Videorecorder / banden reinigen.

Hoi allemaal,

Mijn ouders hebben nog een aantal videobanden welke ik wil digitaliseren. Ik gebruik hiervoor een videorecorder die al een tijdje heeft stilgestaan. Ik zou daarom de koppen willen reinigen. Ik heb op internet al het een en ander gezien, maar vraag me af welk schoonmaakmiddel hiervoor het beste is. Ik las dat je IPA kan gebruiken, maar ik kan dit middel niet in de winkel vinden. Is gedenatureerd alcohol ook geschikt, of vreet dat de boel op?

Daarnaast hebben een aantal banden in de schuur opgeslagen gelegen (vraag me niet waarom). deze lijken te zijn gaan schimmelen aangezien de zijkant het lint op de spoelen wit uitgeslagen is. Ik heb er eentje geprobeerd af te spelen en dit lijkt nog prima te gaan.

Ik zag dat het mogelijk is deze banden te reinigen door ze in de recorder door te spoelen en dan een microvezeldoekje met reinigingsmiddel er tegenaan te drukken en de banden open te schroeven om de binnenkant en spoelen schoon te poetsen. Dit leek mij een nogal riskante operatie. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Spanning staat en stroom gaat!
GJ_

Moderator

Alcohol of koppenreiniger. Schoonmaken met een dubbelgevouwen zeempje of iets anders dat niet pluist. Opletten dat je niet met een scherp gevouwen punt over de koppen ragt. Zorgen dat de koppen echt zeker droog zijn voor je er een band in stopt anders heb je feest.

Geen reinigingstape gebruiken.

Je tapereinigingstaktiek lijkt me tricky. Als er nog wat vocht op zit als hij rond de kop gaat en hij blijft plakken heb je heel senl een grote knot opgefrommelde tape.

Tsja, ik bgrijp dat de recorder gewoon draait, indien van wel, snel alles digitaliseren en de banden wegmikken. Kijk of er na 1 band niet te veel rommel achterblijft in de video. Spiritus gebruiken kan ook om de geleiders te reinigen, IPA is beter, maar weer apart kopen

Anoniem

IPA of isopropylalcohol is het aangewezen middel om veel zaken te reinigen van vet en aanslag.
Het is een alcohol dat na methanol en ethanol als derde in de reeks staat.Het voorzetsel iso heeft niks met kwaliteitsnormen van doen maar is omdat in de formule de -OH groep niet op dezelfde plaats staat als de basisformule. Stoffen met dezelfde kwantitatieve formule maar een andere plaatsverdeling van de elementen worden isomeren genoemd.
In tegenstelling met methanol is het nauwelijks giftig, maar ook niet drinkbaar. Het zit ondermeer in kleine hoeveelheden in whiskey; Net daardoor krijg je van whiskey sneller hoofdpijn dan van jenever.
Het heeft ongeveer dezelfde reinigende werking doordat het een aantal vervelende residus oplost, maar doordat er een koolstofje meer zit in de formule is het kookpunt iets hoger waardoor het minder snel verdampt. De reinigende werking is daardoor een stuk beter omdat het de tijd krijgt om in te werken. Het is in elke apotheek te verkrijgen in kleine hoeveelheden, maar kost dan iets meer. Bij drogist of DHZ kun je het vaak veel goedkoper vinden omdat het niet voor medische toepassingen is, maar vaak zijn het dan literflessen. Wat eigenlijk geen echt bezwaar is.
Het is een veelzijdig en veilig reinigingsproduct dat weinig of geen schade aanricht aan kunststoffen al zijn er artikeltjes die beweren dat plexi ervan bros wordt.
Je kunt het ook vool veel andere zaken gebruiken, reinigen van brillen om maar iets te noemen.

Met de koppen zou ik heel erg voorzichtig zijn. Geweven doekjes of wattenstaafjes zijn uit den boze omdat de koppen die kleine T vormige keramisch plaatjes zijn in de trommel , heel erg broos zijn en makkelijk afbreken.
Watten en geweven doek blijft erin haken.
Een stukje gladde zeem is ideaal. Je maakt het vochtig met IPA, houdt het tegen de trommel en draait voorzichtig de trommel rond met de hand. Omdat de kop zelf heel erg dun is haaks op de draairichting moet je vooral opletten geen vertikale bewegingen te maken haaks op de draairichting.

De schimmel op de kopse kant van de banden zou ik afblijven. Als er ook maar een heel klein beetje vloeistof tussen de dunne band raakt zal deze door capillariteit gaan kleven en onbruikbaar worden.

Als het speelfilms zijn, gewoon wegkieperen. Op rommelmarkten vind je dezer dagen massa's DVD's zmmerhande voor een Euro 't stuk.
Familiefilmpjes overzetten op een andere drager. Die band hoeft in principe nog maar 1 maal af te spelen.

GJ_

Moderator

Oh ja, als je spray gebruikt: deze nooit direct op de kopjes spuiten!!

Ik lees dat je de koppen wilt reinigen omdat de recorder een tijd stil gestaan heeft, niet omdat je slecht beeld hebt o.i.d.

Gewoon afblijven dan, je kunt er alleen maar op achteruit gaan.

Hier wordt uitgelegd hoe je de koppen schoonmaakt: https://youtu.be/7JmarrPNs3w?t=471 Volgens deze man is het het beste om een stukje papier te drenken in alcohol en de kop er voorzichtig langs te draaien. Audiokoppen en mechanisme kan met een wattenstaafje.

Hier legt men uit hoe je beschimmelde banden zou kunnen schoonmaken:
https://www.youtube.com/watch?v=uVq0o2CzVKI maar ik heb hier mijn twijfels dus bij. Ik kan het wellicht eens proberen met een speelfilm band. Deze hebben toch geen waarde meer. Het gaat mij vooral om een 5 tal banden met oude familiefilms. Een daarvan heb ik dus al bekeken. De band speelde af en was 'kijkbaar' maar de kwaliteit hield niet over en is zeker niet meer wat het was (vraag me trouwens af in hoeverre dit door schimmel komt en hoeverre door ouderdom).

Spanning staat en stroom gaat!

En hoeverre door de recorder waar het ooit mee opgenomen is.
Ik zou hem 2 keer heen en weer spoelen, dan digitaliseren en DAARNA pas experimenteren. Als je de band verziekt heb je niks.

Kijk je dit overigens op een hagelnieuwe TV? Zoja, pak er ook eens een beeldbuis bij, dan ziet het er al veel beter uit.

Koppen kunnen inderdaad met een in alcohol gedrenkt papiertje. Dat heeft bij mij nog geen problemen opgeleverd. Maar ik heb dan ook nog maar bij 3 recorders gepoetst. Allicht zijn er oude professionals die daar meer ervaring in hebben.

Inderdaad eerst proberen 'iets' van band te krijgen. Heen en terug spoelen, en dan direct digitaliseren. Kap open houden, mogelijk moet je tussendoor de koppen nog eens schoonmaken.

Zie voor digitaliseren: https://www.youtube.com/watch?v=P00QS3lXJeI

Voor problemen met slechte tape tijdens het digitaliseren (hoe je vuile koppen herkent aan het beeld): https://www.youtube.com/watch?v=6qJJyxwxly8

Mijn ervaring met bandrecorderbanden is dat het schoonmaken van de band niet echt veel effect heeft op het vollopen van de kop. Als de band plakt, dan kan je wel heel goed de band 'bakken', paar uur in de oven op 70 graden ofzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Over welk formaat banden (VHS,betamax, VCC,..) gaat het , hoe oud zijn ze en welk merk zijn ze ?

beetje schimmel aan de buitenkant kan niet veel kwaad.

Stel je vraag ook eens op http://forum.mfbfreaks.com/viewforum.php?f=17 daar zitten alle videoten bij elkaar. Ook degene die enorme ervaring hebben met het behandelen van geschimmelde en plakkende banden ter overzetting voor archieven, bijna alle formaten hebben we daar al eens aan de orde gehad (van EL3400 tape en B-format tot mini-dv) in verschillende toestanden.

Als reininigsmiddel voor de koppen gebruik ik voor al mijn recorders Video90 van Kontakt Chemie. Samen met een stukje koffiefilterpapier werkt dit prima. Filterpapier goed doordrenken, niet te hard tegen de kop drukken en dan de trommel met de hand ronddraaien. Geen poetsende of op en neer gaande beweging maken want dan breken de kopje GEGARANDEERD af. Maak ook alle geleidingen en de drukrol en capstan schoon.

Over lichte schimmelvlokjes op de spoelen zou ik mij niet te veel zorgen maken. gewoon een keer doorspoelen en terug spoelen en dan eventueel de cassette openmaken en licht uitblazen.

Als het gaat om VCR of VCC banden moet je wel enorm oppassen want daar zitten hele slechte merken en types bij die je in sommige gevallen eerst moet bakken in de oven en moet reiningen.

Ik deed het altijd met een stukje dubbel gevouwen ongegomd papier, klad blaadje. Dit tegen de koppentrommel drukken en dan heen en weer draaien. Uitsluitend in lengte richting bewegen, NOOIT! van boven naar beneden en geen vloeistof gebruiken. Video spray en die zeemstaafjes werken wel, maar mijn manier is minstens net zo goed.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

De beschimmelde banden zijn VHS banden van TDK. (deze https://www.youtube.com/watch?v=mnAduauN-Hs) Verder heb ik (wel op een goede plek opgeslagen) VHS-C banden liggen welke met een adapter in de videorecorder kunnen. En ook nog een setje Hi8 uit je jaren 1999 en later welke alleen met de camcorder zijn af te spelen.

Ik heb vandaag 1 vhs-band gedigitaliseerd zonder iets te poetsen. Na het afspelen van de volledige band is er zoveel rommel in de recorder gekomen dat deze nu vervuild is, nier meer wilde terugspoelen en met veel moeite de band kon ejecten.

Ik ontkom er nu dus niet aan om hem schoon te maken. Heb snel even gekeken en zag behoorlijk wat schimmel her en der liggen. O.a op de demagnetiseerkop en de IR-led die onderin de casette prikt. Ik gok dat er dus wat lichtsluisjes vervuild zijn. Wellicht ook dat de standen-encoder (mode switch?) ook vervuild is, zoals ik wel eens op het youtubekanaal van 12volt-vids heb langs zien komen.

Heeft er iemand een goed idee waar ik kan vinden welke sensoren e.d. er in de recorder zitten zodat ik deze kan reinigen? Ik heb nog een speelfilmband geprobeerd maar het mechanisme wilde hem eerst niet slikken. Na wat blazen e.d ging het wel maar haperde de boel flink en voerde de recorder vaak andere functies uit dan de bedoeling was.

Spanning staat en stroom gaat!

Heeft er iemand een goed idee waar ik kan vinden welke sensoren e.d. er in de recorder zitten zodat ik deze kan reinigen

Dan zullen we toch eerst moeten weten welke recorder dit is. Overigens TUNER 600 is een prima reinigings middel en laat geen sporen achter.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Het is een samsung sv-635x. Ik heb er nog geen tijd meer voor gehad om er iets aan te doen. Ik heb inmiddels een servicemanual. Ik ben zelf niet erg bekend met VHS-techniek maar het lijkt erop dat die lichsluis bedoeld is om het begin en einde van de band te meten, en enkel de mode-switch verder de stand van het mechanisme detecteert. Verder lijkt er niks in te zitten.

De band die er uitkam is overigens stukken schoner nu dan toen hij er voor het eerst in ging. Alle rommel ligt nu in het mechaniek.

Spanning staat en stroom gaat!

Dus continu reinigen mechaniek is wel van belang!

Nog een update. Na het schoonmaken van de recorder werkte alles weer als een zonnetje. Ik heb de banden even goed heen en weer gespoeld en daarna de recorder nogmaals schoongemaakt. Ik heb hiervoor gedenatureerd alcohol gebruikt en dat werkte prima. Ik kan nu de video's overzetten en de beeldkwaliteit is nog best goed.

Wat wel iets is om rekening mee te houden is dat zodra je de kap van de recorder eraf haalt je op moet passen met licht. Dit beïnvloed de lichtsluizen wat in mijn geval deels de oorzaak was van het weigeren. Ik had de kap er namelijk af en zo scheen mijn bureaulamp erin waardoor de vcr niet terug wilde spoelen. De machine dacht namelijk dat deze aan het begin van de band zat. Ook het ejecten wil dan niet, omdat de vcr dan eerst de spoel op probeert te winden totdat er geen transparante tape meer zichtbaar is. Door het licht denkt de vcr dat dit het geval is en blijft dus alsmaar doorspoelen.

Ook in het donker had de machine op andere punten last van het doorlopen van stappen. Gelukkig kon ik eenvoudig het mechanisme eruit tillen en makkelijk bij de mode switch komen op het pcb. Deze heb ik opengemaakt met contact cleaner schoongemaakt en er kwam een hoop rommel vanaf. Vervolgens kon de boel weer in elkaar gezet worden en werkte het weer.

Om het mechanisme e.d. te testen heb ik een oude speelfilmband gebruikt zodat in geval van vastlopen e.d. er geen belangrijke video's verloren gaan

Spanning staat en stroom gaat!

gevoelig voor werklicht, dat klinkt als een funai loopwerk dan. die stonden erom bekend dat het rommel was en van slag gingen met de kap eraf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer