Communicatie Radio in Trekker bouwen

Ik wil een RT3600 communicatie radio in mijn Guldner Trekker bouwen.

Probleem is als volgt,

De Trekker werkt met 12V,

De radio werkt op 24V met ongeveer 10/12A

Ik heb al veel gegoogled en gedacht. Nu is dit mijn plan, en graag wil ik weten of dit mogelijk is.

Dynamo van de trekker(12v) -> laadstroom verdeler -> 2x 12V accu's

De 2 accu's in serie gezet(maakt 24V) -> Radio

Tussen de accu's en de radio een aftakking maken voor een omvormer van 24V naar 12V

en dan de omvormer van 24 naar 12 aansluiten op het systeem van de trekker.

hopelijk is er iemand die mij kan helpen!

gewoon een DC DC converter kopen die van 12V 24V maakt. 10/12A lijkt me wat veel, dat is 240W bij 24V..

https://www.omvormer-omvormers.nl/contents/nl/d26_12_VOLT_24_VOLT_OMVO…

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 juli 2019 20:53:13 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henk H.

Golden Member

Met een laadstroomverdeler bedoel je iets als een diodebrug? Bijvoorbeeld om een start- en boordnet-accu op een boot tegelijk te laden waarbij verbruikers op het boordnet de startaccu niet leeg kunnen trekken?

De uitvoeringen die ik daarvan heb gezien, werken alleen bij accu pakketten met dezelfde spanning en de massa's van beide accupakketten zijn met elkaar verbonden. Bijvoorbeeld 1 12V startaccu en 2 12V boordnet accu´s parallel (uitgangsspanning ook 12V).

Wat jij voor ogen hebt, als ik het goed begrijp, is twee accu's in serie zetten en die via een diodebrug proberen te laden. Volgens mij gaat dat niet werken, want de minpolen van de twee accu's liggen niet op zelfde potentiaal. De ene ligt op 0V en de andere op 12V. De diodebrug "in het midden" aansluiten (op de plus van de eerste accu en de min van de tweede accu) gaat ook niet werken, want de diodebrug heeft geen -12V voor de minpool van de eerste accu.

Als je verlichting op de trekker hebt (lijkt mij wel het geval) dan vraagt dat ook wel wat stroom voor een 24V -> 12V converter.

Met de suggestie van testman kun je de trekker het meest origineel houden. En 240 lijkt mij ook nogal veel vermogen. Is dat de waarde van de zekeringen? Weet je met hoeveel vermogen de radio zendt?

Hugo Welther

Moderator

https://www.pa3esy.nl/military/nl/RT-3600/pics/RT3610-front.jpg
Dit is een deel van een RT3600.

Dit mag je niet gebruiken zonder licentie. Met licentie alleen in het frequentiegebied van 28.000 tot en met 29.700 MHz. Als "bakkie" is het helemaal verboden.

Foto dank aan PA3ESY
https://www.pa3esy.nl/military/nl/RT-3600/html/rt3600_set.html

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
vergeten

Golden Member

Op 21 juli 2019 20:49:49 schreef testman:
gewoon een DC DC converter kopen die van 12V 24V maakt. 10/12A lijkt me wat veel, dat is 240W bij 24V..

Het is ook een "stevige jongen!" :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Het zend vermogen van de zwaarste versie is 35 watt, ik heb mij laten vertellen dat die versie 10/12A is, dat weet ik niet zeker!

Hoe zit het met het leeg trekken van de accu met een dc dc converter? Moet ik een accu met meer Ah hebben dan?

Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel energie je van de accu wilt gebruiken.
Je zou een omvormer kunnen zoeken welke de accu ook bewaakt tegen te lage spanning.

Ik heb hier toevallig nog omvormer liggen,nieuw in de doos, professioneel ding, Nederlands fabrikaat.
Zelf gekocht voor 100,- , maar nooit toegepast ,mag weg voor de helft. Zit echter géén accubewaking op.

Op 21 juli 2019 21:16:42 schreef Damibr:
Hoe zit het met het leeg trekken van de accu met een dc dc converter? Moet ik een accu met meer Ah hebben dan?

Je dynamo van de trekker moet hoe dan ook genoeg stroom kunnen leveren voor alle gebruikers die je tegelijk aan hebt staan. Meer Ah van de accu is gunstig voor de levensduur van de accu en je kan de trekker gemakkelijker starten.

PS:
Met wie wil je babbelen?
Mijn Leopard tank heb ik in 1975 afgedankt.
Tijdens oefeningen luisterden we soms illegaal naar Ned1 op kanaal 4 VHF.

Op 21 juli 2019 21:16:42 schreef Damibr:
Het zend vermogen van de zwaarste versie is 35 watt, ik heb mij laten vertellen dat die versie 10/12A is, dat weet ik niet zeker!

Dan heb je wel een opzetstukje nodig, nl de AM-3600 power amplifier volgens https://www.cryptomuseum.com/radio/rt3600/index.htm

Een accubewaking lijkt me wel belangrijk! Bedankt voor het aanbod.

De radio is puur voor nood, ik wil er 2 aanschaffen, 1 voor in huis ook nog.

Dus de beste optie is een converter van 24V naar 12V en 10A?

Met alle respect, dan zijn 2 prepaid mobieltjes toch een factor 20 goedkoper, en simpeler?

Of moeten we het meer zoeken in de sfeer van "preppen", iets met stront en ventilators ;-)

Je openingspost is voor een deel wel vaker toegepast, ook op fabrieks-uitgevoerde vrachtwagens (oude Dafs) dan zat er een serie/paralel-relais welke naar behoefte de spanning selecteerde.
Daar kan je serieus vuurwerk mee beleven.

Daar zou ik dus niet aan beginnen, veel te ingewikkeld en niet vrij van risico's.

[Bericht gewijzigd door 240diesel op zondag 21 juli 2019 22:27:41 (46%)

vergeten

Golden Member

Op 21 juli 2019 22:13:21 schreef Damibr:
Dus de beste optie is een converter van 24V naar 12V en 10A?

Ik zou het toch andersom doen, van 12v (Trekker) ----> 24v RT-3600.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Preppen zit zeker in de gedachten!

Idd 12v naar 24v!

Na een beetje zoeken ben ik dit tegen gekomen.

https://www.omvormer-omvormers.nl/contents/nl/p517_OMVORMER-12-VOLT-NA…

Ziet er veel belovend uit.

Zeker omdat het alleen voor nood is lijkt dit een goede keuze.

puur voor nood, en dan zo'n antiek bakbeest erin zetten. dan lijkt me een modern ding erin zetten verstandiger, die toch direct op 12V werkt zonder de nukken van 40 jaar oude techniek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 juli 2019 22:13:21 schreef Damibr:
De radio is puur voor nood, ik wil er 2 aanschaffen, 1 voor in huis ook nog.

Als je ze nog moet kopen waarom dan niet iets zoals een 27MC bakkie of portofoon?

Shiptronic

Overleden

Je kan de trekker ook 24V maken, dynamo startmotor en een paar lampjes is ook niet veel werk. Maar waar ga je die radio inbouwen? de typen guldner die ik ken zit nu niet echt een cabine op :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er zijn een paar factoren, degelijkheid (moet tegen stoten kunnen), zendvermogen moet zo hoog mogelijk zijn, het gehele systeem moet compact zijn en het zendbereik wil ik zo groot mogelijk hebben.

Een militaire radio heeft al die punten, vandaar zo'n oud beest, de trekker is ook niet de jongste 1958.

Anoniem

Je vergeet nog 1 belangrijk punt bij die militaire radio: Hij moet bedient worden door getrainde professionals die weten wat ze met dat ding kunnen en mogen.

Shiptronic

Overleden

Ik zou voor mezelf meer vertrouwen in zo'n Bami porto hebben, maar deze zal iets verder komen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Begin er gewoon niet aan, als het voor nood is.

Ken jij de precieze frequenties van de CB kanalen uit je hoofd? Nee? Dan ga je in nood met wat pech 'naast' een kanaal zitten, en kunnen de mensen die een gewone 40 kanaals bak hebben, jou niet goed horen (en jij hen niet).

Zendamateurs hoor je normaal niet op 28MHz - die vertonen zich daar alleen bij goede condities. Hun noodnetten zitten elders. Bovendien moet je de noodfrequenties vrijhouden voor gebruik door de goed georganiseerde gebruikers.

Daarnaast is het zendvermogen amper van belang op die frequentie. Je komt tot de horizon en (bijna) niet verder. Om tot de horizon te komen, heb je genoeg aan de legale 4w. Kom je er wel maar is het te zwak, dan kan je eventueel nog een goedkope 'stoof' er achter zetten. Heb je zo 25w, kan je al genoeg mee.

Een legaal bakkie kost minder dan waar jij nu mee bezig bent.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

https://nl.aliexpress.com/item/32823879973.html?spm=a2g0o.detail.10000…

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1pgmia5zxK1Rjy1zkq6yHrVXaR.jpg

Gewoon zo'n ding bestellen. Heeft bij mij een paar jaar goed gewerkt om 24 spul in de auto te voeden als de kachel ventilator, de ruitenwisser en de kleine verlichting zoals rem, knipper en stadslicht. Dim en grootlicht niet.

Ik had wel twee van die dingen parallel staan en een grote buffercondensator toegevoegd.

Maar om diverse redenen zou ik niet zo'n zender gaan gebruiken. Het is gewoon illegaal en het mag dus niet. Voor nood heb je er niets aan. Er is namelijk niemand die daar luistert. Je kunt dus niemand om hulp vragen.

De meeste van deze zendontvangers zijn bij uitdiensttreding onklaar gemaakt door bepaalde onderdelen te verwijderen en die te vernietigen. Er zijn echter wel werkende exemplaren die op de juiste manier hersteld zijn. Alleen zijn die zeldzaam. Er zijn ook gehobby-de werkende exemplaren. Misschien zijn die ook goed maar dat weet je nooit helemaal zeker.

Je moet veel mazzel hebben om twee nog orginele werkende exemplaren te vinden.

En ja twee mobiele telefoons is echt goedkoper en makkelijker.

Op 22 juli 2019 00:01:43 schreef Ledlover:
Ken jij de precieze frequenties van de CB kanalen uit je hoofd? Nee?

Lekker boeiend.
Één RT-3600 staat thuis en één op de trekker.
Alle twee stem je af op 67.75 MHz en babbelen maar.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 juli 2019 19:46:00 schreef Damibr:
Dynamo van de trekker(12v) -> laadstroom verdeler -> 2x 12V accu's
De 2 accu's in serie gezet(maakt 24V) -> Radio

Je zou twee aparte accu's kunnen nemen en die parallel (met een 'laadstroomverdeler') opladen.
Om de radio te gebruiken moet je de accu's dan van het laadcircuit af halen, en ze in serie zetten om 24 V te maken.
Dan heb je dus een (forse) omschakelaar nodig: 1) laden; 2) radio.
Je kunt dan óf laden, óf met de radio spelen. Niet tegelijk.

Het is natuurlijk vreselijk leuk zo'n oude radio weer aan de gang te krijgen (even los van de wet), maar voor veiligheid heb je er niets aan. Er zijn dan immers geen tegenstations.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Z'n "home base" heeft er toch ook een! Spreken gewoon een kanaaltje af en gaan met die banaan. Waar dat precies in de band zit maakt niks uit, het is voor nood. :-(

@TS, je bent niet verstandig bezig. Hartstikke illegaal wat je doet. Pak gewoon een paar 27Mc bakkies, die zijn degelijk genoeg en is gewoon binnen de wet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik weet uiteraard dat het niet mag, maar wat niet weet wat niet deert. En nogmaals het is voor nood, niet "ff" leuk naar de radio luisteren.

Ik hoef ook met niemand anders te praten dan mijn home base, en misschien vang ik wel wat op maar dat maakt me niet uit. De reden dat het zendvermogen zo groot mogelijk moet zijn is omdat het gelegen is in heuvel en bos achting gebied.