iemand ervaring met PAM led sturing

Heeft er iemand ervaring met een PAM led driver?
We willen een flickervrije leddriver (bewust en onbewust) die ook EMC technisch niet teveel problemen geeft.
Hij moet geschikt zijn voor constant current strips.

Ik heb tot nu niet echt een driver IC kunnen vinden die dit doet en ik heb nog niet helemaal kunnen ontdekken hoe het nu precies werkt. Ik moet heel geleidelijk van 0 tot 100% kunnen dimmer en wat ik eigenlijk lees is dat dat met amplitude modulatie juist weer heel lastig is in de lage percentages.

Ik heb het idee dat je misschien juist in het lage gebied (0-20%) wel moet PWM'en en zeg 80-100% met een geregelde stroombron moet doen?
Wie heeft er tips/advies?

Wat is een PAM led driver? of bedoel je een PWM leddriver?

Ha Stijnos,

Dat is best een leuk idee om puls amplitude modulatie te gebruiken.
Het probleem met PWM zijn inderdaad de harmonische het stoor niveau daarvan ligt daardoor veel hoger.
Je kunt de stroombron lineair moduleren.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ja, het wordt in professionele led drivers veel gebruikt.
Zeker als het installatie dimmers zijn, waar er lange kabels naar armaturen moeten. Dan is PWM funest voor de EMC.
Ik kan alleen gene goed circuit vinden. Er zijn tig led driver IC's, maar vrijwel allemaal gebaseerd op pwm.

Alle serieuse LED drivers gebruiken bij mijn weten PWM, maar regelen op de stroom en niet op de spanning.

M.a.w: ze meten de stroom door de LED, en kiezen op basis daarvan een duty-cycle.

D.m.v. een goed gekozen spoel wordt de stroom door de leds uitgemiddeld en het EMC probleem beheersbaar gehouden.

Helemaal triviaal is het niet; er zit een vertraging tussen het inschakelen van de voeding en het toenemen van de stroom. Als je regeling te snel is dan kan de hele handel gaan oscilleren. Maar in principe is dat niet veel anders dan bij een buck-converter.

@Blurp
Je bedoelt dus gewoon een constant current led driver met een pwm ingang?

Ik heb gekeken naar een app note met de LM3409, daarin kun je pwm'en dmv een FET achter de leddriver (die de led dus eigenlijk kortsluit) terwijl de driver zelf ook een enable ingang heeft om te pwm'en. Zou je met een fet achter de driver een hogere pwm freq kunnen gebruiken ofzo?

Ha Stijnos,

Ik heb op dit moment iet of wat te weinig tijd over om er serieus in te duiken.
Maar het gaat bij deze techniek om het volgende door de klok frequentie random puls amplitude te moduleren ontstaat in het tijd domein een spread spectrum signaal.
Kijk eens naar dit IC van ON NCL30001 ik heb hier nog samples van.
Dit IC kan je voor deze toepassing gebruiken.... met de spread spectrum techniek is 7....10 dB EMI onderdrukking haalbaar.
In het IC wat je gevonden heb met de FET erbij kan je ook op het einde van de karakteristiek regelen daar waar de LED I/U niet meer lineair is maar dit doet niet af aan de EMI waarde.
Overigens is deze techniek in elke inverter bruikbaar :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Wordt dat ook niet gebruikt in de nieuwste ledlampen?
Die worden warmer van kleur als je ze dimt. (zou ook kunnen dat ze er gewoon een rode led ofzo bij schakelen, je zou er eens eentje open kunnen maken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Dat zou kunnen dat de kleur tijdens het dimmen veranderd het zal een combinatie zijn van het oog en de aan/uit status.
Wat ik wel weet is dat je snel in de knipper zone kom en dat is knap hinderlijk.
Bij PAM of hoogfrequent LED sturing heb je dit niet je kom niet zo laag in frequentie tijdens het regelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Bij PWM blijft de spanning altijd gelijk, dus verandert de kleur ook niet, het moet dus iets met de spanning te doen hebben.
Als de voeding AC is, kun je gelijkrichten zonder afvlakking, en daarop fase aan en afsnijding gebruiken, en daarna pas afvlakken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mag het ook een kant-en-klaar product zijn? Zo ja, dan kan je eens bij eldoLED kijken.

Op 19 juli 2019 09:44:25 schreef Stijnos:
@Blurp
Je bedoelt dus gewoon een constant current led driver met een pwm ingang?

Nee. Ingang waarmee je een leddriver aanstuurd staat natuurlijk los van de manier waarop de driver de led aanstuurd.

Ik heb gekeken naar een app note met de LM3409, daarin kun je pwm'en dmv een FET achter de leddriver (die de led dus eigenlijk kortsluit) terwijl de driver zelf ook een enable ingang heeft om te pwm'en. Zou je met een fet achter de driver een hogere pwm freq kunnen gebruiken ofzo?

De LM3409 PWM'd de led ook. En sluit de led niet kort, kijk nog maar eens goed naar de datasheet.

Wellicht helpt het als je wat meer context geeft: Hoeveel vermogen, welke spanning, zoek je een module of chip?

Ha Arco,

De kleur veranderd door de temperatuur zeg maar de stroom en niet de spanning.
En dat is nu juist het punt door een standaard PWM te gebruiken ontstaan 3 problemen.
1- het knipperen onder de 10%.
2- verschuiving in kleurtemperatuur.
3- een verhoging van de EMI door een te lage frequentie.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.