SPI wil niet meewerken

Arco

Special Member

Ik heb van een bestaande print een nieuwe versie gemaakt. Daarop zit een SPI met daaraan een LCD en een serial flash (IS25LP016)
Op de oude print werkt dit prima, maar op de nieuwe niet.

De IS25 reageert totaal niet op de SPI bus. Ik dacht 'simpel, zal wel iets verkeerd zitten, even nalopen'
Maar na een dag zoeken blijkt alles goed en zit er toch geen leven in de chip. (chip al vervangen, geen verschil)
De MISO lijn blijft zweven, dus de chip reageert echt niet.

Het LCD hangt aan dezelfde bus, en dat werkt prima. (maar dat gebruikt natuurlijk de MISO lijn niet)
Voorbeeld: commando 9F zou 3 bytes met Jedec info terug moeten sturen, maar geen response.
(plaatje geeft '00' weer, maar de lijn zweeft net onder het 0/1 nivo. Als je 'm aanraakt zie je er gewoon 50 Hz op komen)

Heeft iemand ervaring met deze chip? Wat zou het beste zijn om de oorzaak te achterhalen?
(van onderdelen die zo tegenwerken word ik altijd nogal moedeloos... :S )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Je hebt natuurlijk de voedingen en enable pinnen allemaal gecontroleerd in schema en nagemeten op de PCB, alsmede de soldeerverbindingen goed nagelopen?

Iets anders kan ik me niet voorstellen, dan wellicht dat je een (grotere) versie van een chip te pakken hebt waarbij de addressering anders werkt. Of een config van hold/reset etc.

Schema + foto?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Aansluiting is vrij basic en bij beide hetzelfde. (op schema staat M25P80, maar aansluiting is identiek)
Er kan ook niet veel mis zijn, want het grafisch lcd op dezelfde bus werkt wel...

Draadjes op de foto zijn voor SPI monitoring; dat was niet voorzien... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 17 juli 2019 13:43:53 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Scope erop gehad om de kwaliteit van de signalen te bekijken? Logische niveau's, reflecties, etc.?

Zijn ontkoppelcondensator ligt ook wel wat ver weg, en weet je zeker dat die goed is? Goed gesoldeerd, ongeveer de goede waarde (geen 100p in plaats van 100n of zoiets)?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Op de foto lijkt het (gebaseerd op de aansluitingen) alsof de chip er 180° verkeerd op zit...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Chip al eens vervangen door een M25P80 of andere met zelfde aansluiting? (Zodat je zeker weet dat je niet tegen een foute chineese reel zit te debuggen?)

Arco

Special Member

Zijn ontkoppelcondensator ligt ook wel wat ver weg

Tja, da's betrekkelijk.. (5.6mm)
Voedingsspanning is 3.29v, met minder als 5mV ruis erop.
Signaal ziet er ook redelijk uit:

Ik ga alle componenten (voor de zoveelste keer) nog maar eens nalopen... :O
Alle IS25's op de nieuwe en oude print komen van Farnell uit dezelfde levering, dus dat zit waarschijnlijk wel goed.
IC zit ook niet verkeerd-om.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Is je ground aansluiting (plane) goed? Of zou dat kunnen zweven?

Heb je ook hetzelfde issue op een andere print? (of het je er slechts een?)

Verder zoe ik in je schema CS staat en één met een inverted streepje erboven. Maar je logic analyzer signalen lijken wel te kloppen. (CS vs nCS). Da's zo te zien meer een schoonheidsfoutje.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Er staat toch ook CS met een streepje erboven? (SPI SS is altijd active low)
Ga nog maar een print bestucken. (zit een LFCSP chip op, dat niet leuk met de hand...)

https://www.mouser.in/images/adi/lrg/ADI_LFCSP_20_SPL.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 17 juli 2019 15:45:57 schreef Arco:
(zit een LFCSP chip op, dat niet leuk met de hand...)

Misschien is dat wel fout gegaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Nee,

Da's de acculader, die werkt prima... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ik gebruik voor I2C soms voor de debuggen een I2S scanner die gooit 1 voor 1 alle adressen op de bus en dan kan je zien op wel adres je antwoord krijgt. Zou dat met spi ook werken?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik kom veel "stroringen" tegen met gebruikers van mijn MCP23S17 bordjes voor domotica.

- de draden mogen niet al te lang zijn
- de draden tussen module 1 en module 2 mogen ook niet te lang zijn
- dezelfde GND gebruiken als van je main board
- connectie problemen (maar dat zal wel goed zitten bij jou, alhoewel dat dacht ik ook een keer totdat... :-)

I love it when a plan comes together !

Op 17 juli 2019 14:03:26 schreef fatbeard:
Op de foto lijkt het (gebaseerd op de aansluitingen) alsof de chip er 180° verkeerd op zit...

Ja lijkt mij ook, als je tenminste een SO8 chip hebt.

LFCSP staat niet in het datasheet.

Of de foto klopt niet, dus wat is het nu voor chip?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Als dat chippie dat ding tussen de draadjes is... lijkt het er toch verdacht veel op dat pin 8 aan het grote groene vlak hangt. Doorgaans zijn dat ground planes. Waarbij eea. dan dus niet volgens schema is...

Arco

Special Member

Chip ligt goed, pin 8 zit inderdaad aan de upper plane (3.3v). Groundplane zit aan de onderzijde...

Ik heb ook nooit gezegd dat het een LFCSP chip is, maar dat er een op de print zit (en dat die lastig te solderen zijn).
Is gewoon een SOIC-8

Losse draden gebruik ik sowieso nooit voor SPI, blijf zo mogelijk op de print zelf. (SPI is niet bedoeld voor externe netwerken van te fabrieken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Ik mis in het eerste plaatje de CS lijn?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Ok. Als jij het zegt...
Ik zou nog ff op de pootjes van het chippie meten of de voeding er ook echt is. Open deur natuurlijk.
Verder kun je eens kijken wat er op de MOSI, CLK en nCE gebeurt - op de chip pootjes natuurlijk). Ik heb destijds daar gewoon een paar low-current LEDs (met weerstanden natuurlijk) op gezet. Dan de clock op 2Hz ofzo. Kon je gewoon meekijken wat er gebeurde. Vreselijk grofstoffelijk natuurlijk, maar ja, het bracht wel een rotje in de 'hardware' SPI implementatie van de ASIC in beeld...

Nog een open deur: de MISO wordt pas actief als je chippie gaat antwoorden. Als het ding om welke reden dan ook tijdens het ontvangen reset, dan is het ook 'game over'.

Verder ook maar ff de aanname dat het ding geen quad I/O ofzo doet.

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 17 juli 2019 23:19:36 (19%)

Meet... OP de chip of je CE wel laag gaat. (i.e. met een punt van een probe op de pin van de chip).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
elmowww

Golden Member

En dan het liefst niet met je probe netjes en los pootje op de pad drukken waardoor het tijdens meten wel correct is. En dan daarna weer niet.

Best om even met een pincet boeken of de pin vast zit.

Maar ik denk dat ik dat niet hoef te zeggen...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik zou ook het #HOLD pinnetje even controleren.

@Shiptronic: beter kijken, het is de witte lijn, 3de van boven. Hij heet hier "SS", voor Slave Select.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

A, ok , had hem niet herkent ! Thanks

[edit] Lijkt; OK :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 17 juli 2019 23:47:37 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

..fout... heb niet goed gekeken

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 18 juli 2019 07:17:35 (13%)

LDmicro user.

Op 17 juli 2019 14:27:22 schreef Arco:
Alle IS25's op de nieuwe en oude print komen van Farnell uit dezelfde levering, dus dat zit waarschijnlijk wel goed.
IC zit ook niet verkeerd-om.

Voor de goede orde; de oude print werkt wel? Wat is het verschil?

Wat is je driver op de SPI? Microcontroller? iets aan de SW veranderd? Kun je een buspirate/arduino de SPI van buiten laten aansturen, heeft dat effect?

Arco

Special Member

Voor de goede orde; de oude print werkt wel? Wat is het verschil?

Wat kleine wijzigingen die weinig met de SPI te maken hebben. SPI zit nu wel op andere i/o pinnen, maar da's geen probleem (remappable)

Wat is je driver op de SPI? Microcontroller?

Een PIC24FJ256GA108

iets aan de SW veranderd?

Nee, niet qua SPI routines.

Kun je een buspirate/arduino de SPI van buiten laten aansturen, heeft dat effect?

Lastig, dan moet ik eerst de print om zeep helpen door allerlei baantjes door te frezen...

Vreemde is dat de SPI verder prima werkt, alleen de serial flash wil niet. De miso-lijn blijft tristate, teken dat de chip geen commando's binnenkrijgt.
Bus draait op 1MHz, ook lagere frequentie (66kHz) geprobeerd, noppie...
Aan dezelfde bus hangt een grafisch display.(dat werkt zelfs op 16MHz nog prima...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com