws

Golden Member

Ik hoop dat je met al die experimenten met filters spoelen en andere zaken er goede zekeringen tussen hebt.
Want het zal niet de eerste auto zijn die door dergelijke experimenten geheel uit fikt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
benleentje

Golden Member

Een condensator helpt niet, want die laat de energie die opgebouwd wordt door een spike, meteen na de spike weer vrij door aan de radio

Dat is pure onzin.
1. Een Condensator bouwt geen energie op maar neemt lading op wat resulteert in een hogere spanning in een condensator. Door goed ontwerpen kan die spanningsstijging binnen de limiet van de schakeling blijven en vormt dus geen gevaar.
2. Een echte spike (zeer snelle verandering) zal nauwelijks door een accu worden geabsorbeerd maar eerder door een kleine condensator. Grote waarden van condensators zijn ook veel minder in staat om snelle spikes te absorberen. Vandaar dat je naast een grote condensator ook altijd 1 of meerdere kleinere zet.

Als je het hebt over langzame spannings veranderingen dat is een accu daar beter in dan een condensator gewoon omdat de capaciteit van een accu veel groter is en die maar lading kan opnemen.

Wat zo'n spike nou doet met een filter is me niet helemaal duidelijk.

Een filter is niets anders dan een element want een specifiek deel van de frequenties verzwakt of volledig elimineert. Met name een spike kan je goed in bc een 100nF condensator opvangen. Dit omdat een spike hoog frequent is. Een grote condensator of accu is te traag om die snelle verandering op te vangen.

Een buck boost filter zou een spike wel kunnen verhelpen

Geen idee wat een buck boost filter is en volgens mij bestaat dat ook niet. Een buck boost circuit zal bevat als goed ontworpen ook goede filters.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Ik had me een beetje voorgenomen om niet meer te reageren, maar dit kan misschien geen kwaad. Een reden dat een enkele condensator op sommige plaatsen minder goed werkt, is als de impedantie van de spanningsbron relatief laag is en in het bijzonder als de condensator niet alleen opgeladen wordt maar ook weer stroom teruglevert dus ontladen wordt door de bron als die niet zo stabiel is (zoals de accuspanning van een auto). Dan wil je er dus een weerstand of een spoel voorzetten voor een betere filterwerking.

Een buck-boost converter is niet zozeer om storing op te vangen, maar om een stabiele uitgangsspanning te leveren. Een bijverschijnsel daarvan is dat hij veel storingen ook niet doorgeeft (in de specs van veel spanningsregelaars staat ook wel hoeveel dB ze onderdrukken op welke frequentie), maar omdat hij daar niet in eerste instantie voor ontworpen is mag je daar nooit ongezien van uitgaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 juli 2019 19:47:43 schreef benleentje:
[...]
Dat is pure onzin.
1. Een Condensator bouwt geen energie op maar neemt lading op wat resulteert in een hogere spanning in een condensator. Door goed ontwerpen kan die spanningsstijging binnen de limiet van de schakeling blijven en vormt dus geen gevaar.
2. Een echte spike (zeer snelle verandering) zal nauwelijks door een accu worden geabsorbeerd maar eerder door een kleine condensator. Grote waarden van condensators zijn ook veel minder in staat om snelle spikes te absorberen. Vandaar dat je naast een grote condensator ook altijd 1 of meerdere kleinere zet.

Als je het hebt over langzame spannings veranderingen dat is een accu daar beter in dan een condensator gewoon omdat de capaciteit van een accu veel groter is en die maar lading kan opnemen.
[...]Een filter is niets anders dan een element want een specifiek deel van de frequenties verzwakt of volledig elimineert. Met name een spike kan je goed in bc een 100nF condensator opvangen. Dit omdat een spike hoog frequent is. Een grote condensator of accu is te traag om die snelle verandering op te vangen.

[...]Geen idee wat een buck boost filter is en volgens mij bestaat dat ook niet. Een buck boost circuit zal bevat als goed ontworpen ook goede filters.

