Stalen kast buiten -> ventilatie ?

Ik ben bezig om mijn oude Domotica kast te vervangen door een nieuwe grotere kast voor Domotica. De vorige was veel te klein :-)

Deze nieuwe kast hangt buiten onder een overkapping. Afgezien van de openingen in de wartels moet ik hier alsnog extra ventilatie inbouwen ?

Ik heb de beschikking over degelijke kleine 40mm ventilatoren met bescherm filterkapjes. De deur is door middel van een afdichting goed afgesloten.

Natuurlijk kan ik deze ventilatoren via een temperatuur aansturen maar is dit echt nodig om in te bouwen?

Hoe zit het met vocht / condens enzo?

Foto van de kast:
(de waterkraan gaat daar weg :-) )

I love it when a plan comes together !

Mooi kastje. Wat gaat deze precies allemaal doen/aansturen. Ik herken volgens mij een rpi, relaisbordje. Volgens mij als deze kast netjes droog onder een overkapping zit gebeurt er helemaal niks mee. Volgens mij zit er ook niks in wat heel veel waarmee produceert verder.

pa3gws

Golden Member

Door temperatuur verschillen bijv. dag en nacht krijg je op den duur toch vocht in de kast.
Zie ook dit topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145749#highlight=kast

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Inderdaad: Alleen de RPi 3B+ is het enigste bordje wat warmte produceert. Misschien de voeding (3.3V en 5V) kan ook nog warmte produceren, daar komen sowieso nog koelblokjes op.

Dit domotica systeem gaat langzamerhand meer en meer dingen regelen / controleren in mijn domein :-)

Tot nu toe nog alles bedraad maar ik overweeg om ook langzamerhand draadloos te gaan installeren. Vandaar de overige ruimte nog.

Bijna alle PCB zijn van eigen makelij waaronder het 32Bit I/O bord wat je links boven kunt vinden. Hier komt nog een deksel op met Input LEDs en Output LEDs zodat je ook visueel kan zien wat er allemaal gebeurd in mijn domein. (foto hier onder)

Het 8ch relais bordje (helemaal links boven) komt uiteraard van eBay. Hier kan ik niet tegenop ontwikkelen. De vorige 4ch heeft het jaren perfect gedaan.

Je ziet drie Power Rails voor 3.3V , 5V en 12V. De RPi 3B+ is verbonden met een Breakout Board zodat ik makkelijk de beschikking heb over de PI ingangen en fatsoenlijk alles kan aansluiten.

De nog niet bestukte PCB kwam een paar dagen geleden binnen, deze moet ik nog voorzien van onderdelen de komende week. Dit betreft een RKE KEELOOQ systeem. Op dit moment nog de Classic Version maar ik ga naar de Ultimate Version. (de Ultimate remote is inmiddels klaar en werkt goed op het Microchip development Board.

Waarom allemaal? gewoon omdat het kan en ik van zoiets bouwen heerlijk kan genieten :-) En natuurlijk om mijn eigen ontwerpen te testen. It must be perfect !

I love it when a plan comes together !

Condens was precies ook mijn probleem, condensvocht als ik alles potdicht maakte. Daarom liet ik een luchtgaatje open zodat er lucht in en uit kon en daarna geen condensprobleem meer.

Dus twee gaten maken. Één aan de onderkant en boven aan de zijkant een 40mm ventilator die zorgt voor luchtcirculatie. Allemaal voorzien van filters om ongedierte buiten te houden.

Zoiets ?

I love it when a plan comes together !

waarom die kast buiten hangen? vocht en koude blijft een issue hier.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien lukt het zelfs zonder ventilator, het is ruim behuisd, heel warm wordt het waarschijnlijk niet.
Zoals Kris van Damme opmerkt in het andere topic:
actieve electronica wat iets warm wordt houdt zich zelf droog als er maar ontluchting is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Probeer de kast zo dicht mogelijk te maken. Dus zoals met die wartels is niet goed. De niet gebruikte wartels afdoppen oid.
Maak een klein gaatje van een mm of 3 onderin de kast. Dat kan ook mooier met een ventilatiedopje oid.

Extra ventilatie?? Alleen als de volle zon er op kan komen te schijnen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

in een kunstof kast wordt het niet zo snel -10 en dan nog daar draait een print nog wel op, dingen met een display kunnen er niet zo tegen, lcd wordt traag..

heb al diverse veldkasten gebouwd waar een netwerkswitch ed in kwamen, kachel erin van 100W met thermostaat op 8 graden is genoeg. als t vocht maar wegblijft. zon op een kast is idd funest, t condens gutst van de wanden na een vochtige nacht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kast gewoon dicht houden, meerdere kabels door 1 wartel afkitten.
Verwarmingselementje van 20 watt en thermostaat plaatsen.
Thermostaat op 20 grd C zetten

Op 18 juli 2019 20:46:45 schreef Toeternietoe:
Probeer de kast zo dicht mogelijk te maken. Dus zoals met die wartels is niet goed. De niet gebruikte wartels afdoppen oid.
Maak een klein gaatje van een mm of 3 onderin de kast. Dat kan ook mooier met een ventilatiedopje oid.

Extra ventilatie?? Alleen als de volle zon er op kan komen te schijnen.

Yes, compleet gelijk, dit is een buitenopstellingskast niet een binnenkastje in een buitenopstellingskast, deze moet dicht zijn maar volledig zonder ontluchting denk ik niet dat gaat. Dat 3mm gaatje onderin lijkt prima.

Shiptronic

Overleden

Op 18 juli 2019 20:07:46 schreef ritmeester:
Dus twee gaten maken. Één aan de onderkant en boven aan de zijkant een 40mm ventilator die zorgt voor luchtcirculatie. Allemaal voorzien van filters om ongedierte buiten te houden.

Zoiets ?

Zet er een wartel in met glanzvent van goreTex, die vereffend de druk binne/buiten, en vocht kan er niet door, of maar 1 kant op. beestjes kunnen er dan ook niet in.

[edit] link https://www.gore.com/products/categories/venting

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een fan zou ik er niet inzetten, is ellende op termijn. ook geen wartels bovenop, wel 2 ingangen, dan heb je al geen last van ongedierte, die willen geen tocht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Interessant zo doe ik het ook altijd, onderaan aan iedere kant een wartel met dopje er op met klein ventilatiegaatje.
Het idee wat ik er bij heb is dan kan de lucht rondgaan.
Dat die luchtstroom ongedierte tegen gaat heb ik nooit geweten maar kan me er wat bij voorstellen.

ongedierte nestelt graag in doodlopende gaten, denk maar aan pirren ed buiten. altijd zitten er spinnenesten ed in die schroefgaten. als je dat bij je kast hebt met 1 gat is er niks meer over aan ventilatie. insecten willen geen vijanden die van achter binnen kunnen komen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja dat klopt, ik heb dat vroeger wel gezien bij een machinefabriek waar ik toen werkte zij gebruikten ventilatiewartels.
Die gaasjes in de wartels zaten soms compleet dicht met allerlei spinsels van insecten en deden niets meer. Het was een punt van onderhoud.

Dat wordt dus twee wartels afgedekt met goretex en een klein kacheltje met thermostaat (20W) die je vrij van de bodem monteert.
Probleem met buitenkasten is dat je het water sneller eruit moet krijgen dan dat het erin stroomt. Maak je de kast potdicht dan kan het water er niet uit en heb je een dure aquarium gemaakt.

Arco

Special Member

Probleem met buitenkasten is dat je het water sneller eruit moet krijgen dan dat het erin stroomt.

Da's wel wat erg grof gesteld... ;)
Als er echt water in kan stromen heb je wel grotere problemen als het klimaat in de kast. Dat moet sowieso onmogelijk zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb je weleens in zo'n kast gekeken in de winter, hangend in de zon? als er nog papier onderin ligt, dan ligt het in het water doorgaans. en geen wartel of gat, alleen aan de onderkant.

pas nog 1 open gehad met domotica erin, al 20 jaar open op dak staand, kachel erin en thermostaat op 15. in t koude seizoen staat er altijd water in dat ding. zelfde kast als ts heeft, maar dan deurscharnieren aan de bovenkant.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Drukstabilisator van communicationworld werkt perfect in het kastje waar de spoel van mijn end-fed antenne in zit.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

CO collega's die opperden om een gaatje te maken onder in de kast van ±3mm kan ik tegemoet komen. Onder in de kast is mij deze plug wel opgevallen maar niet wetende dat dit voor circulatie bedoeld is.

Zie onder de foto.

Ik zal dus geen 40mm ventilator plaatsen voor luchtcirculatie. Wel ga ik een vochtsensor / temperatuursensor plaatsen om dit soort natuurlijke activiteit te kunnen meten.

Ik weet alleen niet of de DHT22 nauwkeurig is. Dus mocht iemand een andere optie hebben dan hoor ik dat graag.

I love it when a plan comes together !

Je kunt ook eerst de ventilator gewoon in de kast laten blazen om de warmte via de wanden en deur af te voeren. Zal met kunststof kast wel minder zijn maar ligt ook aan de warmte productie.

Uit de wiki

Als een ruimte continu geventileerd wordt komt er overdag warme lucht binnen en ’s nachts koude. De warme lucht bevat veel vocht, ’s nachts koelt alles af en kan er condensatie optreden. Dit lijkt niet de juiste aanpak. Alleen overdag ventileren met relatief warme lucht verergert het probleem, omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht. Als er alleen ’s nachts geventileerd wordt komt er relatief droge en koude lucht binnen, die overdag zal opwarmen. Er treedt dan geen condensatie op.

@Peter112

Hmm... ga ik even over nadenken.

De temperatuur zal niet hoog oplopen gezien de plaats van de kast. De inwendige PCBs al helemaal niet. Vocht zou wel een issue kunnen worden op langere termijn.

Desalniettemin wil ik graag weten hoe het zich met vocht en temperatuur. Daarom heb ik dit topic gestart. Gewoon omdat het leerzaam is voor mij. (en misschien ook voor anderen)

Ik dank daarom nu al alle CO'ers die input hebben geleverd.

I love it when a plan comes together !

Op 19 juli 2019 18:35:08 schreef ritmeester:
CO collega's die opperden om een gaatje te maken onder in de kast van ±3mm kan ik tegemoet komen. Onder in de kast is mij deze plug wel opgevallen maar niet wetende dat dit voor circulatie bedoeld is.

Zie onder de foto.

Ik zal dus geen 40mm ventilator plaatsen voor luchtcirculatie. Wel ga ik een vochtsensor / temperatuursensor plaatsen om dit soort natuurlijke activiteit te kunnen meten.

Ik weet alleen niet of de DHT22 nauwkeurig is. Dus mocht iemand een andere optie hebben dan hoor ik dat graag.

[bijlage]

Die plug, dat is alleen een afsluitdopje, geen ventilatie dopje.