48v lithium accu met een dps5020

Hallo,

Ik heb een klein probleempje ik heb in China een lithium accu besteld van 48v 15a daarmee dacht ik een dps5020 die ik daar ook heb gekocht, te gebruiken.
Heb alles netjes in een kastje gebouwd met een schakelaar erin die dit aan en uit schakeld, maar zodra ik de schakelaar indrukt wordt de bms beveiliging aangesproken van de accu.
Bij het inschakelen vonkt de schakelaarbehoorlijk, is een 30A
Versie heb daarom ook maar de 2 maak contacten in serie gezet. Heeft iemand een idee hoe dit wel kan werken?

maartenbakker

Golden Member

Hangt er belasting aan je DPS5020? Zo nee, is deze correct aangesloten en niet defect?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er moeten wel wat elco's laden als je dat ding aanzet, maar is die accu wel opgeladen al?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee er hangt geen belasting aan, en nee hij is nieuw, ik heb ook een tweede die doet eigenlijk hetzelfde, ze werken bijde prima maar zo gauw het in een kastje zit dan geeft het problemen

De accu is vol, heb ook al eens geprobeerd met een 48v voeding, als ik de voeding aanzet en daarna de dps5020 dan vonkt de schakelaar heel erg en de standaard schakelaar die erbij zat zat na 2 keer schakelen al vast gebakken. Als ik de voeding zelf schakelt gaat het prima.
Het zit echt in het schakelen van die 48v.

maartenbakker

Golden Member

Dus los aangesloten werkt het wel maar in een kastje niet?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja daar komt het wel op neer, even los Met wat snoeren en een schakelaar wel en zodra het dicht op elkaar in een kastje zit niet, bedrading is korter geworden en verder zit de bms print van de accu nu vlak bij de schakelaar

van welk materiaal is het kastje? zit er ergens een min of plus van de accu aan de behuizing? is de schakelaar verbonden met het kastje?

GMT+1

zeker de print met metalen boutjes vastgezet in het kastje dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kastje is van metaal, de print zit op een kunstof plaatje, de schakelaar is van plastic en zit ook in de kunstof voorkant er is niks verbonden aan de metalen behuizing.

Shiptronic

Overleden

Toch geen ringkern gebruikt met een beugel er overheen en een bout door het midden (kortsluitwinding) ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 juli 2019 21:45:06 schreef Shiptronic:
Toch geen ringkern gebruikt met een beugel er overheen en een bout door het midden (kortsluitwinding) ?

Nee is een 48v accu waar de spanning uitkomt

en hang er eens wat dunne lange kabels tussen in je kastje, werkt het dan wel.

mijn ebike (250W) heeft een 36V accu met 30A controller, en toch slaat de bms af als ik van stilstand volgas ga.
ik heb er dan 3meter luidspreker snoer tussen gehangen en probleem opgelost (die bekabeling loopt naar een wattmeter)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 21 juli 2019 21:44:57 schreef Donniekampo:
Kastje is van metaal, de print zit op een kunstof plaatje, de schakelaar is van plastic en zit ook in de kunstof voorkant er is niks verbonden aan de metalen behuizing.

hoe zit de print vast? met plastic steunen of metalen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 juli 2019 21:51:47 schreef fcapri:
en hang er eens wat dunne lange kabels tussen in je kastje, werkt het dan wel.

mijn ebike (250W) heeft een 36V accu met 30A controller, en toch slaat de bms af als ik van stilstand volgas ga.
ik heb er dan 3meter luidspreker snoer tussen gehangen en probleem opgelost (die bekabeling loopt naar een wattmeter)

Ga ik eens proberen tnx

Is de accu wel goed volgeladen?

Op 21 juli 2019 20:29:53 schreef Donniekampo:
De accu is vol, ....

Dan is de spanning van de accu meer dan wat toegestaan is voor de 50V van de DPS5020, denk ik.

Ik snap nu je probleem: De BMS van de accu ziet de laadstroom van de condensators in de DPS als kortsluiting, te veel stroom, afkappen die boel. Zit wel wat in.

Wat je moet doen is een weerstand in serie zetten met de voeding. Hiermee beperk je de stroom bij het aanzetten. Daarnaast zet je een relais parallel met de weerstand wat na zeg 1s opkomt.

Je kan de weerstand proberen uit te rekenen. Bijvoorbeeld: mik op een RC van 0.5s met de condensatoren in de DPS. Dan zit de boel iets van 90% opgeladen tegen de tijd dat het relais inkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo,

De maximale ingang spanning is 60v voor de dps5020.
Zou moeten kunnen opgeladen zijn de accu's 54,6v
Wordt wel een zwaar relais voor 48v en 20A

[Bericht gewijzigd door Donniekampo op maandag 22 juli 2019 10:08:15 (16%)

Hallo,

De maximale ingang spanning is 60v voor de dps5020.
opgeladen zijn de accu's 54,6v

Je kunt ook een softstart met een transistor of mosfet tussen de batterijen en voeding plaatsen... er zal wel wat geëxperimenteerd moeten worden met de tijden.

Goo... zoeken geeft zoiets aan

LDmicro user.

Ben wat aan het proberen geweest met de schakelaars en weerstanden, als ik wat langere +/- 50 cm in de plus en de min draden toegepast en een ander soort schakelaar 2x maak in serie , die heb ik uit de buurt van de bms van de accu geplaatst dan gaat het goed, het verhaal met weerstanden had iets van 100 ohm gebruikt, dat gaat goed maar zodra ik de dps5020 dan belast gaat hij uit, dus die zou wel overbrugt moeten worden als de dps 5020 is in geschakeld.

Ga het eerst even op de eerste manier proberen zoals omschreven in mijn verhaal.

Alleen de schakelaar kan maar 10A hebben ipv 20A ga wel even kijken hoelang dat goed gaat.

100ohm weerstanden zijn veel te groot, vandaar dat het niet werkt als je de voeding belast... 7 a 10 ohm ware beter, 56/7 = 8A maximale startstroom.

Met de schakelaars kun je na enkele seconden die weerstanden dan overbruggen.

LDmicro user.

Dat dacht ik al had het geprobeerd met wat ik had.

Ik dacht eigenlijk dat gelijkspanning geen problemen zou geven, schijnbaar toch iets onderschat.