Geloof dat het laatste filter wat ik gebruik heb naast een grote ook een kleinere elco heeft. Dus die zou spanningspieken moeten kunnen tegengaan. Het filter hielp even, totdat ik de auto starten wou. Wat opvalt is dat de ene elco in ieder geval maar 16 volt is, dus misschien dat het filter hogere spanningen niet aan kan. Wat ik wou proberen is om een 10ampere 220 volt ac spoel 100uH te gebruiken om een filter te maken. Die kan dus makkelijk al die verschillende spanningen die met starten in de auto gegenereert worden aan. Dan een 10.000uF 25 volts elco om een lc filter te maken. Dat dus allemaal solderen op zo'n prototype pcb bordje. Trouwens dat laatst gebruikte filter was vrij uit de kloeten gewassen en pastte maar net door het 1 din frame.

een buck boost filter, daar zit een weerstand in die ervoor zorgt dat er een stroom loopt. Die stroom wordt door een spoel gejaagd, die genereert dan weer spanning. Dat is dan de laad cyclus. Er zit een schakelaar in die de stroomtoevoer van de spoel onderbreekt op een moment dat de spanning te hoog wordt. Dan wordt de spanning aan de uitgang van het circuit weer wat ontladen. Dus het is op en ontladen eigenlijk. Dat eindvoltage komt dat op de uitgang te staan. Dus eigenlijk corrigeert die de hele tijd de uitgangsspanning zodat een gelijk uitgangsvoltage overblijft. Dat kan bijv 12 of 14 volt zijn. Dat kun je dan weer aan de autoradio doorgeven.

Het filterende deel van zo'n buck boost converter heb ik me nog niet helemaal in verdiept, maar er zitten wel wat filterende componenten in.

Een Buck converter genereert alleen op zijn uitgang een lagere spanning als de ingaande spanning. Dus bijvoorbeeld 14V in en 7V uit.
Daar heb je dus niets aan.
Een Buck-Boost converter genereert een hogere spanning als de ingaande spanning, dus 14V in en 28V uit, ook daar heb je niets aan.

Dan blijft over een Buck-Boost converter die een hogere spanning maakt en daar achter vervolgens een Buck converter die er weer een lagere spanning van maakt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Op 16 juli 2019 06:53:45 schreef Mark1978:
een buck boost filter, daar zit
[...]
Het filterende deel van zo'n buck boost converter heb ik me nog niet helemaal in verdiept, maar er zitten wel wat filterende componenten in.

Zoals gezegd: het is een spanningsregelaar/spanningsstabilisator. Er zitten geen "filterende componenten in" maar het geheel heeft wel een "filterende bijwerking" op daarvoor geschikte (!) stoorsignalen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 16 juli 2019 10:08:11 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 16 juli 2019 06:41:26 schreef Mark1978:
[...]

Geloof dat het laatste filter wat ik gebruik heb naast een grote ook een kleinere elco heeft. Dus die zou spanningspieken moeten kunnen tegengaan. Het filter hielp even, totdat ik de auto starten wou. Wat opvalt is dat de ene elco in ieder geval maar 16 volt is, dus misschien dat het filter hogere spanningen niet aan kan. Wat ik wou proberen is om een 10ampere 220 volt ac spoel 100uH te gebruiken om een filter te maken. Die kan dus makkelijk al die verschillende spanningen die met starten in de auto gegenereert worden aan. Dan een 10.000uF 25 volts elco om een lc filter te maken. Dat dus allemaal solderen op zo'n prototype pcb bordje. Trouwens dat laatst gebruikte filter was vrij uit de kloeten gewassen en pastte maar net door het 1 din frame.

De werkspanning van de elco maakt niet dat het filter een bepaalde spanning niet kan filteren, maar betekent gewoon dat hij vroeg of laat stukgaat als je over de werkspanning heengaat.

Ik zie nu weer waarom ik gestopt was met antwoorden op dit treinwrak, maar zolang je vergeet dat je ergens wat van snapt en eerst eens in de theorie duikt zie ik nog steeds veel mogelijkheiden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Holy moly wat een rampen topic.

@Mark1978,
Samenvattend, je hebt met het maken van een kortsluiting *iets* gesloopt en dat probeer je met een filter te fixen.

Hint: dat is niet de oplossing.

Waarschijnlijk heb je ergens een print spoor verdampt, misschien zelfs wel in de massa van de radio. DAT moet je fixen. Al het andere geneuzel gaat niets brengen.

Ik blijf bewonderen hoe je al je conclusies maar bij elkaar gokt op basis van 1 vage regel die je ergens leest

Het is niet gewoon een slechte antennekabel? Dan kun je 100 dingen in je voeding knutselen

De antennekabel: zou misschien kunnen. Had al eens een tussenkabel voor de fm antenne gehad en die kratste wat langs het din frame en lag dus wat open. Geloof trouwens dat als ik de fm antenne niet aansluit op de radio, die nog steeds storing heeft.
Heb de dab antenna wel wat beter geaard. Nu heb ik wel wat beter ontvangst, 57 zenders ipv 44, maar de storing is er nog steeds. Heb dus de chinese radio in een andere auto geprobeerd en daar heeft die dat probleem van die storing niet.

Het zou de 12 volt naar usb converter erbij kunnen zijn. Dan zou het een verzamelstoring zijn, dus slechte massa van de dab antenna en dan de dab unit die gevoed wordt uit de 12 volt sigarettenaanstekeraansluiting dmv zo'n converter. Op youtube had iemand daar last van. Maar dat was storing in fm ontvangst. Dat is het ook niet.
Als ik dus de oude clarion radio uit 2009 erinzet, geeft die geen storing, maakt niet uit wat ik er allemaal opaansluit. Dus dat heb ik nou zo.

Ben op youtube nog wat op zoek geweest naar de combinatie van een chinese autoradio en een dab unit die op elkaar aangesloten zijn. Nog niet kunnen vinden. Misschien is het die combinatie. Wat ik nog een keer kan proberen, is de massa van de dab antenna helemaal losmaken en dan de chinese autoradio proberen.

Op 16 juli 2019 10:14:23 schreef Sine:
Holy moly wat een rampen topic.

@Mark1978,
Samenvattend, je hebt met het maken van een kortsluiting *iets* gesloopt en dat probeer je met een filter te fixen.

Hint: dat is niet de oplossing.

Waarschijnlijk heb je ergens een print spoor verdampt, misschien zelfs wel in de massa van de radio. DAT moet je fixen. Al het andere geneuzel gaat niets brengen.

De massa van de chinese radio is goed. De radio doet het immers goed in een andere auto.

maartenbakker

Golden Member

Als het inderdaad aan een massa ligt, kan dat best: de ene massa is de andere niet. Als de massa een omweg neemt, heb je een aardlus. Volgende keer dat je zoiets zegt, kun je het beter als een vraag formuleren, niet als een zekerheid. Dat scheelt al de helft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

vaak zit bij merk auto radio's een zekering tussen de massa van de voeding en die van de cinch uitgangen. om tegen te gaan dat de externe versterker via de cinch kabels zijn min krijgt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

heb de berichten uit dit topic nog eens doorgelezen en een filter zal idd wel niet echt helpen. Dit omdat de radio vaak bij het opstarten geen bijgeluiden heeft, die komen later pas. Met of zonder filter, direct aan de accu of met ferriet kern.

Viel me wel op dat de fm antennekabel langs dezelfde kant loopt als de dab antenne kabel. Dus in de stijl. Heb toch niet echt veel zin om de complete dab eruit te halen.

Een andere chinese radio heeft het prima gedaan. Zelfde bouwkwaliteit als die ik nu heb. Dus de speakerkabel zal het ook wel niet zijn.

Dan moet ik de dab maar eens loskoppelen. Dus de massa van de dab antenne loshalen, de dat unit van de spanning halen en de dab antenne uit de dab unit halen.

Of de fm antenne van het dak draaien en de fm kabel achter uit de unit trekken. Misschien is dat wat handiger.

Ik volg dit topic al een tijdje en ben verbaasd dat we inmiddels zoveel verder zijn, zonder echt resultaat. Inmiddels vraag ik me serieus af hoeveel je al hebt uitgegeven aan extra electronica-onderdelen.

Maar wat me eigenlijk nog het meest verbaasd is het volgende : we staan allemaal nog steeds te gissen naar de oorzaak, naar aanleiding van jouw bevindingen / metingen. Eigenlijk denk ik dat Sine aardig goed in de richting zit met zijn suggestie.

Ik denk dat het nu tijd is geworden om haarscherpe foto's van het interne van de radio te posten (lees : printplaat met componenten).
Misschien dat we dan veel sneller de vinger op de juiste plek kunnen leggen. Blijf je voortmodderen op de huidige manier, denk ik dat er toch ooit eens een slotje op dit topic gaat komen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Sine vertelt niets nieuws. Dat was allemaal pagina's terug al gezegd.
Toch wel een geinig topic hoor, moet kunnen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Iets is fnurked, dat is zeker, het kan zomaar ook eens de afscherming zijn van een cinch kabel die je gebruikt. Daar zit vaak ook amper iets van scherm in, als daar op de een of andere wazige manier wat veel stroom doorheen loopt stook je die ook op.

De truuk is om uit te vissen wat je opgefakkelt hebt.

@Flip, dat is inderdaad niets nieuws, maar vier pagina's verder hebben we het nog steeds over filters.