Op 23 juli 2019 13:38:16 schreef Tidak Ada:
Ik ben ooit een helling van 30% afgereden, dan heb je echt je remmen er bij nodig, ook met een diesel.
Ik geloof dat het met een bezine juist makkelijker is om te motorremmen ivm het genereren van een vacuüm in de inlaat door het sluiten van de gasklep (die een diesel niet heeft) waardoor de motor moeilijker draait. Dat neemt niet weg dat je ook met een benzine waarschijnlijk zal moeten bijremmen.
Maar ff OT... @bprosman: Waarom wil je dat eigenlijk weten? Wil je een auto stelen? Ik kan me herinneren dat het eens genoemd werd in de film Twins waar ze het alarm van een auto deactiveren door de achterkant voldoende op te tillen zodat die dacht dat hij afgesleept werd. Geen idee hoe realistisch dit is, het is een fictiefilm uit 1988.
Ik denk ook dat de ECU van een auto wel iets slimmer is dan dit. Meer dan 10° bij het krikken van een auto lijkt me wel veel trouwens, mijn krik wordt echt niet een halve meter langer bij het verwisselen van een wiel. In mijn specifieke geval zou het betekenen dat ik voor het verwisselen van een 14" wiel mijn auto 43cm moet optillen (uitgaande van 10°), wat meer is dan de doorsnede van mijn velg. Misschien gebeurt dit wel bij een 2CV of zo, die stonden bekend om hun lange veerweg.
Er zal ook sprake zijn van een acceleratiemeting om diestal vast te stellen, er van uitgaande dat de diefstal van een auto makkelijker vast te stellen is door wiebelingen dan door de hellingshoek. Daarom gaan er ook altijd alarmen af als er weer zo een aso met een motor loopt te 'backfiren'. Hij zal ook wel een referentiehoek meten bij het parkeren, maar dat zou je zelf kunnen testen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat fabrikanten 1) allemaal hetzelfde triggerpunt hebben en 2) dat zullen gaan publiceren, want dan vraag je er gewoon om dat die informatie gebruikt gaat worden om auto's te stelen.