Starten generator

Hallo,

Ik heb een generator 2 takt, ik wilde hem gisteren starten met het trekkoord. Na veel pogingen is hij toch even gestart geraakt maar na 30 seconde viel hij weer stil. Toen ik je opnieuw wilde starten voelde ik dat er geen weerstand meer zat op het trekkoord. Weet iemand wat hier het probleem kan zijn en waar ik moet gaan zoeken ?

2 takt? denk dat je een 4takt bedoelt. klinkt als zo'n chinees ellende ding. die hebben last van rotte aantrek mechanica doorgaans. vet oud en taai en gammele mechaniek algeheel. uitvallen kan zijn omdat de benzinekraan dichtstond en de caburator droogstond. de choke gebruiken scheelt wel met die dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dat .. of je hebt er ergens een pakking uit geblazen

Shiptronic

Overleden

Misschien de bougie er terug in schroeven ? >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als je de koord trekt draaid de motor dan mee ?
waarschijnlijk niet en is het trek mechanisme niet in orde .
tip , laat een benzine aggregaat regelmatig lopen en de benzine kraan gewoon open ,dan blijft de carburateur gevuld en voorkomt opdrogen en aankoeken van de benzine.

Op 21 juli 2019 00:15:12 schreef testman: klinkt als zo'n chinees ellende ding.

waarom zo negatief ? , je krijgt waar je voor betaald .
je kan moeilijk verwachten dan je voor 200 euro een aggregaat hebt met de kwaliteiten van een industriële.
ik vind de prijs verhouding van die Chinese ellende ding best redelijk.
oke der gaat wel eens wat kapot maar daar is de prijs ook na

dr gaat weleens wat kapot bij die dingen ??!? ding wat ik al 10 jaar onderhield, heeft al 10x nieuw touw op de aantrekkoppeling gehad. ook de koppeling zelf al 7x hersteld. benzineslang uitgehard en rot, caburator die losgerammeld was, pakkingen waar benzine bijkomt rot en lek. tot de koppeling het geheel begaf, van eenzelfde generator de koppeling overgezet. die klapte bij de eerste keer gebruiken uitelkaar toen de motor liep en de aantrekunit toch weer aankoppelde waardoor de aantrekunit de koelschoep in stukken sloeg. dat was wel genoeg dacht ik en heb het hele kreng zo in t oud ijzer gemieterd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

waarom zo negatief ? , je krijgt waar je voor betaald .

Jouw docent Nederlandse taal was zeker erg goedkoop? :+

Als je geen 'weerstand' meer hebt, dan pakt het startmechanisme niet. Als je weinig weerstand hebt, dan heeft het ding geen compressie meer.
Beiden niet electronica-gerelateerd...

High met Henk

Special Member

Jammer testman. Als ik het zo lees was de generator zelf niet het probleem wel de verbrandingsmotor en alles daaromheen.

Dat bied perspectieven...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 21 juli 2019 09:58:16 schreef testman:
dr gaat weleens wat kapot bij die dingen ??!? ding wat ik al 10 jaar onderhield, heeft al 10x nieuw touw op de aantrekkoppeling gehad.

Dan heb je ook tien maal slecht touw gebruikt zeker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 juli 2019 10:44:21 schreef EricP:
[...]Jouw docent Nederlandse taal was zeker erg goedkoop? :+

A

was ook een chinees, met 10x nieuw touw op de aantrekkoppeling gehad. ook de koppeling zelf al 7x hersteld. benzineslang uitgehard en rot, caburator die losgerammeld was, pakkingen waar benzine bijkomt rot en lek :p

ff serieus , als je 10 jaar hebt gedaan met een aggregaat van 200 euro heb je niets te klagen lijkt me .
de meeste defecten zijn toch defecten door onvoldoende onderhoud of wijze van gebruik
na 10 jaar is ook de benzine slang van mijn brommer uitgedroogd
en heb ik wel eens een trek koord moeten vervangen van een grasmaaier en buitenboord motor .
ook los rammelen komt voor bij motoren en dergelijk die niet uit china komen.

of wil je beweren dat je in 10 jaar nog nooit iets kapot hebt gehad of vervangen aan je auto ?

de aantrekunit is zo slecht van makelij dat het touw na 12x trekken al brak. en omdat men zelfs met een sticker erop niet snapte dat eerst de benzinekraan en choke open gezet moest worden was dat semi elke keer dus raak. denk niet dat het ding 5 tanks benzine heeft gedraaid, 100 liter dus.

een goede aantrekunit heeft een doorvoer voor het touw welke goed afgerond is. nadat ik er een moer m10 opgelast had met de draad eruit geboord, en verzonken ging het beter. als ik dat ding had hersteld dan liep ie met 1x trekken aan dat koord. en idd heb ik diverse soorten touw gebruikt, het moet echt 4mm dik zijn van een bepaalde soort, ander touw is te stug of slijt enorm snel in. evengoed, de aantrekunit heeft er vet inzitten wat slecht is, en de combi van vet en ijzer delen in kunstof is ook ellende. ding te strak aandraaien en de klauwen op de krukas trokken niet meer in.

ik had idd ook gerekend met 18 euro afschrijving per jaar, dus mooi geweest. sinds er goede accu lampen zijn wordt dat ding ook niet meer zoveel gebruikt bij oa kastvervanging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 21 juli 2019 11:32:41 schreef klaasy:
[...]
ff serieus , als je 10 jaar hebt gedaan met een aggregaat van 200 euro heb je niets te klagen lijkt me .

Ik gok dat testman niet gratis werkt. Hij krijgt misschien geen loon op managementniveau, maar met 10 keer touw vervangen in plaats van 1 of 2 keer, kun je al een iets duurder aggregaat kopen en dan heb ik het nog niet over de rest.

Op 21 juli 2019 07:56:07 schreef klaasy:
[...]
waarom zo negatief ? , je krijgt waar je voor betaald .
je kan moeilijk verwachten dan je voor 200 euro een aggregaat hebt met de kwaliteiten van een industriële.
ik vind de prijs verhouding van die Chinese ellende ding best redelijk.
oke der gaat wel eens wat kapot maar daar is de prijs ook na

Gelukkig is de prijs vooraf in rekening gebracht en er niet na, dan zou niemand nog betalen >:) Maar jij bevestigt dus dat je krijgt waar je voor betaalt. Betaal ellende en krijg ellende. Voor de prijs is het niet slecht, maar in absolute zin?

Hoe dan ook is dit speculatie, want we kennen het merk niet.

Gezien de symptomen denk ik aan een mechanisch probleem. Bij het trekken kun je misschien voelen wat voor probleem (verlies van compressie geeft nog steeds een ritme).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 21 juli 2019 12:25:57 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan zal ik hem wel eens opengooien, je voelt helemaal geen ritme

Op 21 juli 2019 12:21:18 schreef maartenbakker:
[...]
Ik gok dat testman niet gratis werkt. Hij krijgt misschien geen loon op managementniveau, maar met 10 keer touw vervangen in plaats van 1 of 2 keer, kun je al een iets duurder aggregaat kopen en dan heb ik het nog niet over de rest.
[...]Gelukkig is de prijs vooraf in rekening gebracht en er niet na, dan zou niemand nog betalen >:) Maar jij bevestigt dus dat je krijgt waar je voor betaalt. Betaal ellende en krijg ellende. Voor de prijs is het niet slecht, maar in absolute zin?

Hoe dan ook is dit speculatie, want we kennen het merk niet.

als je slechts 200 voor een aggregaat wil betalen , moet je niet zeuren dat er eens wat mee is .
anders moet je je portemonnee trekken en 10.000 of meer neer tellen voor een professionele aggregaat , en dan nog geen garantie dat je er nooit wat mee hebt.
ik heb ook een chinees staan ( diesel ) van 7.5kw , laat hem regelmatig lopen , controleer accu en olie enz , nooit geen problemen met dat ding ook als het -10 is in de schuur , het kost dan wel wat meer moeite om te starten .

[Bericht gewijzigd door klaasy op zondag 21 juli 2019 16:18:36 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Maar wat is het verschil tussen wat jij doet (constateren dat je voor 200 euro niet echt wat goeds krijgt) en wat testman doet (constateren dat je voor 200 euro niet echt wat goeds krijgt)? Gaat hooguit over de formulering, niet over de feiten want daar zijn jullie het over eens.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 juli 2019 16:36:53 schreef maartenbakker:
Maar wat is het verschil tussen wat jij doet (constateren dat je voor 200 euro niet echt wat goeds krijgt) en wat testman doet (constateren dat je voor 200 euro niet echt wat goeds krijgt)? Gaat hooguit over de formulering, niet over de feiten want daar zijn jullie het over eens.

daar heb je gelijk in , doel dan op de persoon zelf die voor een habbekrats iets koopt en vervolgens gaat klagen dat het niet werkt of snel kapot gaat .
we zijn er allemaal over eens dat die Chinese spullen niet veel soeps is maar om ze tot de grond toe af te branden gaat me te ver.

Shiptronic[/message]:Misschien de bougie er terug in schroeven ? >:[/quote]
dat is en goeie doet me denken aan de tijd dat ik en mijn broer een vriend hielpen met zijn brommer die niet wilde starten ,.... na wat sleutelen zegt de vriend ik ga het nog eens proberen... springt op de brommer en begint hem aan te douwen terwijl ik en mijn broer mekaar aan keken met de bougie in de hand.
na twee keer de straat te zijn door gerend heeft hij het opgegeven met zijn tong op de schoenen :p

Semtexx

Golden Member

Op 21 juli 2019 12:55:40 schreef Ecavia:
Dan zal ik hem wel eens opengooien, je voelt helemaal geen ritme

Trekkoordmechanisme stuk.
Als ligt de bougie eruit, voel je het nog steeds. (en hoor je wat sputteren).

In het trekkoord zit een mechanisme met kogeltjes. Bouw het van de motor af, open het op een plek waar je eventueel rondvliegende deeltjes niet kwijtraakt. Schoonmaken, kogeltjes heel spaarzaam met vaseline insmeren en terug in elkaar zetten. Meestal zitten de kogeltjes in een uithoek waardoor de koppeling niet "pakt".

Zo ken ik het van de gemiddelde Briggs and Stratton van 1960-nu.