Filter?

Beste CO-ers,
Bij het herstellen van een esl-spieker, ben ik op een schakeling gestoten die ik niet begrijp. De plus uitgang van de eindversterker, daar staat in serie met de line-up, twee in serie geschakelde weerstanden,( 1van 1ohm/10w en 1van 2ohm/10w )met parallel daarover een spoel met ferritkern en een condensator.
Wat kan de bedoeling zijn van dergelijke schakeling.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Eerst dacht ik dat het de bedoeling was om de ohmse weerstand aan de lp+ te verhogen, aangezien de weerstand op de uitgang van de versterker maar 1ohm is.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Ha Chris ghislain,

Heel vroeger heb ik volgens mij ook zo'n soort speaker gehad als ik het goed heb is dit een elektrostatische luidspreker klop dat :?
Welk type heb je.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Zelfbouw, de eindversterker is een velleman K8060 200w en de rest is line-up frasfo's en de hoogspanning.
Heeft tot nu goed gespeeld.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Ha Chris ghislain,

Helder ik denk dat het een cross-over filter is ik begrijp dat je de ESL systeem hersteld heb en niet ontworpen.
Misschien door de vorige eigenaar ingebouwd om een bepaalde frequentie karakteristiek te krijgen.
Hoe grooot zijn de condensatoren kan je iets aflezen en weet je ook iets van de spoel ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

INDERDAAD ik heb deze enkel hersteld.

Maar ik begrijp niet waarom twee in serie geschakelde 10w weerstanden met daarop parallel een spoel en dan nog een c parallel over de spoel, wat daar het effect kan van zijn.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Begrijp ik goed dat die 3 parallelle componenten (R, L en C) in serie staan met je voedingslijn?
Een L en C parallel vormt een kring die in resonantie is bij een bepaalde frequentie. Op die freq is de kring hoogohmig. De R is dan het enige wat effectief aanwezig is. Een R in serie dempt je speaker. Bij hogere en lagere freq's is de kring meer laagohmig en heb je dus minder demping.
Kortom, bij een bepaalde freq heb je wat demping, bij alle andere niet. Er zal wel een bult in de weergave zitten die zo gedempt wordt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

O ja,
deweerstanden; R1= 1 ohm 10w; R2= 2 ohm 10w.

SPOEL. feriet diameten 20 mm, 2spoelen geen ohmse weerstand.

Condensator; MKS 0,01uf 400v.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Hallo, flipflop

Deze schakeling staat aan de uitgang van de luidspreker.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Ha Chris ghislain,

De spoel is even raden je weet de eigenschappen van het kern materiaal niet is denk ik ook niet zo belangrijk het gaat er meer om wat doet die combinatie.

Het is een frequentie equalizer dus zeg maar een frequentie afhankelijke verzwakker.
Voor de frequenties van af DC tot daar waar de reactantie van de spoel kleiner is dan de weerstanden ondervindt het signaal geen verzwakking dit is belangrijk de hoogspanning voor je elektrostaten deze kan de weg vervolgen.
Daar waar de reactantie van de condensator kleiner wordt als de weerstandswaarde zal deze zijn parallel effect doen laten gelden en zal de weerstand waarde langzaam naar 0 Ω lopen en de verzwakking doen opheffen.

Buiten een amplitude frequentie karakteristiek zal er ook een verandering van de impedantie plaatsvinden.
Door nu de L,C verhouding zo te kiezen kan voorkomen worden dat dit te ver uit de pas loopt t.o.v. van de impedantie van de elektrostaten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wauw, dat is voor mij veel theorie,zal voor sommige dingen eens wat opzoekingen moeten doen.
Maar ik heb dus begrepen dat ik dit beter laat zitten.

Het is ook bekend, dat de ohmse weerstand aan de spieker uitgang vrij laag is. De meting die ik heb is, 0,9 a 1,0volt. Is dit niet wat laag voor de eindtrappen (TIP142 en TIP147) van de eind versterker en hoe kan ik dit ordentelijk verhogen indien nodig?

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Ha Chris ghislain,

Ik moet even gokken wat je bedoel maar ik denk dat je de uitgang impedantie van je versterker bedoel.
Er is nog al eens een misverstand omtrent de uitgang van een versterker.
Een audio versterker is een opgevoerde voeding (in het frequentie domein) en wat je niet wil is een te hoge uitgangsweerstand dat is zonde van je opgewekte vermogen.
Als je eindtrap van je 100 Watt beschikbare vermogen er 20 van af snoept :( dat wil je niet.
Dus de effectieve impedantie is klein <0.05 Ω met deze waarde kan je over het algemeen tot 16 Ω zonder problemen aansturen.
Maar is wel een ondergrens meestal 4 Ω maar alles daartussen is prima.
Dus als je fabrikant opgeef gemaakt voor 4Ω luidsprekers kan je er zonder problemen 8Ω luidspreker aan knopen.
Wel is het zo dat de fabrikant met 4 Ω getest heeft.
Ik denk dat de vorige eigenaar deze correctie heeft aangebracht om de versterker optimaal af te sluiten dat kan in jou omgeving anders zijn.
Eerst maar eens luisteren hoe een en ander klinkt ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik denk dat het geen klap met de versterker te maken heeft, maar vooral met de response van de ESL zelf. Dat schreef ik hierboven al, maar die post is niet aangekomen blijkbaar. Zoveel theorie stond er toch niet in?!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 22 juli 2019 11:50:21 schreef flipflop:
Begrijp ik goed dat die 3 parallelle componenten (R, L en C) in serie staan met je voedingslijn?

Een L en C parallel vormt een kring die in resonantie is bij een bepaalde frequentie. Op die freq is de kring hoogohmig. De R is dan het enige wat effectief aanwezig is. Een R in serie dempt je speaker. Bij hogere en lagere freq's is de kring meer laagohmig en heb je dus minder demping.
Kortom, bij een bepaalde freq heb je wat demping, bij alle andere niet. Er zal wel een bult in de weergave zitten die zo gedempt wordt.

Sorry, ik dacht dat je bedoelde de voeding van het geheel, dus de 230volt voeding.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Op 22 juli 2019 13:17:28 schreef electron920:
Ha Chris ghislain,

Ik moet even gokken wat je bedoel maar ik denk dat je de uitgang impedantie van je versterker bedoel.

Inderdaad

Er is nog al eens een misverstand omtrent de uitgang van een versterker.
Een audio versterker is een opgevoerde voeding (in het frequentie domein) en wat je niet wil is een te hoge uitgangsweerstand dat is zonde van je opgewekte vermogen.
Als je eindtrap van je 100 Watt beschikbare vermogen er 20 van af snoept :( dat wil je niet.
Dus de effectieve impedantie is klein <0.05 Ω met deze waarde kan je over het algemeen tot 16 Ω zonder problemen aansturen.
Maar is wel een ondergrens meestal 4 Ω maar alles daartussen is prima.
Dus als je fabrikant opgeef gemaakt voor 4Ω luidsprekers kan je er zonder problemen 8Ω luidspreker aan knopen.
Wel is het zo dat de fabrikant met 4 Ω getest heeft.
Ik denk dat de vorige eigenaar deze correctie heeft aangebracht om de versterker optimaal af te sluiten dat kan in jou omgeving anders zijn.
Eerst maar eens luisteren hoe een en ander klinkt ;)

Groet,
Henk.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Ik ga deze namiddag eens luisteren hoe de klank is, zal dan al meer weten. 'k Hou jullie op de hoogte uiteraard. Voorlopig reeds bedankt.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Op 22 juli 2019 14:34:39 schreef Chris ghislain:
Sorry, ik dacht dat je bedoelde de voeding van het geheel, dus de 230volt voeding.

Oh, nee, de voeding heeft er niks mee te maken. Ik neem aan dat het filter in de voedingslijn van de speakers zit. Of is de speaker actief? Ik dacht zo:

code:


             +---C-----+
             |         |
+ -----------+---L-----+-------+
             |         |       |
             +--RR-----+      [luidspreker}
                               |
- -----------------------------+
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb een test gedaan en met een ls van 30w werkt alles prima.

Aangezien dat de uitgang van de versterker moet dienen voor de "esl" en er twee line-up transfo's in het circuit zijn opgenomen is het misgelopen, toen deze werden aangelegt. Vermoedelijk is er in een van de line-up's een hoogspanningsdoorslag geweest. Nu gaan we de line-up's transfo's uitmeggeren om te zien of de isolatieweerstand niet te laag is geworden.
zou er een soort veiligheid kunnen gebouwd worden die de uitgang van de versterker daartegen kan beveiligen?

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

flipflop,het is zoals je hebt getekend.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

En waar zit dan die versterker in het hele verhaal? Wat heeft die er mee te maken?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

flipflop ,
Sorry effen weg geweest. Deze filter staat in serie met 2 parallel geschakelde line-up transfo's, aan de (prim) kant van de 4ohm wikkeling. De hoogspanning is aan de (sec) 6watt wikkeling. Hierdoor is de lsp uitgang gescheiden van de hoogspanning.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Een schema in post #1 had het topic wel een enorm stuk duidelijker gemaakt, toch?

code:


             +---C-----+       +-----+
             |         |       (     |
+ -----------+---L-----+-----+ (     |
             |         |     ) (   [ESL]
             +---R-R---+     ) (     |
                             ) (     |
- ---------------------------+ +-----+
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein