EMI problemen.

Een klant van me gebruikt mijn spul en zegt dat de USB verbinding naar mijn module verbroken raakt als ie z'n 230V pomp met een relais aan of uit zet.

Nu zit mijn module die problemen geeft met een 5m USB verlengkabel aangesloten en dan kan ik roepen: moet je niet doen, maar die afstanden zijn wel ongeveer nodig, dus we zullen er mee moeten leven.

Ik zat te denken aan een snubber over het relais. Iemand suggesties over de R en C waardes? En: Zet ik de snubber over het relais of over de poimp?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

100nF + 100R is een standaard combinatie, dat is ook in één behuizing te koop, o.a. van Rifa. Die zet je voorkeur over het contact van het relais, dat is immers waat de vlamboog waar je last van hebt gevormd wordt.

Ik zou ook even bekijken of een betere USB kabel helpt, en deze zoveel mogelijk weg houden van de bedrading van de pomp.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Is het echt die USB zelf die hikt of raakt jouw module even de kluts kwijt?

Wat voor relais is het? Voor de meeste industriële relais zijn bijbehorende snubbers te koop voor weinig.

Ha rew,

Dat is zo niet te zeggen je zult de golfvorm moeten meten en de eerste nul voor je berekening moeten gebruiken.
Sterker je wil ook het andere deel (R) bepalen dan moet je afhankelijk van de frequentie (eerste nul) een passende condensator erbij schakelen en de frequentie verschuiving moeten meenemen in je berekening.
Sunbber netwerk bij de pomp en daar moet je ook bepalen wat de C en de R is.
Eventueel een flyback diode altijd over de inductor plaatsen.
Dus eerst meten of laten meten en dan is het 5 min werk om een en ander te berekenen 100% kans van slagen maar zomaar met de natte vinger gaat niet werken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 20 juli 2019 13:00:27 schreef GJ_:
Is het echt die USB zelf die hikt of raakt jouw module even de kluts kwijt?

Goeie vraag. Ik heb een kleine firmware aanpassing gedaan waardoor we dat in de toekomst gaan kunnen bepalen. Dat is vanochtend ingezet, maar er zijn nog geen meetresultaten. :-)

Farnell heeft een hele categorie

Prijzige krengen. En tegen de tijd dat je binnen een factor 2 van de 100/100 van sparky zit, kost het 6 euro per stuk. Is natuurlijk wel een experimentje waard.

Over afstand: dat schijnt niet veel beter te kunnen: mijnmodule <--5m--> raspberry .... 5m .... raspberry <-?-> relay <--5m--> pomp.

met dus minstens rond de 15 meter tussen mijn module en de pomp...

@elektron920: Ik mocht willen dat ik er aan kan meten. Het is allemaal "op afstand". Al diverse malen gevraagd of er een sub-opstelling gevonden kan worden die naar "hier" vervoerd kan worden zodat ik eea kan proberen, maar dat gebeurt maar niet. :-(

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 20 juli 2019 13:13:16 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

In jouw geval is nog niet vastgesteld wáár het probleem zich precies voordoet, alleen dat 'de USB verbinding wordt verbroken'. Aan welke kant (Rpi, jouw unit - welke trouwens?) dat gebeurt blijft ongewis.

Laat ze wat filmpjes schieten van het fenomeen, misschien dat dat een aanwijzing gaat bevatten.
Op de zaak hebben ook een niet-reproduceerbaar probleem gehad, bleek na 4 weken heen-en-weer mailen met softwarepatches etc aan een gebruikersfout te liggen: RTFM.

Mocht het tòch een EMC-grondslag hebben (niet heel onwaarschijnlijk) is het zaak alle grondregels van de EMC op te volgen. De belangrijkste in dit geval:
- ononderbroken, geaard referentievlak voor elke unit (Rpi, relaisunit, jouw geval)
- afgeschermde kabels aarden aan het desbetreffende referentievlak, alle kabels aan dezelfde kant van de unit aarden

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dus een stalen achterwand/grondplaat gebruiken en met de groen-geel verbinden van de 230V stekker? Ok, ga ik voorstellen.

USB hoort volgens mij afgeschermd te zijn. Hmm. Nu ik er over nadenk: Geen afscherming tegengekomen in de kabel die ik laatst uit mekaar gehaald heb. Ik sluit tot nu toe de afscherming op mijn printjes niet aan, terwijl ik hoop dat dit op de pi wel gebeurt.

Ik zal eens kijken of er een afgeschermde kabel is gebruikt, en kijken of ik er 1 kan kopen om mee te experimenteren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zitten er wel usb 2 kabels aan? vaak werken usb 1 kabels ook wel met lage data rates, maar die hebben amper afscherming en gaan dan sneller met storingen ellende geven. zeker als men die usb kabels ook nog heeft verwerkt in een bos draad met 230V pompsturingen ed. is de mantel van de stekkers op de usb poorten ook bij de massa van de voeding gezet? en heb je die aan weerszijden van de usb aansluitbussen gekoppeld, dat zou een aardlus kunnen veroorzaken, gezien bij ict de min vaak via de voeding weer aan de aarde hangt.

als je ook nog voeding betrekt van die usb kabels, dan zoek het daar maar in, 5 meterse usb kabels levert gezeik op zonder externe voeding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zitten die 2 RPi's galvanisch aan elkaar? Maw, is het een geleidende keten van 15m lang? Dat zou wel "eng" zijn. Een geïnduceerde stroom zal een weg zoeken via dat enorme pad, en dus ook langs die USB verbindingen. Nou staat USB bekend om z'n gevoeligheid voor EMI, dus.
- USB moet echt afgeschermd zijn (er zitten niet voor niets shields aan beide stekkers.
- Zoveel mogelijk alles op 1 potentiaal brengen zal helpen (binnen metalen kast, metalen plaat, aarde aansluiten, ...). De stroom kan dan buiten USB verbinding om weglopen.
- Wat ferriet hier en daar kan helpen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ergens zo'n soort probleem opgelost door een bluetooth module (HC05) van de internetchinees te gaan gebruiken. Maar daar was het probleem eerder een aardlus. Dus of bluetooth hier helpen kan en wel wenselijk is? Mijn ervaringen met usb zijn ook niet altijd helemaal ok. Best wel onstabiel in vergelijking met de goede oude RS232 verbindingen mits juist aangesloten. Daar had je vroeger ook de nodige problemen mee maar meestal waren die te wijten aan onjuist aansluiten en verkeerd materiaal.

Ik zou inderdaad kijken of je eerst iets kunt bereiken met het inzetten van betere kwaliteits USB kabels.