To Roll or not to Roll (Afstandsbediening)

bprosman

Golden Member

In China bij AliExpress deze ontvanger gekocht met bijbehorende zenders en het zou een "Rolling code" moeten zijn.
Echter de AB's die er mij zitten lijken wel heel verdacht op de 13-in-een-dozijn "zelflerende" AB's.
Iemand die hier nav de gebruikte chips misschien iets over kan/durft te zeggen ?

https://nl.aliexpress.com/item/32295201884.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Meestal zitten in deze AB's een Microchip HCS301 (3.5 tot 12V) of een HCS361 (2.0V tot 6.6V) chip. De Decoder (ontvanger) is meestal geen Microchip HCS512 maar van een ander soort.

De Manufacturer Code weet je niet. Dit is de geheime sleutel om de AB's en de ontvanger te laten samenwerken. Deze bestaat uit tien cijfers en zes letters. Voorbeeld: 0123456789ABCDEF (er zijn ook nog meerdere codes mogelijk in bepaalde HCS chips)

Elke AB heeft ook een eigen serienummer zodat dit in combinatie met een willekeurige Manufacturer Code samen één set gaan vormen. Originele chips van Microchip zorgen dan inderdaad voor een Roling Code.

Als de Decoder (ontvanger) en de Encoder (zender) zijn voorzien van de dezelfde Manufacturer Code dan kun je de AB inleren in de Decoder. Anders gaat het niet werken. De Decoder weet dus door codes welke AB bij het systeem hoort.

Jaren geleden is dit protocol al gehackt en daarom heeft Microchip wat nieuws bedacht. Onder andere 128Bits AES encryptie en meer.

Ik maak mij trouwens niet al te veel zorgen omdat het protocol gehackt is (aangetoond is) omdat dit op universitair niveau is gebeurd. Voor de gewonde gebruiker is dit nog steeds een prima beveiligde voorziening. Alhoewel ik niet precies weet hoe de Chinezen hiermee omgaan. Een HCS512 chip kost toch al gauw bij Microchip Direct €5.-

Het originele Microchip KEELOQ systeem zit in veel (oudere) auto's met een KEY FOB. Ook wordt het veel gebruikt in bedrijven met Roling Doors en meer.

Onderstaande foto laat mijn Decoder zien die ik vandaag hebt bestukt. Rechtsboven is de HCS512 Decoder te zien.

Helaas zit een label foutje in het schema, vandaar dat draadje. Blijkbaar vergeten om een ERC Check te doen in het schema. Maar ik wil nog meer verbeteringen doorvoeren zoals een U.FL connector dus is dit niet erg :-) ) Feit is dat alles lekker werkt :-)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Het 14 pins ic op de ontvanger is zo te zien de microcontroller (14 pins pic). Die zal waarschijnlijk wel het Keeloq protocol gebruiken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Het 14 pins ic op de ontvanger is zo te zien de microcontroller (14 pins pic). Die zal waarschijnlijk wel het Keeloq protocol gebruiken.

Kan het helaas niet controleren (afgeschuurd) :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 22 juli 2019 19:04:20 schreef ritmeester:
Voor de gewonde gebruiker is dit nog steeds een prima beveiligde voorziening.

Amaai, hoe moet een gezond mens er dan mee omgaan? ;)

(Excuseer, ik lees vrijwel alles :+ )

Dat kump er noe van....