Maximale Spanningsverschil tussen cellen Ni-Mh

Goede dag, wat mag met een accu van 20 Ni-MH cellen het onderlinge verschil zijn kwa voltage?

Gaat hier om 10Ah Ni-MH cellen van 1.2v

Arco

Special Member

Tja,
Da's afhankelijk van wat je acceptabel acht. Cellen die duidelijk achterblijven zijn een zwakke schakel in de batterijset...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

cellen die al na 5 minuten met ontladen al flink lager meten als de rest zijn niet goed. op het einde waar bijna alle cellen leeg zijn en 1 is er al 1V waar de anderen nog 1,16V zijn is niet zo erg.

je kunt doorgaans het beste de ontlaadcurve geheel bekijken, waar de ene cel 60mV lager is met ontladen kan dat weleens rechttrekken als de andere cellen zakken en die ene cel niet meegaat. die ontlaadcurve is bij gebruikte cellen verschillend..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 juli 2019 00:08:11 schreef testman:
cellen die al na 5 minuten met ontladen al flink lager meten als de rest zijn niet goed. op het einde waar bijna alle cellen leeg zijn en 1 is er al 1V waar de anderen nog 1,16V zijn is niet zo erg.

je kunt doorgaans het beste de ontlaadcurve geheel bekijken, waar de ene cel 60mV lager is met ontladen kan dat weleens rechttrekken als de andere cellen zakken en die ene cel niet meegaat. die ontlaadcurve is bij gebruikte cellen verschillend..

Dus jij zeg accu opladen, laten afkoelen (spanning zakt nog) dan met 5Ah ontladen en na 5 minuten kijken wat de spanningsverschillen zijn. Maar hoeveel mag dat afwijken. Moet ik denken aan 0.05v of mag 0.1v ook? Geen idee wat als slecht gezien wordt. Snap dat cellen elkaar wel bijtrekken. Heb ook cellen gemeten die -0.5v zijn waar de cell ernaast +1.41v is, geen idee hoe dat dan weer kan. Maar die is dus zoiezo deffect.

Ik vraag me dus alleen af of je cellen nou belast moet meten als ze bijna leeg zijn, of als ze juist vol zijn. Onderstaande grafiek heb ik gemaakt, en zie je dat bij 8AH (1,5 uur 5A ontladen) pas een cell wegvalt, wat je waarschijnlijk niet zal waarnemen als de accu vol geladen is en dan na 5 min meet.

Ik vraag me dus af of je dan juist niet moet meten of cellen goed zijn als ze bijna leeg zijn?

eerst geheel opladen, en dan ontladen. vergeet niet dat de opgegeven capaciteit bij 10 of 20 uur ontladen is, 5A is 2 uurse ontlading voor een 10Ah pack, wat nogal scheelt..

-0,5V waar de cel erlangs nog 1,41V is zegt al zat, die 0,5V is gaar. bij 1,41V zit er nog zat lading in die cel, bijlange nog niet bijna leeg, dat is meer 1,17V

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 juli 2019 00:59:46 schreef testman:
eerst geheel opladen, en dan ontladen. vergeet niet dat de opgegeven capaciteit bij 10 of 20 uur ontladen is, 5A is 2 uurse ontlading voor een 10Ah pack, wat nogal scheelt..

-0,5V waar de cel erlangs nog 1,41V is zegt al zat, die 0,5V is gaar. bij 1,41V zit er nog zat lading in die cel, bijlange nog niet bijna leeg, dat is meer 1,17V

Maar op het grafiek is er dus gewoon 1 cell wat minder die opeens helemaal wegvalt? Dan valt er opeens 1.1v weg, wat best raar is. Hoe moet ik dit zien?

Ik bedoel inde grafiek zie je na ruim 1,5 (5A ontlaadstroom) opeens ruim 1 volt verdwijnen. Hoe ga ik die cell vinden als ik de accu volgeladen heb en na 5 min ontladen de cellen ga meten? Dan zal ik die cell toch niet vinden? Die vind je pas als de cellspanningen 1.1v zijn ofzo.

Arco

Special Member

Als de accu vol geladen is, en daarna hang je er een belasting aan (van 0.1C o.i.d.), dan kun je al snel meten of er rotte cellen tussen zitten.
Die hebben een lagere celspanning onder belasting.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 juli 2019 01:19:39 schreef Arco:
Als de accu vol geladen is, en daarna hang je er een belasting aan (van 0.1C o.i.d.), dan kun je al snel meten of er rotte cellen tussen zitten.
Die hebben een lagere celspanning onder belasting.

Hoeveel is dan een acseptabel verschil? Is dat 0.1v of 0.05?

Je kijkt naar de verkeerde factor.
Je hebt nu juist zo'n mooie meting gedaan waarbij je in de curve kunt zien dat er 1 cel is die maar zo'n 8Ah haalt terwijl het hele pack nog net de 10Ah aantikt (20 V eindspanning). Dus die ene cel moet eruit.
Welke cel dat is kun je goed meten op het moment dat het pack bijna leeg is.
Gewoon alle cellen stuk voor stuk meten met je voltmeter terwijl de belastingsstroom nog loopt.
Die cel zal veel lager zitten dan de rest of zelfs al 0 Volt zijn of omgepoold.

Op 21 juli 2019 07:47:31 schreef Zonnepaneeltje:
Je kijkt naar de verkeerde factor.
Je hebt nu juist zo'n mooie meting gedaan waarbij je in de curve kunt zien dat er 1 cel is die maar zo'n 8Ah haalt terwijl het hele pack nog net de 10Ah aantikt (20 V eindspanning). Dus die ene cel moet eruit.
Welke cel dat is kun je goed meten op het moment dat het pack bijna leeg is.
Gewoon alle cellen stuk voor stuk meten met je voltmeter terwijl de belastingsstroom nog loopt.
Die cel zal veel lager zitten dan de rest of zelfs al 0 Volt zijn of omgepoold.

Het beste is dus om een meting te doen als de accu helemaal geladen is om de cellspanningen allemaal te meten, daarna belast te meten, en de celspanningen belast te meten als deze ca 1.1v zijn? Dan kan je met 100% betpalen welke cellen er slecht zijn? Formuleer ik het zo goed?

Ja, en het opladen moet je 'langzaam' ( 1/20C gedurende 28h) doen zodat je zeker weet dat alle cellen helemaal vol zijn voor je de meting begint.

Op 21 juli 2019 08:18:35 schreef Zonnepaneeltje:
Ja, en het opladen moet je 'langzaam' ( 1/20C gedurende 28h) doen zodat je zeker weet dat alle cellen helemaal vol zijn voor je de meting begint.

Of meerdere keren aan de lader leggen zeker, zodat de cellen afkoelen en daarna weer gaat laden. Ik kan niet met 0.5A laden met de bijhorende lader.

benleentje

Golden Member

Meerdere keren laden is niet hetzelfde als langzaam opladen. Meerdere keren laden met hoge stroom staat eigenlijk gelijk aan het nog verder kapot maken van je accupak. Als je lader zegt dat de accu vol is dan is die dat ook wel. Omdat de lader dat kan meten. Om de accu dan nog verder te laden is er gewoon een ander laad proces nodig.
Met 1/20C te gaan laden is de laadstroom zo klein dat de accu dat in principe weken achter elkaar kan verdragen omdat het de warmte gewoon kwijt kan zonder daar zelf te warm van te worden. Als een accu tijden het laden te warm word is het eigenlijk al defect. Vandaar dat een goede lader of de temperatuur van de accu in de gaten houd of nauwkeurig meet wat de accu doet tijdens het laden qua spanning en stroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als je een "delta-V" lader hebt, (die dus "snellaad") dan detecteert ie: "hey, hij is vol". Hang je hem dan nog een keer aan de lader loop je het risico dat ie niet meer het hobbeltje doet wat hoort bij het vol-worden. Dan laad je hem in 1x kapot.

Wat mij betreft heb je een prima meting gedaan. Je hebt 1 cel die na 8Ah er de brui aan geeft. Dan verder ontladen is ZEER slecht voor die ene cel. (voor Lithium cellen zeker, voor NiMh denk ik ook). Dat heb je dus wel gedaan. Als je hem toch gaat vervangen, dan is dat niet zo'n punt. Anders: "niet meer doen he!?".

Als je dan 8Ah ontladen hebt en de spanning zakt plots zo, dan kan je heel makkelijk meten welke het is. Als je stopt voordat die ene cel helemaal leeg is (het knikje onderin), dan zal je iets van 1.05 op de goede cellen en 0.8V op de foute cel meten. Ga je door tot dat knikje onderin zal je zo'n 0V op de zwakste cel meten. Of ie dan als je de belasting loskoppelt terugveert naar nog 0.8V of zoiets dat weet ik niet. Misschien wel. Anyway, in die situatie zal je zowiezo een behoorlijk afwijkende waarde meten.

Vaak wordt aangeraden nooit cellen te mixen die verschillende historie hebben. Dus niet 1 kapotte cel vervangen. Anderzijds, nu kan je dus je pack zo'n 20% betere capaciteit geven door 10% van de cellen te vervangen. Kan wel kosten-efficient zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Cellen kunnen op verschillende manieren slecht zijn; de capaciteit kan afgenomen zijn (zoals bij één cel in jouw grafiek), de interne weerstand kan toegenomen zijn, waardoor de cel onder belasting inzakt, of de kan overmatig lekken, waardoor hij verder in orde lijkt, maar een paar dagen later leeg is terwijl het pack stil lag.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken