OLED TV....kan niet (goed) tegen zonlicht?

Op 19 juli 2019 18:51:39 schreef CrossFireX:
Overigens is ASUS geen low end troep!!! Je moet zelf maar geen low end kopen! Ik gebruik al jarenlang altijd ASUS Workstation moederborden, Rotsstabiel, NOOIT problemen. Elk merk verkoopt ook low end troep.

ASUS en rotsstabiel in een zin LMAO, nee. De Crosshair VII die ik nu heb is mijn eerste ASUS mobo sinds 2010 en ook de allerlaatste, mijn god wat een KUT bord is dat. Zelden zo veel problemen gehad met buggy BIOS'en of brakke software!

Wil je echt rock solid hardware, koop een moederbord van SuperMicro. *hoopt stiekem dat ze ooit een SuperMicro Gaming AM4 bord uitbrengen*

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

sorry maar dan heb je het punt echt totaal niet begrepen

wat wil je bereiken door een SSD te koelen naar 40 graden?
dan kunnen er 2 dingen gebeuren
1. je haalt het maximale aantal schrijfbewerkingen
2. je gooit hem na een jaar of 5 toch weg omdat nieuwe ssd's 10x sneller zijn
in beide gevallen was je beter af met je goedkope flut heatsinkje,
alle temperaturen waarbij geen throttling is voldoen, er is verder niks te winnen
een ssd verder koelen betekent dus alleen dat je teveel betaald hebt voor je koeler

bij CPU en GPU koel je niet vanwege levensduur, koeling is relatief goedkoop om meer prestatie's eruit te persen
je kunt dus met goedkopere onderdelen je doel bereiken
daarom loopt mijn cpu expres op 80 graden, maximale prestatie's en hopelijk gaat hij defect na 5 jaar en 1 dag, dan is hij optimaal gebruikt, je hebt niks aan onderdelen weggooien die mogelijk nog 10 jaar goed waren
een dure cpu met een goedkope koeler is direct weggooien van je rekenkracht
en ook GPU throttling begint al bij een graad of 30, terwijl een casefan een paar euro kost

Op 20 juli 2019 18:59:38 schreef DK:

bij CPU en GPU koel je niet vanwege levensduur, koeling is relatief goedkoop om meer prestatie's eruit te persen
je kunt dus met goedkopere onderdelen je doel bereiken
daarom loopt mijn cpu expres op 80 graden, maximale prestatie's en hopelijk gaat hij defect na 5 jaar en 1 dag, dan is hij optimaal gebruikt, je hebt niks aan onderdelen weggooien die mogelijk nog 10 jaar goed waren
een dure cpu met een goedkope koeler is direct weggooien van je rekenkracht
en ook GPU throttling begint al bij een graad of 30, terwijl een casefan een paar euro kost

80 graden? Welke chinese rotzooi van een koeler gebruik jij in godsnaam? Zelfs mijn Haswell i5 werd niet zo warm onder Prime95 en die had nog intlel's rotzooi onder de IHS.

Mijn Ryzen 2600, 0.5V undervolt onder een Corsair H100 GTX na een half uurtje BeamNG'en:
https://i.imgur.com/K5Oe4ID.png

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

kan beter aan jou vragen waarom koop je een ryzen 2600 om hem vervolgens te undervolten en koud te houden?
waarom niet gewoon 0,2V erop en een 0,5Ghz erbij
of gewoon een 2400 en overclocken? goedkoper voor dezelfde prestatie

edit @ hieronder,
het gaat niet om de APU ja of nee, die gebruik je toch niet, maar die 4c met een stevige overclock presteert dermate goed dat je het verschil niet merkt, helemaal niet in GTA V, GTA gebruikt niet eens 6 cores, zeker als je een zware videokaart hebt
maar waarschijnlijk doe je nog iets anders, voor alleen gta koop je al geen ryzen, al lijkt de ryzen 3000 serie beter te worden in gaming

@topic
en de geschatte levensduur van een OLED ligt (volgens de fabrikant) op 100000u / 30jr.
dus praktisch gezien heb je echt gewoon pech als hij kapot gaat, niemand gebruikt een tv zo lang
jammer genoeg zijn ze nog niet lang genoeg op de markt om dit cijfer ook werkelijk te verifiëren, aan de andere kant zijn er ook nog niet genoeg kapot gegaan om dit cijfer te ontkrachten

Op 20 juli 2019 19:11:53 schreef DK:
kan beter aan jou vragen waarom koop je een ryzen 2600 om hem vervolgens te undervolten en koud te houden?
waarom niet gewoon 0,2V erop en een 0,5Ghz erbij

Omdat ik al sinds deze zomer geen GTA V meer speel, de bCLK 5% geOC'ed is en lagere voltages = koeler. Ryzen houdt ook heel erg van koelere temperaturen voor Precision Boost (Overdrive)

2400G? Waarom zou ik een APU willen op een top-end X470 bord? En 6c/12t > 4c/8t

@topic: hoe zit dat nou met de levensduur van OLED, is die net zo goed als normale LED backlight of is het eveneens planned obsolesence troep?

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
joopv

Golden Member

Op 20 juli 2019 13:21:30 schreef Max1966:
Voor de duidelijkheid en omdat het topic ietwat aan het ontsporen is (en ja dat mag natuurlijk wel ;) ) maar toch nog even terug naar de basisvraag :

Is een paar uur zon (in de zomer, per zonnige dag) op een 55 inch OLED scherm dat staat tegen een muur tegenover een raamwand (op circa 4 meter afstand) achter glas schadelijk?!

Ik zou gewoon de vraag aan de fabrikant of de vertegenwoordiger stellen. Hier op het forum krijg je geen eenduidig antwoord.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 juli 2019 20:10:31 schreef joopv:
[...]Ik zou gewoon de vraag aan de fabrikant of de vertegenwoordiger stellen. Hier op het forum krijg je geen eenduidig antwoord.

Het antwoord van de gemiddelde fabrikant is meestal niet beter. Iets met klantenservicedrones.

Op 20 juli 2019 18:59:38 schreef DK:
bij CPU en GPU koel je niet vanwege levensduur, koeling is relatief goedkoop om meer prestatie's eruit te persen

Dit, samen met de lofzang op Asusachtigen doet ernstig vraagtekens boven m'n hoofd oplichten. Die Asuservaringen wil ik nog wel van je aannemen want ik kan me niet veroorloven om een merk dat ik ontslagen heb al snel weer opnieuw uitgebreid uit te proberen (nouja, met Asus heb ik dat nog 2 keer gedaan omdat het zo uitkwam - 1 keer haalde hij bij licht gebruik zijn levensduur, het andere bord kwam totaal niet in de buurt). Ik sta nu op het punt om Gigabyte te ontslaan, maar dan schuif ik op naar MSI.

je kunt dus met goedkopere onderdelen je doel bereiken
daarom loopt mijn cpu expres op 80 graden, maximale prestatie's en hopelijk gaat hij defect na 5 jaar en 1 dag, dan is hij optimaal gebruikt, je hebt niks aan onderdelen weggooien die mogelijk nog 10 jaar goed waren
een dure cpu met een goedkope koeler is direct weggooien van je rekenkracht
en ook GPU throttling begint al bij een graad of 30, terwijl een casefan een paar euro kost

Nu kan ik je echt niet meer volgen. Je laat je CPU op 80 graden lopen om (op de koeling kennelijk) te bezuinigen, maar vervolgens zeg je dat je niet op de koeling moet bezuinigen omdat je rekenkracht weggooit en meld je dat GPU throtteling op 30 graden begint.

Op 20 juli 2019 19:13:52 schreef AWDebiel:
@topic: hoe zit dat nou met de levensduur van OLED, is die net zo goed als normale LED backlight of is het eveneens planned obsolesence troep?

Geen van beide. OLED is geen backlight maar zijn actieve pixels. Waar LED-backlight nogal de neiging heeft door te branden als je het op de hoogste instelling laat staan, is de slijtage van OLED's meer geleidelijk. Lichtopbrengst loopt wat terug, pixels branden in, etc.

P.S. Underclocken voor minder warmteproductie en een langer leven is wel degelijk nuttig. Ik speel nu met de gedachte om een draadscheurder te underclocken en te gebruiken in plaats van een duurdere EPYC. Een server moet 10 jaar mee kunnen, dus dan wil je niet in de onderzekerheid leven of je nu net wel of net niet binnen de designparameters blijft van 5 jaar op 80 graden draaien en na 4 jaar boze klanten krijgt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

standaard cpu overklokken:
klok omhoog, tot cpu instabiel,
cpu voltage opschroeven (met gevolg extra hitte), cpu weer stabiel,
klok omhoog, en herhaal
dit kun je eigenlijk gewoon blijven doen tot je cpu meer hitte aanmaakt dan je koeling afneemt, ik zet hem op 80°, maar je kunt hier eigenlijk elke temperatuur van maken, gewoon een balansspel tussen aangemaakte cpu-hitte en koelcapaciteit van je koeler
(cpu > 100 graden is einde oefening, en heel slecht voor de levensduur, en allerlei andere problemen)

en een goede cpu koeler is relatief goedkoop en best vaak te hergebruiken, goedkoper dan een betere/snellere/duurdere cpu op stock clocks die hetzelfde presteert
dus een dure cpu kopen, en hem op stock laten draaien, is geld weggooien

een gpu werkt heel anders, die heeft intern gpu boost etc die zelf zijn clock omlaag gaat brengen als hij heter wordt, enige wat je daarmee kunt doen is koud houden

pc wordt toch niet ouder dan 5 jaar, dus totaal geen nuttige reden om hem half in te zetten, en weg te gooien met nog 10 nog nuttige levensjaren op de teller
en zelfs op 80 graden redden ze het tot nu toe nog allemaal, dus misschien kun je nog wel verder persen

en nee dit hele verhaal gaat niet op voor servers, die worden met hele andere uitgangspunten gebouwd
je bouwt pc's met verschillende doeleinden met verschillende componenten en settings die daarbij horen
esxi / cad / video-editing doe ik nog een beetje, maar EPYC's gaan toch wel buiten mijn gebied hoor,
ik bouw geen voltallige serverparken, blijft hobby, ben al blij om zo nu en dan een waterkoeling loop te buigen

op het punt om Gigabyte te ontslaan

Gigabyte heb ik geen ervaring mee
MSI heb ik een enkeling in omloop, te weinig om daar conclusies aan te binden, dusver geen problemen

maar om toch on-topic te blijven,
vrijwel elke woonkamer in nederland vangt ergens gedurende de dag toch wel een hoop zonlicht binnen? of heeft hier niemand ramen? het is vrij moeilijk om een tv zonlichtvrij te houden. of is het normaal om diep achter je gordijnen weggedoken te zitten?

Op 20 juli 2019 20:21:38 schreef DK:
maar om toch on-topic te blijven,
vrijwel elke woonkamer in nederland vangt ergens gedurende de dag toch wel een hoop zonlicht binnen? of heeft hier niemand ramen? het is vrij moeilijk om een tv zonlichtvrij te houden. of is het normaal om diep achter je gordijnen weggedoken te zitten?

Dit argument kan ik niks mee.

Je kunt prima een hele hoop zonlicht in je kamer binnenkrijgen terwijl er maar een fractie daarvan op je TV terechtkomt.

Directe instraling is heel wat anders dan zijdelings wat zonlicht ontvangen. Probeer het maar eens uit met een PV-paneel.

maartenbakker

Golden Member

@DZ wat jij "half inzetten" noemt, is de spec waarbij de fabrikant redelijkerwijs garandeert dat hij heel blijft. Je moet dus maar hopen dat je de 5 jaar (vrij arbitrair, een thuiscomputer kan ook wel tot 10 jaar mee met wat upgrades) gaat halen. Je hebt er duidelijk geluk mee gehad, misschien ben ik een beetje conservatiever.

Als ik een gamingcomputer lever, is overklokken alsnog op risico van de gebruiker. Vooraf overgelokt leveren is misschien iets voor de toekomst, maar dat gaat toch wat testen vergen om de garantietermijn een beetje rendabel te houden.

Verder vind ik het hele computergebeuren toch niet helemaal off-topic... Ik vind het wel grappig om te zien dat het met computers toch makkelijker is om types of onderdelen te vinden waar nog fatsoenlijke overdimensionering is toegepast, in tegenstelling tot het meeste bruingoed.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 20 juli 2019 23:30:58 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 juli 2019 23:26:49 schreef maartenbakker:
Verder vind ik het hele computergebeuren toch niet helemaal off-topic... Ik vind het wel grappig om te zien dat het met computers toch makkelijker is om types of onderdelen te vinden waar nog fatsoenlijke overdimensionering is toegepast, in tegenstelling tot het meeste bruingoed.

Omdat als Dell/HPe/IBM/Lelnopo oid gaan klooien met low-quality rotzooi in hun servers ze hele boze klanten krijgen. Zelfde als Intel met hun Smeltdown, dat heeft ook een behoorlijke impact gehad in de serverwereld.

Kon ik maar een laptop krijgen met serverkwaliteit die niet een Toughbook is...

@DK: Undervolten != underclocken, Ryzen/Zen is zo efficient dat underclocken helemaal niet nodig is, undervolten bij Zen 2 heeft zelfs ook een averechts effect. Enne, draadjesscheurder http://i.fok.nl/s/emo.gif

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
Anoniem

Op 20 juli 2019 20:21:38 schreef DK:
standaard cpu overklokken:
klok omhoog, tot cpu instabiel,
cpu voltage opschroeven (met gevolg extra hitte), cpu weer stabiel,
klok omhoog, en herhaal
dit kun je eigenlijk gewoon blijven doen tot je cpu meer hitte aanmaakt dan je koeling afneemt, ik zet hem op 80°, maar je kunt hier eigenlijk elke temperatuur van maken, gewoon een balansspel tussen aangemaakte cpu-hitte en koelcapaciteit van je koeler

Ik ga deze topickaap die in tweakers thuishoort niet aanmoedigen en ik heb er onvoldoende verstand van..
Maar bovenstaande bewering lijkt me toch wel raar. Vooral dat het enkel een balansspel zou zijn tussen je dissipatie en je koeling lijkt me vreemd.
De onveranderlijke natuurwetten zeggen dat alle warmte-energie die geproduceerd wordt ook afgevoerd wordt.
Moest dit niet zo zijn, zou de temperatuur blijven stijgen tot dit evenwicht terug bereikt is.
Het is wel zo dat de verschillende warmteweerstanden die bestaan tussen de chip en de behuizing,behuizing en koelplaat en koelplaat en omgeving en net zo werken als de wet van Ohm. Meer energiestroom is hogere temperatuurval over de warmteweerstanden. Dus zelfs met een oneindig goede koeling kun je niet blijven doorgaan.

Op 22 juli 2019 11:19:34 schreef grotedikken:
[...]
Ik ga deze topickaap die in tweakers thuishoort niet aanmoedigen en ik heb er onvoldoende verstand van.......

Het staat inmiddels inderdaad wel aardig ver af van mijn oorspronkelijke vraag. :/

Anoniem

Max, je vraag is moeilijk te beantwoorden.
Eerst spreek je van een tv die in het volle zonlicht achter een raam staat, na heel wat discussie lijkt de tv nu ineens
4m diep in de kamer te staan.
Zoiets kun je moeilijk op afstand interpreteren. de orientatie, raamgrootte, hoogte van de ramen, richting van de lichtinval, en vooral afstand tot het raam spelen een rol.
Iedereen weet dat een cactus het achter een zuidraam goed doet, maar achterin dezelfde kamer slierterig wordt.
Je hebt huizen met kleine ramen,maar je ziet tegenwoordig ook huizen en vooral appartementen die bijna over de hele omtrek van glas zijn.
Je zou met een IR thermometer de temperatuur van je scherm kunnen meten.

Het probleem met recente technologie is altijd dat het een hele poos duurt voordat de zwakke plekken gekend zijn, en dat die pas een bekend zijn als het product massaal verkocht wordt enkele jaren in gebruik is.
En tegen die tijd is er tegenwoordig al weer wat nieuws.
Maar het is net zo met behangpapier, stoffen overgordijnen en lederen salons.
Hoe meer ze in de felle zon staan hoe rapper versleten.

Op 22 juli 2019 11:54:58 schreef grotedikken:
Max, je vraag is moeilijk te beantwoorden.
Eerst spreek je van een tv die in het volle zonlicht achter een raam staat, na heel wat discussie lijkt de tv nu ineens
4m diep in de kamer te staan.
Zoiets kun je moeilijk op afstand interpreteren. de orientatie, raamgrootte, hoogte van de ramen, richting van de lichtinval, en vooral afstand tot het raam spelen een rol.
Iedereen weet dat een cactus het achter een zuidraam goed doet, maar achterin dezelfde kamer slierterig wordt.
Je hebt huizen met kleine ramen,maar je ziet tegenwoordig ook huizen en vooral appartementen die bijna over de hele omtrek van glas zijn.
Je zou met een IR thermometer de temperatuur van je scherm kunnen meten.

Het probleem met recente technologie is altijd dat het een hele poos duurt voordat de zwakke plekken gekend zijn, en dat die pas een bekend zijn als het product massaal verkocht wordt enkele jaren in gebruik is.
En tegen die tijd is er tegenwoordig al weer wat nieuws.
Maar het is net zo met behangpapier, stoffen overgordijnen en lederen salons.
Hoe meer ze in de felle zon staan hoe rapper versleten.

Eerst spreek je van een tv die in het volle zonlicht achter een raam staat, na heel wat discussie lijkt de tv nu ineens
4m diep in de kamer te staan.

Valt mee...dit is wat ik schreef (met later de toevoeging van hoe ver die muur vanaf het raam staat) :

Vanwege het flinke formaat konden we deze tv alleen kwijt voor een muur recht tegenover een raam / deur wand.

----

Zeker in de zomer staat de zon (op zonnige dagen) meerdere uren op die kant van het huis en zonlicht zal dan ook een tijd op de tv vallen.

Daar maak ik toch echt niet van dat de tv de hele dag direct achter het raam volop staat te bakken. :P

Hoe de discussie daarna ietwat afdwaalde en verder ontspon ben ik niet verantwoordelijk voor.

Maar wederom : iedereen hartelijk dank voor het meedenken, advies en tips geven wat mijn vraag betreft!

Hier toch even een waarschuwing voor mensen die een TV rechtstreeks in de zon plaatsen.

Ik heb / "had" een redelijke high-end Philips LED TV (48PUS7600). Deze ging in de lente kapot (geen beeld meer maar verder werkt alles inclusief geluid)). Het viel me toen al op dat de zon via het Velux dakraam direct op het scherm scheen, dus oververhitting leek me de meest logische oplossing. Voortaan dus opletten met TV aan als de zon er direct op schijnt dacht ik.

Welnu, het vervangende model is vorige week opnieuw kapot gegaan met exact hetzelfde defect. En opnieuw met de lagere zon die direct op het scherm schijnt. Verschil met vorige keer is dat het scherm deze keer uit stond en er blijkbaar toch oververhitting heeft opgetreden. Ik hield het niet voor mogelijk dat als de tv uitstond de zon zo krachtig zou zijn dat er opnieuw oververhitting zou optreden maar ik heb geen andere verklaring voor het gedrag, het is te toevallig dat dit defect optreed zodra de zon er (weer) direct op schijnt.

Ik ga nu zonwerende folie installeren op de ramen, spijt dat ik dit niet eerder heb gedaan.

Voor de OP en andere: er zijn hele goede en betaalbare zonwerende folies die neutraal /transparant zijn) en toch zo'n 40-60% van de zonne-energie verwijderen. Zodra je een situatie hebt waar de zon direct op de tv schijnt adviseer ik een dergelijke folie te installeren. De isolatiewaarde van het glas gaat ook omhoog.

maartenbakker

Golden Member

Geen OLED dus niet heel erg relevant hier... Maar wat was er stuk aan? Het kan met alleen de info die je geeft bijvoorbeeld ook correlatie zonder causatie (lees 'toeval') zijn geweest.

Er zijn ook diverse manieren waarop een toestel stuk kan gaan terwijl het uitstaat, maar vaak kun je dat pas zien als je het aanzet en dan weet je niet of het stukging terwijl het uitstond of bij het inschakelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 september 2020 11:33:19 (54%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geen beeld kan ook LEDs defect zijn voor verlichting. Als het verkleurd beeld is kan ik me zonschade wel voorstellen