Fireangel batterijprobleem

Bij een klein appartementencomplex heb ik een FireAngel brandmeldsysteem geplaatst: in totaal zo'n 15 rookmelders WST-630, 4 CO-melders W2-CO-10X + 1 controleunit WTSL-F-1. Deze melders zijn onderling draadloos gekoppeld.

Nu blijkt de ingebouwde lithiumbatterij in de units een zorgenkindje te zijn: Fireangel heeft meer dan 100.00 stuks onder garantie vervangen, en het nieuwe model rookmelder heeft een ander merk (Panasonic) ingebouwde accu. Daarmee moet, wat rookmelders betreft, het probleem zijn opgelost.

In de CO-melder zit echter nog een oud model (Eve) batterij in. FireAngel geeft vijf jaar garantie en binnen een periode van drie maanden zit ik inmiddels op drie garantieclaims. De garantieuitvoering bestaat uit het vervangen (door hetzelfde model) van de melder, die dan na een paar weken weer een foutmelding geeft.

Ik heb kunnen vinden dat het probleem zit in een ongelukkige combinatie van de impedantie van de batterij + de firmware, die ten onrechte de boodschap "batterij leeg" geeft. De melder functioneert normaal, alleen heb je permanent op de controleunit een foutmelding.

Nu kan ik natuurlijk de komende vijf jaar elke maand een garantieclaim in dienen en een nieuwe melder krijgen, maar houdbaar is deze oplossing niet. Overstappen naar een ander merk loopt stuk op netwerkcompatibiliteit, en er is geen netgevoede CO-melder van FireAngel die op het netwerk past.

Ik denk er nu over om maar zelf aan de slag te gaan, en de huidige batterij te vervangen door een (bv.) Panasonic, in de hoop dat de impedantie dan wel in orde is. Dit valt echter niet mee: de gebruikte CR17335 heeft een gepuntlaste aansluiting die stevig op een dubbelzijdige print is gesoldeerd. Dat vervangen goed gaat aflopen is dus nog niet zo zeker.

Wat zou er gebeuren als ik een bufferelco parallel aan de batterij zou zetten? Met een beetje beleid kun je dit wel solderen aan de lippen van de batterij zonder de zaak teveel op te stoken - maar zou dit helpen om de impedantie naar beneden te brengen?

interne weerstand verlagen kan al door 2 van die batterijen parallel te zetten. een elco kun je proberen maar of het werkt is de vraag. ik denk batterij gewoon vervangen voor een goede, solderen gaat wel, anders lippen afknippen en daarop de nieuwe solderen.

ik mag hopen dat die dingen een goedkeuring op papier hebben voor de verzekering, draadloos en op batterij is ellende. elke valse melding trekt de batterij verder leeg als die piezo staat te tetteren.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 juli 2019 10:44:11 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Fijn he, draadloze zut. Mooie vendor lock-in en die lost het niet op...

Je zou je leverancier eens aansprakelijk kunnen stellen voor de uren die jij erin moet steken om elke keer zo'n melder te vervangen. Dan kost het ze niet alleen melder, maar ook geld. Wellicht worden ze dan wat creatiever dan 'hier heeft U een nieuwe' en lossen ze het probleem op.

Als ik je goed begrijp, wordt het ding zo nu en dan ff wakker, trekt dan wat meer stroom. Op dat moment wordt ook spanning gemeten.
Door de hoge impedantie van de batterij, is de gemeten spanning te laag.
Betekent dat ook dat je die melder moet weggooien als de batterij leeg is? (wat overigens met rookmelders lang niet altijd een slecht idee is... die hangen vaak ook langer dan op basis van technische levensduur verstandig is).

Met een beetje geluk, zit er wel ergens een spanningsdeler naar de input van een controller. Die zou je kunnen modificeren.
Batterij eruit solderen lijkt me nou ook niet echt spannend (en een nieuwe erin dus ook niet, aangenomen dat die dezelfde footprint heeft). HEt is een redelijk standaard ding, dus dat zou kans van slagen hebben.
Iets met een elco parallel... Hmz... Je kunt mazzel hebben. Waarschijnlijk is de spanningsval tussen 'goed' en 'leeg' niet zo heel groot. Die elco moet in de tijd die verloopt tussen 'er wordt stroom getrokken' en 'er wordt gemeten' overbruggen. Als dat natuurlijk heel dicht op elkaar zit, dan zou dat goed kunnen gaan. Maar het is wel eh... spannend.
Je zou eens kunnen kijken naar een goldcap. Met 3V nominaal lijkt me dat goed te doen.
De tip van testman (2de batterij parallel) zou kunnen werken als inderdaad de basis van het probleem 'interne weerstand' is. Als de basis is dat de spanning gewoon by design net iets te laag is, dan gaat het niet beter worden.

dit probleem hebben ups van oa apc ook, de accu's kunnen 10 jaar halen, maar een keer gaat ie zeuren over de accu. heb je een ups maar voor zeg 8% belast dan duurt het lang voor dit zeuren komt, immers gaat het ding op accu draaien om de spanningsval te meten, de aangesloten last is dus deel van die som. had dat hier ook, tijdelijk opgelost door 2x 2 sets oudere accu's parallel te zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Bij de meeste van die lithiumbatterijen is de impedantie vrij hoog.
Is ook niet belangrijk normaal gesproken; ze zijn gemaakt om een heel lage stroom over heel lange perioden te leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

In plaats van zelf te gaan knutselen (met alle implicaties t/m gezeik met de verzekering en brandweer aan toe) zou ik gewoon die garantieclaims blijven indienen. Als ze verstandig zijn gaan ze dan op enig moment over tot bulkvervanging door een beter model - denk dat ze het net zo vervelend vinden om steeds op te moeten draven voor 1 vervanging als jijzelf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

t blijft toch ellende. binnen 9 jaar kun je alles gaan vervangen, want de ene melder haalt 11 jaar maar de andere haalt 8,5 jaar. anders kun je met dozen blijven slepen, kun je dan beter zeggen, alles eruit en ineens vernieuwen. t beste het systeem ook bedraad maken, of 230V voedden.

voordeel van een 12/24V bedraad systeem is veel minder storingen, en na 20 jaar moet de boel vernieuwd worden, maar dan kan er gewoon nieuw spul opgezet worden.

ik vermoed hier het ex hotelpand waar ts vaker met elektra stoeit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ testman: het gaat inderdaad weer om dat verbouwde hotel / appartementencomplex. Een BMI is niet verplicht, dus alles wat ik doe, is extra. Ik ben geen installateur, gewoon een van de eigenaren met een basiskennis van elektrotechniek en elektronica. Voor aansprakelijkheid als een melder niet werkt, ben ik niet bang. Dat het nog zoveel gedoe zou opleveren, had ik niet voorzien.

Net zo lang reclameren tot er een batchvervanging komt, zal wel eens een zaak van de zeer lange adem kunnen worden. Probleem doet zich namelijk alleen voor in deze specifieke configuratie en de melding is alleen op het controlepaneel te zien. Ik heb de eerdere "defecte" melders thuis draaien in een netwerkje zonder controlepaneel, en dat verloopt probleemloos. Waarschijnlijk krijgen ze dus niet veel klachten over de CO-melders, waarvan de verkoopaantallen sowieso al lager zijn dan die van rookmelders waardoor het aantal claims ook beperkt zal blijven.

Het zal geen probleem zijn om aanschafprijs terug te krijgen als ze niet met een oplossing komen, maar daarmee heb ik nog steeds geen werkende installatie. Bedraad en netgevoed is inderdaad bedrijfszekerder, maar zou veel werk zijn geweest om netjes te maken. Overigens moet ook een bedrade melder na 10 jaar worden vervangen: de chemische cel in een CO-melder is dan uit de calibratie en ook rookmelder zal vaak vervuild zijn. Draadloos gekoppeld is tegenwoordig toegestaan volgens Bouwbesluit, dus de techniek zal in de basis acceptabel zijn.

Ik ga eerst maar eens kijken of ik de batterij netjes krijg verwijderd. Er kan zich dan nog een andere verrassing voordoen: ergens anders op dit forum meldt iemand dat hij een ander type Fireangel niet meer aan de praat krijgt nadat hij de batterij even los heeft gehad. Blijkbaar zo geprogrammeerd dat low battery het spul meteen deactiveert.

dat had ik ook al in gedachten gehouden, heb dat eens met een pinautomaat gehad. die had ik just in case van nieuwe batterij voorzien terwijl een voeding tijdelijk de batterij backupspanning leverde. gewoon de batterij eruit geknipt en een cel met 2 draadjes eraan gesoldeerd. in jouw geval kun je dat parallel doen, immers is de batterij nog vol..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even een update: van Fireangel heb ik een aantal CO-melders en controlepanelen ontvangen om te kijken of het probleem te lokaliseren en/of te reproduceren was. Het blijkt dat sommige melders consequent een paar keer per maand een storingsmelding geven die dan meteen in het geheugen van het controlepaneel komt waardoor er een knippercode wordt gegeven. De melders onderling lijken geheel identiek: zelfde print, zelfde productiecode, etc.

De goldcap haalde niets uit: probleem blijft gewoon aanwezig. Daarom maar de EVE batterij ("Energy Very Endure" volgens het opschrift) vervangen door Panasonic. Eerst door parallel schakelen, want ik wist niet of de melder zichzelf niet zou deactiveren als hij zonder spanning zou komen als ik de EVE eruit haalde. Leek goed te gaan. Bij de volgende melder wat dapperder geworden, en eerst de EVE eruit gehaald en in plaats daarvan de Panasonic erin. Dit leek de melder ook te overleven, hij deactiveerde zich niet en kwam gewoon weer op.

Ik heb nu een paar getransplanteerde melders aan een netwerkje hangen - maar even afwachten weer.

Volgende aflevering: de getransplanteerde melders draaien nog steeds probleemloos. Had nog wat Panasonic CR123 liggen (zelfde batch en ouderdom) en aangezien er nog ruimte was in de behuizing, heb ik nu twee batterijen parallel staan. Vijf melders draaien nu een maand probleemloos bij bij op de vensterbank - wacht nog tot het eind van het jaar, als dan alles nog steeds in orde is, hang ik ze in de werkelijke installatie.

Alles wijst er dus op, dat het probleem de Energy Very Endure batterij was. Zou dit nog graag even onderbouwen door de verschillen tussen Panasonic en Eve te meten. Met klemspanning kan dat niet: je meet feitelijk zonder belasting en dan zullen alle batterijen wel 3 volt of meer aangeven. Ik zou graag de impedantie meten, maar hoe doe je dat? Op E-bay vind ik wel een paar meters (kosten tussen € 10 en € 50), maar heb je daar wat aan?

Lucky Luke

Golden Member

Je zou toch kunnen meten hoe ver de batterijspanning in zakt als je er een gekende stroom uit trekt? Daar kun je de interne weerstand uit afleiden. Wellicht niet volledig lineair er ook chemische effecten meespelen, maar door op een paar verschillende stromen te meten kun je denk ik een aardig beeld krijgen.

Misschien 10 mA en 100 mA, of een korte piek van 1A (met een geheugenscope)? Ik weet niet welke stromen die batterij volgens specificatie mag leveren, daar zou ik wel binnen blijven. 1A zou daar wel eens boven kunnen zitten...

Stel, open klemspanning 3,4 v. En met 10 mA belasting 3,0 v. Dan heb je dus 0,4 v spanningsval, bij 10 mA. Dus R=U/I 0,4/0,01=40 Ω. En de andere cel daalt wellicht maar 0,3V.

Waarschijnlijk ook afhankelijk van hoe vol de cel is, dus een eerlijke vergelijking als de ene cel nieuw is en de ander halfleeg. Ik verwacht dat de interne weerstand toeneemt naarmate een cel leger raakt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ja, dat zou zo kunnen als je de gelijkstroomweerstand wilt meten. Echter, de batterijbewaking vindt plaats door de impedantie te meten met behulp van een wisselstroomsignaal. Ik heb niet kunnen vinden met welke frequentie dat dan gaat, maar dat is wel de methodiek. En om nu een meetopstelling te maken waarin je dat vaststelt, gaat mijn uitrusting te boven.