OLED TV....kan niet (goed) tegen zonlicht?

Ik zeg niet dat temperatuur geen invloed heeft,
Ik zeg alleen dat een tv een dermate duur product is dat daar kwaliteitselco's inzitten,
En dat de levensduur waarschijnlijk afneemt van 25 jaar naar 15, in elk geval buiten de verwachtingen van de normale gebruiksduur
Jullie doen net of het onmogelijk is een product te maken wat een jaar of 8 9 mishandeld kan worden
Alle pc's die ik bouw klok ik ook naar de 80 graden, dan wordt de hele behuizing ook 60+, die gaan toch ook allemaal makkelijk een jaar of 7 mee (waarna ze door snelheid afgeschreven worden), zitten ook vol elco's

Arco

Special Member

Grootte zegt (bij elco's :) ) ook niet alles.
De nieuwe low-esr FS serie van Panasonic is een stuk kleiner, en toch gespecificeerd voor maar liefst 10000uur@105°C...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 19 juli 2019 10:59:44 schreef DK:
Alle pc's die ik bouw klok ik ook naar de 80 graden, dan wordt de hele behuizing ook 60+, die gaan toch ook allemaal makkelijk een jaar of 7 mee (waarna ze door snelheid afgeschreven worden), zitten ook vol elco's

Dan wil ik voor eigen gebruik heel graag weten welke merken moederborden en voedingen je gebruikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

moederborden meestal asus/asrock, wel altijd met Zxxx chipset (logisch als je ze overclocked) maar dat zijn meestal geen budgetborden
voedingen vrijwel altijd corsair, 1 videokaart +-700w voeding, wat wellicht aan de zware kant is
prijsklasse 1250 - 1500 euro

maar eigenlijk altijd geselecteerd op features, en omdat ik de bios van die merken op de een of andere manier logisch vind werken, al zit daar tussen alle merken eigenlijk weinig verschil in

maar als je gaat goolgen vind je op elk product op aarde die 2% garantiegevallen, alles kan kapot

Arco

Special Member

Ik vind MSI nog steeds een van de betere MB's. Ik heb nog nooit iets kapot gehad (ja, een keer 230v op de USB, daar kon 'ie niet tegen... ;) )
Die hebben solid aluminium elco's, echt nog nooit een kapotte gezien. Asus was vroeger ook heel goed, maar nu is het low-end troep...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

asus heeft honderden moederbords op het moment, daar zit inderdaad ook absolute bagger tussen
zover ik weet nog steeds veel gebruikt in die extreme competities met stikstofkoeling
elk merk heeft goede en goedkope varianten
MSI zou ik overigens ook zo in een pc zetten, alleen de meeste zijn niet echt mooi, maar dat is persoonlijke smaak
solidcaps op moederborden is meer regel dan uitzondering tegenwoordig, verwacht dat in tv's met de prijsklasse "oled" ook

Anoniem

Op 19 juli 2019 11:30:25 schreef Arco:
Grootte zegt (bij elco's :) ) ook niet alles.
De nieuwe low-esr FS serie van Panasonic is een stuk kleiner, en toch gespecificeerd voor maar liefst 10000uur@105°C...

Ongetwijfeld bestaan er componenten met superieure eigenschappen voor als je straks naar Mars op vakantie wil, maar wie zegt dat ze in tv's gebruikt worden. Het is massaproductie die onder sterke concurrentiedruk op de markt moet gebracht worden, dus zo goedkoop mogelijk geproduceerd.

De vlieger van DK gaat niet op. Je kunt een massaproduct niet vergelijken met semiprofessionele moederborden. DK heeft het over voedingen + MB die op zich al 1500 Eu kosten. Je kunt complete tv's
reeds kopen voor minder dan 250Eu. Al kosten de nieuwste snufjes en de grootste zoals altijd, wel meer, maar dat ligt meer aan de marktwerking dan aan de kwaliteit.

Je moet echt geen fysicus zijn om te snappen dat de temperatuur van de middagzon die urenlang vol op een zwart voorwerp van slechts enkele cm dikte schijnt de temperatuur dermate gaat laten oplopen dat de levensduur drastisch zal afnemen en dan niet van 25 naar 15 jaar.
Bovendien heb je de factor dat een schakeling zo sterk is als zijn zwakste component. En er zijn in elk ontwerp wel zwakke punten.

De kans op een voortijdig effect neemt dan los van de mooie maar niet geheel realistische veroudering/temperatuurkurve een pak toe.

@tidak. Hoewel eiwit aan de basis van het oled principe ligt, zal de praktische uitvoering toch wel iets robuuster zijn dacht ik. Al denk ik ook dat oleds en hitte geen vriendjes zijn.
Misschien kun je als fervent elektronicus op een fosforrijk dieet overgaan en proberen zelf je oleds te fabrikeren. :-)

je bouwt high end pc's voor 1500 euro..
bestaan er wel ATX voedingen van 1500 euro? echt geen idee waar je het over hebt
en jij mag mij nu 1 nieuw oled tv laten zien van 250Eu ?
de meeste beginnen vanaf 2500, tenzij je types hebt van enkele generaties oud.
dat is vergelijkbare high end semiprofessionele massa techniek
beetje solidcap zit op 200000h @ 65 graden, zolang gaat je tv echt niet mee
en wat staat ie aan? uur of 5/6 per dag? ben je al een serieuze kijker

plus als de fabrikant van een beetje merk bij zo'n ding 100000u op de sheet zet, is de kans groter dat hij 110000 meegaat dan 90000, die spelen het net zo goed op veilig

Anoniem

Op 19 juli 2019 14:01:45 schreef DK:
je bouwt high end pc's voor 1500 euro..
bestaan er wel ATX voedingen van 1500 euro? echt geen idee waar je het over hebt
en jij mag mij nu 1 nieuw oled tv laten zien van 250Eu ?
de meeste beginnen vanaf 2500, tenzij je types hebt van enkele generaties oud.
dat is vergelijkbare high end semiprofessionele massa techniek

Sorry, ik inderhaast + MB vergeten hebben.

Dat grote oled tv's zo duur zijn komt omdat bij de nieuwste producten
de ontwikkelingskosten nog niet geheel afgeschreven zijn. Dat is altijd zo. Een product start heel duur en wordt vooral door trendsetters en snobs gekocht. In de fase van massaproductie daalt de prijs sterk en op het einde van de levensduur van de technologie worden ze aan dumpprijzen verkocht.
Dat was les 1 in de cursus economie ;)

De huidige prijzen van tv's zullen merkafhankelijk wel verband houden met de kwaliteit.

Maar tenzij je kunt tonen uit een handleiding:

"Onze producten zijn door hun uitzonderlijke kwaliteit geschikt om onder extreme omstandigheden te plaatsen, zoals in volle zonlicht," kun je me niet overtuigen.

Anoniem

Volgens mij is een recente oled niet beter bestand tegen fel zonlicht dan de oudere types. En zo ja, leg dan eens uit waarom?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 19 juli 2019 14:20:19 (75%)

Arco

Special Member

De kleine oleds zijn qua 'inbranden' vergelijkbaar met beeldbuizen...
Je zou ze eigenlijk moeten voor-verouderen. (maandje aan met geheel wit scherm). Anders krijg je zoiets:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/21629/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 juli 2019 14:19:13 schreef grotedikken:
Volgens mij is een recente oled niet beter bestand tegen fel zonlicht dan de oudere types. En zo ja, leg dan eens uit waarom?

zeg ik dat? ik zeg als je een oled kunt vinden van bv <2000eu, hij meestal oud is, en ze dus gewoon voorraad aan het slijten zijn, wat niks meer met de productiekosten te maken heeft
jouw bewering van 250eu voor zo'n oled tv is gewoon een leugen

Anoniem

Ik heb het woord oled daarbij niet gebruikt. Je ontwijkt mijn vraag en probeert me te pakken op detials die weinig terzake doen.
En leg me eens uit waarom een recente tv technologie beter bestand zou zijn tegen de brandende zon dan ééntje van enkele jaren geleden.

De kapotte recente ledlampen voor mijn neus, geven duidelijk aan dat alhoewel ze performanter zijn en meer en beter licht geven ,ze niet beter bestand zijn tegen hoge temperaturen dan de oudere types. integendeel.

Het voormalig halogeenlampje gaf 2000h op en heeft dat ruimschoots gehaald.
Het nieuwe ledlampje dat onder de zelfde omstandigheden gebruikt werd
claimde 20.000h en heeft er niet meer dan 200 gehaald.
Het valt toch op,hoe slecht elektronica bestand is tegen een beetje te hoge temperaturen.

Het spijt me, maar je argumenten zijn te zwak om me van het tegendeel te overtuigen. het begint een beetje op het kaars en bril verhaal te lijken.

ja dat is jouw persoonlijke ervaring?
ik heb al m'n halogeenlampen buiten gegooid, alles vervangen met led, daarna nooit meer 1 stuk gehad

verder logisch toch dat het over oled gaat? heel het topic gaat over oled,
ik kan ook wel aankomen met een pc van 200 euro, maar dan zou heel de vergelijking nergens op slaan... die low-end zooi van Asus waar Arco al heel terecht mee aankwam zou ik ook niet zonder twijfel zo'n mishandeling geven. die zijn ook gewoon sneller kapot, hoewel dat is ook persoonlijke ervaring
je kunt de kwalen van een lcd scherm niet zomaar overplaatsen op andere techniek omdat jouw persoonlijke ervaring is dat techniek niet beter wordt
andere techniek is gewoon overnieuw beginnen, of zit jij ook nog steeds met je magneet langs een lcd/oled scherm om te kijken of het beeld afbuigt?
condensators worden beter, esd angst wordt minder, en dat een toestel warmer wordt is ook gewoon moderne realiteit

maarja je kunt ook blijven hangen in de jaren 60 was alles beter

Je ontwijkt mijn vraag en probeert me te pakken op detials die weinig terzake doen

welke?

Volgens mij is een recente oled niet beter bestand tegen fel zonlicht dan de oudere types. En zo ja, leg dan eens uit waarom?

Deze? dat is hij ook niet. maar een degelijke lcd tv kun je ook gewoon in je woonkamer in de zon neerzetten. je moet alleen niet voor een dubbeltje een tv proberen te scoren en dan vanuit gaan dat alles wel goed komt.
en het scheelt, want er is nog geen absolute goedkope rotzooi oled op het moment
een huiskamer is over het algemeen een geweldig klimaat voor apparatuur, het kan 1000x slechter, en ik werk in de industrie, ik zie waar normale huishoud electronica aan blootgesteld wordt. lang niet alles is industrieel en IP67
"brandende zon" is hier ook relatief, je kunt ook in Egypte wonen, daar staan dezelfde tv's hoor

maar ik zal eerlijk melden als mn tv buiten langs mn loungeset, onder een afdakje, vol vocht, vorst, ongedierte, en andere vervelende elementen kapot gaat. (helaas voor deze verrassend weinig directe zoninval)
die speelt ook nog dagelijks prima

mijn punt is niet, heeft het invloed, ja zon en hitte heeft aanzienlijke invloed! geen twijfel over mogelijk
heeft deze vorm van hitte voldoende invloed om de levensduur omlaag te brengen naar 7-10 jaar is de vraag, en die zie ik niet gebeuren, dat was ook niet met lcd schermen
en dan wordt "the pointe" niet meer of het beter is, dan maakt het geen kloot meer uit, want dan wordt de gebruiksduur overheersend over de levensduur
we streven hier niet naar de maximale levensduur, het is geen museumstuk
ik noem mn pc overclocken ook heel eerlijk en terecht mishandelen

Anoniem

Wat moet ik anders dan je proberen te overtuigen met verwante voorbeelden.
Ik heb namelijk geen studies bij de hand waarin tv's vergeleken worden in de zon/uit de zon.

Je kunt me nu wel proberen me onderuit te halen door me voor te stellen als een reliek uit vervlogen tijden, maar ik troost me met de gedachte dat jij wellicht nooit zult weten wat ik allang vergeten ben ;-) en ik ben idd al een 8tal jaar uit de running, maar ik zie in jouw betoog nergens één valabele aanwijzing waarom een oledtv beter bestand zou zijn om in de brandende zon te staan dan oudere types, die daar ook niet tegen bestand waren?

De prijs van zo'n tv wordt zoals gezegd door diverse factoren bepaald.
Maar moest de immuniteit tegen extreme temperaturen en zoninval daar een nieuwe eigenschap van zijn , zou dat expliciet in de publiciteit vermeld staan denk je ook niet. Dat ze in helder indirect daglicht beter uit de verf komen dan een oude plasmatv kan ik inkomen. Maar daar gaat het niet over.

Straks ga je nog beweren dat elektronica in het algemeen geen hinder ondervindt van te hoge temperaturen.
Tuurlijk worden in datacenters hogere eisen gesteld wat dat betreft, maar consumptiegoederen bestemd voor in de huiskamer zijn bedoeld voor het aldaar heersende klimaat en in de volle zon plaatsen is altijd sterk af te raden..en dat is de pointe van het topic.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat potentieel mis op het moment dat je gaat extrapoleren vanuit bestaande kennis. In zoverre snap ik de reliekredenatie wel.

Daar staat tegenover dat hitte gewoon voor veroudering zorgt, dus dat het plausibel is dat je zo'n toestel niet heet moet stoken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat een gezeur zeg...

Het antwoord is eigenlijk poepsimpel.. GEEN enkel apparaat houd van extra hitte en sterke UV straling.

Dus als het effe kan beschermen die handel van de hitte en zon, kan of wil je dat niet? Ok das dan je eigen keus en neem je alles voor lief!
Gewoon dan achteraf niet opnieuw zeuren dat je toestel het niet meer doet, verkleurt, plakkerig of eventuele displays niet leesbaar of een mist-achtige waas hebben.

En bij BARCO waar ik werk weten ze dat maar al te goed. Voor displays buiten word er dan geen kunstof maar aluminium gebruikt en echte glaslagen met speciale filters. Meer MAG ik overigens niet zeggen.
Ook voor de grote hitte hebben ze daar een oplossing voor.
Die schermen die tegen weer en wind kunnen, zijn dan ook PEPERDUUR!

NVMe M.2 SSD worden ook aardig heet, en dat wil je liever niet.
De levensduur wordt minder en ze gaan dan ook minder snel werken en lijden dan aan NVMe Thermal throttling.

Die van mij zijn allemaal voorzien van een dik koellichaam. Ik bescherm mijn dure SSD dus alweer tegen de hitte...

Overigens is ASUS geen low end troep!!! Je moet zelf maar geen low end kopen! Ik gebruik al jarenlang altijd ASUS Workstation moederborden, Rotsstabiel, NOOIT problemen. Elk merk verkoopt ook low end troep.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 19 juli 2019 18:51:39 schreef CrossFireX:
Wat een gezeur zeg...

Het antwoord is eigenlijk poepsimpel.. GEEN enkel apparaat houd van extra hitte en sterke UV straling.

Dus als het effe kan beschermen die handel van de hitte en zon, kan of wil je dat niet? Ok das dan je eigen keus en neem je alles voor lief!
Gewoon dan achteraf niet opnieuw zeuren dat je toestel het niet meer doet, verkleurt, plakkerig of eventuele displays niet leesbaar of een mist-achtige waas hebben.

En bij BARCO waar ik werk weten ze dat maar al te goed. Voor displays buiten word er dan geen kunstof maar aluminium gebruikt en echte glaslagen met speciale filters. Meer MAG ik overigens niet zeggen.
Ook voor de grote hitte hebben ze daar een oplossing voor.
Die schermen die tegen weer en wind kunnen, zijn dan ook PEPERDUUR!

NVMe M.2 SSD worden ook aardig heet, en dat wil je liever niet.
De levensduur wordt minder en ze gaan dan ook minder snel werken en lijden dan aan NVMe Thermal throttling.

Die van mij zijn allemaal voorzien van een dik koellichaam. Ik bescherm mijn dure SSD dus alweer tegen de hitte...

Overigens is ASUS geen low end troep!!! Je moet zelf maar geen low end kopen! Ik gebruik al jarenlang altijd ASUS Workstation moederborden, Rotsstabiel, NOOIT problemen. Elk merk verkoopt ook low end troep.

We wisselen met elkaar ervaringen, kennis en advies uit.

We zeuren niet.

Precies, niemand zegt dat hitte goed is

De discussie is of die 3 weken die wij zomer noemen genoeg is
Hoeveel hitte mag een tv hebben voordat de levensduur korter wordt dan de gebruiksduur

Een SSD net genoeg koelen dat hij niet thermal throttled is eigenlijk hetzelfde, als je die 30 graden houdt gaat hij waarschijnlijk ook 30jr mee
Maar dat is doelloos dus plak je er zo'n zielig heatsinkje op dat hij 90 graden blijft

Arco

Special Member

Samsung heeft onlangs een serie M.2 drives gehad, waar men vergeten was de thermal throttle in firmware aan te zetten...
(Bij intensief continu gebruik viel 'ie uit.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 juli 2019 13:54:02 schreef grotedikken:
[...]

@tidak. Hoewel eiwit aan de basis van het oled principe ligt, zal de praktische uitvoering toch wel iets robuuster zijn dacht ik. Al denk ik ook dat oleds en hitte geen vriendjes zijn.
Misschien kun je als fervent elektronicus op een fosforrijk dieet overgaan en proberen zelf je oleds te fabrikeren. :-)

Het gaat mij ook om de mogelijke fotogevoeligheid van eiwitten, zoals in Caseïnedruk en mogelijk ook in gomdruk (beiden UV-A gevoelig), niet alleen de warmte. Nabij UV-A gaat gemakkelijk door venster glas heen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Turbokeu

Golden Member

NVMe M.2 SSD worden ook aardig heet, en dat wil je liever niet.
De levensduur wordt minder en ze gaan dan ook minder snel werken en lijden dan aan NVMe Thermal throttling.

Dat heb ik ook ondervonden.
Mijn PC op het werk (een Dell Optiplex 3050) was oorspronkelijk uitgerust met een 250GB 2.5" SATA SSD. Ik kwam er al snel achter dat er tevens een ongebruikt (SATA + NVMe) M.2 slot op het main board voorzien is (de recentere Optiplex 3060's die we nu inkopen zijn trouwens origineel voorzien van een 250GB M.2 2280 SATA SSD, de 2.5" disk bay is vrij).
Snel met toestemming van mijn baas een 250GB Samsung EVO 960 NVMe M.2 2280 SSD besteld en gekregen.
Na het clonen van de originele SSD op de EVO 960 de BIOS opstartvolgorde aangepast en herstart.
De opstarttijd (tussen Dell logo en W10 inlogscherm) is van ca. 15-20 sec naar 4-5 sec gegaan (let er op dat de "fast startup" optie van W10 bij ons via GPO vrijwillig gedisabled is).
Enige nadeel: de temperatuur van de EVO 960 loopt bij intensieve diskoperaties - ik gebruik continu CrystalDiskInfo ter monitoring - gemakkelijk op tot 50-55°C, met bijhorend riedeltje als hij 50°C bereikt (25-35°C voor de originele 2.5" SSD).

Die van mij zijn allemaal voorzien van een dik koellichaam. Ik bescherm mijn dure SSD dus alweer tegen de hitte...

Dat is een goed idee... Eens kijken of ik ergens een geschikt koellichaam en thermische lijm kan vinden.

Mijn vorige privé laptop (een Lenovo T520 overgenomen van mijn jongste zoon) was door hem reeds voorzien van een bijkomende 240GB mSATA SSD (bootdisk) in het mSATA slot (géén M.2) naast de originele 2.5" 500GB hard disk.
Nadien is deze 500GB disk verhuisd naar de DVD bay via een Lenovo adapter en vervangen door een Samsung EVO 840 480GB SATA SSD (beiden data disks).
De 480GB SSD werdt softwarematig om het uur gesynct naar de 500GB disk én naar mijn DS712+ Synology NAS.

De T520 is nu sinds een jaartje vervangen door een Lenovo T540p (ook overgenomen van mijn zoon).
Kwam oorspronkelijk met een 2.5" 480GB Samsung EVO 840 die al snel verhuisde naar de DVD bay als data disk en vervangen door een 2.5" 240GB EVO 860.
Vermits de T540p ook een M.2 SATA slot bezit (oorspronkelijk bezet door een ongebruikt M.2 2242 formaat WLAN kaartje) heb ik toen een 240GB M.2 2242 Transcend SSD aangeschaft (M.2 2242 SSD's zijn nogal dungezaaid).
Werkte oorspronkelijk perfect behalve dat de Transcend regelmatig zò heet werdt (+60-65°C!!! - gezien het kleine formaat is deze SSD dubbelzijdig bestukt met geheugenchips) dat ik regelmatig BSOD's ondervond...:-(
Ik moet wel zeggen dat het M.2 slot, samen met het Wifi kaartje, in een héél kleine uitsparing onderaan met minimale ventilatie zit.
Dus noodgedwongen teruggekeerd naar de vorige situatie...(2.5" 240GB + 480GB SSD)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Anoniem

Op 19 juli 2019 16:50:50 schreef maartenbakker:
Het gaat potentieel mis op het moment dat je gaat extrapoleren vanuit bestaande kennis. In zoverre snap ik de reliekredenatie wel.

Nog altijd beter dan dat je gaat redeneren vanuit niet bestaande kennis ;-) De natuurwetten ontdekt door Newton, Celcius , Wien... zijn na honderden jaren nog steeds onverminderd geldig.

Daar staat tegenover dat hitte gewoon voor veroudering zorgt, dus dat het plausibel is dat je zo'n toestel niet heet moet stoken.

Dat is ook mijn mening en dat de veroudering veel sneller gaat naarmate de temperatuur stijgt. En dat bij temperaturen die dicht bij de bovengrens liggen de kans op een voortijdig effect dat niet enkel aan veroudering te wijten is een pak groter wordt.
In een veranda of vlak achter glas wordt de kamertemperatuur, bij een zomerse dag makkelijk 30°C de zon die brandt op een zwarte plaat zoals een moderne ultraplatte tv doet dan de temperatuur tot boven de 60° oplopen en zo'n scherm heeft geen geforceerde koeling dacht ik.
Dan komt daar nog de dissipatie van de leds en andere elektronica bij.

Ik heb vandaag even gebabbeld met een vriend die tv handelaar is en wél op de hoogte van de modernste tv's en die raadt ten stelligste af een oled tv net zoals andere tv's, te plaatsen in de vlakke zon , met dezelfde argumenten die ik reeds aangehaald heb.

Sorry DK, maar je kunt een semiprofessioneel processorbord met een dikke ventilator erop niet vergelijken met een tv.

Voor de duidelijkheid en omdat het topic ietwat aan het ontsporen is (en ja dat mag natuurlijk wel ;) ) maar toch nog even terug naar de basisvraag :

Is een paar uur zon (in de zomer, per zonnige dag) op een 55 inch OLED scherm dat staat tegen een muur tegenover een raamwand (op circa 4 meter afstand) achter glas schadelijk?

Dat het niet goed is om een apparaat / welk apparaat dan ook buiten vol in de zon te zetten of vlak achter het glas vol in de zon te zetten weet /wist ik ook wel.

Meningen over dat wat ik vraag / vroeg verschillen dus nogal.

Maar nogmaals mijn dank voor al het advies en de tips gegeven!

Ja die koelingen voor zo een SSD zijn echt wel goed, temp gaat nu nooit meer boven de 40 graden.
Ervoor was dat wel even anders, soms had ik bijna 80 graden bij kopiëren van bestanden.
En de snelheid blijft nu constant, geen throttling meer te zien.

Op mijn werk zeggen ze dat die paar uren zon, wel al genoeg kunnen zijn om de kunststof aan te tasten. Word plakkerig als lijm, of kan korrelen, broos. En ook verkleuren, veelal ook krijg je microscheurtjes in de plastic behuizing.
Daarom gebruiken ze dan dus Alu.

@DK: Ach OK, doe dan dus maar de zielige koeling weg van je CPU en GPU, dat is net hetzelfde.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.