Philips 40PFL8605k/02 soms stuk

Sinds een weekje valt onze Philips 40PFL8605k/02 met enige regelmaat uit, gaat kort weer uit en dan weer aan etc. De led voorop knippert 9 keer dus de t con is verdacht. Ik wist de tv toch in CSM mode te krijgen en daarna zelfs in SDM waarna de tv opeens weer stabiel leek. Wel zag ik de code 21 staan in de logs, hetgeen de 9 knippers bevestigd: t con.

Nu vind ik het wel erg raar dat de tv het opeens weer doet, de t con is dus niet helemaal overleden. Het lijkt meer een soort mechanisch/thermisch probleem. Zo denkend en googlend kwam ik op deze site:
https://alpengeist-tvrepair.blogspot.com/2015/06/philips-40pfl9715k-9-…

Dat zou dan opeens wel een hele goedkope reparatie zijn ipv het vervangen van het gehele t con bord. Maar hoe test ik het t con board als het los op tafel ligt?

Er zijn geen schema's van deze t-con dus wat wil je meten?
De goedkoopste oplossing is de 2 FET's vervangen, de kans is zeer groot dat het daarmee opgelost is. Heb er al tientallen kunnen redden op deze manier.

Thanks, ga ik dat proberen. Gewoon het advies opvolgen en FDS8813NZ plaatsen? Waar in NL zijn deze trouwens bestelbaar? Conrad heeft ze niet meer.

En nog suggesties voor het lossolderen van deze 8pin FETs? Namelijk nul ervaring met lossolderen.

[Bericht gewijzigd door mca2 op woensdag 17 juli 2019 14:59:49 (17%)

Kijk eens op Ebay, zijn ze nog wel te verkrijgen.

Thanks, setje van 10 besteld op eBay. Ze zijn even onderweg maar we gaan toch eerst met vakantie dus dat is prima.

Hopelijk lukt het lossolderen een beetje goed.

De vakantie zit erop, de mosfets zijn binnen ennhet t-com bord ligt los voor me op tafel. Nog suggesties hoe die 8 pinnen los te krijgen? ‘t Is toch allemaal wat priegeliger dan gewend.

Of zit er iemand in de buurt van Amersfoort die kan helpen?

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Als je geen hetelucht station hebt kun je de pinnetjes met een klein scherp tangetje afknippen en de pootjes stuk voor stuk de-solderen. Vervolgens de soldeerpads even schoonmaken met litze en dan is het een kwestie van de nieuwe erop solderen.

Er zijn op Youtube voldoende voorbeelden te vinden, ondermeer Dave Jones heeft een mooie uitleg.

https://youtu.be/b9FC9fAlfQE?t=554

maartenbakker

Golden Member

Een andere truuk voor het geval het om een onderdeel gaat met een thermal pad (metalen vlakje in het midden van de behuizing dat ook aan de print vastgesoldeerd zit): gewoon het hele huisje wegsnijden tot je de restanten met een gewone soldeerbout in 1 keer kunt verhitten. Wel uitkijken voor de printplaat.

In dit geval hebben de FET's geloof ik geen thermal pad. Je zou dan dus de pootjes VOORZICHTIG af kunnen snijden met een zo scherp mogelijk mesje.

Een andere optie is met een brede soldeerpunt 4 pootjes tegelijk verwarmen en ondertussen het IC beurtelings de ene kant en dan de andere kant verwarmend, steeds een klein stukje omhoog tillen met een pincet. Dit kan erg slecht zijn voor de printsporen (scheuren of loslaten), dus alleen voor noodgevallen als je geen scherp mesje hebt of als het onderdeel relatief hoog op de poten staat.

En wat hete lucht bereft: Een Aouyue 852 kost ook niet veel meer dan 100 euro. Als je verwacht in de toekomst wel vaker met klein of lastig spul te gaan werken, is dat een kleine investering.

Voor het werken met hetelucht kun je ook op Youtube terecht, maar dan de kanalen van Louis Rossman en iPadRehab.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het was even een tijdje stil maar het verzamelen van de juiste tools, materialen en moed kostte even tijd. Na de tips hier heb ik mijn ogen opengehouden voor een hete lucht station en op MP vond ik een Aoyue 986+, hete luchtstation en soldeer station. Ik heb nog een tijdje verlekkerd naar de JBC - BT-2BWA bij Eleshop gekeken. Maar voor minder dan de helft van dit bedrag een hete luchtstation en soldeerstation met afzuiging was toch een no-brainer.

Vervolgens de-soldeerlint aangerukt, goede flux van Weller en fets van eBay. Ergens in de kast vond ik een oude geluidskaart (DMX Xfire1024, was toen heel goed) en heb daarop geoefend met het verwijderen, schoonmaken en terugsolderen van fets. Even zoeken naar de juiste temperaturen (uiteindelijk allebei 350gr) en luchtflow en toen was het verbazingwekkend makkelijk eigenlijk. Ik heb nauwelijks ervaring met solderen en 0,0 met dit soort gepriegel maar met enige oefening kreeg ik prima verbindingen.

Gepaste trots vervulde mij dan ook toen de tv het na mijn reparatie weer prima deed! Thanks voor alle tips en met deze tools en kennis kan ik ook wat andere elektronica nieuw leven in blazen. Thanks!

Zo eenvoudig kan repareren zijn...