Wisselspanning op buitenzijde van zonnepanelen!

Gisteren kwamen we bij het schoonmaken van de zonnepanelen er achter dat er ongeveer 110 volt AC op de buitenzijde van de zonnepanelen staat.
De panelen zijn gemonteerd op een dak bedekt met dakpanplaten. Daarmee staat dus ook het hele dak onder spanning.
Na het uitzetten van de omvormer was de spanning weg.
Ik vind dit erg vreemd en ook wel verontrustend.

Het systeem:
- eging zonnepanelen (eg-285p60-c)
- Solaredge omvormer
- optimizers

Iemand bekend met de fenomeen?

Sine

Moderator

Dat is te verachten als de panelen niet geaard zijn. Er zit ook niet veel oomph achter het is puur capacitieve koppeling van het paneel naar het frame.

Of je het paneel moet aarden daar lijkt bij diverse installateurs nogal een verschil van mening over te bestaan.

als er een lek ontstaat tussen je DC en de behuizing kom je er wel achter als je die vastpakt zonder aarde op het frame, die hoor je dus te aarden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Hey, mij hoef je niet te overtuigen.

Alleen de zonnepaneel cowboys nog.

dat zijn idd cowboys, pas nog tegengekomen waar men de boel op dak al had aangesloten, lekker 2 haspels waartussen een dikke 600VDC stond die nog moest worden afgewerkt worden op de inverters en het kabeltrace nog aangelegd. uiteraard geen hond die zich daartoe geroepen voelde..

aarding op het frame wordt veelal niet gedaan, scheelt weer geld en dus winst..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoe heb je gemeten?
Waarmee heb je gemeten?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als ik jullie goed begrijp hoort zo'n frame geaard te worden. Is dat alleen vanwege de aanraakveiligheid of zijn er nog andere redenen? En hoe wordt dat praktisch gedaan. Is een 2,5mm2 op de normale installatie genoeg of komt daar zwaarder geschut bij kijken?

doorgaans zit er een 6mm2 soepel aan dat frame.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 juli 2019 22:58:06 schreef KlaasZ:
Als ik jullie goed begrijp hoort zo'n frame geaard te worden. Is dat alleen vanwege de aanraakveiligheid of zijn er nog andere redenen? En hoe wordt dat praktisch gedaan. Is een 2,5mm2 op de normale installatie genoeg of komt daar zwaarder geschut bij kijken?

Normaal wordt het frame NIET geaard.
Meestal zijn je zonnepanelen etc. dubbel geisoleerd.

Het frame mag/kan wel verbonden worden met de bliksemafleiderinstallatie.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 21 juli 2019 07:56:19 (14%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nee, dat hoort niet per definitie geaard te worden.

Er zou sprake zijn van versnelde degeneratie (Potential Induced Degradation) van panelen wanneer je aarding toepast of juist wanneer je het niet toepast. afhankelijk van het type panelen en omvormer.

Zit er überhaupt wel een aardaansluiting op zo'n paneel? Ik zou denken van niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 20 juli 2019 23:20:30 schreef testman:
doorgaans zit er een 6mm2 soepel aan dat frame.

En waar gaat het andere eind dan naar toe?

Ik merk dat er hier ook verschil van inzicht is. De een zegt aarden, de ander niet aarden.

het frame van een paneel is de aarde. als je die panelen op een metalen golfplatendak zet heb je al aarding, zeker als dat dak op een stalen spantconstructie zit.

als er DC lek ontstaat in een paneel of stekkerverbinding die los onder dat frame ligt in het water, dan kom je er wel achter dat je beter de boel had geaard. frame onder spanning, je pakt dat vast als je van de trap komt en knal je hebt het hangen. hetzelfde verhaal als de badkamer, zorg dat metaal op dak hetzelfde potentiaal heeft, en niet zoiets als het loderiet, maar delen waar stroom geleiders zitten zoals zonnepanelen. zoals van de week nog in den haag met die balkons die onder stroom stonden door een kapotte kabel op dak die in het water lag.

die pv cowboys gooien ook stekkerverbindingen en losse draden over je dak, hoe vaak komen er geen branden op dak veroorzaakt door zonnepanelen door overslag in die installaties. van die chinese solar kabels moet ik nog maar eens van zien of die 20 jaar halen zonder rot te zijn door zon en koude invloed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geen discussie mogelijk als je de NEN1010 2015 aanhoud

De metalen constructie

In de recente NEN1010 geldt de metalen constructie van een PV installatie als een “vreemd geleidend deel”, en moet dus geaard worden. De metalen constructie moet worden geaard door middel van een potentiaalvereffeningsleiding die met de DC kabel mee naar de omvormer moet worden geleid.
Nabij de omvormer moet de vereffeningsleiding op een aardrail worden aangesloten.
Ook de omvormer moet met een potentiaalvereffeningsleiding op deze aardrail worden aangesloten. Deze aardrail moet vervolgens weer worden aangesloten op de hoofdaardrail van het pand.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb (helaas) de laatste NEN1010 niet, maar het bevreemd me.
Als ik een pomp met elektromotor op een frame zet dan “aard” ik de motor, niet het frame.
Lijkt me dat het met zonnepanelen net zo moet.
Dus elk paneel aarden, niet het frame.
Tenzij de panelen dubbel-geisoleerd zijn natuurlijk, dan helemaal geen aarde.

Is mijn eerste vraag nog steeds niet beantwoord....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 21 juli 2019 09:53:18 schreef Peter112:
Geen discussie mogelijk als je de NEN1010 2015 aanhoud

Ik ben uiteraard geen NEN1010 deskundige, maar ik weet wel dat hier juist wel een discussie over was in de normcommissie. Die vonden zelf de norm nog niet geschikt juist voor PV installaties.
Er zijn correctiebladen (oa NEN 1010/C1:2016)die er voor zorgden dat bv een deel van de PV installatie volgens de NEN1010:2009 moeten worden aangesloten.
De norm geeft voorlopig alle ruimte voor discussie.

Overigens zie ik in alle mij ter beschikking staande aansluitschema's een aarde die buiten alles om op een centrale aardrail in de meterkast zit.

ik zie dat de bliksemafleiding ook fysiek gekoppeld mag zijn met de installatie aarding van het gebouw, staat iig in de nen1010:2015

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 juli 2019 10:06:31 schreef Toeternietoe:

Als ik een pomp met elektromotor op een frame zet dan “aard” ik de motor, niet het frame.
Lijkt me dat het met zonnepanelen net zo moet.
Dus elk paneel aarden, niet het frame.

De randen van het paneel worden geklemd op de metalen draagconstructie die op het dak is gemonteerd. Wanneer je deze constructie aard - ik meende vooral uit het oogpunt van mogelijke blikseminslag - heb je tegelijkertijd de panelen zelf ook geaard.

Lambiek

Special Member

Die hele aarding van panelen is een beetje een vreemd verhaal, ik heb hier aluminium frames die met kunststof delen aan elkaar zitten. De panelen liggen dus op het kunststof gedeelte, daar leg je dan een kartelring op en die ring moet beide panelen met elkaar verbinden. Ten eerste ligt die ring op een kunststof ondergrond en ten tweede zijn de frames van de panelen van geanodiseerd aluminium, dat geleid dus voor geen meter.

Als je het goed wil doen dan moet je de panelen met elkaar verbinden door een stukje soepel 6mm2 tussen ieder paneel. En dan het geheel aan de aarde leggen. In PV cowboy land doet geen hond dat, die gebruiken gewoon wat de leverancier voorschrijft of aanbied en zelfs dat lappen ze aan hun laars.

Op 21 juli 2019 10:31:33 schreef herbert116:
De randen van het paneel worden geklemd op de metalen draagconstructie die op het dak is gemonteerd. Wanneer je deze constructie aard - ik meende vooral uit het oogpunt van mogelijke blikseminslag - heb je tegelijkertijd de panelen zelf ook geaard.

En dat werkt dus niet, zie hierboven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Wat de leverancier voorschrijft zou ook de enig juiste manier moeten zijn.

Lambiek

Special Member

Ja, dat zou het wel zo moeten zijn. Alleen werkt het niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Afgezien van wat het papier zegt...
Wat zegt het gezond verstand? ALS die dingen dubbel geïsoleerd zijn, DAN zou de spanning niet vanuit de omvormer van het net kunnen komen (immers... als die om welke reden dan ook aan netspanning hangt, dan zou de dubbele isolatie voorkomen dat er spanning op de buitenzijde staat...).

Gezien de 110V, gok ik erop dat er ergens een netfilter geen aarde heeft en op de een of andere manier wel aan de buitenkant van die panelen hangt (dan hebben we dus 2 fouten!).
Alternatief zou zijn dat eea. capacitatief opgepikt wordt. Dat ligt niet voor de hand, aangezien het probleem weg was toen de omvormer werd uit gezet.

Wat de leverancier voorschrijft zou ook de enig juiste manier moeten zijn.

Ik zou het houden op de goedkoopste manier die aan de door de leverancier in gedachten gehouden regeltjes voldoet.

Immers... als die leverancier zegt dat je met 4mm2 moet aarden, dan wordt het er niet slechter van als je 6mm2 gebruikt. (alleen niet meer volgens voorschrift leverancier).

[Bericht gewijzigd door EricP op zondag 21 juli 2019 11:09:26 (23%)

GJ_

Moderator

Op 21 juli 2019 11:07:09 schreef EricP:
Afgezien van wat het papier zegt...

Nou, het meeste papier zegt "wel aarden" volgens mij. Maar nogmaals, ik ben geen deskundige.

Op 21 juli 2019 11:00:10 schreef Lambiek:
Ja, dat zou het wel zo moeten zijn. Alleen werkt het niet.

Als dat niet werkt heb je dus het verkeerde fabricaat. Zo simpel is het.

Het papier en het verstand moeten overeenstemmen. Zo niet, dan is één van de twee abuis. Simpel toch?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 21 juli 2019 11:12:45 (11%)

Op 20 juli 2019 22:56:42 schreef Toeternietoe:
Hoe heb je gemeten?
Waarmee heb je gemeten?

Ik heb gemeten met een digitale universeel meter in ac stand. Op dc meet ik niks. In eerste instantie tussen de aluminiumtrap waar ik op stond en het frame van de panelen. De trap stond op dat moment in het natte gras. Daarna heb ik tussen aarde van de wandcontactdoos en het frame gemeten.
De spanning die ik meet is niet constant en varieert tussen de 45 en 110 volt.

Lambiek

Special Member

Op 21 juli 2019 11:11:47 schreef GJ_:
Als dat niet werkt heb je dus het verkeerde fabricaat. Zo simpel is het.

Het komt bij de TU vandaan, dan verwacht je wel dat het goed is toch. En het is ook solide, niets mis mee.

Het papier en het verstand moeten overeenstemmen. Zo niet, dan is één van de twee abuis. Simpel toch?

Daarom heeft het verstand gezegd dat het met een 6mm2 van paneel naar paneel beter is dan met die kartelringen. :) Je moet alleen een gaatje in het frame van het paneel boren voor de verbinding onderling.

Ik heb dan ook het fenomeen niet wat de TS beschrijft. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.