OLED TV....kan niet (goed) tegen zonlicht?

Beste Forumleden,

We hebben sinds een week een OLED tv, 55 inch.

We zijn echt ZEER tevreden over en onder de indruk van zowel de beeldkwaliteit (zwart is echt zwart) en alle / vele mogelijkheden.

Vanwege het flinke formaat konden we deze tv alleen kwijt voor een muur recht tegenover een raam / deur wand.

Reflectie in het glanzende glazen scherm kunnen we prima mee leven / daar hebben we onze aanpak voor.

We schuiven dan de gordijnen (deels dicht) en we hebben een rolgordijn gekocht dat het glas in de deuren zo goed als helemaal zal bedekken als we overdag TV willen kijken.

Maar vandaag hoorde ik van een collega dat direct zonlicht op het scherm schadelijk is / kan zijn.

In de handleiding staat (zoals bij bijna alle apparaten) alleen dat het niet goed is om tv en afstandsbediening in direct zonlicht te plaatsen.

Zeker in de zomer staat de zon (op zonnige dagen) meerdere uren op die kant van het huis en zonlicht zal dan ook een tijd op de tv vallen.

Voordat we nu steeds zomers de gordijnen (moeten) gaan sluiten om de zon buiten te houden of een doek over de tv gaan hangen 2 vragen :

1. Klopt het dat een OLED scherm extra gevoelig is voor direct (langdurig) zonlicht / zonnewarmte?

2. En is het (langdurig) zonlicht / de zonnewarmte schadelijk voor de tv?

Tips en advies zijn zoals altijd welkom.

Alvast dank!

Deze heb ik nooit gehoord

Een oled heeft minder lichtsterkte dan een lcd, dus in de zon zie je niks, net als bv zomers buiten op je telefoon
Daarom wordt afgeraden hem in de zon te hangen

Verder is hitte en electronica in het algemeen niet elkaars beste vriend, maar dat betekent niet direct dat je als een vampier moet gaan leven

joopv

Golden Member

Direct zonlicht is vanwege het UV behoorlijk destructief voor allerlei materialen. Ik denk dat je collega dat bedoeld.

Maar achter vensterglas is dat UV er niet meer.

ik heb een klein lcd in een oldtimer gebouwd, en hier op het forum werd toch ook vermeld dat de zon mijn oled zou kapot maken.

alleen had ik geen oled, maar een echt lcd met background verlichting, heeft het perfect volgehouden dus

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Hitte (zon) is ook slecht voor LCD.

Ik vermoed een beetje dat het zonlichtverhaal hetzelfde is als vroeger met afstemogen en EL panels waar dat ook altijd aangeraden werd, maar daar maakte het weinig uit.

Toch is een OLED TV gezien de prijs geen toestel waar je risico's mee neemt, dus als je hem uit het zonlicht kunt zetten zou ik het doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor de reacties, stel ik op prijs!

De meningen verschillen dus enigszins, dat kom ik (inmiddels) op het internet ook tegen.

De een zegt : "niks van waar", de ander zegt "zou kunnen", en een ander zegt weer "ja heel groot gevaar".

Dat verhaal van het raamglas kom ik ook tegen : dat de UV daar al wordt tegengehouden.

Het zal dus in het midden liggen neem ik aan : Zon is geen (groot) probleem tenzij het apparaat uren staat te bakken.

Ik moet zeggen dat (deze) OLED echt weergaloos mooi / compleet is na bijna 10 jaar Full HD LCD kijken.

Enige nadeel is het spiegelende glas waardoor je wel even moet nadenken over opstelling, verlichting in de kamer en demping van het licht van buiten als je overdag veel tv kijkt.

En wat maarten zegt klopt ook : met deze prijsklasse wil ik liever geen vermijdbare risico's lopen.

Arco

Special Member

Over het algemeen lees je dat UV schadelijk is (ook) voor OLED panels. Maar glas komt alleen UV-A doorheen...
Meer invloed op de levensduur heeft de helderheidsinstelling: bij hogere helderheidsinstelling gaat het scherm ook sneller verouderen.
Ook verouderen veel gebruikte pixels harder als weinig gebruikte. Daarom voert de TV zo nu en dan een 'conpensation cycle' uit, om alle pixels weer even fel te krijgen...

Na 100000 branduren zou de helderheid 'overall' nog zo'n 50% zijn bij 100% helderheidsinstelling. (da's meer als 11 jaar continu kijken... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 juli 2019 12:27:03 schreef Arco:
Over het algemeen lees je dat UV schadelijk is (ook) voor OLED panels. Maar glas komt alleen UV-A doorheen...
Meer invloed op de levensduur heeft de helderheidsinstelling: bij hogere helderheidsinstelling gaat het scherm ook sneller verouderen.
Ook verouderen veel gebruikte pixels harder als weinig gebruikte. Daarom voert de TV zo nu en dan een 'conpensation cycle' uit, om alle pixels weer even fel te krijgen...

Na 100000 branduren zou de helderheid 'overall' nog zo'n 50% zijn bij 100% helderheidsinstelling. (da's meer als 11 jaar continu kijken... ;) )

Dat van die UV / UV-A filtering kan ik inkomen en begrijp ik.

Maar stel dat de zon een aantal uren door het glas op het zwarte scherm valt / schijnt, dan wordt dat scherm flink heet.

Is dat (op den duur) schadelijk?

Arco

Special Member

Precieze invloed op de levensduur weet ik niet, maar iets heet laten worden wat daar niet voor bedoeld is, is nooit bevorderlijk voor de levensduur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja waarschijnlijk komt er dat na een jaar of 15 wel uit

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een klein instrumentje met een OLED- schermpje, dat ik er van verdenk dat te veel daglicht de lichtsterkte negatief beïnvloedt. Het is al eens teruggestuurd. Ik heb toen een nieuw gekregen.
Het komt, hoewel uit China, van een gerenomeerd bedrijf van medische apparatuur.
Ik bewaar het nu maar in een lichtdicht doosje.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Net informatie gevraagd bij de zaak waar ik de tv heb gekocht.

Wederom 1 van de 2 eigenaren gesproken. Zeer kundig en zeer eerlijk advies.

Zij hebben ooit een LCD televisie in de etalage gehad waar door het vele zonlicht een soort afdruk van het prijs kaartje op het scherm zichtbaar was. Later trok dat wel weer weg.

Zijn advies was gewoon gebruiken en geen zorgen maken over af en toe wat uren zonlicht erop, niet speciaal gaan verduisteren / afdekken tenzij het echt te gek wordt met de zon / de hitte.

Maar op dagen dat de zon heel fel schijnt op die raamwand hebben we sowieso de gordijnen dicht om de hitte buiten de deur te houden.

Geen enkel toestel houd van intense zon en is veelal schadelijk. Plastic komt er week van en begint dan zelfs te plakken als lijm.
Die intense UV straling maakt veel kunststoffen gewoon kapot.
En dat hoeft niet onmiddellijk maar komt zelfs later pas aan het licht, en dan is het al te laat natuurlijk.

En de extra hitte is voor de elektronica binnen zeker ook geen zegen, vooral voor de Elco's.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 17 juli 2019 15:22:26 (35%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 17 juli 2019 15:17:13 schreef Max1966:
..een LCD televisie..

dit zijn van die dingen..
ik heb ook een beeldbuis die raar doet met magneten in de buurt,
wat hebben dat soort dingen er nog mee te maken? het is hele andere techniek, je kunt symptomen van a niet 1:1 over gaan nemen op b

bijna overal is verlengde garantie tot een jaar of 5 te krijgen, die vragen vooraf ook echt niet in welke omstandigheden je tv leeft.
dus kun je er rustig vanuit gaan dat zelfs met mishandeling het ding het 5 jaar volhoudt. anders werden ze overspoeld met claims

Arco

Special Member

Ik bewaar het nu maar in een lichtdicht doosje.....

Da's wel lastig met een display waar je regelmatig op moet kijken... ;)
Vooral die goedkope 0.96 en 1.3 inch zijn van bedenkelijke kwaliteit: 100 of meer rotte pixels is niets bijzonders. (veel 'aangevreten' pixels aan de randen)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/3874

De steeds platter wordende TV's is ook niet bevorderlijk voor hun levensduur, ze kunnen steeds moeilijker hun warmte kwijt...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 17 juli 2019 15:26:41 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Maar stel dat de zon een aantal uren door het glas op het zwarte scherm valt / schijnt, dan wordt dat scherm flink heet.

Dan is het maar de vraag hoe heet. En vooral welke delen worden er heet. Als alleen de buitenrand heet word zal het wel meevallen. Word het paneel zelf erg heet en daarmee heter dan toegestaan dan heb je een probleem. Maar ik heb werkelijk geen idee van de toegestane temperaturen. Als je op het scherm een eitje kan bakken dan lijkt me dat wel te heet O-)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

nope, een ei bakt op 67 graden, ver onder de temperatuur waarop iets kapot gaat ;) mijn computer kent die temperaturen meestal alleen als ie uit staat

maar zelfs 60 graden betekent dat er zoveel zon op moet vallen dat je je tv niet meer vast kunt houden? misschien in de woestijn, maar dat zie ik hier nog niet gebeuren

Jullie overschatten de gemiddelde consument, de meerderheid gooit dat ding in hun kamer neer, zijn blij dat ze beeld hebben, denken 0 seconden aan het klimaat van hun scherm, en ook die tv's zitten gewoon in de marge, als je tv er na een paar jaar mee stopt, doet ie dat toch wel, ook als je hem met fluwelen handschoentjes behandeld

Blue Sky

Cableguy

Op 17 juli 2019 15:24:35 schreef Arco: De steeds platter wordende TV's is ook niet bevorderlijk voor hun levensduur, ze kunnen steeds moeilijker hun warmte kwijt...

Ik heb een Panasonic Oled (schermdikte 4 mm) waarvan de achterkant van metaal is. Als hij een avond heeft aangestaan voelt hij koel aan. De beeldinstellingen staan rond de 60 %.

Waar rook is, is stroom
Anoniem

Op 17 juli 2019 15:30:11 schreef DK:
nope, een ei bakt op 67 graden, ver onder de temperatuur waarop iets kapot gaat ;) mijn computer kent die temperaturen meestal alleen als ie uit staat

maar zelfs 60 graden betekent dat er zoveel zon op moet vallen dat je je tv niet meer vast kunt houden? misschien in de woestijn, maar dat zie ik hier nog niet gebeuren

Jullie overschatten de gemiddelde consument, de meerderheid gooit dat ding in hun kamer neer, zijn blij dat ze beeld hebben, denken 0 seconden aan het klimaat van hun scherm, en ook die tv's zitten gewoon in de marge, als je tv er na een paar jaar mee stopt, doet ie dat toch wel, ook als je hem met fluwelen handschoentjes behandeld

klopt niks van/ Veel tv's en andere apparatuur zijn tegenwoordig diepzwart.
Daardoor wordt het apparaat ook in onze streken achter glas op een ongunstige plaats veel te warm.
Elke elektronicus weet dat de levensduur sterk afneemt met de temperatuur. Vooral de moderne elco's die veel capaciteit in een klein volume herbergen gaan bij stijgende omgevingstemperatuur een pak sneller achteruit. Ook halfgeleiders houden van koelte.
Fabrikanten berekenen de mtbf , de gemiddelde levensduur, aan de hand van testen bij diverse temperaturen.

De bewering dat UV door glas geblokkeerd wordt klopt wel, maar ik heb anderhalf jaar geleden weliswaar goedkope rackjes gekocht bij Denaldilidl als vervanging van een aantal oude geroeste raacokastjes. Uit plaatsgebrek staan ze met de rug achter het raam van mijn werkplaats. Aan de 40 jaar oude kastjes mankeert niks, maar de achterzijde van de bakjes van de nieuwe brokkelt reeds volledig uiteen.

En garantie? Laat me niet lachen. Als je in veel winkels iets koopt, mag je het enkele weken omruilen of terugbrengen. Gaat het nadien stuk, heb je 2 mogelijkheden, ofwel betwist men de garantie door te zeggen dat het de fout van de gebruiker is, soms aanvaard men het. Maar dan moet je de zaken verder afhandelen met de fabrikant of invoerder en die vervangt dan je defecte aankoop, maar je moet zelf de transportkosten en behandeling betalen, wat aardig kan oplopen en vaak de moeite niet meer loont. Misschien als je op het voorstel ingaat om een dure extended warranty te nemen, dat het dan beter gaat. Dat is de nieuwe tactiek. Verkopen aan concurrentiele prijzen en dan een bijkomende garantie proberen op te solferen zodat het toch nog een dure koop wordt.

Gezien de laatste reacties (en wederom dank daarvoor!) kunnen we op z'n minst concluderen dat de meningen over de invloed van zonlicht dat door raamglas op een OLED tv valt behoorlijk verschillen..... ;)

1 ding: Geen enkele TV kan goed tegen vol zonlicht! Schermen worden veel te heet met name volle middag zon.Bbuis TVs daar buiten gelaten, maar die zijn er niet meer..

maartenbakker

Golden Member

Op 18 juli 2019 14:17:52 schreef grotedikken:
[...]

Vooral de moderne elco's die veel capaciteit in een klein volume herbergen gaan bij stijgende omgevingstemperatuur een pak sneller achteruit.

Die houden zich net als oudere aan een simpele exponentiële curve: elke 10 graden correspondeert ruwweg met een factor 2 levensduur.

De enige invloed van de compactheid is dat intern in de elco opgewekte warmte (door de esr/impedantie/verlieshoek) minder efficiënt afgevoerd wordt). De invloed van de omgevingstemperatuur verandert niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

zolang je binnen bepaalde grenzen blijft klopt die redenering.
Maar doordat moderne elco's veel hogere frequenties moeten verwerken worden ze ondanks een lagere ESR toch een pak warmer dan de oude.
Als de elektronica in de tv nu van hoge kwaliteit is met low esr elco's die daarbij nog eens maximaal 105°C kunnen hebben is dat probleem iets minder, maar als er goedkopere elco's met een max temp van 85°C gebruikt worden gaat de temperatuur in de hete zon al gauw dichtbij de limiet liggen, en dan is de verouderingscurve plots een pak steiler.

Maar ik vermoed dat het scherm zelf het kwetsbaarst is. Door de grote oppervlakte met de duizenden ledjes,kan door het sterke opwarmen
en afkoelen de drager van de leds sterker vervormen met mogelijk barstjes als gevolg.
Zn dan heb je nog de mogelijkheid dat de plastiek van het scherm en de omkasting ook verkleurd of bros wordt door de sterke lichtinval.
Gkas houdt wel UV licht tegen, maar is nu ook weer geen messcherp filter.

Maar ik denk dat iedereen toch wel overtuigd is dat er een sterk verband bestaat tussen de temperatuur en de levensduur van een tv, behalve DK dan.

Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 19 juli 2019 09:12:28 (33%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Organic-LED is naar mijn weten op proteïne achtige stoffen gebaseerd. Eiwitten coaguleren bij c.a. 56oC (De 67 graden van DK gelden voor de lecithine in de dooier) . Het lijkt mij daarom zeer waarschijnlijk, dat temperaturen in die regio wel degelijk invloed kunnen hebben op de levensduur van de gebruikte ‘eiwitten’.
Bovendien zijn in het verleden eiwitten als lichtgevoelige stof gebruikt in de fotografie: caseïne druk, gomdruk, e.d.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †