Rodec mengpaneel 1371

Geert111

Golden Member

Goede avond,

Jaren geleden heb ik in mijn mengpaneel zelf een voorbeluistering ingebouwd voor PU1, PU2, Tape1 en Tape2.
Onlangs was er een schakelaartje stuk gegaan en ik heb nu even tijd om het te vervangen.
Destijds heb ik overal afgeschermde draadjes gebruikt maar bij het uitbouwen van de printplaat zijn er enkele afgebroken.
Ik heb toen afgeschermde draad gebruikt om brom te vermijden maar bij Rodec hebben ze de verbindingen van de chinch naar de printplaat uitgevoerd met niet afgeschermde draadjes en stekkertjes. Er zitten origineel zelfs nergens afgeschermde draden in.
Daarom vraag ik mij nu af of ik ook gewone draadjes zou mogen gebruiken, is iets handiger om te solderen.
Hun draadjes zijn max. 10cm lang maar voor mijn doel moeten ze wel dubbel zo lang zijn.
Wat is jullie mening?
Grt. / Geert

het ding zit in een stalen kastje, geen storende smps voeding aan boord, denk dat je makkelijk onafgeschermde draad kunt gebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Geert111

Golden Member

Oké, bedankt testman.
Werkt iets vlotter met gewone draad aan de kleine schakerlaars :)

Je ziet afgeschermde bedrading praktisch nergens in audio apparatuur omdat vaak de kast al in voldoende afscherming voorziet zoals testman al zei. De baantjes op de print zijn ook niet afgeschermd en kun je dus ook beschouwen als draden. Ik heb wel enkele versterkers gezien waar men de platenspeler ingang niet direct op de print aansloot maar met een afgeschermd stereokabeltje rechstreeks naar het voorversterkertje toe bracht. Als het om zulke kleine signaaltjes gaat kun je het wellicht beter wel uitvoeren met afgeschermd draad. Lijn niveau signalen hebben niet heel erg snel last van storing als de verbindingen kort zijn.

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
Geert111

Golden Member

@HarrieNak, klopt idd.; heb ik bij mijn versterker ook opgemerkt.

Geert111

Golden Member

Ik heb destijds het hoofdtelefoonversterkertje gebouwd met een LM386 maar heb toen eigenlijk niet zo'n aandacht besteed aan de verschillende uitgangsspanningen van de toestellen, Phono: 2,2mV en Tape/Aux: 85mV.
Hoe zou ik deze het best kunnen aanpassen aan de ingang van het versterkertje? Als ik bvb. bij Tape/Aux op elk kanaal een weerstandje zou tussen plaatsen, welke waarde neem ik dan best?

Geert111

Golden Member

dit is het schema MET DE LM386 dat ik gebruikt heb voor het versterkertje.

Geert111

Golden Member

Hoi,

Ik raak er niet klaar mee! 8)7
De Rodec heeft voor PU 2 ingangen van 2,2mV / 50Kohm en voor Tape 2 van 85mV / 22Kohm; de schakeling met de LM386 heeft een ingang van -0,4V/+0,4V en 50Kohm.
Als ik mijn 2 Tape-signalen wil laten zakken naar ca. 2,2mV zou ik voor 2xL en 2xR-kanaal met 4 trim-potmeters kunnen werken, telkens 1 poot aan input, 1 aan massa en de loper aan de output (= input LM386).
Voor trim-pots (10Kohm ??) heb ik echter niet genoeg plaats op de print van de Rodec.
Indien ik hetzelfde zou doen met weerstandjes, welke waarden moet ik dan nemen?
Is het wel nodig om de tape-signalen te laten zakken? Ik wou dit doen om niet telkens de volumeknop van de LM386 te moeten draaien bij PU of Tape.

Geert111

Golden Member

Goeieavond,
Klus is geklaard!
Heb een combinatie van 10K en 100 ohm genomen en de verhouding tussen PU en Tape is oké.
Schakelaars zijn naar de LM386 verbonden met niet afgeschermde draad en geen brom.
Het was wel een geknoei om de 10 afstandhouders en de bijhorende bouten en moeren terug in de gaten van de printplaat te krijgen.
Eind goed, al goed. :)
Gr Geert