Diepvries electrolux EUT1276 compressor draait niet meer

Diepvries werkte perfect
verhuisd plat op de remorque
volgende dag pas in stopcontact op de nieuwe locatie.
Alle lichtjes branden van voor maar koelt niet (compressor draait niet)

Het bakje aan de compressor opengemaakt.
Er loopt een kabel met drie draden (bl zw br) van de compressor naar de
console van voor. Tussen blauw en bruin meet ik 220V, tussen blauw
en zwart +/- 180V....

Iemand een tip voor mij, alvast mijn grote dank voor het meedenken.

zwart en bruin doorverbinden, dan moet de compressor aanlopen. kan de print zijn die stuk is gegaan, of stekkertje losgerammeld ergens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,
Ik heb de connector losgemaakt van de print en zw en br doorverbonden, maar de compressor draait niet.

Dan heb ik het component losgemaakt van de 3 polige connector van de
compressor.

Kan mij iemand hier wat uitleg rond geven :

Waarom 3 aansluitingen aan die compressor?
Wat is die zwarte ronde component?
Naast die zwarte ronde component, zit er nog iets ronds met contactjes.. Wat is de functie hiervan?
zie foto's in bijlage

Wat kan ik nog doen om dit op te lossen, of gaat 'm beter richting containerpark?

als je een meter hebt, kun je meten of je lage weerstand hebt tussen de pin va de compressor waar de blauwe draad opzit en de 2 andere pinnen. 1 moet laag meten een 15-30 ohm doorgaans en 1 moet hoger meten als dat. 1 kohm of meer en t ding is dood. hoor je de compressor niet klikken na aanzetten ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

3 pennen is normaal. ! is de gemeenschappelijke en de andere twee zijn voor start ( hulpwikkeling) en ander voor normaal bedrijf (of hoofdwikkeling).

Ik meet 40 en 80 ohm voor de 2 wikkelingen...

Als ik de stekker in het stopcontact steek, hoor ik totaal niks kant
compressor.

Ik hoor wel de buzzer "temp low" van het frontpaneel.

[Bericht gewijzigd door lucdec op zaterdag 20 juli 2019 20:24:50 (61%)

dan heb je ook geen 230V op de compressor staan. normaal gaat de compressor lopen als je zwart en bruin uit de kabel naar de print toe verbind bij de compressor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het zijn misschien de componentjes die ertussen zitten die defect zijn...
Voor wat dienen de 2 omcirkelde componenten?
Hoe kan je weten of die nog ok zijn?

t zwarte ding met draadje eraan is de thermische beveiliging, het schijfje is een ptc, die wordt warm als de compressor start, weerstand loopt op en schakelt zo de startwikkeling weer af. de thermische beveiliging moet nagenoeg 0 ohm meten en de ptc ook laag meten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als eerste de start weerstand weer aansluiten en direct voeden op contact zwart doosje en de aanloopweerstand. Indien gaat draaien is er iets aan de hand in je regeling. Wat doet kast op super stand ( oranje lichtje aan)??

De bovenste component was stuk. Thermische beveiliging.
Deze mat niet meer door.
Ik heb deze overbrugd en diepvries werkt als vanouds.

Vraagje : Is het risico groot om het zo te laten?
Ik kijk alvast even rond of ik zo'n componentje niet kan vinden in het oud ijzer of afvalmateriaal..

Alvast iedereen en in het bijzonder testman bedankt voor het meedenken.

Zonder laten draaien is wel een risico.Indien er bijv een spanningsdip is tijdens draaien, is er nog veel druk in het systeem en vangt de thermische beveiliging het op. Indien die er niet tussen zit, blijft compressor continu proberen te gaan draaien,maar startweerstand doet dit niet en resultaat: windingen compressor verpiepen!!!! Let er wel op: juiste type voor deze compressor en geen willekeurige!!!

ik zou zeggen even op de stort of andere plek kijken waar oude koelkasten staan. die unit trap je er zo van de compressor af, snoeren afknippen en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik zou zeggen even op de stort of andere plek kijken

Goh hebben jullie nog een vuilstort waar je iets uit kunt plunderen? Dat gaat hier niet meer hoor. Hoewel misschien als dat afval ding in Amsterdam het echt opgeeft?

Hier HVC, geven niets meer!!! Ze denken dat het goud is!!!

Maar de mannen van het containerpark nemen het wel mee.

Ook niet meer. is een ontslag ronde geweest voor het ZGN Poeten

komt mede door de vele camera's op de vuilstorten tegenwoordig. kwestie van de containers juist plaatsen, zodat de witgoedbak een blind spot is >:)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Is eigenlijk wel droevig, wil je je apparaat repareren (niet dumpen)
met een gebruikt (bijna gerecycled) onderdeel.
Wordt je afgestraft.

Geld eraan verdienen is natuurlijk uit den boze, zou hooguit kostendekkend mogen zijn!

Eerst scrappen tot grondstoffen, dan weer opwerken tot een bruikbaar onderdeel, is veel energie-verslindender en milieu onvriendelijk dan in behouden staat hergebruiken.

(onder het mom van de economie moet draaien en geld moet rollen.)

Maar de echte pure recycle gedachte wordt hier toch heel erg veel geweld aangedaan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
jerome

Golden Member

Neem een paar blikjes cola mee naar het r-park en vaak halen ze het geschikte onderdeel er voor jou wel uit :-).
Vreemd dat dit onderdeel +27€ moet kosten bij een bekende online witgoed leverancier :-(. Voordeel is wel dat het de volgende dag geleverd zal zijn.
Nadeel van A is dan ook weer de lange wachttijd, en met dit weer is het niet handig om 3 weken zonder ijskast verder te moeten.