Aansluitprobleem elektrofornuis

Tidak Ada

Golden Member

Ik ben vrienden aan het helpen met hun nieuwe huis.
Nu hebben ze een elektro fornuis gekocht, maar dat is niet aan te sluiten.
Wel is er een loze leiding met een doos, maar er is geen krachtstroom.
De aansluitwaarde van het fornuis is 6,8kW.
Aansluitkosten zijn voor de huurder. (In dit geval Portugese ‘gastarbeiders’, dus geen hoog inkomen !!!)
Wat te adviseren

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Over het algemeen (niet altijd) zijn er 3 aansluitmogelijkheden. Deze staan meestal vermeld aan de binnenkant van het fornuis als je het klepje voor de kabel open schroeft.

1ste is gewoon met enkele fase en groep echter dan kan je maar de helft van het fornuis gebruiken. Voordeel is dat je niet apart draden moet trekken en geen extra groepen hooft te plaatsen
2de is met een dubbele fornuis groep. Dan heb je feitelijk 2x230V en 5 draden 2x bruin 2x blauw en aarde. Je kan nu het hele fornuis gebruiken echter je moet wel extra draden trekken en een fornuisgroep plaatsen. Een fornuisgroep zijn 2 gekoppelde normale groepen. En gewoon bij de bouwmarkten te koop.
3de is via krachtstroom, en die is blijkbaar niet mogelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Jep, 2x230 kookgroepje maken.

Kosten: kookgroep automaat, perilex stekker + WCD, paar meter 2,5mm2

Tidak Ada

Golden Member

Dat is bekend, maar 6,8 kW is twee keer 3,4 kW en dat haal lk natuurlijk niet uit groepen, die oook voor licht, wasmachine en vaatwasser worden gebruikt.
Er zijn 5 groepen in de meterkast, plus een voor de berging(?). Hoe die groepen zijn verdeeld, is onbekend. Ook is onbekend hoe de 3/4 loze leiding is gelegd.
Het gaat om een huurflat in het centrum van een stad in het Zeeuwse.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Toch een “gewone” Nederlandse kookgroep.
Dat is een groep uit 2 gekoppelde automaten, dus 2x fase en 2x een nul.
Die automaat moet je erbij zetten, extra groep dus.
Dan heb je 2 x 16A ter beschikking. Dus 2x 3680 = 7260 Watt dus ruim voldoende
Er is toch niemand die alle pitten van zijn fornuis langdurig allemaal TEGELIJK in gebruik heeft.
Dus je hebt nog zat over.
Naar je fornuis 5 draden 2 fasen, 2x de Nul en een Aarde alle 2,5 qmm
Perilex is niet verplicht, maar wel bruikbaar, en in een beetje bouwmarkt te koop.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Die loze leiding, is die zichtbaar in de meterkast? Haal em uit de verdeelkast waar ie nu inzit, en stop er een trekveer in.
Het kan nuttig zijn om bij dingen waarvan je niet weet hoe 't zit, de spanning geheel af te schakelen. Als de trekveer doorkomt, verleng de 3/4 buis naar een kastje met kookgroep wat je bijplaatst.
That's simpel.

Tidak Ada

Golden Member

@Sine
Fornuis geeft alleen enkel fase en
3p op de sticker, geen kookgroep.:

@Toeternietoe:
Ik wel hoor! Meestal ook de oven nog aan en gebruik van magnetron

@mvdk:
Die 3/4” pijp komt wel in de meterkast, maar is niet met de zekeringkast verbonden.€

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Fornuis op marktplaats, en rondkijken voor iets wat wel op een éénfase aansluiting kan. Da's de goedkoopste optie.

EricP

mét CE

Op 19 juli 2019 15:15:44 schreef Tidak Ada:
@Sine
Fornuis geeft alleen enkel fase en
3p op de sticker, geen kookgroep.:

Doe eens een foto van dat schema en de aansluitklemmen... Gokje wagen dat als het op 1 fase kan draaien, het een aantal 230V putten zijn. De nette manier is om ook de 0 te splitsen. De beun manier is om het fornuis voor 3-fase te configureren, een kookgroep aan te leggen en in het fornuis beide nullen op de nul daar aan te sluiten, 1 fase op 1 fase van de 3-f te zetten en de andere fase op de over gebleven 2 van de 3 fase aansluiting - uiteraard ff zo kiezen dat de kleinste plaatjes bij elkaar zitten.

Dat het schemaatje er niet staat, wil niet zeggen dat het niet kan. Voor zover ik weet, is een 'kookgroep' iets typisch Nederlands. Dus als die plaat bij de zuiderburen verkocht is, dan zou het zomaar kunnen dat dat niet gedocumenteerd is. Het lijkt me echter vrij veilig om aan te nemen dat het feitelijk gewoon 3x een 230V 'iets' is wat in ster staat... (nu ff aan de hand van plaatjes de aanname verifiëren :) )

Op 19 juli 2019 15:15:44 schreef Tidak Ada:
Die 3/4” pijp komt wel in de meterkast, maar is niet met de zekeringkast verbonden.€

Zo'n stukkie pijp zal je de kop niet kosten. De draden die je moet trekken zullen een veelvoud kosten.

Tidak Ada

Golden Member

@Erikp:
Ik zit er even mee hoe ik een foto via mijn eiPoon op CO krijg. Gebruik daar altijd mijn laptop voor.

@klaasz:
Ja, maar dat is het probleem ook niet. Wel aanleg 3p en interne bedrading op de gok dat het fornuis een kookgroep aan kan.
DNWG vraagt € 680,- voor een 3p aansluiting. Daar komt dan nog eens de installateur bij voor de interne bedrading als ik die draden niet zelf mag trekken op basis van het huurcontract.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 19 juli 2019 16:25:37 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Doe nu eerst eens kijken op het type plaatje of schema van het fornuis. Dan weet je al een stuk meer.

En anders deze gewoon op marktplaats zetten en een 2 pits kookplaat kopen die kan gewoon op een normale groep.

Meestal is ook in huurhuizen best een klein beetje nagedacht over de loop van de groepen en zal er normaal gesproken 1 groep apart voor een kookplaat zijn of er de loze loding in de meterkast gaat naar de keuken. Ze leggen een 2/4 loze leiding eigenlijk altijd alleen naar de keuken het zou dus een wonder zijn als dat anders is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zou er eerst maar vanuit gaan dat het fornuis op een kookgroep kan. Maar om dat te kunnen beoordelen is het wel handig als je een foto van de aansluitgegevens laat zien.
En of je die draden zelf mag trekken, daar zou ik me niet druk over maken, niks vragen en gewoon doen. Wel even de kosten begroten en met de huurder overleggen of hij daarmee akkoord gaat.

EricP

mét CE

Ik zit er even mee hoe ik een foto via mijn eiPoon op CO krijg.

Geen idee. Ik doe niet aan aaifoons.

als ik die draden niet zelf mag trekken op basis van het huurcontract.

Volgens mij is 'installateur' geen beschermde titel. 'Erkend' zijn ze al helemaal niet. Dus joh, als alleen een installateur het mag, nou, dan noem je jezelf toch voor een zaterdagmiddag 'installateur'?! Uiteindelijk gaat het erom dat het fatsoenlijk zit aangesloten. Of jij dat nou doet, of iemand met een stel 'ISO9001' stikkers en dergelijke zut op z'n auto...

Maar goed... Eerst ff die plaatjes. Succes met die aaifoon.

Tidak Ada

Golden Member

De mensen hebben na diep beraad besloten om het fornuis toch om te ruilen voor iets met gas. Ze zien op tegen het werk en de extra kosten.
Jullie moeten weten, midden in een verhuizing, en een net geboren baby, dat hakt in je budget.

Ik had zelf al het plan om die kookgroep aan te leggen, maar 5× 15m VD, een Perilex WCD en connector, een tweede alamat en behuizing daarvoor werd toch als te begrotelijk ervaren.
Ik kan er wel inkomen....

Overigens toch bedankt voor het meedenken! :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Hier, als mosterd na de maaltijd nog de stickers :

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Gewoon 3x een 230V element tussen Fase en Nul

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zo op het eerste gezicht kan deze niet op een kookgroep
1x 32A
of 3fase krachtgroep

mvdk

Golden Member

Zo op mijn eerste gezicht kan dit ding perfect op een 230 kookgroep. Er zit zo te zien een brugje wat je kan losnemen. Dan is het een kwestie van uitzoeken welke L klemmen je moet bruggen.
Maar ik begrijp dat de handdoek al in de ring gegooid is.

Zou best op een kookgroep kunnen.
De nullen zijn te scheiden. Alleen even uitzoeken welke van de faseklemmen samenwerkt met nulklem 4 resp. 5.
En dan is de volgende vraag of de belasting dan een beetje redelijk verdeeld is.
(mvdk was net iets sneller met een identiek antwoord)

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 19 juli 2019 22:02:50 (11%)

Meer mosterd na de maaltijd.
Kan op een kookgroep.
Zie blz 50 van de usermanual https://www.libble.eu/everglades-evck037/online-manual-833608/

Op 19 juli 2019 21:59:23 schreef mvdk:
Dan is het een kwestie van uitzoeken welke L klemmen je moet bruggen.

Klemmen 1 en 2 komen aan L1 en klem 3 komt aan L2

nav post van KlaasZ hieronder.
Klemmen 1 en 2 (Fase1) horen hoogstwaarschijnlijk bij klem 5 (Nul1) en klem 3 (Fase2) hoort hoogstwaarschijnlijk bij klem 4 (Nul2). Verbindingsstukje tussen klem 4 en klem 5 verwijderen.

Ja oké, maar in dat aansluitschema laten ze de nullen dus lekker aan elkaar zitten. Lijkt me meer op een 3-fasen systeem waarbij ze maar 2 fasen gebruiken.

Sine

Moderator

De typische NL casus staat er niet bij nee, maar zo kun je hem prima op een kookgroep aansluiten.

Tidak Ada

Golden Member

Afijn, de keuze is gemaakt.

Verder is er een 5-pits gasplaat uit de CO-krochten aangeboden ;)
Zal ik maandag beoordelen. Dus zelfs gas bij CO!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †