Pomp schakelen

Hallo,

Ik wil mijn melkmachine pomp kunnen schakelen. In de bijgevoegde foto een beeld van hoe het nu is. Naar mijn idee klopt er iets niet. Misschien heeft een van jullie een idee.

Er is 5 aderig voeding en 3 aderig naar de schakelaar

Als ik het goed zie zit er op A1 geen draad aangesloten, kan aldus nooit werken. Voor de rest is het koffiedik kijken wat je wil en welke draad wat is.
Schakelen - met een knop ? heeft het ooit gewerkt? wat is er veranderd?

Meten is weten

Als de kast niet aangesloten is maak ik een brug tussen l1 en a1, dan schakel ik met de zekering

Lambiek

Special Member

Heb je dat er zelf tussen gebrouwen, of zat het relais er al tussen?

Is je pomp 1 fase 230VAC of 3 fase 400VAC?

Je motor aanzetten via de zekering is geen goed plan!

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee de melkmachine monteur heeft dit zo gedaan. Volgens mij 400 v 3 fasen

Lambiek

Special Member

Op 17 juli 2019 13:19:05 schreef Hans84:
Nee de melkmachine monteur heeft dit zo gedaan.

Laat die knoeier dan lekker terug komen.

Volgens mij 400 v 3 fasen.

Daar hebben we niet veel aan, het is 1 of 3 fase.

EDIT:
Als het drie fase is "wat ik eigenlijk wel verwacht" moet je aan zoiets denken. S1 kan met een drukknop "met vergrendeling" of een draaischakelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hobby boer? Als ik die foto's zo bekijk kun je sneller met de hand melken!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Nee geen hobby boer, maar door hier dingen te vragen kan ik veel geld besparen... Monteur kost hier 68 euro per uur exclusief btw

Op 17 juli 2019 14:06:44 schreef Hans84:
Nee geen hobby boer, maar door hier dingen te vragen kan ik veel geld besparen... Monteur kost hier 68 euro per uur exclusief btw

Voor dat prutswerk van de foto?
Sowieso zie ik massief draad bij in dat relais zitten, dat i.c.m. de draden met adereindehulzen eraan zit niet echt goed vast, ik vermoed ook dat het niet eens mag zo.

Bijna niet mogelijk dat die relais door een monteur geplaatst werd.

Die moesten ze onmiddellijk ontslaan, lijkt wel een bord spaghetti.
Dit ziet er veel eerder uit als een hobbyklusser die aan de slag ging. Je reinste knoeiwerk... Schroeven zijn zelfs al kapot gedraaid op de contacten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
mel

Golden Member

Kijk eerst eens op de pomp naar het motorplaatje. 1 of 3 fasen?
Zo op de foto zie ik L2 en L3 doorverbonden. Het is beter om alles er uit te slopen en opnieuw te beginnen.En voor 68 euro per uur is dat snel verdiend...

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 17 juli 2019 15:09:48 (12%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het heeft in ieder geval alle schijn van een mislukt projectje...

@TS; Naar jou idee klopt er iets niet, dat is wel het minste wat je kan zeggen. Ik zou een goede monteur erbij nemen als ik jou was, op 400VAC met dit... Ik hoop dat je een goede brandverzekering hebt.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 17 juli 2019 15:31:29 (61%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lambiek

Special Member

Dat wordt met de hand melken van middag. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 juli 2019 15:30:01 schreef Lambiek:
Dat wordt met de hand melken van middag. :)

Lekker en gezond, zonder gevaar van elektrocutie.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lambiek

Special Member

Zou er niet van uitgaan, als je die foto zo ziet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Zijn we die hier niet al tegengekomen:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145703

Op 17 juli 2019 14:06:44 schreef Hans84:
Nee geen hobby boer, maar door hier dingen te vragen kan ik veel geld besparen... Monteur kost hier 68 euro per uur exclusief btw

Een monteur laat het in ieder geval werkend achter :-) Ik weet zeker dat je geen 68 euro per uur betaald hebt voor iets dat niet werkt én er zo uit ziet.

Gezien je eerdere posts zou ik adviseren om te proberen niet al te veel te besparen.

Jullie hebben ook absoluut gelijk dat het een rommeltje is! Het is in 2013 op deze manier aangelegd door een monteur vanuit Nederland, we wonen in Duitsland. Nu heeft een Duitse dealer van onze melkmachine hier een nieuwe motor beveiligingschakelaar in gezet vorige maand. En mij verteld hoe ik die spoelautomaat er op aan moet sluiten maar dat werkt niet zoals hij zei...

mvdk

Golden Member

Dat 't rommelig zit, is het punt niet.
De vraag is: Wat heb je? Wat wil je?
Dan ga je kijken hoe je dat gaat doen. En bij die vraag "Wat heb je", er is gevraagd wat staat er op het motorplaatje.
Zoals ik de simpelste melkmachine ken, heb je minstens een vacuümpomp, een melkpomp, en een roerwerkmotor nodig. Drie motoren, die elk hun eigen schakelelementen nodig hebben.
Dus wat wil je? Gewoon in gebruikerstaal, niet elektrotechnisch gedacht.

Op 17 juli 2019 20:13:30 schreef Hans84:
Jullie hebben ook absoluut gelijk dat het een rommeltje is! Het is in 2013 op deze manier aangelegd door een monteur vanuit Nederland, we wonen in Duitsland. Nu heeft een Duitse dealer van onze melkmachine hier een nieuwe motor beveiligingschakelaar in gezet vorige maand. En mij verteld hoe ik die spoelautomaat er op aan moet sluiten maar dat werkt niet zoals hij zei...

Dit was dan zeker geen monteur lijkt me... Eerder een hobbykok klusje. Dan moest jij normaal toch zien dat dit echt niet kan?
Niemand hier op het forum zou zoiets accepteren en die monteur de laan uit sturen. Je hoeft geen ingenieur te zijn om zien dat dit echt niet door de beugel kan. Zeker niet op krachtstroom met 400VAC, als je dit per ongeluk aanraakt heb je al kans dat je het niet kan navertellen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 17 juli 2019 22:22:16 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Een merkwaardig breiwerkje idd.
Dat kan zo niet werken echt niet werken, maar,

Op 17 juli 2019 22:19:12 schreef CrossFireX: Zeker niet op krachtstroom met 400VAC . .

Dat is tov de wereld 230V.

[Bericht gewijzigd door Kees frees op woensdag 17 juli 2019 23:10:52 (20%)

Shiptronic

Overleden

Ik zie een brug tussen L2 en L3 ??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als ik de magneetschakelaar zo zie werkt deze niet, hij doet dienst als las klem. Aan de onderkant zit geen enkele klem aangesloten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

Daarom vraag ik:

Op 17 juli 2019 20:35:31 schreef mvdk:
De vraag is: Wat heb je? Wat wil je?
Dan ga je kijken hoe je dat gaat doen.

en vervolgens:

Dus wat wil je? Gewoon in gebruikerstaal, niet elektrotechnisch gedacht.

Maar er komt geen antwoord, koeien handmatig melken, slapen, morgenochtend weer vroeg op, duurt nog wel even...

Edit: en ik gok dat die doorverbinding iets te doen heeft met een defect situatie, en dat er ook nog eens een hulpcontact gebruikt word als motorstroomcontact.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 18 juli 2019 00:05:08 (16%)