Recap Sansui AU717 & AU719

Hallo,

Ben nieuw hier, heb dit forum gevonden tijdens mijn zoektocht naar een kundig persoon voor het uitvoeren van een recap.
Ik heb 2 Sansui's (AU717 en AU719) die het beiden nog wel doen maar waarvan ik vermoed dat een volledige recap wel dichtbij is.
Weet iemand wie daarvoor in aanmerking komt?
Alvast bedankt!

Bram

EricP

mét CE

Het zal wel een domme vraag zijn, maar wat is een 'recap'?

Hippe term voor alle condensators vervangen.

GMT+1
EricP

mét CE

Ah, managerstaal: het klinkt interessant, maar het slaat nergens op.

Waarom zou je bij een klassieke versterker met een lineaire voeding alle C's vervangen zonder dat daar een specifieke reden voor is? Zit dit in de hoek van de audiofools??

een versterker van die leeftijd mogen de signaal elco's wel eens vervangen worden, de voedingselco's zijn vrijwel altijd nog prima.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bram5150.

Ik kan wel de Sansui AU-717 en de AU-719 voor je recappen/ elco,s vervangen.
En heb ervaring in het maken/repareren van versterkers.
En had laast ook een Sansui AU-D33 weer na ook een recap en weer goed gekregen.

Het geluid was beter geworden helder en warm.
Ook zijn alle slechte soldering na gesoldeerd met goede tin.

De keuze schakelaars zijn schoon gemaakt deze waren de contacten vuil.

Bandje 66.

mel

Golden Member

De redenen om te gaan vervangen zijn:
a: een condensator is geploft..
b: haalt de versterker zn specs nog wel?
c: zit er een lastige brom op.
Verder zie ik geen reden om zomaar voor de leut een zooitje elco's te gaan vervangen.
Aan TS: waaraan merk je dat de condensators misschien op zijn?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Managerstaal, audiofools..? Ik zie dat, zoals gebruikelijk is in de meeste forums, de azijnpissers hier ook goed vertegenwoordigd zijn. Goed om te weten.

@ mel, bandje66 & testman; De AU719 schiet de laatste tijd vaker in 'protection mode'. Het apparaat is open geweest en er zijn wat solderingen opnieuw gedaan en doorgemeten. Probleem komt echter af en toe terug.

De AU717 werkt nog prima, echter mis ik wat 'warmte' en 'punch', daar waar deze versterkers juist om bekend staan. Het schijnt dat de elco's na een jaar of 40 wel aan vervanging toe zijn en dat dit deze klachten dan ook oplost.

Nogmaals, ik ben geen expert en vraag gewoon informatief of er mensen zijn die deze klassiekers nog onder handen kunnen en willen nemen.

in protection vallen kan de luidspreker beveiliging zelf zijn die trigger happy is, maar de uitgang kan ook DC uitsturen wat de beveiliging oppikt. wat meer details kunnen helpen hier, koud of warme toestand als het gebeurt, duur inschakelen langer als voorheen ( dus de klik voor de speakers inkomen )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@Bram5150: Jouw pis is ook niet al te basisch, aan je zure reactie op forumgebruikers te zien ;)

Hoewel recappen opzich best gerechtvaardigd kan zijn, is het absoluut geen panacé ("managementoplossing") en is het in een geval als dit wel handig om eerst specifiek achter het mankement aan te gaan. Dat zou ook nog wel aan elco's kunnen liggen, maar in dit stadium kun je dat niet weten. Als je niet in de gelegenheid bent om aan het beveiligingscircuit te meten (wat opzich wl aan te raden is, want in beveiliging gaan kan een eerste symptoom zijn van een eindtrap die zich op gaat blazen), dan kun je eens beginnen met de kleine elco'tjes in het beveiligingscircuit te vervangen.

Vanaf daar kun je eens verder kijken. Als het vervangen van die elco'tjes hielp, kijk je of er in de signaalweg soortgelijke types zitten. Zo ja, dan is er vast wel verbetering te behalen met een gehele of gedeeltelijke vervanging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Versterker is 8 ohm, speakers zijn Monitor Audio, 6 ohm. Ik zet ze nooit echt hard dus dit zou in principe niet echt een probleem moeten zijn. Protection mode gebeurt bij aanzetten versterker, dus in principe koud. Als de amp in protection mode gaat blijft hij klikken, normaal een seconde of 3 voor 'ie aangaat.

Hoi Maarten, voor zover ik weet zijn een aantal weken geleden de solderingen bij de power supply doorgemeten (geen afwijkingen) en opnieuw gedaan.

En ja, ik ben inderdaad allergisch voor bijdehand gedrag 8)7
Alvast mijn excuses voor mijn opmerking en de opmerkingen die misschien gaan komen ;) .

met aanzetten doet ie dit, klinkt als elco's in het protectie circuitje die droog staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

En ja, ik ben inderdaad allergisch voor bijdehand gedrag

Past mooi bij de hier meestal geldende allergie voor audiofiel gedrag :+

Het geluid was beter geworden helder en warm.
Ook zijn alle slechte soldering na gesoldeerd met goede tin.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

"Past mooi bij de hier meestal geldende allergie voor audiofiel gedrag :+"

..was er al bang voor.. :X

dr zijn er hier zat die niet geloven in deels recappen. ik wel, want heb dat vaker gedaan in actieve speakers. de slechtste het eerste recappen, terwijl de andere speelt langs me. dan de gerecapte laten spelen tegenover de slechte van 1 set. veel meer hoog en midden in t geluid was direct hoorbaar. alsof er een EQ uitgezet werd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi Bram5150,

Dat is een goed begin van jouw op dit forum,
niet afwachten welke antwoorden je allemaal gaat krijgen op je opmerkingen die technisch beperkt zijn,
maar dan wel de gebruikers op dit forum beschuldigen... dat is een goede start op dt forum. :-)

Er is hier zeer veel ervaring aanwezig op allerlij gebieden, en meerdere met veel ervaring op audio gebied met hun voeten op de grond.
Goed luisteren lijkt mij dan een goed plan om kennis op te doen.

Terug naar je probleem.
Eerst even je luidspreker impedantie, zonder en volledige type omschrijving kan ik daar in ieder geval niet zo veel mee.
Als je zegt Monitor Audio van 6 Ohm, dan is dat nog steeds niet voldoende info, graag het type numemr er bij zodat b.v. de impedantie karakteristiek van de desbetreffende luidspreker kan worden opgezocht of jij laat die zien. :-)
De minimale luidspreker impedantie wordt door de opbouw van de eindversterker bepaald, en het is eigenlijk de maximale stroom die gelevert kan worden zodat de transistoren in de eindeversterker binen hun "SOA" blijven.

Als jij zelf op "laag" vermogen speelt zal dit bijna nooit een probleem zijn,
maar zijn er ook andere die het geluidssysteem bedienen?

Terug naar het rammelen van het beveiligings circuit.
Yep, dat kan het gevolg zijn van niet meer goed functioneren van condensatoren.
Als je een multimeter hebt of nog beter een scoop, kan je bij het inschakelen kijken hoe het signaal er voor het luidspreker relais.
Zijn daar langere grote DC shifts aanwezig(tijdspanne is de tijd van het klapperen van het relais)

Als de versterkers een "jumper" hebben om de eindversterker te scheiden van de rest van de versterker haal deze dan los.
Treed het effect nu nog steeds op? Dan weet je of het probleem in de eindversterkers zit of in de verversterkers.

De beveiliging is meestal functioneel voor beide kanalen tegelijk, het hoeft maar één kanaal te zijn die het effect veroorzaakt.
Verder kan het probleem ook in de beveiligings circuit zelf zitten, daarom zij ik eerder om te controleren of er grote DC shifts zijn in de eindeversterkers om het een en ander uit te sluiten.

Zomaar condensatoren gaan vervangen omdat je er vanuit gaat dat dit je probleem gaat oplossen is geen wijs plan.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
EricP

mét CE

Managerstaal, audiofools..? Ik zie dat, zoals gebruikelijk is in de meeste forums, de azijnpissers hier ook goed vertegenwoordigd zijn. Goed om te weten.

Als je met dergelijk gebral binnen komt, dan zul je overal waar enige kennis zit, soortgelijke reacties krijgen... Oh, die ervaring had je al :+

Protection mode gebeurt bij aanzetten versterker

Dan is het in lijn der verwachting dat er DC op de uitgang staat of ergens een HELE gare elco in de voeding zit (maar die haal je er zo uit). Het zou een lekke (als in: electrisch lek) koppel C kunnen zijn, maar meestal zijn dat geen electrolieten - kans op lekstroom is ook niet zo groot. Het kan ook zomaar een verlopen weerstand kunnen zijn. Zeg het maar.
Eerst eens uitzoeken waarom dat ding in protection gaat. Dat kan zomaar ergens een rot contact zijn. Of een halfgeleider waarvan de eigenschappen wat veranderd zijn. Ofwel: mogelijke oorzaken zat. Gewoon een stel nieuwe C's erin douwen in de hoop dat het ding dan weer koest is... Tsja... Kan.

Nogmaals, ik ben geen expert en vraag gewoon informatief of er mensen zijn die deze klassiekers nog onder handen kunnen en willen nemen.

Nou ja, je vraagt (nadat de text naar normale taal vertaald is) of iemand de condensatoren kan vervangen - over bijdehand gesproken. Dat kan iedereen die een beetje kan solderen. Maar mijn voorzichtige inschatting is dat het apparaat (iets) meer aandacht nodig heeft - en dat is al snel een ander paar mouwen. Ofwel: iemand die die versterkers goed kent. Of een goede servicemanual zodat iemand die een soldeerbout en wat meetapparatuur heeft het ding ook netjes af kan stellen. En in elk geval kan uitzoeken waarom die protectie bij komt...

Hi Bram,

Laten we maar meteen naar 't probleem gaan;
- Speakers: Monitor Audio GS20
- Speaker kabel: Pink Faun
- Versterker: Sansui AU719

Er is verder niemand die het volume harder zet, wel zachter ;-)
Verder heb ik zelf geen middelen/kennis om op onderzoek te gaan in de versterker. Vandaar mijn vraag binnen dit forum.

De metingen zijn gedaan door een collega die die basiskennis wel in huis heeft. Maar voor een recap van elco's en eventuele condensatoren had hij simpelweg geen tijd.

Gr. Bram

blackdog

Golden Member

Hi Bram5150,

Ik heb even gezocht en uiteindelijk vond ik deze impedantie karakteristiek van jouw luidspereker op een Poolse website.

Dit plaatje laat ondermeer zien dat je versterker in een frequentie gebied maar meestal veel energie zit de belasting voor je versterker onder de 5 Ohm duikt.
Dat is tussen 100 en 500Hz.

Ik denk niet dat dit nu je probleem is, maar dit heeft meer te maken met mijn opmerking over hoe "hard" de versterker staat en zijn belasting.

Nog even een tip, de stand van de volumeknop zegt weinig over het vermogen dat op dat moment gelevert wordt.
Veel versterkers zijn ontworpen met veel te veel gain, dat houd vaak in dat als de volume regelaar op "10 over 12 staat" de versterker
al regelmatig klipt.
En de gebruiker denk dan dat hij nog veel verder kan en ja dat kan, met veel extra vervorming.

Het is voor iemand die weinig ervaring heeft bij het vervangen van electronica componenten eigenlijk niet te doen om een hele versterker
van nieuwe condensatoren te voorzien.
Ten eerste is goed desolderen en solderen een kunst, en nee, dat is niet makkelijk!
Daar komt nog veel meer bij kijken, zoals echt netjes werken, foto's maken hoe alles zat diverse bakjes met onderdelen gesorteerd enz, enz.

Voor de duidelijkheid, ik zeg absoluut niet dat je het niet moet doen, als je de versterker ziet als een leerprojekt om electronica ervaring op te doen,
dan kan ik alleen maar zeggen, hoever ben je al :-)

Wil je de versterker alleen gerepareerd hebben, ga dan naar een goed reparatie bedrijf en laat het werk uitvoeren voor je.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Semtexx

Golden Member

Ik doe ook geregeld dit soort werkzaamheden. Ik wil het best voor je doen tegen symbolische vergoeding + onderdelen. Maar ik woon tegenwoordig wel in Duitsland. Porto dus meer dan gebruikelijk.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 juli 2019 13:50:32 schreef testman:
dr zijn er hier zat die niet geloven in deels recappen. ik wel, want heb dat vaker gedaan in actieve speakers. de slechtste het eerste recappen, terwijl de andere speelt langs me. dan de gerecapte laten spelen tegenover de slechte van 1 set. veel meer hoog en midden in t geluid was direct hoorbaar. alsof er een EQ uitgezet werd.

Voor de volledigheid: ik geloof er wel in want condensatoren zijn soms nou eenmaal gaar en als je die stuk-voor-stuk vervangt dan blijf je bezig, alleen is recappen niet hetzelfde als repareren en ook geen panacé (oplossing voor alle problemen tegelijk).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 juli 2019 17:57:17 schreef Semtexx:
Ik doe ook geregeld dit soort werkzaamheden. Ik wil het best voor je doen tegen symbolische vergoeding + onderdelen. Maar ik woon tegenwoordig wel in Duitsland. Porto dus meer dan gebruikelijk.

helaas, dan moet je toch echt over naar circuitsonline. de :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi Bram,

Bedankt voor je uitvoerige reactie. Heb m'n amp idd meestal op tien voor twaalf staan ;-)
Moet inderdaad iemand vinden om dit voor me te laten doen, ik heb daar zelf te weinig ervaring voor.

Gr. Bram

Op 21 juli 2019 21:18:04 schreef Bram5150:
Hi Bram,

Bedankt voor je uitvoerige reactie. Heb m'n amp idd meestal op tien voor twaalf staan ;-)
Moet inderdaad iemand vinden om dit voor me te laten doen, ik heb daar zelf te weinig ervaring voor.

Gr. Bram

Ik noem dat geen "zacht spelen" meer. Wellicht veroorzaakt toch je speakerimpedantie de trigger van de protection...