ontwerp filter voor nette accuspanning auto

ben toch maar wat aan het switchen gegaan in de speakers. Heb dus het volgende geprobeerd:

alleen achterspeakers, alleen voorspeakers, radio uit het dashboard, voeding dab unit los

alles met dezelfde storing met motor aan of uit.

autoradio in andere kale auto, geen storing.

wat ik nog kan proberen, is om 2 filters op de voeding te plaatsen. Of om de dab helemaal te verwijderen, of om een dikke elco direct op de dynamo te plaatsen.

benleentje

Golden Member

autoradio in andere kale auto, geen storing.

Wat bedoel je met kaal. Lekker vaag weer.

Dan kan je 6 dingen doen.

  1. In de kale auto steeds iets (1 ding per keer) toevoegen wat jouw auto wel heeft en elke keer kijken of dat storing oplevert.
  2. Of jouw auto steeds 1 ding per keer kaler maken totdat de storing weg is.
  3. In de kale auto blijven rijden
  4. In je eigen auto blijven rijden en de radio weggooien :).
  5. Stoppen met autorijden, neem het openbaar vervoer.
  6. Bedenk zelf wat je kan doen.
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 juli 2019 17:53:57 schreef Mark1978:
heb de berichten uit dit topic nog eens doorgelezen en....

Serieus ? En welke berichten lees je dan terug ? Die van jezelf, of ook die van anderen ?

Verder : foto's printplaat autoradio.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Arco

Special Member

Niet alle auto's zijn kaal... ;)

http://2.bp.blogspot.com/_xRFNBWST25E/SLd5KcLnjBI/AAAAAAAABPM/jBRC8fOnbZM/s400/hairy+audi+art+car.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

[...]Wat bedoel je met kaal. Lekker vaag weer.

Dan kan je 6 dingen doen.

  1. Of jouw auto steeds 1 ding per keer kaler maken totdat de storing weg is.

    Dat zou kunnen, maar het enige toegevoegde is de add on dab+ unit. Of eigenlijk de dab+ antenna die voor op het raam zit.
    Het probleem komt vaker voor. Las ergens iets over iemand met een saab. De garage had de dynamo en de spanningsregelaar vervangen en toch lostte het niets op. Verder kwam er iet echt een oplossing daar.
    Het zal dan wel een verzamelding zijn. Heb dus toen de radio begon te flippen, eerst de speaker uitgang erafgehaald en toen pas de voeding. Dus kon de radio z'n energie niet kwijt en sloeg de zekering eruit.
    Ow, er was ook iets van chinese autoradio's en emi gevoeligheid. Dat zou je dan op kunnen lossen met koperspray, copper spray. Wat dat voor goedje is weet ik niet. Dan zou ik gewoon het binnenwerk van de radio vol moeten spuiten met dat spul.
maartenbakker

Golden Member

De conclusie is dat de radio en de auto een hekel aan elkaar hebben. Misschien helpt het om ze naar de psycholoog te brengen. Als je katholiek bent kun je ook proberen om ze te laten zegenen, dat kan o.a. in Limburg.

Die suggestie is trouwens serieuzer en met grotere kans dat het werkt dan koperspray gewoon op het binnenwerk spuiten. Waarom, kun je zelfs met beperkt inzicht en kennis, zelf bedenken. Ik vond de walking fridge een leukere zomertroll.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

[...]Wat bedoel je met kaal. Lekker vaag weer.

Jij komt met die vage opmerking dat je het in een kale auto hebt geprobeerd. Mijn vraag is wat bedoel je met een kale auto. IS het nu zo moeilijk om daar antwoord op te geven?

Voor mij is een bv een kale auto een auto zonder motor en wielen en stoelen dus zeg maar enkel de carrosserie en dan zelfs zonder lak.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 juli 2019 13:06:37 schreef benleentje:
[...]Jij komt met die vage opmerking dat je het in een kale auto hebt geprobeerd. Mijn vraag is wat bedoel je met een kale auto. IS het nu zo moeilijk om daar antwoord op te geven?

Voor mij is een bv een kale auto een auto zonder motor en wielen en stoelen dus zeg maar enkel de carrosserie en dan zelfs zonder lak.

Kale auto: oldtimer auto met speakers achter.

Arco

Special Member

Moderne auto doet 'kaal' niets meer: zonder ECU is 'ie dood...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de bedrading voor de autoradio is op zich wel een beetje aan de dunne kant. Bijvoorbeeld de massadraad. De frontspeakers hebben er niets mee te maken. Ferriet, leuk bedacht, maar ook dat heeft er niet veel mee te maken. Het ligt hem op zich puur aan de voeding van de radio. Een tweede accu zou wel handig zijn.

het meest voor de hand liggende is dat aftermarket radio's meer stroom verbruiken en dus de continuspanning en de massa draden van goede dikte moeten zijn. Als dat niet zo is heb je goede kans dat je vernaggeld geluid krijgt.

afgezien van het feit dat een radio niet zijn vermogen op de continu 12V gebruikt maar op de acc 12V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 19 juli 2019 06:06:21 schreef Mark1978:
het meest voor de hand liggende is dat aftermarket radio's meer stroom verbruiken en dus de continuspanning en de massa draden van goede dikte moeten zijn. Als dat niet zo is heb je goede kans dat je vernaggeld geluid krijgt.

Dat lijkt me het minst voordehandliggend, speciaal als je het zo algemeen stelt. Wel is het zo dat je voor boosters altijd aparte bekabeling moet leggen.

Verder helpt de dikte van de bedrading verbazend weinig tegen een massalus. Je zou kunnen denken dat een spanningsverschil over een massa kleiner wordt; ja, maar niet klein genoeg om geen storing te geven.

Als het storing is, kan ferriet even effectief zijn als een flinke spoel, afhankelijk van de frequentie. Je had de formules toch ooit opgezocht? Dan kun je dat beredeneren.

Een tweede accu wordt voor boosters soms gebruikt (als je je hele achterbak vult met speakers) maar is anders nooit nodig.

Verder een vraag waar ik graag een serieus antwoord op wil, anders ga ik toch maar eens opnieuw stoppen met het geven van zinnige antwoorden... Heb je inmiddels door dat je weinig weet maar veel kunt leren als je er gestructureerder werkt? Het is niet erg als je door hebt dat het misgaat zonder dat je weet wat je er precies aan moet doen, maar het helpt als je de lezers laat weten dat je het door hebt. Dan weten wij ook weer dat je serieus bent.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 19 juli 2019 12:47:20 (50%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geruime tijd heb ik dit topic overgeslagen.
Vandaag toch maar aangeklikt en begonnen met lezen.
Dit is pas entertainment, daar kan heel SBS (etc.) niet tegen op.

Man man man man man man, koop gewoon een andere auto.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

geel is continu spanning is dikker dan rood is accesoire spanning.

Volgens de site 12vhifi: auto hifi forum, gaat het vaak om betere bekabeling bij problemen met autoradio's.

ferriet lijkt geloof ik wat op een magneet. Het is metaal met bewegende deeltjes erin die in een bepaalde stand gaan staan naar mate er een andere spanning langs gaat. Dus in zekere zin neemt het wat energie op. Waarom dat alleen uhf is weet ik niet. Zal wel de materie's eigen frequentie zijn.

pa3gws

Golden Member

Man man man man man man, koop gewoon een andere auto.

Beter een echte radio. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

heb er nou een andere inzitten. Die doet het vooralsnog goed.

Shiptronic

Overleden

Op 19 juli 2019 13:51:55 schreef Mark1978:
geel is continu spanning is dikker dan rood is accesoire spanning.

Volgens de site 12vhifi: auto hifi forum, gaat het vaak om betere bekabeling bij problemen met autoradio's.

Die willen alleen maar verkopen, maar fijn om te lezen dat het is opgelost, dan kan deze zinken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ja, thnx! Had dus een bericht gestuurd naar china en nu een reaktie. Die zegt dus dat het filter opgebrand is door een te hoog voltage. Ik heb gezegd dat dat idd het geval was. Dus misschien is er nog hoop voor de jsd 3001.
* toch de elco die vernaggeld is. Dacht dat de spoel het meest effect gaf in een lc filter.

Heb trouwens met de nieuwe radio gereden, doet het goed geloof ik. Je hoort in ieder geval niet de toeren door de speakers heen. Maar kan deze hu er met geen mogelijkheid meer uitkrijgen.

Las ergens dat een lc filter meestal uit 2 condensatoren bestaat, eentje om het inschakeleffect te verminderen (kleine capaciteit) en een grote om vooral te bufferen.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op zondag 21 juli 2019 17:38:50 (14%)

Nog hoop? Waar hoop je dan op? Dat die Chinees je nu komt helpen met de reparatie?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

nee, maar het was wel een fijn radiootje. Er moet een vrij hoge inschakelspanning zijn geweest bij het starten van de auto. Die zal dan misschien alle elco's vernaggelen. Dan blijft de radio het nog wel doen, maar het effect van het lc filter is weg en dus komt elke rimpel van de dynamo of bobine of whatever, direct op de speakers terecht. Tenminste bij de jsd 3001. Geloof trouwens dat ik ook al eens een 35 volt 2200uF elco gebruikt heb. Die zou het toch moeten blijven doen?

*heb de dynamospanning gemeten, die geeft netjes 14,2 volt.

*verder gelezen: de spoel kan de dI/dT niet aan, dus de plotselinge verhoging in stroom. Dan kan het lc filter nog verzadigd raken en dus werkingloos. Dan kan een lc filter een bepaalde frequentie ook nog juist versterken. Kort door de bocht; het filter is te simpel gemaakt nog.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op zondag 21 juli 2019 18:42:12 (21%)

pa3gws

Golden Member

Op 21 juli 2019 16:38:57 schreef Mark1978:
ja, thnx! Had dus een bericht gestuurd naar china en nu een reaktie. Die zegt dus dat het filter opgebrand is door een te hoog voltage.

Die chinees lu.t uit zijn nek als de radio goed ontworpen is dan kan hij daar tegen.
En bovendien worden in een moderne auto tijdens het starten de accessoires uitgeschakeld.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 21 juli 2019 18:40:39 schreef pa3gws:
[...]
Die chinees lu.t uit zijn nek als de radio goed ontworpen is dan kan hij daar tegen.
En bovendien worden in een moderne auto tijdens het starten de accessoires uitgeschakeld.

Dat de accesoires uitgeschakeld worden tijdens het starten kan, want de radio wordt ook altijd even onderbroken bij het starten. Nu zijn er twee dingen, de jsd 3001 en het lc filter. Geloof dat een simpel lc-filter niet echt de oplossing is, omdat wat ik hierboven noemde. Wat opvalt is dat de radio bij volume 0 geen hoge frequenties doorgeeft. Ook niet continu bij gebruik van de autoradio, bijv als je van source veranderd. Het is ontstaan door; warm weer, kortsluiting en de installatie van de dab unit.
In een andere auto doet die het dus gewoon perfect. Een merk radio doet het ook gewoon goed. Als ik nou het voedingsinganggedeelte van een merkradio kon namaken en voor de jsd 3001 kon zetten. Dat zou een geavanceerd filter moeten zijn. Is er geen completer filter dan een simpel lc filter, en hoe heet zo'n filter dan?