Communicatie Radio in Trekker bouwen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

@Fet , die portofoons hadden wij destijds op de camping (gehuurd van PTT), daar kon je als bedrijf gewoon een vergunning voor aanvragen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 22 juli 2019 10:07:05 (30%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Ik had, toen ik nog in Vlaardingen woonde , een complete set bij Quakkelstein vandaag gehaald. En hij had ook de ontbrekende modules.
Toen de "amateurwereld" dat wist, was hij zo door zn voorraad heen . Ik heb geloof ik voor de helft van de Vlaardingse amateurs die sets gerepareerd en afgeregeld.... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 juli 2019 09:47:35 schreef Damibr:
Ik hoef ook met niemand anders te praten dan mijn home base, en misschien vang ik wel wat op maar dat maakt me niet uit.

Dat ontvangen is het probleem niet. Dat mag in NL. Het gaat pas mis als je gaat zenden. Jij hebt geen idee wat je aan het doen bent. Je maakt zomaar een flink vermogen op banden waar je helemaal niet thuis hoort. Waar je overlast veroorzaakt. Ik snap niet dat men hier zo laconiek reageert eigenlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zal wel komen "omdat het niet tastbaar/zichtbaar is".
Hij zal vast de snelweg niet opdraaien met de trekker ;-) maar in de ether ziet hij er geen bezwaar in....

Maar preppers gaan uit van worst case geloof ik, dan zijn er alleen nog preppers over en is het toch niet zo druk meer in de ether.

Op CB mag je niet met zo'n ding zenden, maar ik maak me er weinig zorgen over overlast als je het wel doet. Op CB geldt tegenwoordig 'geen overlast = geen AT bezoek'

Als je de andere banden gebruikt (defensie gebruikt nog steeds stukken frequentieruimte waar jouw transceiver op kan zenden, zendamateurs houden zich meestal koest maar houden ook wel van een vossenjacht) kan je wel zwaar in de problemen komen.
Ten overvloede: roepen op legerfrequenties in geval van nood heeft geen zin, ze gebruiken allemaal digitale dingen en kunnen jouw signaal niet demoduleren.

Maar als het over preppen gaat (TS heeft dat bevestigd), dan lijkt het me aannemelijk dat je niet alleen met je huis wil communiceren, maar ook de optie wil hebben om andere stations in je omgeving aan te roepen. Het zou in ieder geval jammer zijn om die optie gewoon over boord te zetten puur door de gaafheidsfactor van een stuk legerapparatuur.

Dit toestel heeft een kanaalraster van 50KHz. Dat komt niet overeen met CB. Je kan maar 8 van de 40 kanalen 'een beetje' gebruiken want je zit 5khz naast de CB kanalen. De rest van de kanalen komt niet eens in de buurt.

Als je dus vaag het idee hebt, ook andere stations aan te willen roepen, verkoop deze zenders dan en koop een superdeluxe CB installatie, desnoods met een stoofje er achter.

Ten slotte - als je echt in de bergen woont/werkt, dan ga je met 30MHz ongeacht je vermogen niet ver komen. Als je geen vrij zicht hebt op je antenne, wordt je signaal gewoon geblokkeerd.
Men gebruikt in de bergen 'NVIS' - bijna recht omhoog zenden op veel lagere frequenties zodat je met de spiegelwerking van de ionosfeer je signaal via die spiegel voorbij de berg kan 'schijnen'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik neem aan dat je de antennetuner RF3620 met bijbehorende besturingskabel en de antennedelen AS1730 en AT1095 ook hebt? Anders zal er van het vermogen (en dus bereik) niet veel over blijven... Ik meen me te herinneren dat het apparaat het ook niet wil doen zonder intercomunit IC3620 of audiounit AF3620, in combinatie met de voeding PP3620
Ik heb het apparaat onder mijn hoede gehad tijdens mijn diensttijd en ik kan je zeggen dat de door jou gebruikte term 'compact' hier niet echt op van toepassing is...

Arco

Special Member

Of moeten we het meer zoeken in de sfeer van "preppen", iets met stront en ventilators ;-)

TS wil in dat geval contact op kunnen nemen met zijn thuisplaneet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com