Stofzuigermotor Ruton demonteren ivm lagers

Bij deze Ruton stofzuigermotor moeten lagers vervangen worden maar ik krijg de waaier er niet af. Het is een schijfje en niet een bout die op de waaier zit. Heeft iemand een idee?

niet aan beginnen, als de waaier in onbalans wordt teruggezet is er niks meer mee aan te vangen. en die kans is heel groot. de lager achter bij de borstels is vaak de slechtste, soms kan er nog een aantal maanden worden gewonnen door die lager wat van vet te voorzien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Die onbalans valt erg mee. Mijn vader heeft er genoeg gedemonteerd en gemonteerd in zijn tijd. De waaier zelf is gebalanceerd maar de samenstelling niet persé. Zeker als het een enkele waaier is, maakt het weinig uit.

Helaas kan ik de bevestiging op de foto niet goed zien. Ik ken ze alleen met een moer en een ring erop (soms linkse draad geloof ik). Als hij geperst zit heb je misschien wel een probleem.

Deze Ruton lijkt wel al ruimschoots uit het Philipstijdperk te zijn. Onderdelen genoeg te vinden, soms zelfs nog ergens een goedkope originele vervangmotor (er is een tijd geweest dat je die heel goedkoop kon krijgen uit een Sloveense fabriek, maar toen ik laatst keek kwamen ze uit China en misschien nog uit Polen, voor hogere prijzen).

Misschien is er met het typenummer iets op de zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

probeer hem eens rond te draaien ten opzichte van de as
heel zelden ben ik wel tegen gekomen dat aan het schoepenschijfje een busje zit met schroefdraad .
maar meestal zitten ze gewoon op de as geschoven , en met een beetje wrikken en draaien komen ze los

Motor zit met klinknagels dicht en de waaier, turbine heet dat officieel, zit op de as gekrompen en gaat er dus niet af. Mijn bosch zuiger is dezelfde en had dit probleem ook, dus dat werd een andere. Ik heb vroeger stage gelopen bij Nilfisk eerst Den Haag en later Diemen en dat was in die tijd nog allemaal te repareren, maar met dat moderne spul, vergeet het maar.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Nadeel bij Nilfisk is dat een enkel motoronderdeel al twee keer zo duur was als de hele motor van een andere fabrikant en niet persé beter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat is zeker het geval bij de huishoudelijke stofzuigers van nilfisk, inkoop rommel van plastic. de industrieele modellen hebben echter een betere motor.

denk dat nilfisk al sinds 2006 geen losse motordelen meer verkoopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 juli 2019 16:18:29 schreef Zoef de Haas.:
Motor zit met klinknagels dicht en de waaier, turbine heet dat officieel, zit op de as gekrompen en gaat er dus niet af. Mijn bosch zuiger is dezelfde en had dit probleem ook, dus dat werd een andere. Ik heb vroeger stage gelopen bij Nilfisk eerst Den Haag en later Diemen en dat was in die tijd nog allemaal te repareren, maar met dat moderne spul, vergeet het maar.

Groetjes Hans.

nooit tegen gekomen dat zoals jij het zegt de turbine gekrompen is op de as
wel dat ze verlijmd zijn met bv locktide of ze persen het aluminium gewoon over de as heen , maar een krimp passing lijkt mee zeer onwaarschijnlijk
en klinknageltjes kun je vervangen voor draadeindjes

bprosman

Golden Member

In mijn stagetijd bij een witgoedbedrijf (Ruton dealer) werd er ook altijd verteld hier niet aan te sleutelen omdat je de balans nooit meer goed krijgt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op het moment dat je de waaier onvermijdelijk beschadigt om hem eruit te kunnen halen, kan ik me er wat bij voorstellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

1 waaier kan idd nog wel, maar meerdere niet. die moeten juist getimed staan, anders is de balans voor de motor niet goed, lopen in no time de lamellen uit de fan. stofzuiger klinkt dan als een cirkelzaag, maakt enorm resonantie. dit heb je ook met een motor die direct vuil heeft opgezogen en aangeladen is met vuil. op 10.000 toeren is dat een onbalans die nogal ellende geeft. als je dat vuil betijds uit de motorschoepen blaast kan zo'n ding nog jaren mee, fanhuiskap eraf tikken om erbij te kunnen.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 20 juli 2019 13:25:57 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Testman heeft het goed mocht je toch gaan demonteren zet in ieder geval een markering lijntje .

Op 20 juli 2019 13:24:05 schreef testman:
1 waaier kan idd nog wel, maar meerdere niet. die moeten juist getimed staan, anders is de balans voor de motor niet goed

onzin , dan zouden ze wel spiebaantjes gebruiken , elk schoepen blad is onafhankelijk van de andere gebalanceerd , kost teveel tijd en geld om ze tijdens productie op de as te balanceren
onbalans kan alleen door te ruime asgat, kromme of defecte, vervuilde schoepenblad , defecte lagers of kromme as .

de schoepen zitten niet geborgd, de alu plaat waar deze uit bestaat zit koud op de as met afstandbussen gevuld, geklemd met de moer met linkse draad. maar ik zou zeggen probeer het maar eens, zon ding loshalen en zonder markeren terug in elkaar zetten zonder resonantie. wat aangeladen hondehaar of steensel op 1 schoep en je hoort het al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Het is moeilijk te zien op die foto maar het lijkt me niet op een moer.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

die van ts niet idd, normaal wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Hondenhaar of steensel brengt die enkele schoep opzichzelf al in onbalans. Dat bevestigt niet dat de waaiersamenstelling als geheel ook uitgebalanceerd is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 juli 2019 00:16:02 schreef vergeten:
Het is moeilijk te zien op die foto maar het lijkt me niet op een moer.

ts geeft aan de hij wel de bout/moer los heeft maar het schijfje niet.

maar als ts denkt kogellagers te vinden in de motor heeft hij het mis .
er zitten naar alle waarschijnlijkheid ronde glijlagers die met een viltje en ijzeren ring in het aluminium zijn geperst, vervanging van die lagers is bijzonder lastig .
als er speling op zit dan is de as ook ingesleten en zal die ook vervangen moeten worden, nieuwe glijlagers zal wel iets helpen dan maar niet veel .
het enigste wat je kan vervangen zijn de schoepbladen die willen wel eens kapot gaan en de koolborstels .
is er meer aan de hand dan is het beter de hele motor te vervangen .

[Bericht gewijzigd door klaasy op zondag 21 juli 2019 07:38:58 (55%)

glijlagers in een stofzuiger? ben ik nog niet tegengekomen afgezien van bij die accu dingen met DC motor. seriemotoren in een stofzuiger maken 10.000 toeren , vermogens over de 1000W wat veel te veel is voor glijlagers. die slijten snel in. zelfs goedkope zuigers hebben nog kogellagers erin zitten.

chinese glijlagers zijn vaker ook nog eens geen brons, maar een ijzer/brons legering. die haal je er zo uit, zijn donker van kleur en magnetisch. die slijten uiteraard snel in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor alle reacties, hij leek idd geperst en na al jullie adviezen ivm onbalans heb ik besloten de reparatie te stoppen en deze stofzuiger aan zijn/haar laatste reis te laten beginnen.

Op 21 juli 2019 09:12:19 schreef testman:
glijlagers in een stofzuiger? ben ik nog niet tegengekomen afgezien van bij die accu dingen met DC motor. seriemotoren in een stofzuiger maken 10.000 toeren , vermogens over de 1000W wat veel te veel is voor glijlagers. die slijten snel in. zelfs goedkope zuigers hebben nog kogellagers erin zitten.

Hoover type 119 heeft glijlagerrs. Versleten in de mijne :+ maarja, het ding is meer dan 60 jaar oud.
Maar dat is een direct air stofzuiger, die zuigen 't stof door de waaier en draaien daarom een stuk langzamer.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

In geval van niet meer repareren kun je mooi een destructief onderzoekje doen om te zien hoe het nu precies in elkaar zit.

Qua balanceren, het zou kunnen zijn dat het anker en waaier samen gebalanceerd zijn, dan zou je bij demonteren de positie kunnen markeren.

Ik acht waarschijnlijk dat dit een vd smoesjes is om niet te hoeven repareren maar een nieuwe te kunnen verkopen . . .